Suklaakermamunkki

höpötassu

Muistan kun keskikoulussa kolmannella- viidennellä luokalla aina tiettynä päivänä ruokatunnin aikaan säntäsimme syömättä parin kilometrin päähän juoksujalkaa.

Siellä meni erään talon kellarikerrokseen kaiteelliset portaat. Oven avatessa kilahtelivat ovikulkuset ja kolme rappusta tuulikaapinkautta ylöspäin ja siinä oltiin pienen kaupan tiskillä. Ah sitä riemua kun silmät havaitsivat että sen viikkoiset tuoreet pitkulaiset kermamunkit olivat tosi komeat ja raaka-aineissa ei ollut säästetty. Jokainen osti oman suklaamunkkinsa ja pullon omenaporetta, keltaista tai punaista jaffaa, sitruunasoodaa tai kuten minä ananas palmaa.

Ja ei kun herkuteltiin hitaasti vimeiseen muruseen ja tippaan asti ja yleensä lopuksi oli pikainen spurtti takaisin kouluun. Takaovesta sisään ja vauhdilla luokkaan, koskaan emme myöhästyneet.

Lintsasitteko te koskaan virallisesta kouluruokailusta?

16

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs aatelisten koulua sinä olet käynyt? Että oikein kermamunkkeja välitunneilla.

Mä muistan että kyläkaupasta koulumatkalla ostin kuivattua taatelia neliskanttisen ison köntsän ja oli hyvää ja tosi halpaa karkkeihin verrattuna. Tulipas mieleen että ostanpa kotiin heti kun käyn kaupassa kuivattua taatelia.

Kauppamatkalla kyläkaupassa meidän perheen lapset saivat myös kaupantekijäiskarkin aina jos muita asiakkaita ei ollut paikalla. Tämä siksi kun kauppias oli vaarini veli.

Mutta mitään munkkeja tai pullia ei ostettu koskaan kaupasta, kotona kyllä leivottiin. Tää tapahtuikin maalla pikkukylällä.

• joita kipaistiin

tien yli hakemassa välitunnilla, eikä edes ruokiksella. Ne tuli muistaakseni kymmenen maissa sinne, ja tungos oli pikkukaupassa kova kun kaikki ahtautui sinne!
        Hän Lyseosta, mie Tipulasta!
        Ja suklaamunkkejakin oli...ja sellasia...berliininmunkkeja...

• höpötassu

koulu ja tuo myymälä oli pieni ja piilossa. Sillä suunnalla asuva luokkakaverini, paraskaverini, sen tiesi. Sillä oli joka päivä oma erikoiserä jotain leipomusta ja kaikki menivät aina kuin kuumille kiville eli loppuivat liian aikaisin. Kauppa ei koskaan mainostanut itseään ja ohikulkija ei varmasti edes tajunnut siinä edes kauppaa olevan jos ei tiennyt. Onneksi saimme tietää.

Tämän kaverini äiti oli tosi hyvä korvapuustien ja pikkupullien leipoja. Laittoi aina ripauksen suolaa kanelisokerin tai pintasokerin sekaan.

Meidän äiti leipoi vain nisupitkoja.

• höpötassu kirjoitti:

koulu ja tuo myymälä oli pieni ja piilossa. Sillä suunnalla asuva luokkakaverini, paraskaverini, sen tiesi. Sillä oli joka päivä oma erikoiserä jotain leipomusta ja kaikki menivät aina kuin kuumille kiville eli loppuivat liian aikaisin. Kauppa ei koskaan mainostanut itseään ja ohikulkija ei varmasti edes tajunnut siinä edes kauppaa olevan jos ei tiennyt. Onneksi saimme tietää.

Tämän kaverini äiti oli tosi hyvä korvapuustien ja pikkupullien leipoja. Laittoi aina ripauksen suolaa kanelisokerin tai pintasokerin sekaan.

Meidän äiti leipoi vain nisupitkoja.

Meillä ei käytetty lähes lainkaan rahaa. En omistanut edes lompakkoa ennenkuin itse menin töihin.

Kauppatavarat ostettiin vastakirjalle meijeritiliin ja joskus mummu antoi kolikon. Nenäliina piti olla sitä varten aina mukana, kun se käärittiin siihen. Sitä odotti innolla kun mummu taas sanoo "onko sinulla nenäliinaa" Mummu rahat laitettiin possuun ja ostettiin polkupyöriä.

Ja meitä lapsia oli 11.

• höpötassu
        miljoona kirjoitti:

Meillä ei käytetty lähes lainkaan rahaa. En omistanut edes lompakkoa ennenkuin itse menin töihin.

Kauppatavarat ostettiin vastakirjalle meijeritiliin ja joskus mummu antoi kolikon. Nenäliina piti olla sitä varten aina mukana, kun se käärittiin siihen. Sitä odotti innolla kun mummu taas sanoo "onko sinulla nenäliinaa" Mummu rahat laitettiin possuun ja ostettiin polkupyöriä.

Ja meitä lapsia oli 11.

oli munkkirahat, kun olin kesät kesätöissä keskikoulun tokaluokan jälkeen joka kesä. kaksi ensimmäistä kesää vauvan / taapertajan yöhoitajana ja sen jälkeen kaupoissa ym.

• joita kipaistiin kirjoitti:

tien yli hakemassa välitunnilla, eikä edes ruokiksella. Ne tuli muistaakseni kymmenen maissa sinne, ja tungos oli pikkukaupassa kova kun kaikki ahtautui sinne!
        Hän Lyseosta, mie Tipulasta!
        Ja suklaamunkkejakin oli...ja sellasia...berliininmunkkeja...

et kai tarkoita tipulalla nykyistä kimpisen koulua miekin kävin sitä kun oli vielä tyttölyseo nimeltään oltiin viimeisiä tyttöluokkia koulun viereisessä kerrostalossa oli pikku kauppa jossa käytiin jos rahaa oli ostamassa berliini munkkeja ei ollut ruokailusta lintsaamista kun silloin piti itse ruoka maksaa ja meiän perheellä ei ollut varaa siihen joten oli eväät koulussa ja jos joskus oli rahaa käytiin viereisessä kaupassa kävin koulua n. 1965- 1970

• Heikunkeikku

..takana, tien toisella puolella oli leipomo. Sinne ruokavälkällä mentiin porukalla ostamaan joko tyttömunkin tai poikamunkin. Minä ostin aina tyttömunkin.
      Tosi isoja munkkeja ja juuri leivottuja.

Koulun jälkeen menin usein linja-autopysäkin vieressä olevaan pikkukauppaan ja ostin sieltä Kookospallon. Semmosen ruskeen, suklaalla kuorrutetun pallon, joka oli pyöritetty kookoshiutaleissa. Sen pallon sisusta oli aivan mahtavan ihanaa mössöä.

Vadelmalimsa oli ihanaa possun kans.

• höpötassu

teillä oli kiusaukset ihan vieressä :-))

No, sitten isompana (=lukiossa) tavaratalon yläkerran kahvio ja siellä (vain siellä se oli just eikä melkeen) jäädelösooda kerran kuussa koulun jälkeen, kun kaupungin kaikki vaatekaupat oli kierretty.

• Heikunkeikku
        höpötassu kirjoitti:

teillä oli kiusaukset ihan vieressä :-))

No, sitten isompana (=lukiossa) tavaratalon yläkerran kahvio ja siellä (vain siellä se oli just eikä melkeen) jäädelösooda kerran kuussa koulun jälkeen, kun kaupungin kaikki vaatekaupat oli kierretty.

...kipasta ostelemassa, kun herkkukaupat oli lähellä.
        Vähän isompana en sitten kiusauksiin sortunut. Nyt jälkikäteen muistellen, tuntuu, että olin jatkuvalla laihdutuskuurilla. Ettei takapuoli kasva, ettei maha kasva, ettei läskit ala pursuamaan, ettei.... mitä milloinkin... hohhoijaa.
        Vähän liian tarkka kaikessa. Hyvin lapsellista.

• Heikunkeikku kirjoitti:

...kipasta ostelemassa, kun herkkukaupat oli lähellä.
        Vähän isompana en sitten kiusauksiin sortunut. Nyt jälkikäteen muistellen, tuntuu, että olin jatkuvalla laihdutuskuurilla. Ettei takapuoli kasva, ettei maha kasva, ettei läskit ala pursuamaan, ettei.... mitä milloinkin... hohhoijaa.
        Vähän liian tarkka kaikessa. Hyvin lapsellista.

Minullekin tuli mieleen, että kuinkahan lihava sitä oikein olisi jos olisi oppinut vielä suklaamunkkejakin syömään.

Onneksi, ja luojalle kiitos, en niitä ostele. Kerran minulle tarjottiin sellainen iso toffeekuorrutus munkki ja teki jotenkin pahaa se tahmea sokeri hampaissa. Ja se hillo tippuu rinnuksille. Ei kiitos munkkeja mulle.

• Heikunkeikku
        miljoona kirjoitti:

Minullekin tuli mieleen, että kuinkahan lihava sitä oikein olisi jos olisi oppinut vielä suklaamunkkejakin syömään.

Onneksi, ja luojalle kiitos, en niitä ostele. Kerran minulle tarjottiin sellainen iso toffeekuorrutus munkki ja teki jotenkin pahaa se tahmea sokeri hampaissa. Ja se hillo tippuu rinnuksille. Ei kiitos munkkeja mulle.

...että miten mä silloin kouluaikoina niin kovasti hainkin niitä munkkeja, kun nykyään en syö koskaan munkkeja. Ovat liian rasvaisia ja käsiin tarttuu sokeria. Saattaa olla, että munkkien oston syy olikin se, kun porukalla mentiin ja siinä oli oma jännitys, kun sinne leipomoon ei olisi saanut mennä välitunnilla.

Hyvin harvoin syön minkäänlaista pullaa. Kahvin juon aina semmosenaan. Joskus voin kahvilassa ottaa leivoksen. Banaanileivoksen, se on hyvää. Tai sitten Prinsessaleivoksen, jossa on vihreää marsipaania päällä. Mutta munkkeja en koskaan. Enkä jäätelöä. En tykkää jäätelöstä.

• ti-tu

niissä ihanat valikoimat.
      Kummatkin ovat vähentyneet, minimiin.

• höpötassu

ja sipsit ja kaikenmaailman turhakkeet ovat tulleet sijaan. Ja jokaisesta kaupasta saa nykyään paistettua ja paistovalmista. Leipomoissakin herkut ovat vissiin gramman ja millin tarkkuudella tiettyjen kriteerien mukaisia.

• nykyään
        höpötassu kirjoitti:

ja sipsit ja kaikenmaailman turhakkeet ovat tulleet sijaan. Ja jokaisesta kaupasta saa nykyään paistettua ja paistovalmista. Leipomoissakin herkut ovat vissiin gramman ja millin tarkkuudella tiettyjen kriteerien mukaisia.

Entisaikana oli kaikki parempaa, eikä leivokset olleet täynnä lisäaineita.

Kananmunatkin tulee nykyään leipomoihin isoissa 20 litran ämpäreissä olevana valmiina sotkuna ulkomailta. Arvatenkin täynnä säilöntäainetta, mites muuten mössö säilyisi! Tiedän nämä koostumukset koska näitä leipomoämpäreitä oli hamnaantunut karjatilalle elukoiden juoma-ämpäriksi.

Rasvana jotain ala-arvoista palmuöljyä tms. joka maistuu ja haisee härskiltä esim. munkeissa.
        Eipä enää innosta syödä leipomomunkkeja ja ne valmiiksi pakatut Fazerin(?) pikkudonitsit on aivan hirveitä!

• joskus'
        höpötassu kirjoitti:

synnyinkaupungissani oli monen monta pientä leipomoa.
        Niistä ulostulvahtivat taivaalliset tuoksut.
        Nyt siellä lienee vain yksi valtava laitos, josta tuskin mitään hajuja ulos puhaltaa.

• moisia herkkuja tienny olevankaan, jäätelötikut saatiin käydä joskus koulusta tullessa, ja niitä vaal.punaisia paperikääreisiä irtokarkkeja, yksi tai kaksi korkeintaan.

Eikä kansakoulussa saanut poistua koulualueelta,- vaikka osula oisi ollut siinä ihan vastapäätä koulua.

Eikä niitä herkkuja osattu sen kummemmin kaivatakaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2528
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1801
    3. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      124
      1513
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1497
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      174
      1327
    6. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      161
      1302
    7. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      148
      1275
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1208
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1148
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      65
      1091
    Aihe