olenko sairas?

Leena

Noin viisi vuotta sitten oli ensi kerran kipuja koko talven yli ranteissa, nilkoissa ja oikein pahasti kipeytyneenä myös polvissa ja olkapäissä. Kävin lääkärissä ja ei muuta todettu kuin "kipukautena" senkka, jotkut veriarvot korkeammalla kuin normaalisti. En saanu muuta apua kuin jatkaa lämmittelyä kipeitä kohtia kuten aikasemminkin.

Nyt kysyisin teiltä kanssaihmiset olenko rauma ihminen vai onko kipuni jotain muuta? Meinaan nyt sama juttu mutta vain pahempana. Siis kädet ei kestä esim tavallisia askareita. Lihaksiin ja ennenkaikkea verisuoniin sattuu kun yritän esim vaan kirjoittaa kynällä tekstiä tai aukasta säilykepurkkia. Huomaan että jalat jäykistyy ja on mahdottoman jäykät kun katson illan telkkarii ja nousen ylös niin olen jäykkä.

Minkälaisia kotikeinoja löytyy kipua lievittämään?

Olen koittanut saunomista ja lämmintä suihkua kun oikein paleltaa ja sattuu mutta käteni vain sinertyvät ja oikein menee elottoman näköisiksi ja kipu ei lievity vaan päinvastoin..

17

3891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jay

      ...oli samanlaisia oireita joitakin vuosia sitten. Kävi lääkärissä mutta todettiin vain kylmän aiheuttamiksi kivuiksi ja avuksi määrättiin ranteidenlämmittimet.
      Aikaa kuluin jonkin aikaa ja kipua alkoi tuntua yhä enemmän.
      Tällä hetkellä miehellä on sormetkin niin käyrät ettei tahdo lusikkakaan pysyä kädessä.

      Mene uudelleen lääkärille, jotta tutkivat kunnolla.

      Ei tarvii kuitenkaan tästä mun kirjoituksesta pelästyä sen kummemmin. En kuitenkaan ole asiantuntija. Kerroin vaan omasta kokemuksesta.

      P.s aika hauska kirjoitusvirhe tuo "rauma ihminen" :)

      • Leena

        heh tämä "rauma ihminen" menee sitten pikaisesti lääkäriin hakemaan apua.. kiitoksia..

        luinkin tässä näitä muiden juttuja ja omani vaikuttaa aika paljon samalle jollakin asteella joten...


      • Jay
        Leena kirjoitti:

        heh tämä "rauma ihminen" menee sitten pikaisesti lääkäriin hakemaan apua.. kiitoksia..

        luinkin tässä näitä muiden juttuja ja omani vaikuttaa aika paljon samalle jollakin asteella joten...

        Eipä kestä :)

        Toivottavasti saat apuva*toivoo kädet ristissä* :)


    • _________

      mene ihmeessä toiselle lääkärille!
      mutsillani reuma ja aika samat oireet näyttäis olevan.

    • reumis

      Aivan selväntuntuisia reumaoireita,mutta
      tuo lämpöhoito.Minusta se on väärin.Kylmiä hauteita pitäisi käyttää ja jääpusseja turvotusten päällä.Lämmitys vaan lisää turvotusta,kylmä supistaa.Näin arvelen kokemuksesta itsekin reumasairaana.
      Saunahan useimmiten tuntuu mukavalta heti löylyttelyn jälkeen,mutta entäpä muutaman tunnin kuluttua,entistä kipeämpänä.Kylmä suihku saunan jälkeen on yksi lievittäjä.
      Toivon,että löydätte inhimillisemmät lääkärit ja mielummin reumalääkärin.
      Ainakin täällä maaseudulla ei tahdo enää oikeita lääkäreitä nähdäkään vaan jotain lääkäreiksi opiskelevia pikavierailijoita.

      • Leena

        Kun oikein sattuu pidän sormikkaan näköistä missä ei lainkaan sormia ja se lievittää kipua. Mutta sitten saunominen ja se lämmin suihku rupee kiusaamaan. Jos en käyttäisi mitään lämmittäjää kolotukseen kipu vain kasvaa..

        Olen nyt ajatellut enemmänkin asiaa niin olen jatkuvasti kylmä. Siis ihoni on jäätävän kylmä ja väriltään lähes sinertävä, kun kylmyys menee sisälle asti rupee sitten paleltaa vasta ja särkemään luita ja suonia.

        En ole huomannut minkäänlaisia turvotuksia tai muita vastaavaa jäykkyyttä sormissa tai käsissä, mutta jalat on erittäin jäykät jos vaikka kattelen pitempään telkkarii tai muuten olen pitemmän aikaa paikoillani.

        Varasin ajan lääkäriin mutta ei tietenkään ollut aikoja joten saa odotella nyt sitten aikaa jonka saa vasta ensvuoden alkupuolella.. Joten saapi nähdä miten tässä menee jos oikein rupee särkemään..


      • reumis
        Leena kirjoitti:

        Kun oikein sattuu pidän sormikkaan näköistä missä ei lainkaan sormia ja se lievittää kipua. Mutta sitten saunominen ja se lämmin suihku rupee kiusaamaan. Jos en käyttäisi mitään lämmittäjää kolotukseen kipu vain kasvaa..

        Olen nyt ajatellut enemmänkin asiaa niin olen jatkuvasti kylmä. Siis ihoni on jäätävän kylmä ja väriltään lähes sinertävä, kun kylmyys menee sisälle asti rupee sitten paleltaa vasta ja särkemään luita ja suonia.

        En ole huomannut minkäänlaisia turvotuksia tai muita vastaavaa jäykkyyttä sormissa tai käsissä, mutta jalat on erittäin jäykät jos vaikka kattelen pitempään telkkarii tai muuten olen pitemmän aikaa paikoillani.

        Varasin ajan lääkäriin mutta ei tietenkään ollut aikoja joten saa odotella nyt sitten aikaa jonka saa vasta ensvuoden alkupuolella.. Joten saapi nähdä miten tässä menee jos oikein rupee särkemään..

        Tuo pani mietiskeleen,kun kirjoitit,että ei turvotusta.Äkäisessä nivelreumassa kyllä on tyypillistä,että kipeät nivelet turpoaa ja useimmiten kuumottavat punaisina.Vaivasi viittaisivat enemmänkin nivelrikon tyyppisiin vaivoihin.Kurja juttu sellainenkin.
        Reakoitko sääjuttuihin,sateiden tuloon tms.Nivelreuma ei niistä paljon välitä tai ennusta,mutta väittävät,että nivelrikkoiset sen tietävät,että milloin sadetta tulossa ,kun kivut kovenee.


      • Leena
        reumis kirjoitti:

        Tuo pani mietiskeleen,kun kirjoitit,että ei turvotusta.Äkäisessä nivelreumassa kyllä on tyypillistä,että kipeät nivelet turpoaa ja useimmiten kuumottavat punaisina.Vaivasi viittaisivat enemmänkin nivelrikon tyyppisiin vaivoihin.Kurja juttu sellainenkin.
        Reakoitko sääjuttuihin,sateiden tuloon tms.Nivelreuma ei niistä paljon välitä tai ennusta,mutta väittävät,että nivelrikkoiset sen tietävät,että milloin sadetta tulossa ,kun kivut kovenee.

        reagoin säähän tai paremminkin kun sataa jotakin taivaalta.. siitä se kaikki alko silloin aikoinaan ja nyt sama juttu ku tuli ensilumet ja pakkaset. Ja mitä kylmempi ulkona sen kipeämpi olen.

        Tänään sain akuuttiajan lääkäriin ja yrittivät ottaa verinäytteet mutta tuloksetta. Minusta on aina niin vaikeasti saatu kaikki verikokeet otettua kun ovat niin pienet jotenkin.. Huomenna pitäis mennä uusiin kokeisiin jospa saisivat paremmin otettua ja siitä ehkä sitten selviäisi mikä minua vaivaa.. Lääkärikään ei huomannut mitään turvotusta tai mitään muuta mikä viittaisi reumaan joten saapi nähdä jatkossa..


      • kokenut
        Leena kirjoitti:

        reagoin säähän tai paremminkin kun sataa jotakin taivaalta.. siitä se kaikki alko silloin aikoinaan ja nyt sama juttu ku tuli ensilumet ja pakkaset. Ja mitä kylmempi ulkona sen kipeämpi olen.

        Tänään sain akuuttiajan lääkäriin ja yrittivät ottaa verinäytteet mutta tuloksetta. Minusta on aina niin vaikeasti saatu kaikki verikokeet otettua kun ovat niin pienet jotenkin.. Huomenna pitäis mennä uusiin kokeisiin jospa saisivat paremmin otettua ja siitä ehkä sitten selviäisi mikä minua vaivaa.. Lääkärikään ei huomannut mitään turvotusta tai mitään muuta mikä viittaisi reumaan joten saapi nähdä jatkossa..

        Rauma ihminen, kysy lääkäriltä kylmäsormisuudesta, se on usein oheisvaiva. Reumatekijän puute ei ole varma merkki reumattomuudesta eikä sen olemassaolo merkitse automaattisesti reumaa.


      • Nainen
        Leena kirjoitti:

        reagoin säähän tai paremminkin kun sataa jotakin taivaalta.. siitä se kaikki alko silloin aikoinaan ja nyt sama juttu ku tuli ensilumet ja pakkaset. Ja mitä kylmempi ulkona sen kipeämpi olen.

        Tänään sain akuuttiajan lääkäriin ja yrittivät ottaa verinäytteet mutta tuloksetta. Minusta on aina niin vaikeasti saatu kaikki verikokeet otettua kun ovat niin pienet jotenkin.. Huomenna pitäis mennä uusiin kokeisiin jospa saisivat paremmin otettua ja siitä ehkä sitten selviäisi mikä minua vaivaa.. Lääkärikään ei huomannut mitään turvotusta tai mitään muuta mikä viittaisi reumaan joten saapi nähdä jatkossa..

        Minusta nuo sinun oireesi viittaavat myös fibromyalgiaan. Itselläni on juuri samanlaisia oireita. Juuri tuo sään ennustus ja se, että saunominen pahentaa tilannetta, kuuluvat fibromyalgian oireisiin. Itselläni jalat ovat myös hyvin jäykät, varsinkin aamuisin. Minulle kostea sää on pahin, ei kylmä.


      • tuike
        Nainen kirjoitti:

        Minusta nuo sinun oireesi viittaavat myös fibromyalgiaan. Itselläni on juuri samanlaisia oireita. Juuri tuo sään ennustus ja se, että saunominen pahentaa tilannetta, kuuluvat fibromyalgian oireisiin. Itselläni jalat ovat myös hyvin jäykät, varsinkin aamuisin. Minulle kostea sää on pahin, ei kylmä.

        puhut kuin suullani, mulla on vain diagnosoitu MS-tauti -95.
        Jäykkyys lihaksissa tai saunaherkkyys viittaavat juuri MS:ään, ei niinkään fibroon, joka on reumatauteihin kuuluva sairaus.


      • Nainen
        tuike kirjoitti:

        puhut kuin suullani, mulla on vain diagnosoitu MS-tauti -95.
        Jäykkyys lihaksissa tai saunaherkkyys viittaavat juuri MS:ään, ei niinkään fibroon, joka on reumatauteihin kuuluva sairaus.

        Onneksi diagnoosit tehdään ihan muualla kuin täällä virtuaalimaailmassa, koska monissa sairauksissa on samanlaisia oireita, esim. sinulla MS:ssä ja minulla firbomyalgiassa.

        Ollessani kuntoutuksessa fibromyalgian takia sain seuraavanlaisen listan fibromyalgian oireista: leposärky, joka vaihtelee eri puolilla kehoa, aamujäykkyys, käsien koppuraisuus, jäykkyyttä liikkeelle lähdettäessä paikallaan olon jälkeen, lihasten voimattomuus, käsien heikentynyt puristusote, katkouni, väsyneisyys, lievä masennus, suolisto-oireita (ripuli, ummetus, ärtynyt paksusuoli), jännitysniska, käden ja jalan puutumisoireet, turvotuksen tunne. Lisäksi se, että matalapaineen tullessa kivut monesti pahenevat. Monilla potilailla saunan jälkeinen aamu on vielä normaaliakin kivuliaampi. Ja sanomattakin lienee selvää, että kaikilla fibromyalgikoilla ei ole näitä kaikkia oireita.


    • Maikki

      Oireesi kulostavat tutulta.Mulla on tutkittu melkein kaikki mahdollinen.Ainoat löydökset
      vähän koholla olevat tulehdusarvot ja huono HB.
      Lisäksi fysioterapeutti totesi hermojen olevan klimpissä. Ei näy missään kokeissa.Jumppaohjeista ollut apua.Pirullinen vaiva.Ajoittain ei pystynyt tehdä mitään.Paranee tosi hitaasti.Pahimpia liikkeitä kaikki venytykset ja käsien ollessa suorana.Fysioterapeutit näköjään osaa nää asiat paremmin.Toivottavasti saat helpotusta vaivoihin.

    • En huomannut mistään, mihin ikäluokkaan kuulut. Silläkin kun on näissä kipu- ja jäykkyysasioissa jopa olellinen merkitys. Ihmettelin, miksei lääkäräti sitä tajunnu, ennenkuin toisen alan lääkäri puuttui asiaan. Sitten myönnettiin reumapuolellakin.
      Mutta ikäluokka, jos se passaa yksin, kerronpa sitten yhdestä mahdollisesta vaikuttimesta.

      • Leena

        Nyt meni hiukan yli hilseen etten oikein tajunnu muuta että halusit tietää ikäni.. Joten ikäni on 23..


    • Mene tutkittavaksi!

      HEI! Jos sulla todella SINERTAA kadet (ja/tai jalat), niin sulla voi suurella todennakoisyydella olla verenkiertohairio nimelta Raynod'in syndrooma. Siihen on olemassa laakkeet, jotka parantavat verenkiertosi ja poistavat sinerryksen. Mene nyt ihmeessa IHOTAUTILAAKARILLE, eika reumalaakarille! (tai kay varmuuden vuoksi molemmissa...) Mutta sulje nyt ihmeessa pois tuo aika yleinen verenkiertohairio!! Se on hoidettavissa.

    • E t e l ä ä n

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe