ollaanko

läheisriippuvaisiako?

huonoja isovanhempia ja pitääkö tuntea syyllisyyttä.
Olemme asuneet lähellä koko ajan lastenlapsia ja nyt mielessä muutto.
Mutta,voiko sitä olla niin sydämetön,että muuttaa kauemmaksi.
Taloudellisten syiden vuoksi muutettava,mutta jokin tässä mättää,kun on syyllinen olo heti jo pelkästä ajatuksesta.

11

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo minäkin..

ja asun lähellä.
      Minut vaan on ulkoistettu,olen huono isoäiti.
      Näin minulle sanottiin.

• läheisriippuvainen

Voimia sinulle. Toivon että tilanteesi muuttuu ja saat olla mummo taas ihan oikeasti. Joskus ne pitävät niitä katkoja pitkäänkin. Itsekin olen ollut ulkoistettuna, mutta ne katkot kait kuuluvat nykyään asiaan.... on niitä kriisejä ja traumoja ja masennuksia ja muita hömpötyksiä. Aika yleensä parantaa.

• läheisriippuvainen

ollaan reilusti vaan riippuvaisia. Itse asun niin liki lasta ja lastenlasta kuin mahdollista. Olkoon jonkun mielestä sairasta tai ei, pääasia lienee kun kaikki tykkää et on ok.

Kuinka kauas meinasit muuttaa? Mä olen aina asunut kävelymatkan päässä ja niin aion ikäni asua.

• aloittaja

eri lääniin ja matkaa tulis noin 200 kilometriä.Mutta ei se matkaa katso,jos jo lähellä oleviakin ulkoistetaan,se vielä kaduttaa,nuorena ei ajatella tarpeeksi pitkälle.
      Mutta,hyvää oloa muillekkin isovanhemmille,olemme kaikesta huolimatta,tärkeitä.
      Ja lapsenlapset vielä tärkeämpiä.

• läheisriippuvainen

Oletko ostanut veppikamera sen avulla voitte olla yhteyksissä. Se veppikamera yhteys lapsiin olisi minusta tosi kivaa. Mä suunnittelen jo ensi jouluksi joululahjaksi sellaista, vaikka asunkin vieressä.

Usein se henkinen tuki on tärkeämpää kuin fyysinen, ja sitä henkistä läsnäoloa voit hoitaa puheyhteydellä, puhelin ja veppikamera...

Itse olin äidilleni henkinen tuki kun toiset sisarukset hoiti sen konkreettisen auttamisen. Olin joka sunnuntai puhelinyhteydessä säännöllisesti ja tietysti myös muulloinkin tarvittaessa. Mielestäni se oli oikein hyvä suhde vaikka olikin etäsuhde. Puhelimessa tunsin olevani ihan lähellä. Ja me vaihdoimme tuntoja ja tuntemuksia ehkä enemmänkin kuin jos olisimme olleet nokakkain.

Joten hyvin se sujuu vaikka nyt ikävöit tietysti ja se tuntuu syyllisyytenä.

• Ollaan iloisia kun tavataan

Mummo ja pappa asuvat elämäntilanteensa mukaan siellä, missä heillä on parasta. Niin meidän lapsemmekin muuttavat omiin oloihinsa, eivät he mummojen ja pappojen mieliteen mukaan elämäänsä ratkaise. Ja voi sitä olla kanssakäymisessä pitemmänkin matkan takaa, jos on halua ja kiinnostusta.

• Toinen mummu

Ei nyt pidä ottaa syyllisyyttä siitä, että järjestää oman elämänsä uudella tavalla. Jokaisella on ainoastaan yksi elämä, ja se on elettävä itselle, ei toisille, ei edes lapsenlapsille, olkoon vain, että ovat elämän suola!

Lapset kasvavat, pian he eivät isovanhempia tarvitse, koska he elävät ihan toista aikaa.

Moni tämänkin palstan mummi voi yhtyä haikeuteeni siinä, että teini-ikäisistä lapsenlapsista ei enää kuule mitään, eivätkä he ole kotona, kun käydään kylässä. He eivät tule lomilla isovanhempien luo, eivät edes kiitä joululahjoista, koska heillä on ollut niin paljon kaikkea menoa, ei vain ole aikaa. Sori nyt!! Ihan kiva villapaita!

Yhteydenpito katkeaa, sille ei voi mitään, ja ne puheet, että lapsenlapset sitten hoivaisivat isovanhempia kun nämä eivät enää jaksa tulla yksin toimeen, saadaan kyllä unohtaa.
      He eivät sitä tee kuin aniharvoissa tapauksissa, ja oikein onkin. Heillä on menonsa ja oma elämänä.

Niin isovanhemmillakin. Eläkäämme se hyvillä mielin!

• kalkkaroinen

Olipa helpottavaa kuulla mielipiteesi, että muillakin on näin mennyt teini-ikäisten lapsenlapsien suhteen.

Luulin että olen ainoa ja epäonnistunut mummuudessani.
        Teinityttöset eivät jaksa piitata vanhasta kääkästä kuin muodollisesti ja pakottamalla. Syntymäpäivillään laahautuivat tympeän näköisenä kakkua syömään.
        Kun yritin keskustelua, oli se nuorten neitosten taholta pelkkää ynähtelyä. Lahjaani, 50 euron setelit kummallekin, tuli sentään hymyntapainen ja vanhempiensa kehotuksesta kiitos. Sen jälkeen neitokaiset häipyivät huoneisiinsa, eivätkä vanhempiensa pyynnöistä huolimatta ilmestyneet esiin loukuistaan.

Asumme melko lähekkäin 1/2 km säteellä, mutta teinilapsenlapset eivät käy enää mummolassa. Täällä päin ei nuorisoa ole havaittu yli vuoteen.
        Olen silloin tällöin pyytänyt heitö letulle ja jäätelölle tai muuten vain, kun satumme asumaan koulumatkan reitillä.

Joskus mietin, missä epäonnistuin. Ehkä tuo kaikki kuuluu ikään, ja toki ymmärrän ettei 60-kymppinen ihminen, muumio, voi kiinnostaa pätkän vertaa toisessa maailmanajassa elävää nuorta ihmistä.

• tuo teini-ikäisten touhu
        kalkkaroinen kirjoitti:

Olipa helpottavaa kuulla mielipiteesi, että muillakin on näin mennyt teini-ikäisten lapsenlapsien suhteen.

Teinityttöset eivät jaksa piitata vanhasta kääkästä kuin muodollisesti ja pakottamalla. Syntymäpäivillään laahautuivat tympeän näköisenä kakkua syömään.
        Kun yritin keskustelua, oli se nuorten neitosten taholta pelkkää ynähtelyä. Lahjaani, 50 euron setelit kummallekin, tuli sentään hymyntapainen ja vanhempiensa kehotuksesta kiitos. Sen jälkeen neitokaiset häipyivät huoneisiinsa, eivätkä vanhempiensa pyynnöistä huolimatta ilmestyneet esiin loukuistaan.

Asumme melko lähekkäin 1/2 km säteellä, mutta teinilapsenlapset eivät käy enää mummolassa. Täällä päin ei nuorisoa ole havaittu yli vuoteen.
        Olen silloin tällöin pyytänyt heitö letulle ja jäätelölle tai muuten vain, kun satumme asumaan koulumatkan reitillä.

Joskus mietin, missä epäonnistuin. Ehkä tuo kaikki kuuluu ikään, ja toki ymmärrän ettei 60-kymppinen ihminen, muumio, voi kiinnostaa pätkän vertaa toisessa maailmanajassa elävää nuorta ihmistä.

En minäkään ole omiinkaan nuorenpiini saanut
        otetta,jolla edes kotitöihin osallistuisivat.
        Itse jouduin lapsuudesta lähtien auttamaan
        saamatonta äitipuoltani -ja se ajatustapa kai
        tarttui minuun.
        Joskus tulee mieleen,että eipä taida kukaan
        käydä katsomassa kun joudun hoitolaitokseen.

• tulevat takaisin
        kalkkaroinen kirjoitti:

Olen teinien äiti, teini-iässä kaverit ovat kaikki kaikessa, omien vanhempienkaan seurasta ei piitata.Se ettei heitä näy, ei johdu mistään huonosta mummoudesta tms.He tulevat vielä takaisin siinä 20-vuotiaina tai yli tai kun perustavat perheitä.
        Teineillä ei vain kertakaikkiaan ole omasta mielestään aikaa, kun pitää tavata kavereita ja nykyajan koulukin on todella haastavaa ja aikaa vievää.Monet teinit ovat siksikin hyvin väsyneitä ja nukkuvat paljon viikonloppuna, auta armias jos on vielä harrastukset päälle.

• kun teinit
        tulevat takaisin kirjoitti:

Olen teinien äiti, teini-iässä kaverit ovat kaikki kaikessa, omien vanhempienkaan seurasta ei piitata.Se ettei heitä näy, ei johdu mistään huonosta mummoudesta tms.He tulevat vielä takaisin siinä 20-vuotiaina tai yli tai kun perustavat perheitä.
        Teineillä ei vain kertakaikkiaan ole omasta mielestään aikaa, kun pitää tavata kavereita ja nykyajan koulukin on todella haastavaa ja aikaa vievää.Monet teinit ovat siksikin hyvin väsyneitä ja nukkuvat paljon viikonloppuna, auta armias jos on vielä harrastukset päälle.

sitten hankkivat perhettä,saattavat käydäkin taas mummolassaan kylässä lastensa kanssa.Ainakin meidän aikuiset lapset käyvät meillä (mummolassa) ja sitten samalla reissulla poikkeavat isomummolassakin,omaa mummoaan ja pappaansa katsomassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      7
      2763
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2611
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2307
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      48
      1889
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1073
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      70
      986
    Aihe