Pitääkö tehdä raskaus testi?

Mitä tekisin????

Tarvitseeko minun tehdä raskaus testiä, jos tiedän että olen raskaana ja mennä verikokeisiin terveyskeskukseen?

6

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta kannattaa

Verestä ei mitata enää kuin erikoistapauksessa. Pissastahan se otetaan. Testiä ei tarvitse tehdä jos on aivan varma raskaudesta eli on esim. ollut aiemmin raskaana ja on rajut oireet ja tunnistaa ne. Ensiraskaudessa testi on tehtävä itse tai terveyskeskuksessa (virtsasta).

Millä perustein olet niin varma raskaudestasi? Miksi et silti voisi tehdä testiä? Nehän on niin halpojakin.. ja saa ärrältäkin, ei edes apteekkiin tarvitse juosta.

• Mitä tekisin????

Olen ollut aikaisemmin raskaana marras-joulu tullut sittemmin keskenmeno ja etc. No olen nyt aika ärripurri, rinnat ovat aika arat ja vatsaa nipistelee, mikä ei ole normaalia.

Yksi pointti on myös siinä etten enään uskalla ottaa yhteyttä oman kunnan terveyskeskukseen tai neuvolaan. Viimeksi mainitun tapauksen jälkeen. Antoivat selvästi ymmärtää neuvolassa, että olin täysin vastuuton ihminen, koska olin unohtanut mennä ultraan viime. Jäi vain kalvamaan mieltä. Snif.

Toinen pointti on raha: ei ole rahaa ostaa testejä tai mennä lääkäriin. Ei edes miehellä.

• huh....
        Mitä tekisin???? kirjoitti:

Olen ollut aikaisemmin raskaana marras-joulu tullut sittemmin keskenmeno ja etc. No olen nyt aika ärripurri, rinnat ovat aika arat ja vatsaa nipistelee, mikä ei ole normaalia.

Yksi pointti on myös siinä etten enään uskalla ottaa yhteyttä oman kunnan terveyskeskukseen tai neuvolaan. Viimeksi mainitun tapauksen jälkeen. Antoivat selvästi ymmärtää neuvolassa, että olin täysin vastuuton ihminen, koska olin unohtanut mennä ultraan viime. Jäi vain kalvamaan mieltä. Snif.

Toinen pointti on raha: ei ole rahaa ostaa testejä tai mennä lääkäriin. Ei edes miehellä.

Kaksi rfsu:n testiä taisi maksaa 3.90. Miten on varaa tehdä lapsi jos ei ole varaa ostaa testiä?? Eikä pidä olla noin herkkänahkainen neuvolan suhteen! Sinne pitää mennä lapsen vuoksi, olkoon henkilökunta mitä on. Ja jos ei mene sinne ekaan neuvolalääkärintarkastukseen tiettyyn aikaan mennessä, ei saa äitispakkaustakaan.

Hormoonihäiriö voi aiheuttaa raskausoireet, samoin kysta tai myooma... tee se testi! Pitävät muuten vielä idiootimpana ja sanovat pahasti kun ilmoittaudut neuvolaan. Vältä siis sellainen jos nahkasi on noin herkkä ;)

• ei tosiaankaan
        Mitä tekisin???? kirjoitti:

ole varaa tehdä 5 euroa maksavaa testiä, niin olisi kannattanut harkita, onko siihen lapseenkaan varaa. Se kun kuluttaa jopa enemmän kuin sen viisi euroa ja joka kuukausi.

Ainakin aikaisemmin terveyskeskuksessa tehtiin raskaustestit ilmaiseksi ja ilman lähetettä.

• jos sittenkin tekisin sen
        huh.... kirjoitti:

Kaksi rfsu:n testiä taisi maksaa 3.90. Miten on varaa tehdä lapsi jos ei ole varaa ostaa testiä?? Eikä pidä olla noin herkkänahkainen neuvolan suhteen! Sinne pitää mennä lapsen vuoksi, olkoon henkilökunta mitä on. Ja jos ei mene sinne ekaan neuvolalääkärintarkastukseen tiettyyn aikaan mennessä, ei saa äitispakkaustakaan.

Hormoonihäiriö voi aiheuttaa raskausoireet, samoin kysta tai myooma... tee se testi! Pitävät muuten vielä idiootimpana ja sanovat pahasti kun ilmoittaudut neuvolaan. Vältä siis sellainen jos nahkasi on noin herkkä ;)

Voisi sitä harkita.

Oman kunnanvirastoissa ja terveydenhuollossa on valitettavasti myös kuntarasismia, eli jos muutit kaupungista, mene sinne mistä tulitkin hakemaan palveluja.

Että se siitä.

Kiitos vaan.

• se tietysti

mitenkään pakollista ole, miksi olisi? Minä en ole kahdessa neljästä raskaudestani tehnyt testiä ollenkaan. En tullut tehneeksi heti kuukautisten pois jäätyä ja sitten alkoi pahoinvoinnit yms, enkä enää katsonut asiaa tarpeelliseksi, kun jo tiesin olevani raskaana. Neuvolassa jossain vaiheessa tietysti kuului sydänäänet, jolloin raskaus oli "virallisesti" varmistunut.

Milloin jätit menemättä ultraan? Eihän edes neuvolaan ole pakko mennä ennen 16. raskausviikkoa, jolloin eka (12-13 viikon ultra) jää automaattisesti väliin. Itse en ole käynyt silloin ultrassa kertaakaan. Vapaaehtoisia nuo ultratkin ovat.

Jos kerran jo varmasti tiedät olevasi raskaana, niin eihän se testin tekeminen enää mitään lisäarvoa asiaan tuo. Se silloin näyttää positiivista ja sillä siisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe