miten kouluun?!

luovutan(ko)

Moi!

Olen kohta 27 vuotias, sos fobiasta kärsivä nainen. Olen syönyt cipralex 20mg kohta 3vuotta ja hyvin on auttanut, MUTTA vieläkin kärsin ajoittain oaniikkikohtauksista ja edelleen osaan kierrellä kaikki sos.tilanteet jos tiedän joutuvani sellaiseen jossa varmasti kohtaus iskisi. Unelma olisi joskus vielä kouluttautua maskeeraajaksi, MUTTA MITEN IKINÄ?! Haluaisin NIIN KOVASTI kouluun, mutta pelkään suunnattomasti mennä sinne ja jos joutuu luokan eteen tai muuten vain esittäytymään, iskee paniikki ja juostava pois tilanteesta!!! Mikä muu voisi auttaa minua tässä kuin pelkästään tuo cipralex??? Auttaako jos aloitan E-Epan säännöllisen syömisen vai mikä?? ONko kohtalotovereita??? Tämä fobia on saanut niin suuren otteen minusta että kohta jää kaikki unelmat toteutumatta ja tyydyn vain "huonompiin" hommiin, vaikka nyt työttömänä en voisi kuvitellakaan taas meneväni työhaastatteluihin! Pelottaa niin kovasti että alan änkyttää ja sydän pomppii kurkusta ulos!! Niin kun on käynyt jo NIIN MONESTI!!! En halua enää samaa nöyryytystä! Kuitenkin aina ennen olen ollut erittäin sosiaalinen ja mielelläni keskipisteenä, mutta nuorempana jouduin sellaiseen tilanteeseen jonka takia minulle puhkesi tämä maailman kauhein tauti joka estää minua elämästä unelmaani!!!!!Mikä muu lääke cipran lisäksi auttaisi minua ja uskaltautuisin kouluun? Propral lääkettä on, mutta se auttaa vain vapinaan, ei estä paniikkiajatuksia yms...ja alkaa väsyttää ja pääkipu tulee pian tabletin otettua....MIKÄ AUTTAA??????????!!!!!!

Kyllästynyt aina pelkäämään..... :(

8

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritteliäs nolla

Heissulivei!

Tässä olisi sinulle kohtalotoveri, joka voi hieman antaa sinulle neuvoa ja toivoa.

Minä kärsin myös samaisesta vaivasta ja käyn tällä hetkellä koulua. Minä saan myös tosi usein niitä kohtauksia ja varsinkin koulussa, koska siellä on se tilanne, että on outojen ihmisten ympäröimänä, eikä voi häipyä tilanteesta mihinkään, jos kohtaus iskee. Kohtauksia tulee tunneilla, ruokaillessa ja välillä ihan välitunneillakin. Kohtaukset myös näkyvät hyvin ulospäin, eivätkä jää kennellekkään kynnelle kykevälle salaisuudeksi. Kohtaukset tuntuvat aivan hirveiltä ja niiden aikana tunnen itseni täysin arvottomaksi ja säälittäväksi ihmiseksi, ja ihmettelen, että miksi minä idiootti olen taas täällä, enkä ole kotona syömässä sipsejä. Kohtauksia on myös vaikea antaa anteeksi itselleen, koska tietää tasan tarkkaan, että ne ovat oma vika.

Ei taida kuulostaa kovinkaan rohkaisevalta, vai kuinka? Noh, siirrytään sitten itse asiaan, eli rohkaisun puolelle.

Kukaan ei ole ikinä tullut ilkkumaan minulle asiasta, enkä juuri näe syytä, että miksi tulisikaan. Miksikö sitten käyn koulua jääräpäisesti, vaikka näitä kohtauksia tulee liukuhihnalta? Siihen on tasan kaksi syytä. Ensinnäkin, haluan todella saada tutkinnon suoritetuksi juuri siltä alalta, mitä opiskelen. Tutkintoa en voi suorittaa ilman läsnäoloa opetuksessa, esitelmissä ja yms. ihanuuksissa.

Toinen vielä tärkeämpi syy on se, että jos päätän jäädä kotiin, niin elämäni on ohi. Olisi todella mahtavaa, jos voisin olla kotonani jonkun ajan, olkoon vaikka vuosi tai 40 vuotta, ja sen jälkeen olisin parantunut ja voisin palata ihmisten ilmoille nauttimaan elämästä. Ikävä kyllä se ei mene niin. Ainoa tapa päästä eteenpäin on hakata päätä siihen samaan seinään niin kauan, että joko seinä kaatuu, tai pää räjähtää. Voi aivan hyvin olla, etten koskaan parane tästä ihanasta ongelmasta... mutta, ainoa mahdollisuuteni parantua on se että menen tilanteisiin joissa kohtaus iskee, ja toivoa että joskus tulee päivä, jolloin kohtausta ei tulekaan.

Sitten ihan käytännön neuvoon. Kun minä aloitin koulun, niin sain kohtauksia aivan ensimmäisestä koulupäivästä lähtien ja jatkaminen tuntui likipitäen mahdottomalta. Sitten ajattelin, että olenhan surkea paska ihmiseksi, mutta käyn ensimmäisen puoli vuotta koulua, vaikka henki menisi. Jos koulunkäynti vielä senkin jälkeen tuntuu mahdottomalta, niin sitten minulla on lupa luovuttaa - olenhan sentään yrittänyt parhaani.

Ensimmäinen puoli vuotta kului, sisältäen monituisia kohtauksia, monituisia esitelmiä ja muita valokeilaan joutumisia, mutta sain kuitenkin kaikki toimet tehtyä ja kaikki kurssit läpi! Sen jälkeen tiesin, että jos kerran olen selvinnyt jo kouluvuoden puoleen väliin saakka, niin tokihan selviän vuoden myös loppuun!

Joka aamu raahaan itseni kouluun, koska tunnen, että olin sitten millainen säälittävä paska ihmiseksi tahansa, niin en ole valmis luovuttamaan. Minulla on vain yksi elämä ja yksi mahdollisuus saada elämäni toimimaan. Jos en ole valmis taistelemaan oman elämäni edestä, niin minkä puolesta sitten olisin?

Älä sinäkään luovuta vielä! Yritä ensimmäinen puoli vuotta sitä koulua 8)

• Eräs toinen pelkuri

Kiitos sinulle tästä viestistä. Se antoi minulle paljon ajattelemisen aihetta. Olen itse aika lailla samassa tilanteessa kuin tämän viestiketjun aloittaja, ikääkin on saman verran ja olen myös nainen. Itse en tosin syö mitään lääkitystä tähän vaivaani, vaikka minulla todettiin joskus aikoinaan paniikkihäiriö. Olen vaan jostain syystä saanut päähäni, että haluan pärjätä ilman lääkitystä. Joskus on parempia aikoja, ja joskus paniikkikohtauksen kaltaisia ahdistuskohtauksia julkisilla paikoilla tulee enemmän/useammin. Itsekin pakoilen paljon tilanteita, joissa noita kohtauksia usein tulee. Mutta nyt tein jotain aivan älytöntä; hain nimittäin kouluun. Enkä tiedä miten siitä selviän, jos sisään pääsen... en edes uskalla vielä ajatella tulevia esitelmiä. Todennäköisesti siitä tulee aivan kamalaa, jälleen kerran :( mutta yritän selvitä hengissä kaikesta tulevasta, se on ainoa tavoitteeni tällä hetkellä...

• vinkkejä

Kahvi/kofeiini pois ja kaikki hermostoa kiihoittavat. Syö välipala viim. 2,5 h - 3,5 h välein, sillä verensokerin vaihtelut pahentavat oireita. Peruslääkityksen lisäksi laita tarpeen tullen suuhun aspiriini 100 mg entero vatsaystävällinen, voi nielaista ilman nestettä, vähentää psykosomaattisia oireita. Vanhemmiten oireet helpottuvat, koska adrenaliinia ym. stressihormoneita lakkaa erittymästä, niin voimakkaasti.

• ???????????

miten se kouluun meno liittyy lentopelkoon joka vissiin on tämän palstan otsikko ???????

• Yleinen vuodattaja

Minua ihmetyttää ajoittain tuo lentopelkoon erikoistunut kyselijä. On muutakin kuin lentopelkoa olemassa.

• mitään aliarvioimatta
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

Minua ihmetyttää ajoittain tuo lentopelkoon erikoistunut kyselijä. On muutakin kuin lentopelkoa olemassa.

Oletkos sä koskaan ite ollut lentokoneessa? Minä en pelkää lentämistä mutta olen nähnyt henkilön joka rystyset valkosena vahtii joka kolahdusta ja kallistusta koneessa.

• asdf,,
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

Pelot ja jännitys palstalle pääsee myös lentämisen kautta.

Keskustelu > Terveys > Lentäminen > Lentopelko > Pelot ja jännitys

http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=97&conference=1500000000000124&subcat=3089

Keskustelu > Terveys > Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys > Pelot ja jännitys

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=1500000000000124

• hfhfdhhdfh

kolmessa vuodessa auttanut, jos siitä apua olsi. Joten äkkiseltään voisi päätellä, että aivan turhaan niitä nappeja napaasi vetelet. Kannattaisikohan ihan vaan jutella lanttulääkärin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6053
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3045
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2843
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2105
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe