Minulla on ollut syöpäkasvain ja se likattiin 16 vuotta sitten. Kävin muutaman vuoden säännöllisesti tarkastuksissa, mutta nyt en ole 8 vuoteen käynyt ja aina vain pelottaa enemmän,että jos on syöpä ja jos menen tutkimuksiin niin se löytyy ja kuolen , mutta jos en mene tutkimuksiin niin se syöpä ikäänkuin pysyy piilossa. Eli jos minulla on syöpä ja tiedän siitä, niin sairastan sitä sitten enemmän ja olen kipeä jne, mutta jos en tiedä sen olemassa oloa ja se kuitenkin on niin olen terveempi kun en tiedä sitä , mutta kuiteski kuolen, mutta ei tarvi surra sitä, kun se kuolema tulee sitten tavallaan niinku yllättäen... ymmärtääkö kukaan mua?
Pelkään syövän
27
6497
Vastaukset
- ymmärrän.
En uskalla mennä lääkäriin, vaikka olisi vaivoja, koska pelkään, että se on jotain vakavaa. Ihan hullultahan tämä tuntuu, mutta ei edes syövän sairastaminen sitä piirrettä minussa muuttanut, vaikka silloin vannoinkin, että tästedes menen heti lääkäriin, kun on jotain epäilyttävää.
- uusiutumista..
luulin, että olen ainut pöljä. Pelkään todella mennä lääkäriin... ja sekin vielä, että mitähän se sanoo, kun näin monen vuoden jälkeen sitte menisin. Olen nyt kuitenkin tilannut ajan "vuositarkastukseen" ja kävin jo verikokeissa, mutta ainahan tämän lääkäriajan voi perua.
- peru tuota
uusiutumista.. kirjoitti:
luulin, että olen ainut pöljä. Pelkään todella mennä lääkäriin... ja sekin vielä, että mitähän se sanoo, kun näin monen vuoden jälkeen sitte menisin. Olen nyt kuitenkin tilannut ajan "vuositarkastukseen" ja kävin jo verikokeissa, mutta ainahan tämän lääkäriajan voi perua.
...jäisit vaan miettimään, olisiko sittenkin pitänyt mennä.
- catgirlie
mutta ei kannata kuitenkaan liian pitkälle antaa mennä!
itse ole jo pari kertaa sairaalaan menemään...
ja nyt on tullut taas samoja oireita, tänään ilmoitettu lääkärille, katsoo nyt miten homma etenee.... Kyllä tää 3 tai 4 krt jo helpommin ottaa vastaa, kun ei anna mennä oireiden pahemmiksi, kun tietää miten kamalaa se on! - KUN SYÖPÄ
peru tuota kirjoitti:
...jäisit vaan miettimään, olisiko sittenkin pitänyt mennä.
Minun mielestäni henkilö jolla on ollut syöpä - tulee kuolemaan syöpään. Äidiltäni on poistettu molemmat rinnat 10 vuoden välein ja nyt 7 vuoden päästä on syöpä virtsarakossa. Huomattiin tietty aika nopeasti, että ehkä ei tarvitse poistaa virtsarakkoa, mutta siitä se hyvinkin leviää haimaan ja maksaan. Siellä se jossain muhii ja lähettää etäispesäikkeitä, niin kavala se vaan on, että tutkimuksiin vaan niin nopeasti, kun tarvis vaatii. Itselläni poistettu jo kaksi kasvainta, mutta ovat olleet hyvänlaatuisia, mutta nyt jatkuvassa kontrollissa. Tsemppiä vaan.
- ...
KUN SYÖPÄ kirjoitti:
Minun mielestäni henkilö jolla on ollut syöpä - tulee kuolemaan syöpään. Äidiltäni on poistettu molemmat rinnat 10 vuoden välein ja nyt 7 vuoden päästä on syöpä virtsarakossa. Huomattiin tietty aika nopeasti, että ehkä ei tarvitse poistaa virtsarakkoa, mutta siitä se hyvinkin leviää haimaan ja maksaan. Siellä se jossain muhii ja lähettää etäispesäikkeitä, niin kavala se vaan on, että tutkimuksiin vaan niin nopeasti, kun tarvis vaatii. Itselläni poistettu jo kaksi kasvainta, mutta ovat olleet hyvänlaatuisia, mutta nyt jatkuvassa kontrollissa. Tsemppiä vaan.
Tuo ensimmäinen virkkeesihän on suorastaan hirveä. Ei nykyaikana tarvitse kuolla syöpään! Tiedän monia, jotka ovat parantuneet syövästä jo kymmeniä vuosia sitten ja elävät vieläkin terveinä.
Läheiseni kuoli viikko sitten syöpään. Hän viivytteli lääkäriin menoa pitkään. Jos olisi mennyt heti kun oireet alkoivat tai edes paria kuukautta ennemmin, olisi hän todennäköisesti edelleen keskuudessamme. - sivusta seurannut
... kirjoitti:
Tuo ensimmäinen virkkeesihän on suorastaan hirveä. Ei nykyaikana tarvitse kuolla syöpään! Tiedän monia, jotka ovat parantuneet syövästä jo kymmeniä vuosia sitten ja elävät vieläkin terveinä.
Läheiseni kuoli viikko sitten syöpään. Hän viivytteli lääkäriin menoa pitkään. Jos olisi mennyt heti kun oireet alkoivat tai edes paria kuukautta ennemmin, olisi hän todennäköisesti edelleen keskuudessamme.vanhemmillani oli kummallakin syövät yhtä aikaa.eli eturauhas syöpä ja rintasyöpä.ny molemmilla on taskussa ns terveen paperit.ne käy tarkastuksissa ja elämä jatkuu!. on tärkeää et giagnoosi tehdään mahd varhaisessa vaiheessa.mielestäni syöpä sana sinällään on jo vanhentunut.ennenhän syöpä liitettiin suoraan sanaan kuolema,mut nyt asiat ei ole enää niin.hoidot on parantunu ja ihmiset tarkkailee itseään tarkemmin yms.
- ensimmäinen lauseesi
KUN SYÖPÄ kirjoitti:
ei yksinkertaisesti ole totta. Se on tosiaankin vain mielipiteesi, jonka perustat omiin vajavaisiin kokemuksiisi.
- verikokeessa
uusiutumista.. kirjoitti:
jos on syöpä. Joku arvo silloin korkealla. Kannattaa käydä tarkistuksissa, jos on sairastanut syövän. Melkein kaikki syövät ovat parannettavissa. Mediat lietsovat syövänpelkoa, koska tekevät jonkun yksittäisen ihmisen syövästä kohu-uutisia.
- Hammaslääkäripelko
Hammaslääkäri pelottaa aina. Synnytyksen jälkeen ajattelin etten enää pelkäisi sitä, mutta aina se on yhtä kamalaa. Pakkohan siellä on silloin tällöin käydä. Yleensä se siirtyy ja siirtyy ja sitten onkin tiedossa iso ja kallis remontti.
Sama se on tämän syövän kanssa. Pelottaahan se lääkärille meno, mutta onhan sinne mentävä. Itse käyn vielä kontrolleissa. Seuraava onkin joskus syyskesällä tai alkusyksystä. Toivottavasti on viimeinen kerta. Jos sitten jotain löytyy, niin on kait se sitten hoidettava, jos on hoidettavissa ihan niinkuin hampaatkin.
Mieluiten jättäisin niin hampaat kuin kasvaimetkin omaan oloonsa, mutta itseksensä ei syöpä parane eikä hampaat korjaannu, valitettavasti.
Toisaalta oli tulos mikä tahansa, kun saa itsensä liikkeelle, niin on se lääkärissä käynti tavallaan helpostuskin. - silti suosittelen
lääkärissä käyntiä jos ei muuten niin sen tähden ettei asiaa tarvitsisi miettiä sen enempää.
- uusiutumista
Ehän mie nyt hampilääkäriä pelkää. No jo sitte menisin sinne tarkastukseen...voi kun se olisi jo ohi. Tiedän, kyllä mikä rumba siitä alkaa. ensin tk lääkärille ja se määrää ultraan, keuhkokuvaan jne niitä sitten ootella aikoja ja vastauksia...
- ymmärretään
Nyt ainakin met heti verikokeeseen,omalääkäri antaa lähetteen labraan.Mainitset omalääkärille syäpäasian.
- totta kai ---
Tuo kuulostaa periaatteessa loogiselta, mutta ajattele, että jos menet ja saatkin kuulla ettei syöpä ole uusiutunut kuten ei ensimmäisen 8 vuodenkaan aikana! Sitten et joudu siitä eteenpäin turhaan pelkäämään ja jossittelemaan. Nythän tilanne näyttää siltä, että jollain tasolla kaikesta huolimatta ajattelet, että oireesi ovat syöpää ja suret sitä?
- Nimetön
on ollut syöpä (rintasyöpä) kolmesti. Kolmannen leikkauksen jälkeen päätin kohdata tuon taudin mietiskellessä. Se tuli mua vastaan nuoren miehen hahmossa, itse olen keski-ikäinen nainen. Rupesin sanomaan itselleni että tähän ei kuolla, on muutakin tekemistä kuin sairaana olo. Puolen vuoden päästä sama nuori mies tuli vastaan mietiskelytilassa, katsoi minua pitkään, hyppäsi veneeseen ja häipyi ulapalle. Silloin tiesin että minun sisäinen voima oli voittanut. Terveinä ollaan tässä. Enkä anna edes sille ajatukselle mitään tilaa. Oli ja meni, opit on opittu ja nyt eletään. Jokainen päivä eletään hymyssä suin. Nää itsesi terveenä. Se syöpä ei saa otetta sinusta. Sinä olet vahva ja voimakas. Varmaan pääset tästä yli. Lykkyä tykö ja siunausta jokaiselle päivälle ja mahdottomasti ilon pisaroita!
- ?????
.....täh ?????
- Rintasyöpä
Ylihuomenna on kymmenvuotiskontrolli. Olen käynyt tunnollisesti joka vuosi kontrolleissa ja en ole kertaakaan jättänyt niitä väliin. Aina niitä pelkää ja en nytkään uskalla suunnitella yhtään tulevaisuuttani eteenpäin. Jos tulos on: ei syöpää, niin huokaisen helpotuksesta ja sitten alan suunnittelemaan ja ideoimaan elämääni eteenpäin.
Nyt en osta mitään, en mene mihinkään, vaan vain odotan mikä on kohtaloni.Uskoisin että kaikki pelkää löytyykö syöpää. Emme todellakaan ole yksin tämän pelkomme kanssa. Rohkeutta vain kaikkille!!! :=D- RINNAT
Äidiltäni on leikattu molemmat rinnat. 10 vuotta oli välissä ja sitten siinä oli vielä sydäninfarkti. Nyt sitten 7 vuoden päästä virtsarakossa on syöpä. Kavala tauti on ja näkyy uusiutuvat. Ei sille mitään mahda. Vanhat ihmiset kuolevat useimmat syöpään. Molemmat isovanhempanikin: mummo vatsasyöpään, vaikka piti olla leikattavissa - ajattiin ja suljettiin. Pappa meni 3 viikon päästä perässä. Syöpä lähtenyt haimasta maksaan ja munuaisiin. Itse käyn säännöllisesti rintasyöpätutkimuksissa ja 2 kyhmyä ollutkin. Huokaus onneksi hyvänlaatuisia, mutta kyllä se minuunkin vielä iskee - sille ei mahda mitään. Tsemppiä kaikille.
- ei täysin pidä
RINNAT kirjoitti:
Äidiltäni on leikattu molemmat rinnat. 10 vuotta oli välissä ja sitten siinä oli vielä sydäninfarkti. Nyt sitten 7 vuoden päästä virtsarakossa on syöpä. Kavala tauti on ja näkyy uusiutuvat. Ei sille mitään mahda. Vanhat ihmiset kuolevat useimmat syöpään. Molemmat isovanhempanikin: mummo vatsasyöpään, vaikka piti olla leikattavissa - ajattiin ja suljettiin. Pappa meni 3 viikon päästä perässä. Syöpä lähtenyt haimasta maksaan ja munuaisiin. Itse käyn säännöllisesti rintasyöpätutkimuksissa ja 2 kyhmyä ollutkin. Huokaus onneksi hyvänlaatuisia, mutta kyllä se minuunkin vielä iskee - sille ei mahda mitään. Tsemppiä kaikille.
paikkaansa tai oletuksesi. Rintasyöpä ei aina uusiudu, eikä leviä ja joskus rintasyöpä voi ilmaantua toiseen rintaan( kun toinen on jo poistettu syövän vuoksi)ja silloinkin kyseessä on erilainen syöpäsolumuoto.
Tiedän useita henkilöitä jotka ovat eläneet normaalin elämän - kymmeniä vuosia vanhuuteen saakka, vaikka ovat sairastaneet rintasyövän nuorempana. Osalla ollut kaksi syöpälajia ja molemmat rinnat poistettu vuosien kuluessa.
On olemassa muutama syöpätyyppi, joka uusii - melkeinpä säännön mukaisesti, viimeistään kymmenen vuoden päästä, mutta rintasyöpä ei kuulu siihen joukkoon.
Lääketiede ja parannuskeinot ovat nykyään kehittyneitä, joten valta-osa syövistä paranee. Meistä kaikista myös joka neljäs sairastuu jossain elämän vaiheessa johonkin syöpätyyppiin.
Parasta ennaltaehkäisyä on elää normaalia elämää ja välttää tekijöitä, joiden tiedetään altistavan syövän synnylle. Ne riskitekijät ovat varmaan kaikkien tiedossa.
Joillakin on ns sukurasitus ja syöpätaipumus voi periytyä geeneissä. Silloin kannattaa erityisesti elää terveesti ja käydä säännöllisesti tarkastuksissa.
- Kipa
Itsellänikin aihetta pelkoon, vastahan hautasin oman rakkaan äitini, joka yllättäen sairastui syöpään, ei ole kuin 5kk:tta kun hautasimme isämme pitkän sairauden murtamana, ja siitä n. 3vkoa äitimme sairastui, saimme ensimmäisen diagnoosin jouluk.alussa, (sappitiekarsinooma) joka kuukautta myöhemmin muuttui (maksasolukarsinoomaksi)siitä 1kk, ja äitimme menehtyi, alle 4kk:dessa menetimme kummatkin vanhemmat, joilla olisi ollut vielä elin vuosia pitkälti, jollei olisi sairastaneet.
- FamilyZombie
Tarkoitan sitä, että turhaan miettii asiaa. Kannattaa yrittää tulla sinuiksi syövän ja sen mahdollisen seurauksen kanssa. Jokainen kuolee kuitenkin - syöpä, onnettomuus, muu tauti..., syitä riittää.
Käy toki lääkärissä, niin saat mielenrauhan ja voit elää "normaalia" elämää riippumatta tuloksesta, koska silloin ainakin tiedät asian.
Itseltäni leikattiin pahamaineinen lisämunuaissyöpä 5/2006 ja vielä henki kulkee.
Alkujärkytyksen jälkeen ajattelin asiaa ja olen saanut mielenrauhan asiasta ja elän tavallaan päivä kerrallaan. "Virallisesti" siis sairastan syöpää ja kun muistaakseni (tämän kohdalla) on 5 vuotta kulunut eikä syöpä ole levinnyt tms., minä saan "terveen paperit".
Oli lisämunuainen kasvanut n. 1L kokoiseksi ja levinnyt munuaiseen ja alaonttolaskimoon, mutta ei ollut lähettänyt etäpesäkkeitä.
Tähän lisätään aivoverisuonen pullistuma/lievä vuoto n. vuonna -95 ja kolesteroli, niin ihmeen hyvin olen pärjäillyt.
Perhe on ollut tukena koko ajan.
Oma vahvuus ja perheen/sukulaisten tuki ovat tärkeitä, koska oletan, että psykosomaattinen ajattelu auttaa, eli kun on vahva ja ajattelee, että ei hätää, ei ole hätää (ei tietenkään ole 100% varmaa).
Ja tuosta yllättäen tulevasta kuolemasta. Jos sinulla on syöpä, kyllä se antaa oireita lopussa, eli ei se tule yllättäen.
Ei kannata elää pelossa - ota syövän jälkeinen aika ikään kuin toisena mahdollisuutena - kaikki eivät sitä saa (12/2006 tätini kuoli syöpään - sitä hoidettiin keuhkoahtaumana, lisäksi yli 5 sukulaista on sairastunut syöpään - toisilla parempi tuuri/tahto/? ja toisilla ei). - 2xäiti
Minulla todettiin joskus ammoisina aikoina solumuutoksia papakokeessa ja vaikka testit on näyttäneet monta vuotta jo nollaa, niin silti se hirvittää...
Kaikki kivut saa miettimään aina sitä pahinta vaihtoehtoa.
En pelkää omasta puolestani, vaan lasteni.
Mitä jos kuolen, ja lapset joutuvat holtittomalle isälleen, joka
hädin tuskin osaa hoitaa omat asiansa, nekin surkeasti.
Sitä piiloutuu omaan kuoreensa, ja ajattelee että ilman lääkärin
*tuomiota* ei sen kipeämmäksi tule, vaan elämä jatkuu ihan normaalina ja saan elää ja kasvattaa lapseni.
Sen tietää että se on typerää ja omalla laillaan sairasta, pelätä omaa sairauttaan.
Me kaikkihan täältä joskus lähdetään kuitenkin, joko ennemmin
tai myöhemmin, syövällä tai ilman..
Olen yrittänyt tolkuttaa itselleni monet kerrat, että elämä vaan menee niinkun se menee, sille ei voi mitään..
Toki omilla ratkaisuillaan voi asioita joko edistää tai pahentaa, miten vaan.
Tupakanpolton olen lopettanut juuri tämän pelon vuoksi,
se alkas menemään ihan sairaaksi.
Polttaessani pelotti, että se aiheuttaa minulle syövän,
ja se pelko sai polttamaan yhä vaan enemmän...
Pitkään olin siinä kierteessä kunnes poika kerran sanoi
että äiti kiltti, ei saa polttaa, ei hän halua menettää mua.
Se pisti hiukan ajattelemaan asiaa, ja lopetin seuraavana päivänä. Nyt on neljä kuukautta takana, enkä koskaan enää halua samaan kierteeseen joutua.
Joskus oon ajatellut että pitäisikö tästä mennä jollekkin psykiatrille jutteleen tästä pelosta.. helpottaisko se mitenkään.
Olisi niin kiva viettää huoletonta ja onnellista elämää ilman mitää
ihme syöpäkammoja.- <3 <3
Psalmit:
55:23 Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua.
Roomalaiskirje:
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
2.Samuelin kirja:
22:31 Jumalan tie on nuhteeton, Herran sana tulessa koeteltu. Hän on kaikkien kilpi, jotka häneen turvaavat.
Psalmit:
23:4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
Psalmit:
91:1 Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,
91:2 se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."
91:3 Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.
91:4 Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
91:5 Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta,
91:6 et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
91:7 Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
91:8 Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. -
91:9 Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani." - Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
91:10 Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
91:12 He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
91:13 Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
91:14 "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
91:15 Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
91:16 Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."
Tästä on ihana laulukin:
psalmi 91
JOKA KORKEIMMAN SUOJASSA ISTUU,
KAIKKIVALTIAAN VARJOSSA YÖPYY,
SANOO HÄN: HERRA ON MINUN LINNANI,
TURVAPAIKKANI JA JUMALANI.
KERTO:
TAHDON AIN’ ASUSTAA HERRAN SUOJAAMANA,
HÄNEN LUONAAN MUN SIELUNI ON TURVASSA.
PELKO POIS PAKENEE, SYDÄN RAUHAN JO SAA
KÄSI HERRAN KUN MUA SUOJELEE.
SINUT PÄÄSTÄÄ HÄN POIS PAULASTA,
SULILLANSA HÄN SUA SUOJELEE.
ALLA SIIPIENSÄ OLET TURVASSA,
KILPI ON USKOLLISUUTENSA.
ETHÄN PELKÄÄ SÄ YÖN KAUHUJA,
ET KURJUUTTA, KULKUTAUTEJA?
TUHAT KAATUKOON VAAN SINUN SIVUILTASI
EI SE JÄRKYTTÄÄ VOI RAUHAASI.
ENKELVARTIO KÄY TEILLÄSI,
ETTEI JALKASI LOUKKAANTUISI.
KÄDET RAKKAHAT KANTAVAT SUOJATEN
YLI KUILUJEN VAARALLISTEN.
- Tsimpukka
....kohti kuolemaa.
Luepa Brandon Bays: Matka - kaisa-tiina
minulta leikattin 030408 oikea munuainen .jossa oli 4cm pahanlaatuinen kasvain.oireita ei ollut vaan se löytyi sattumalta,koska hakeuduin hoitoon älyttömien alavatsakipujen takia.nyt minua on sit 3kertaa leikattu vuoden sisään.lokakuussa kohtu, nyt maaliskuussa selkä. nyt 25.3.09 kävin munuaiskontrollissa ja todettiin terveeksi. mut joka kerta sinne mennessä jo edellispäivänä alkaa oireilut pelottaa.jokakerta proserssin käy läpi
- kyllä.
Syövän uusiutumista pelkäävän kannattaa ehdottomasti nostaa D-vitamiinitasonsa kuntoon. Nykyisten tutkimusten mukaan se nimittäin ehkäisee lukuisia syöpiä, ja parantaa selviytymisennustetta, vaikka syövän saisikin.
"Juuri kun väestö on saatu uskomaan, että auringon UV-säteily on vaarallista ja että otsonimäärän vähentyminen ("reikä") pohjoiskalotin yläpuolella aiheuttaa suuren ihosyöpävaaran, tulee ilmi toisenlaistakin tietoa. Sen mukaan UV-säteily vähentää monen syövän vaaraa merkitsevästi. Edellä on jo viitattu ihon tyvisolusyövän ja melanooman vähentymiseen henkilöillä, jotka ovat paljon ulkona. UV-säteilyn hyvää tekevään luetteloon voidaan lisätä myös eturauhas-, rinta-, paksusuoli-, virtsarakko- ja munarauhassyövät, kenties muitakin syöpiä. Syöpien vähentymisen väitetään liittyvän D-vitamiiniin, jota syntyy ihossa UV-säteilyn vaikutuksesta. Jos niin on, korvaisiko vitamiinipilleri tai kalaöljy sen?"
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hpa00074&p_teos=hpa&p_selaus=6003
Virallinen suositus 7,5-10 µg/päivä ei riitä mihinkään, mistä myös Osteoporosiliitto on älähtänyt:
"Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan päivittäisen D-vitamiinisaannin tulisi olla ennen 70 ikävuotta 7,5 µg/VRK ja 10 µg/VRK sen jälkeen. Tällaisella saannilla elimistön D-vitamiinin tarve ei tule koskaan turvattua ilman riittäviä erillisiä D-vitamiinilisiä tai ”etelän aurinkolomia”. Valtion Ravitsemusneuvottelukunnan vuonna 2004 laatimat suositukset ovatkin aikansa eläneitä eivätkä nykytiedon mukaan turvaa väestön D-vitamiinin tarvetta."
http://www.osteoporoosiliitto.fi/sivu.php?artikkeli_id=699
Satunnaistetussa sokkotutkimuksessa >55v naisten syöpäriski tipahti 60-77%, kun he saivat kalsium- ja D-vitamiinilisiä. Jo kalsium pelkälteen pienensi syöpäriskiä (selittynee paksusuolensyövällä), mutta D-vitamiinin (27.5 µg/päivä) kanssa syöpäriski väheni huomattavasti. Linkissä kaavio syövältä säästyneiden osuudesta tutkimuksen edetessä.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/6/1586/F2 - kolmen kasvaimen omistaja
Itku vittu, sulla vois olla syöpä. Mitä sitten jos onkin, ei se himassa itkemällä parane, älä käytä siihen energiaa vaan mee lääkäriin ja hae hoitoa! Jaksaa vielä tommosesta pelosta valittaa, toisilla on sen sijaan syytä ehkä joskus sanoa jotain kun syöpä uusinu useasti!! Itsellä kahdesti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851758Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201174YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä581036- 62926
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74836- 57790
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli78789Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029786Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39757Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.43756