Olen ostelemassa venettä ja jotenkin jäänyt kiinni FE83 veneeseen. En ole juurikaan kuullut mitään kielteistä veneestä(tietysti ikä ja kunto huomioiden)mutta täytyyhän siinä jotain vikaa olla! Kertokaa.
FinnExpress 83
23
7108
Vastaukset
- siinä mitään
Hidas pas... No hehe, Eihän tossa mitään, ihan merikelpoinen vene, jolla voit mennä niin pitkälle kun uskallat. Perus IOR-muoto, joten toimii nykyvenhosiinkin verrattuna hyvin vasta-aallokossa, vaikka vähän isommassakin. Tasaista menoa, ei ryskytystä, niinkuin yleensä tämänmuotoisilla veneillä onkin. Näin wikissä:
"Finn Express 83 on oiva matka- ja kilpapursi, venetyypillä on mm voitettu lukuisia mitaleita avomeripurjehduksen suomenmestaruuksissa, viimeisenä Charlotta, joka voitti mestaruuden 2006. Veneellä voi kilpailla sekä LYS, IMS/ORC-Club että yksityyppikilpailuissa. Veneen LYS-tasoitusluku on 1.07, joka on sama kuin mm H-veneenkin.
Vene on tasapainoinen purjehdittava ja looginen. Näin vene on myös hyvä vaihtoehto purjehdusta aloittavalle, vene käyttäytyy kuten kirjat ja oppaat kertovat.
Veneen ympärillä järjestetään paljon toimintaa kuten tapaamisia ja kilpailuja, näin hankkiessasi veneen et ole yksin."
Tyyppivikoja ei veneessä oikeastaan ole, joten kiinnität vaan huomiota heloitukseen, rungon kuntoon, moottoriin ja peräsimen mahdolliseen kosteuteen (ei nyt sinällään mikään vakava asia, veneestä riippuen), jos on kuivalla maalla. Sitten vain laina-anomus pankkiin, ja purjehdusta aloittamaan.- E-N-O-P-A
"Sitten vain laina-anomus pankkiin, ja purjehdusta aloittamaan."
Jos joudut lainaamaan rahaa FE 83een sinun olisi parempi jäädä duuniin koko kesäksi. - isä tietää kaiken
E-N-O-P-A kirjoitti:
"Sitten vain laina-anomus pankkiin, ja purjehdusta aloittamaan."
Jos joudut lainaamaan rahaa FE 83een sinun olisi parempi jäädä duuniin koko kesäksi.Jos sinulla on resurssit lainojesi hoitamiseen, hanki ihmeessä vene! Jaksat painaa töitäkin paremmin, kun sinulla/perheelläsi on hieno harrastus vastapainona. Todellakaan ei ole "parempi jäädä duuniin koko kesäksi".
Älä edes osta sitä kaikkein halvinta FE83 tai H tai jotain muuta (IF?), vaan etsi hyväkuntoisin siitä hintaluokasta johon rahkeesi riittävät.
- vikoja
Fe83 "vikoja":
- ruma ku saatana
- sivukannet viettää liikaa ulospäin, hankala kulkea varsinkin satamaoloissa veneen ollessa pystyssä
- alirikattu, ei oikein kulje kevyellä kelillä
- inhottava ajaa koneella, lähtee heti koukkimaan sinne tänne jos vähänkin päästää pinnasta
- vähän tunnoton pinna purjehtiessa
Mutta kyllä se vaan niin on, että aika varma peruspaketti tuo fe83 on. Varsinaisia vikoja siinä ei ole, mutta tietysti jokaisen henk koht preferenssien myötä erilaisia ominaisuuksia voi tulkita vioksi.- wikiwika
Siis itse veneessä ei ole mitään vikaa, jotkin muut veneet sattuvat vain olemaan hiukan parempia. Ja noista heikon tuulen ominaisuuksista vielä, että ovatkos sitten muut veneet ihan täydellisiä? Halusiko kysyjä kilparassia? Ja ajavatko muka suurinosa nykypäivän veneistä täysin suoraan, kun pinnasta/ratista päästää? Varsinkaan uudet pyöreät ammeet, joissa ei ole minkäännäköistä evää peräsimen edessä, vaan se roikkuu suoraan rungosta. Ja yleensä (ellei sinulla sitten satu olemaan jettiä veneessäsi) veneen potkuri pyörii yhteen suuntaan kerrallaan (ellei sinulla ole vastakkainpyörivät potkurit), joten vene tuppaa aina painumaan potkurin pyörintäsuunnasta riippuen jompaan kumpaan suuntaan. Ja rumuudesta se, että ovatko mielestäsi bavat ja benet kauniimpia? Tuo nyt sentään veneeltä näyttää! Ja uusissa perheveneissä ratti on tuohon verrattuna aivan lamaantunut (tottumus kysymys, perheveneilijälle sopii hieman löysempi tuntuma), niin ja tässä sitten vielä purjehdusominaisuuksista; lainaus FE- yhdistyksen sivuilta:
"Finn Express 83 on oiva matka- ja kilpapursi, venetyypillä on mm voitettu lukuisia mitaleita avomeripurjehduksen suomenmestaruuksissa, viimeisenä Charlotta, joka voitti mestaruuden 2006."
Eli ihan hyvä vene. - Feneilijä-83
wikiwika kirjoitti:
Siis itse veneessä ei ole mitään vikaa, jotkin muut veneet sattuvat vain olemaan hiukan parempia. Ja noista heikon tuulen ominaisuuksista vielä, että ovatkos sitten muut veneet ihan täydellisiä? Halusiko kysyjä kilparassia? Ja ajavatko muka suurinosa nykypäivän veneistä täysin suoraan, kun pinnasta/ratista päästää? Varsinkaan uudet pyöreät ammeet, joissa ei ole minkäännäköistä evää peräsimen edessä, vaan se roikkuu suoraan rungosta. Ja yleensä (ellei sinulla sitten satu olemaan jettiä veneessäsi) veneen potkuri pyörii yhteen suuntaan kerrallaan (ellei sinulla ole vastakkainpyörivät potkurit), joten vene tuppaa aina painumaan potkurin pyörintäsuunnasta riippuen jompaan kumpaan suuntaan. Ja rumuudesta se, että ovatko mielestäsi bavat ja benet kauniimpia? Tuo nyt sentään veneeltä näyttää! Ja uusissa perheveneissä ratti on tuohon verrattuna aivan lamaantunut (tottumus kysymys, perheveneilijälle sopii hieman löysempi tuntuma), niin ja tässä sitten vielä purjehdusominaisuuksista; lainaus FE- yhdistyksen sivuilta:
"Finn Express 83 on oiva matka- ja kilpapursi, venetyypillä on mm voitettu lukuisia mitaleita avomeripurjehduksen suomenmestaruuksissa, viimeisenä Charlotta, joka voitti mestaruuden 2006."
Eli ihan hyvä vene.Näinhän se on. FE83 on käyttökelpoinen vene ja aika monen veneilijän tarpeeseen aivan riittävä.
Etenkin jos ottaa huomioon FE83:n hintaluokan, niin valintaa ei voi sanoa huonoksi.
Lisäksi aktiivinen luokkatoiminta (kts. www.fe83.org) on melkoinen lisäarvo.
- Linjettman
Terve
Meillä oli aikaisemmin Sunwind 27, joka on hyvin samanlainen purjehdusominaisuuksiltaan kuin FE83. Se mikä minua siinä häiritsi oli irrallinen jääkaappi. En ole vielä törmännyt sellaiseen Sunwind 27:aan johon olisi onnistuttu asentamaan kiinteä jääkaappi, ilman että pentryn viereinen makuupaikka häviäisi.
Mikset osta Sunwind 27? Sekään ei ole kaikkien mielestä kovin hieno, mutta onhan se kuitenkin huomattavasti paremman näköinen kuin FE83.- täytyy saada happea
Otan takaisin äskeisen väitteeni FE:n rumuudesta. Sunwind 27 on ruma kuin saatana. FE83 on vain ruma.
- on...
täytyy saada happea kirjoitti:
Otan takaisin äskeisen väitteeni FE:n rumuudesta. Sunwind 27 on ruma kuin saatana. FE83 on vain ruma.
kaunis vene sinusta?
- ---pyyntö
Olen sitä mieltä, että SW27 on yksi kaikkien aikojen rumimmista veneistä. Mutta kauneus lienee katsojan silmässä.
Eipä tuo FE83 ole mikään kaunotar, mutta ehdottomasti parempi purjehtija, kuin SW! Suntikka törmäilee aaltoihin ja vauhti hidastuu selvästi. Meno on äänekästä ja "kovaa". Tässä suhteessa kyllä valitsisin ilman muuta FE:n, jos näistä kahdesta pitäisi valita. - Jore x
Fe purjehtii, Sunwind ajelehtii tuulen mukana! Osaavissa käsissä FE:llä melkeinpä pyörii Sunwindin ympärillä...
- vaan kaunis
En ymmärrä miten joku voi pitää FE:tä rumana. Siinä on sitä Rock`n Rollia vähän niinkuin Harrikassakin.
- albinman
FE83 sijoittuu kärkikolmikkoon rumuudessaan. Jos itsetunto kestää niin fe83 on ihan hyvä vene aloittelijalle. FE on tukeva ja turvallinen. Ikä tosin tekee sen että suurin osa fe:istä on loppuunajettu mutta halvallahan noita saa.
- Wiki-c
---pyyntö kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että SW27 on yksi kaikkien aikojen rumimmista veneistä. Mutta kauneus lienee katsojan silmässä.
Eipä tuo FE83 ole mikään kaunotar, mutta ehdottomasti parempi purjehtija, kuin SW! Suntikka törmäilee aaltoihin ja vauhti hidastuu selvästi. Meno on äänekästä ja "kovaa". Tässä suhteessa kyllä valitsisin ilman muuta FE:n, jos näistä kahdesta pitäisi valita.Kyllä SW29 on vielä rumempi, mutta ehdottomasti kaksseiskallakin kolkutellaan rumuuskisan kärkisijoilla.
Kauneus lie katsojan silmässä, enkä oikein tajua miten jotkut pitää FE83 "älyttömän rumana". Eihän se nyt niin ruma ole, jos vertaa oikeasti rumiin veneisiin, mitäs nyt tulee mieleen sunvinttien lisäksi: wanhemmat Maxit, Medusa, Jokker, hännällä varustetut gyu(line)t ja onhan FE74kin köpömmän näköinen kuin 83. Ruffi nyt on vähän kolho ja liika pitkä jopa keulatyöskentelyä saati lekottelua ajatellen, mutta ihan purjeveneeltä se minusta näyttää.
Makuasioita... - osta pois se 83!
Wiki-c kirjoitti:
Kyllä SW29 on vielä rumempi, mutta ehdottomasti kaksseiskallakin kolkutellaan rumuuskisan kärkisijoilla.
Kauneus lie katsojan silmässä, enkä oikein tajua miten jotkut pitää FE83 "älyttömän rumana". Eihän se nyt niin ruma ole, jos vertaa oikeasti rumiin veneisiin, mitäs nyt tulee mieleen sunvinttien lisäksi: wanhemmat Maxit, Medusa, Jokker, hännällä varustetut gyu(line)t ja onhan FE74kin köpömmän näköinen kuin 83. Ruffi nyt on vähän kolho ja liika pitkä jopa keulatyöskentelyä saati lekottelua ajatellen, mutta ihan purjeveneeltä se minusta näyttää.
Makuasioita...Jos vertaa 2000-luvun suorakeulaisiin purjeveneisiin (purjelaatikoihin), joissa on sisätilaa (lue: kyljissä tuulipintaa) 2-metrisille ihmisille ja karmeat näköalaikkunat, lazy jackit ja autokatoksen kokoiset sprayhoodit, on 80-luvun design sentään vielä purjevenemäistä! Ääni FE:lle ja SW:lle, miinusääni nykyvaltavirralle! Makuasia siis, joten jääköön tämä tältä erää tähän. Sitäpaitsi sitloodassa istuessaan ei näe oman veneen uljaita muotoja :-)
- vertailutesti täällä
osta pois se 83! kirjoitti:
Jos vertaa 2000-luvun suorakeulaisiin purjeveneisiin (purjelaatikoihin), joissa on sisätilaa (lue: kyljissä tuulipintaa) 2-metrisille ihmisille ja karmeat näköalaikkunat, lazy jackit ja autokatoksen kokoiset sprayhoodit, on 80-luvun design sentään vielä purjevenemäistä! Ääni FE:lle ja SW:lle, miinusääni nykyvaltavirralle! Makuasia siis, joten jääköön tämä tältä erää tähän. Sitäpaitsi sitloodassa istuessaan ei näe oman veneen uljaita muotoja :-)
http://www.fe83.org/press/vene-94/
Ulkonäkökysymyksessä olen samaa mieltä kuin wiki-c. SW on suhteettoman korkea enkä näe siinä "kauneusarvoja", mutta makuasioista on turha ruveta kinastelemaan.
Pääasia, että omistajat ovat tyytyväisiä omiin valintoihinsa. - purjehtiva sisustussuunnitt...
vertailutesti täällä kirjoitti:
http://www.fe83.org/press/vene-94/
Ulkonäkökysymyksessä olen samaa mieltä kuin wiki-c. SW on suhteettoman korkea enkä näe siinä "kauneusarvoja", mutta makuasioista on turha ruveta kinastelemaan.
Pääasia, että omistajat ovat tyytyväisiä omiin valintoihinsa.Onhan se niin, että "valasmallit" eivät ole perinteisen purjevenetyylin mukaisia. Totuus on kuitenkin, että pienissä veneissä se on paljon järkevämpi ratkaisu, sillä se antaa paljon tilavuutta sisätiloihin. Tällä ratkaisulla näkee myös ulos, mikä lisää huomattavasti mukavuutta.
Ns "valasmalli" on kehitetty versio tavallisesta pienpurjeveneestä. Se voi olla toteutettu sekä rumasti että hienosti. Sunwind 27 on melko sopusuhtainen ja linjakas, minun mielestäni ihan ok näköinen vene. Maxi 87 on ehkä vielä paremman näköinen.
Ja kun nyt ulkonäkö on keskustelun aiheena, niin minusta FE28 on kuin Banner 28 jonka päällä on valkoinen ruumisarkku. Miellyttää minun silmiäni vähemmän kuin Sunwind 27. - purjehtiva sisustussuunnitt...
purjehtiva sisustussuunnitt... kirjoitti:
Onhan se niin, että "valasmallit" eivät ole perinteisen purjevenetyylin mukaisia. Totuus on kuitenkin, että pienissä veneissä se on paljon järkevämpi ratkaisu, sillä se antaa paljon tilavuutta sisätiloihin. Tällä ratkaisulla näkee myös ulos, mikä lisää huomattavasti mukavuutta.
Ns "valasmalli" on kehitetty versio tavallisesta pienpurjeveneestä. Se voi olla toteutettu sekä rumasti että hienosti. Sunwind 27 on melko sopusuhtainen ja linjakas, minun mielestäni ihan ok näköinen vene. Maxi 87 on ehkä vielä paremman näköinen.
Ja kun nyt ulkonäkö on keskustelun aiheena, niin minusta FE28 on kuin Banner 28 jonka päällä on valkoinen ruumisarkku. Miellyttää minun silmiäni vähemmän kuin Sunwind 27.ei FE28
- tuota Sunwindia
purjehtiva sisustussuunnitt... kirjoitti:
Onhan se niin, että "valasmallit" eivät ole perinteisen purjevenetyylin mukaisia. Totuus on kuitenkin, että pienissä veneissä se on paljon järkevämpi ratkaisu, sillä se antaa paljon tilavuutta sisätiloihin. Tällä ratkaisulla näkee myös ulos, mikä lisää huomattavasti mukavuutta.
Ja kun nyt ulkonäkö on keskustelun aiheena, niin minusta FE28 on kuin Banner 28 jonka päällä on valkoinen ruumisarkku. Miellyttää minun silmiäni vähemmän kuin Sunwind 27.myös tavallisella kannella loppupäässä.
- saa sen
...Kiinteä jääkaappi sw27:ssa. Kylmäarkku on rakennettu tiskialtaan takana olevaan kuivatarvikeluukun sisään. Toimii kaasulla...
- löytyy..
"En ole vielä törmännyt sellaiseen Sunwind 27:aan johon olisi onnistuttu asentamaan kiinteä jääkaappi, ilman että pentryn viereinen makuupaikka häviäisi. "
tervetuloa törmäämään.. kaasuboksi kuivatarvikeluukussa.
- Feneilijä-83
Moi,
Meillä on ollut FE-83 yli kymmenen vuotta. Ihan kelpo vene, jolla saa purjehdustarpeen tyydytettyä. Avomerelle en nyt itse viitsisi kuitenkaan sillä lähteä.
Mahdolliset "viat" kannattaa toki aina suhteuttaa odotuksiin ja tarpeisiin.
Tuossa on jo todettu, että FE-83 ei ole mikään esteettinen elämys. Pitää paikkansa ainakin sen yläkopparakennelman suhteen. Oman käyttöni suhteen en oikeastaan osaa sanoa sen suurempia tyyppivikoja.
Kaikki FE83:t taitavat olla jo ajan hampaan kovertamia, joten yksilö jota ei ole ylläpidetty on tietenkin sen mukainen.
Sanoisin, että FE83 on Itämeren Volkswagen Golf. Ihan käypä ja toimiva peli, mutta mitään suuria elämyksiä ei muihin veneisiin nähden ole tarjolla. Eli siis jos etsii veneestä jotain jolla voi tehdä naapurin kateelliseksi, niin FE83 ei ole oikea valinta.- myös feneilijä
samoilla linjoilla kuin "Feneilijä-83". Mielipiteistä ei sovi kiistellä. Tuosta rumuudesta sen verran, että kauneus on katsojen silmissä. FE:n runko on todella purjeveneen näköinen ja ruffikatto on taas makuasia. Sitäpaitsi jos alkuperäinen kirjoittaja pohtii feneen ostoa, niin ei hänelle varmaan tarvitse kirjoitta, että se on ruma. Sen verran hän varmaan osaa itsekin katsoa. Minä halusin ostaessani FE:tä purjehtivan hyvintehdyn, merikelpoisen, loogisesti käyttäytyvän aidon purjeveneen jossa kelpaa myös asua. Fe on tuota kaikkea. Jos olisin halunnut mahdollisimman ison (naapurit kadehtii) tai mahdollisimman hyvännäköisen (naapurit kadehtii) niin olisin ostanut juuri sellaisen. Ehkäpä nämä ulkonäöstä purjevenettä valittaessa huolissaan olevat kirjoittajat ostaisivat eri veneen. Heillä on siihen täysi oikeus. Juuri niin joku aikaisemmin totesi: Pääasia, että omistaja on tyytyväinen. Minä olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733