Mulla on diagnosoitu masennus, mutta ei paniikkihäiriötä. Kuitenkin koen olon hyvin usein ahdistuneeksi (sydän takoo lujaa aina tuolloin) ja nukkumaan meno ahdistaa, koska pelkään unettomia öitä, joita mulla onkin ollut ja pelkään, etten pääse töihin ja työelämä muutenkin on taas luonut omat paineensa ja oonki joutunu oleen saikulla. Mulle määrättiin ensin Seroxat 20 mg, mut siitä tuli aivan hirveet sivuoireet kuten täydellinen ruokahaluttomuus ja silmäoireet. Se vaihdettiin tuohon Zoloftiin. Zoloftista aiheutui myös heti täydellinen ruokahaluttomuus, vapina ja lihaskrampit vasempaan jalkaan, mutta se ei sentään enää vaikuttanut liikaa silmiin. Noistahan sanotaan, että ne on ohimeneviä, mutta mulla ei ainakaan ole pahemmin varaa laihtua, joen ruoan ainakin täytyis maistua. Nuo oireet aiheutti mulle myös melkoista ahdistusta ja mä mietinki, että onko mulla joku vakava sairaus. Nyt tajuan, että ne johtui noista lääkkeistä. Myös kurkkua kuristi tuon zoloftin aikana, mutta sekin voi olla, että se johtui ahdistuksesta. Myös puolikkaalla annoksella oli nuo samat oireet. Mulla on mirtasapiini ollu aiemmin lääkkeenä ja se aloitettiin uudestaan ja sen kanssa myös citalopram, mutta nehän auttavat vain masennukseen. Oonkin tässä nyt miettiny, että josko kuiutenkin vielä huomenna kokeilisin tuota zoloftia ja ottaisin vain 1/4 osa tablettia ja yrittäisin tuolla hyvin hyvin pienellä annoksella totuttaa elimistöni tuohon lääkkeeseen. Se kun auttoi mua kuitenkin unen saannissa enkä niinkään stressannu töihin menoa sen kanssa. En haluis heittää kirvestä kaivoon ja haluisin jaksaa töissä, mut ilman lääkinnällistä apua se ei tule onnistuun. Kaiken lisäx on aika varattuna psykologille. Kertokaa kuitenkin muutkin kokemuksistanne ja jos on vaikka jotain hyviä vaihtoehtoja mistä ootte ite saanu apua? Ei kai tuo ahdistuneisuus kuitenkaan ole kovin kaukana paniikkihäiriöstä ja voi ehkä pahimmassa tapauksessa johtaa paniikkihäiriöön.
Zoloft 50 mg kokemuksia?
5
4833
Vastaukset
- melko raju lääke.
Minä käytin sitä aikoinaan, minulla oli pienempi annos.
Muistaakseni alkuoireina minulla oli huimausta ja "suhinaa" päässä, kurkkukipua. Ne menivät kyllä nopeasti ohi. Lopetettaessa oli aivan kauheat oireet ja ne kestivät pitkään.
Annoksen muutokseen kannattaa varata useampi päivä, ehkä vasta viikon kuluttua voi varmasti sanoa miten esim puolittaminen on vaikuttanut.
Zoloft oli hirvean kallis lääke. Lopetin sen käytön enkä ole enää työelämässä. - hyvä lääke!
Itselläni on ollut mm. Cipralex, Seroxat, Seronil ja nyt viimeisimpänä Sertralin Orion (halvempi versio Zoloftista) ja täytyy sanoa, että tuo viimeinen on ehdottomasti paras vaihtoehto kaikista! Meni kyllä monta kuukautta, ennen kuin lääke alkoi vaikuttaa toivotulla tavalla, mutta kannatti odottaa! Olen pirteä ja lanttu leikkaa ihan normaalisti toisin kuin noiden muiden lääkkeiden kohdalla.
Ainakin minulle sopii siis Zoloft (kannattaa vaihtaa ehkä tuodon halvempaan Sertralin Orioniin!) mutta onhan tuo lääkkeiden sopiminen tietenkin hyvin yksilöllistä, mutta älä heitä pyyhettä kehään ainakaan vielä!
Ruokahalu on normaali, en ole lihonut enkä laihtunut mielestäni tuon lääkkeen johdosta. Vatsa oli alkuun melko sekaisin monta kuukautta, johtui varmaankin siitä, että lääkkeessä on laktoosia, tosin hyvin vähän. Mutta tsemppiä lääkkeen totutteluun!Täytyy kokeilla ihan tuolla 1/4 annoksella ja pikkuhiljaa yrittää totuttaa elimistö tuohon ja nostaa sit pikkuhiljaa annosta tuohon 1 tablettiin, jonka lääkäri on määrännyt. Tuo ruokahaluttomuus vaan noista oireista tuo kaikkein pahin, mutta en ehkä enää stressaa noilla muilla oireilla niinkään, kun nyt tiedän, että ne tuosta lääkkeestä johtui. Pitää vielä kysyä lääkäriltä voisko rinnakkaislääkkeenä käyttää mirtatsapiinia tai citalopramia. En sitten ihan vielä kyllä toivoani menetä :). Ihanaa tosiaan olis kun taas jaksais töissä, mut ilman lääkkeitä siitä ei kyl tuu mitään.
- hyväksi havaittu
Minä käytin Cipramilia n kuukauden ajan ja se oli ihan kamalaa. Olin tosi väsynyt koko ajan vaikka nukuin 12 tuntia vuorokaudessa.
Nykyään käytän Zoloftin sitä edullisempaa versiota ja olen todella tyytyväinen siihen. Ei nukuta päivällä ja olen jopa vaihtanut vaativampaan työpaikkaan. Kestän erilaiset vaativat tilanteet enkä ota toisten nokittelua heti syytöksinä itseäni/ ammattitaitoani vastaan. Tiedän osaavani ammattini ja arvostan itseäni mm. sen vuoksi.
Aikaisemmin olin tosi masentunut, vaikka sitä ei kukaan lähipiiristäni edes huomannut. Mutta käytyäni psykiatrin vastaanotolla, testien perusteella selvisi, että mikä minua vaivaa on todellakin vaikea masennus. Olin melkein itsetuhon partaalla. - Siitä on nyt noin 5 vuotta ja elämä jopa hymyilee usein.
Ihanaa kevättä kaikille teille! - tai siis
Sentralin (se halvempi vaihtoehto) auttoi nimenomaan paniikkihäiriöön ja erilaisiin jännitystiloihin, masennusta minulla ei ollutkaan!
Nyt lähes oireeton ja teen mitä haluan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193124Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622812Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o672623Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä322522Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582078Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181589Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121582- 491569
- 791569
- 571469