Apua!
Poltin avioeron tultua digikuvat tietokoneeltamme (joka jäi miehelle) CD-R ja DVD-R-levyille. Nyt puoli vuotta myöhemmin kun sain vihdoin hommattua itselleni koneen jossa on riittävästi levytilaa, yritin siirtää kuvia kovalevyn muistiin...
Osa CD:istä näyttää olevan tyhjiä. Osa DVD:istä herjaa "datavirhe crc-tarkistus" eikä anna kopioida tiedostoja. Levyt ovat toimineet vielä 1-2 kk sitten. En mielelläni pyytäisi kuvia ex-mieheltäni, sitäpaitsi hän on luultavasti poistanut jo osan niistä.
Mitä mahdollisuuksia minulla on saada tiedostot ulos levyiltä? Työpaikan kone ei myöskään suostunut niitä lukemaan. Levyt eivät ole naarmuuntuneet tai likaiset.
Kiitos neuvoista!
Valokuvatiedostot rikki CD/DVD:llä - vuosi elämää hävinnyt?!
4
333
Vastaukset
- juhakorkeapudas
Virheilmoitus "datavirhe crc-tarkistus" viittaa siihen, että tiedostot ovat vioittuneet joko polton tai levyjen säilytyksen aikana.
Millaisissa olosuhteissa levyjä on säilytetty?
Ehkä joku tiedonpalautukseen erikoistunut yritys saisi levyiltä vielä jotain irti. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=tiedonpalautus&meta=- levyn tietoja
Eli vaikka cd-r:stä sanotaan että se säilyttää tiedot ihmisiän niin paljon voi vaikuttaa säilytyskin.
Esim. jotkut aihiot on herkkiä liialle lämmölle, siis ei tarvi viedä edes saunaan vaan riittää että on riittävän lämpöinen huone kesällä. Jotkut aihiot voi olla ettei ne ole moisesta moksiskaan mutta toisissa taas data muuttuu tai tuhoutuu.
Ehkä vähän jonkun mielestä hätävarjelun liioittelua mutta varmempi keino säilyttää ja arkistoida arvokkaat levyt on laittaa ne kovaan kylmälaukkuun (ei tietenkään sitä kylmäpatruunaa sitten vaan ilman sitä), kylmälaukku ei päästä liikaa lämpöä läpi. Samalla ne on myös valolta ja pölyltäkin suojattuna.
- tuttavallasi
on tietokone ja siinä CD/DVD-asema käy
kokeilemassa siellä.
Koneet ja asemat ovat melkoisia yksilöitä,
jollekin kelpaa naarmuiset ja suttuiset
levytkin ja joku on kovin kranttu.
Esim. minä olen säilyttänyt yhden jo 10 vuotta vanhan
koneen vain siksi että siinä tuntuu olevan erityisen
hyvä CD-asema (joku ihan tuntematon merkki)
jolla olen saanut pelastettua paljon
arvokasta dataa.- alkup.
Jes! Kiitos kaikille vastanneille! Kokeilin lukea levyjä kaverin tietokoneella ja suurin osa levyistä toimi moitteettomasti. Yksi DVD valittaa vielä joidenkin tiedostojen kohdalla CRC-virheestä. Pystyin silti näkemään niistä tiedostoista jonkinlaisen esikatselun eikä viottuneiden kuvien joukossa onneksi ollut mitenkään tärkeitä kuvia. Kotikoneellani nämä DVD:t jumittivat ihan täysin enkä saanut aikaan edes esikatselua. Nyt kuvat ovat tallessa kahdella levyasemalla ja paperikuvat tärkeimmistä jo tilauksessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt354390Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.522349Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö481422- 921270
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.271195Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381188Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä511120Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161965- 60921
Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175899