Äitiysavustus, pakkaus vai raha?

Elfarran

Ihan kärkeen sanon, että tämä asia ei ole vielä(kään) ajankohtainen meidän taloudessa, mutta koska ehkäisy on jätetty pois (jo ajat sitten :)) niin tietenkin asiat pyörii mielessä.

Eli oletteko ottaneet toiselle lapsellenne äitiysavustuksen rahana vai pakkauksena? Mitkä olivat perusteet valinnalle?

Tiedän, että pakkauksen arvo on paljon suurempi kuin se raha, mutta jos kaikki aikaisemman pakkauksen vaatteet on säilytetty (ei todellakaan loppuunkulutettu) niin mitä niillä uusilla vaatteilla oikein tekee? Mieluummin kai sitä ottaa sen rahan sitten? Tuleehan paketissa muutakin kuin ne vaatteet, mutta en minä kyllä toisilla kynsisaksilla tai lämpömittarillakaan mitään tee. Korkeintaan kestovaipan voisin mielellään ottaa.

Jotkut ottavat pakkauksen ja myyvät vaatteet ihan koskemattomina. Itselläni tulisi eittämättä moraalinen ongelma jos suunnittelisin tehdä bisnestä avustuksella. Toisaalta, jos meistä vanhemmista kummatkin käyvät töissä ja peri-periaatteessa emme edes vauvan vaatteita yms. tarvita, niin miksi edes ottaisimme avustusta vastaan, edes rahana. Vaatteisiin ja muihin vauvantarvikkeisiin kai ne rahatkin on tarkoitettu. Nojaa, ruokaahan vauva tieten tarvii. 70 -luvulla tästä aiheesta käytiin paljonkin keskustelua. Joidenkin mielestä oli hävettävää ottaa avustusta vastaan jos oli varaa itse hommata vauvan vaatteet. No tänä päivänä ei taideta edes neuvolassa kysyä haluaako avustusta ottaa vastaan, kysytään vaan että kumman haluat?

18

1533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otimme

pakkuksen sijaan rahaa, sillä ei sille toiselle pakkaukselle ollut tarvetta. Jos nyt tulisin uudestaan raskaaksi (lapseni ovat jo ala-astella) niin otaisin pakkausen, sillä mulla ei ole säästynyt vauvanvatteita kun kellariimme murtauduttiin.

Moraalisesti ajattelen minäkin noin, että jos tarvetta ei pakkaukselle ole, niin ei sitä myöskään oteta ja myydä eteenpäin.

• ansaitsee

ihan uusiakin vaatteita! Eikä aina niitä sisarusten vanhoja... :(

• Elfarran

vähän vanhempana, mutta pakkauksen koot ovat 60-70. Eli minun mielestäni sen ikäiselle vauvalle on ihan yhdentekevää ovatko vaatteet käytettyjä.

Säästyypä nekin rahat siihen vaiheeseen kun lapsesta vaatteet ja pukeutuminen ihan oikeasti ovat tärkeitä.

Tämä siis minun mielipiteeni.

• 4:n äiti
        Elfarran kirjoitti:

vähän vanhempana, mutta pakkauksen koot ovat 60-70. Eli minun mielestäni sen ikäiselle vauvalle on ihan yhdentekevää ovatko vaatteet käytettyjä.

Säästyypä nekin rahat siihen vaiheeseen kun lapsesta vaatteet ja pukeutuminen ihan oikeasti ovat tärkeitä.

Tämä siis minun mielipiteeni.

Minä otin esikoiselle ja kakkoselle pakkauksen. Esikoisen pakkauksessa pienimmät vaatteet olivat 70 cm. Esikoinen oli kesävauva, ja kakkonen talvivauva. Esikoiselle ostetut pienet vaatteet olivat suurelta osin kesävaatteita, joten kakkoselle tarvittiin lisää pikku vaatteita, ja siinä pakkauksessa oli jopa muutama 50 cm vaate.

Kolmannelle otettiin äitiysavustus rahana, koska vauvanvaatteita oli jo riittävästi ja rahasta oli tiukkaa. Neljännellekin oli riittävästi vaatteita jemmassa, joten rahana otettiin avustus, vaikka ei yhtä tiukka rahatilanne ollutkaan kuin kolmatta odottaessa.

Jos vielä saadaan lapsia, katsotaan tilanne kerrallaan, otetaanko pakkauksina vai rahana. Pienimmät vaatteet ovat mahtuneet meidän lapsille kuitenkin niin vähän aikaa, että ovat vielä neljänkin jälkeen ihan hyviä, ja jokainen on saanut sukulaisilta ja ystäviltä lahjaksi uusia vaatteita, joten kukaan ei ole yksistään sisarusten vanhoissa kulkenut edei ihan vastasyntyneenä.

• äiti etelästä

siis meil ainakii kaikki uutena,vauva kärsii jos on ollu käytössä esikoisella,me ollaan niin hyvä perhe ettei vanhoihin pueta!! :DDD

• kolmenäiti

että vauvat eivät paljon välitä ovatko vaatteet olleet jonkun muun käytössä vai eivät. Itse en ole koskaan ottanut äitiyspakkausta vaan olen saanut kaiken muilta. Ja olen iloinen siitä, että lapseni edelleen kelpuuttavat käytetyt vaatteet eivätkä ole aina vaatimassa uutta : )

• kauvosaari40

ILVES ILVES!!!

• En ottanut toiselle lapselle äitiyspakkausta vaan tililleni tuli se raha. Meillä on vinot pinot vaatteita ja kun toinen lapsi sattui vielä olemaan tyttö, niin vaatepuoli oli kunnossa. Luotan kyllä siihen, että sukulaiset ja ystävät tuovat sen verran jotakin ihan omaa pienelle, ettei kaikissa valokuvissa tarvitse olla samoissa vaatteissa kuin isosisko.

Jos kolmas lapsi tulisi, niin ottaisin äippäpakkauksen pahvilaatikon ja patjan takia. Meillä kun kumpikin lapsi on nukkunut ekat puoli vuotta siinä pahvilaatikossa. Se on siisti, luja ja sopivan pieni. Tai sitten tietty voisin yrittää pummata sitä laatikkoa joltakin toiselta.

Meidän esikoisella on muuten aivan infernaalinen uhma. Tässä alkaa olla kohta mielenterveys kovilla. ;) Mites teillä?

• Elfarran

no mä oon säästänyt sen laatikonkin, se(kin) on ihan täyteen ahdettu vauvanvaatteita. Tuntuu, että vaatteita pursuaa joka reiästä, vaikken itse shoppailija olekaan. Kummit ja sukulaiset ostelee. Ja mitäänhän en raski vielä tässä vaiheessa pois heittää :D Ei sekään kyllä järkevää välttämättä ole, että vuosia tuskastelee tilan ahtautta odotellen sitä mahdollista iltatähtöstä... Kierrätysihmisenähän tässä pitäisi suosia nimenomaan vaatteitten kiertoon pistämistä.

Meillä ei ole (vielä) raivareita, kuten parin tutun lapsella, mutta aivan ärsyttävää tottelemattomuutta. Meinaan, saa puhua kuuroille korville. Jäähyllä ei pysy. Eräs ystäväni pitää lasta kiinni jäähyllä, mutta silloinhan hän juuri saa sitä huomiota mitä haluaakin. Eräs toinen ystäväni pistää lapsen omaan huoneeseensa ja itse juttelee lapselle suljetun oven takaa. Jos/kun lapsi yrittää tulla ovesta ulos niin äiti pitää ovea kiinni ja juttelee toiselta puolelta. Kuulostaa pahalta kun suljetaan oven taakse :/

Tarhassa meidän tyttö kuulemma ulkona vain syö lunta ja ottaa kinttaita pois. Lastentarhanopettaja oli sitten laittanut ruoalla meidän tytön lautaselle vain ison kimpaleen jäätä ( :DDDD ). Ei ollut maistunut, mutta kun sai sitten oikean ruoan niin oli syönyt lautasen ihan tyhjäksi :DDD Mahtavia kasvatusmetodeja niillä, enpä ois itte hoksannut (en osaa kyllä sanoa oliko se minkään väärtti, oppikohan sitten kuitenkaan mitään).

Muita lapsia kohtaan meidän tytöllä on nyt viime aikoina kuulemma ollut lievää agressiivisuutta, ei hyvä. Välillä tahtoo huitoa äitiäkin, mutta pureminen on onneksi jäänyt (kop kop). Eli ei paha tilanne meillä vielä.

Miten teidän esikoisen uhma esiintyy? Lenteleekö tavarat, järjestetäänkö kohtauksia julkisilla paikoilla, tottelemattomuutta vai mitä?

• valois*
        Elfarran kirjoitti:

no mä oon säästänyt sen laatikonkin, se(kin) on ihan täyteen ahdettu vauvanvaatteita. Tuntuu, että vaatteita pursuaa joka reiästä, vaikken itse shoppailija olekaan. Kummit ja sukulaiset ostelee. Ja mitäänhän en raski vielä tässä vaiheessa pois heittää :D Ei sekään kyllä järkevää välttämättä ole, että vuosia tuskastelee tilan ahtautta odotellen sitä mahdollista iltatähtöstä... Kierrätysihmisenähän tässä pitäisi suosia nimenomaan vaatteitten kiertoon pistämistä.

Meillä ei ole (vielä) raivareita, kuten parin tutun lapsella, mutta aivan ärsyttävää tottelemattomuutta. Meinaan, saa puhua kuuroille korville. Jäähyllä ei pysy. Eräs ystäväni pitää lasta kiinni jäähyllä, mutta silloinhan hän juuri saa sitä huomiota mitä haluaakin. Eräs toinen ystäväni pistää lapsen omaan huoneeseensa ja itse juttelee lapselle suljetun oven takaa. Jos/kun lapsi yrittää tulla ovesta ulos niin äiti pitää ovea kiinni ja juttelee toiselta puolelta. Kuulostaa pahalta kun suljetaan oven taakse :/

Tarhassa meidän tyttö kuulemma ulkona vain syö lunta ja ottaa kinttaita pois. Lastentarhanopettaja oli sitten laittanut ruoalla meidän tytön lautaselle vain ison kimpaleen jäätä ( :DDDD ). Ei ollut maistunut, mutta kun sai sitten oikean ruoan niin oli syönyt lautasen ihan tyhjäksi :DDD Mahtavia kasvatusmetodeja niillä, enpä ois itte hoksannut (en osaa kyllä sanoa oliko se minkään väärtti, oppikohan sitten kuitenkaan mitään).

Muita lapsia kohtaan meidän tytöllä on nyt viime aikoina kuulemma ollut lievää agressiivisuutta, ei hyvä. Välillä tahtoo huitoa äitiäkin, mutta pureminen on onneksi jäänyt (kop kop). Eli ei paha tilanne meillä vielä.

Miten teidän esikoisen uhma esiintyy? Lenteleekö tavarat, järjestetäänkö kohtauksia julkisilla paikoilla, tottelemattomuutta vai mitä?

Meidän lapsila ikäeroa 1v10kk, joten ekan pakkauksen vaatteet oli vielä tallessa. Mulla oli jo kaverien edellisten pakkausten vaatteitakin, joten ei todellakn ollut tarvetta uudelle.

Vaikka lapset onkin eri sukupuolta, ei ole meitä haitannut, emme rakasta vaaleansinistä emmekä vaaleanpunaista, joten lapset on puettu aika neutraalisti, sopii osa pojan vaatteista tytölle, toki jotain tytöjen röyhelöitä on tullut ostettua.

Lähes kaikki vaatteet olemme ostaneet käytettyinä, joten lapsiraukkamme ;) ovat jo pienestä pitäen joutuneet käyttämään toisten vanhoja vaatteita.... Jos kolmas lapsi tulisi, saattaisin pakkauksen ottaakin, kun olen kaikki vauvanvaatteet antanut eteenpäin :)

• Elfarran kirjoitti:

Meillä uhma esiintyy tottelemattomuutena, omapäisyytenä ja kiukkukohtauksina. Neiti on kyllä hyvin temperamenttinen muutenkin. Eli tiivistetysti sanottuna raivokohtaus on väistämätön, kun ei mene mieliksi.

Tosin nyt kieli on kehittynyt, joten jos neiti on suotuisalla tuulella, niin pystyn neuvottelemaan tyyliin ensin puetaan ja sitten saat mehua. Mutta kielen kehittyminen on tuonut mukanaan vastaan väittämistä. Yleisin reaktio kieltoon on se, että tyttö käskee minun mennä pois tai olen tyhmä äiti. Joskus raivostuttaa, ettei katumisen merkkejä osoiteta ollenkaan tai ylipäätään mitään nöyryyttä! Siitä olen tosi iloinen, ettei meidän lapsi ole vielä oppinut kerjäämään kaupassa mitään.

Meillä tuo jäähy ei toimi lainkaan, sillä tyttö ei tajua sen merkitystä. Laitoin kerran, kun olin aivan raivon partaalla, tytön oven taakse itkemään. Mutta se alkoi tuntua minusta niin pahalta ja ilmeisesti pelkokin tuli kuvioihin, joten en ole sitä sittemmin kokeillut. Ei lasta saa kiusatakaan.

Peloista puheen ollen, meillä on nyt joku kauhu- ja pelkokausi meneillään. Hiiviö ja möökö ovat keskeisimmät pelon kohteet (tyhmänä olen antanut tytön katsoa muumia) ja joskus auomme kaappien ovia, jotta neiti voi tarkistaa, ettei mörköjä ole lähettyvillä. Joskus oikein tuntuu, että tyttö lietsoo itsensä pelkäämään, kun juoksee ympäri asuntoa ja huutaa hirviötä tms.

• jimpsu

Jokaisella tietty oman tarpeen mukaan mut miettisin onko talvi vai kesävauva. Meillä tämän talven vauva ja talvipuku oli aivan liian iso koko talven. Vaatteiden koot heittelevät ja meidän pakkauksessa ainakin joistakin vaatteista saumat hajosivat parissa käytössä. Vanupuku nukkaantui heti huonon näköiseksi ja hattu ei soveltunut käyttöön ollenkaan. Tuossa paketissa on mielestäni turhan paljon sellaista nykyään millä ei pitemmän päälle ole tehnyt mitään.

Jälkiviisaana ottaisin rahat ja yrittäisin ostaa hyviä käytettyjä. Olen nimittäin tuon äp-laatikon laatuun tosi pettynyt!!
      Vuoden 2005 paketti oli käytännöllisempi ja vaatteet kestivät koko tuon pojan käyttöiän. Vuoden 2008 paketti oli tuohon aikaisempaan verrattuna kertakäyttökamaa. Tämä ei oikein muutenkaan jakeluun mene että kuitenkin laatikossa panostetaan esim. kestovaippoihin mutta muut ei kestä.

Kysele lisää mielipiteitä ihmisiltä voihan olla että meille tuli sitten jokin sekunda laatikko koska emme ole nirsoja mutta meidän paketti oli ala-arvoinen.

• ----

Jos pakkauksessa on selvästi viallisia tavaroita, tai sieltä puuttuu jotain mitä listassa lukee, pitää siitä ehdottomnasti reklamoida. Se laatu vaan huononee entisestään, jos ei ihmiset ilmaise tyytymättömyyttään oikeaan osoitteeseen.

• ota sitten lapsilisiäkään?

Jos kerran töissä käytte ja veroja maksatte niin tottakai hyvillä mielin voi ottaa veroilleen myös vastinetta jotain itsekin ;) kyllä se verotus on jo progressiivista eli varsinkin jos paljon veroja maksaa niin sitä paremmalla omallatunnolla voi jotain vastineeksikin ottaa.

Me otettiin toiselle rahana, kun tuntuu ekologisesti tuhlaukselta ottaa tavaraa joista osalla ei tee yhtään mitään. Joten ostin sillä rahalla vauvalle laadukkaan peiton ym. tarpeellista.

• että otat

avustuksen vastaan rahana ja lahjoitat sen hyväntekeväisyyteen.
      Voit tietenkin ottaa paketinkin ja toimittaa sen jollekulle sitä tarvitsevalle, mutta silloin on melkein lähdettävä Suomen rajojen ulkopuolelle. Esim. Vaaka ry. pystyisi sen varmaan toimittamaan eteenpäin.

• mä otin...

eli mä otin esikoisesta rahan, koska saatiin niin hirveesti vaatteita yms, kun siskolla ja miehen serkulla oli taaperoikäisiä kun meidän vauva syntyi, ne toi säkkikaupalla kaikkea. Siinä oli varmaan 5 äitiyspakkauksen tavarat ja paljon muuta

sitten hankkiuduin niistä eroon sitä mukaa kuin jäivät pieneksi. kun sitä tavaraa siis oli oikeesti niin liikaa, että kaikkea ei ehtiny edes käyttää ennen kuin huomasi että aijaa, tossa ois ollu tommonenkin.

tälle toiselle lapselle otin pakkauksen, koska olin siis (ihan tarkoituksella) hankkiutunut eroon esikoisen vaatteista raskauksien välissä. ja lapsen synnyttyä vauvalahjoja on tullut niin runsaasti ovista ja ikkunoista, että tosi hyvä ettei ollu lisänä esikoisenkin tavaroita.

Semmoiset olen toki esikoisenkin kuteista säästäny, millä on tunnearvoa, kuten hänen ensimmäisen juhlapukunsa yms.

Ja sain sen v2008 pakkauksen, pidän siitä haalarista, se on mielestäni kivan värinen, asusteilla saa joko tyttömäisen tai poikamaisen. Lisäksi pidän niistä värikkäistä, eli oranssista ja vihreästä ja ruskeasta vaatekerrasta mikä siihen pakettiin kuului, retro-tyylisen näköiset:)

• sammakkoprinsessa06

otettiin rahana tälle kakkoselle. varsinkin kun se 2006 pakkaus joka esikoiselta jäi oli niin vaaleansininen, että sopi paljon paremmin tälle meidän pojalle, kuin silloin aikoinaan tytölle. Meillä oli tytölle paljon mekkoja ja vaaleanpunaista, mutta on jotain sentään jäänyt pojallekin. Meillä vaan on naapurissa samanikäinen poika kuin meidän tyttö, niin meidän pojalla on aika paljon vaatetta sieltä lainassa. Se vasta halvaksi tuleekin :)!

• ...

viisi pakkausta olen ottanut ja vaattet käyttänyt, en myynyt vielä ainuttakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3432
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3262
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3137
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      52
      2688
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1993
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1890
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1656
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      88
      1559
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1515
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1360
    Aihe