yliopiston paskasakki

valitettavasti korkeakouluo...

Yliopistossa opiskelee enimmäkseen ylimielistä paskasakkia. Isi on maksanut kalliit valmennuskurssit. Ei tullut köyhästä naapurin Jennistä juristia, kun yh-äidillään ei ollut heittää viittä tonnia.

Valintakokeissa luodaan halveksuvia katseita muihin kokelaisiin. Kokeen jälkeen kailotetaan muka vahingossa ääneen kun tuli hankittua viisi ällää vaikka 2 oli tavoite. Päivitellään kovaan ääneen "mä en tajuu..."

Brassaillaan nippelitiedoilla. Pyritään lisäämään puheeseen sivistyssanoja, jotka nekin lausutaan väärin. Tiedekunnan opo heittää halventavaa vitsiä amk-opiskelijoista uusien opiskelijoiden tervetulotilaisuudessa.

Pidetään omaa assyriologian pääainetta huipputärkeänä. Valitetaan, kun amislaiset hitsarit ja lähihoitajat vie akateemisten ÄLYKKÖJEN kesätyöt. "Hei haloo mä oon sentään hum. kand!"

Keskustellaan bussissa kovaäänisesti et "sitten kun valmistun lääkkkkiksestä, niin en tiedä menisinkö Pulssiin vai Mehiläiseen töihin, vitsin valinnanvaikeus!"

Kerrotaan kavereille, jotka eivät opiskele yliopistossa, että yliopistossa luetaan 1000 sivuisia tenttikirjoja, oi säälikää minua. Todellisuudessa noin satasivuisella luentomoniste-nivaskalla pärjää mainiosti.

Viimeistään gradua vääntäessä aloitetaan tehostettu proffan pepunnuolenta-missio. Assariksi pääsyn hintana voi olla vain "vilpitön" tarjoutuminen proffan auton jokaviikkoiseksi pesijäksi. Rohkeimmat kuittaavat pestin viettämällä yhden kuuman yön hänen kanssaan.

"Hei KAI TE TIEDÄTTE et opiskelen YLIOPISTOSSA!"

-----
Hyvää pääsiäistä, vappua ja joulua vaan kaikille!

62

7603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bfdbfdbdfb

      Voi, voi, harmi kun juuri sinä et sinne päässytkään sisään. Nyt pitää sitten kaikkia sisäänpäässeitä haukkua. No, toivottavasti pääset sieltä kortistosta jonnekin työpajalle "töihin", niin ei tarvitse enää täällä itkeä.

      • aloittaja

        olen kyllä sisällä yliopistossa. Mat-luon tiedekunnassa. En minä nyt ilman omaa kokemusta kertoilisi esim. luontomonisteiden sivumääriä jne. Pointtina nyt oli se, että suuri osa opiskelijoista on ylimielisiä. Tämä on minun mielipiteeni, sinun mielipiteesi voi olla toinen.


      • gagagagafdfa

        Voi, voi, harmi kun juuri sinä vaikutat kuuluvan tohon ärsyttäväksi kuvailtuun opiskelijatyyppiin.


      • Anonyymi

        Olet h0mo


    • _Mariel_

      Kyllä tossa perää on (ainakin HY:llä) :P Vaik ei nyt kaikkia koske tietenkään :P

      • Hki:ssä

        Oon kuullu samat tarinat bussissa. Asialla oli neljä lääkiskundia. Bongasivat yksityisiä terveysasemia matkalla ja kovaan ääneen miettivät minne niistä hakisivat.

        Säälittävää pieniegoisten puhetta.


      • miMuuuu
        Hki:ssä kirjoitti:

        Oon kuullu samat tarinat bussissa. Asialla oli neljä lääkiskundia. Bongasivat yksityisiä terveysasemia matkalla ja kovaan ääneen miettivät minne niistä hakisivat.

        Säälittävää pieniegoisten puhetta.

        Jotenkin tuntuu, että varsinkin lääkisläisilla kusi nousee herkästi päähän. Että pidetään itseään maailman ja ihmiskunnan suurina pelastajina, kun opiskellaan kerran lääketiedettä.


      • Lääkiskunditfiksuja
        Hki:ssä kirjoitti:

        Oon kuullu samat tarinat bussissa. Asialla oli neljä lääkiskundia. Bongasivat yksityisiä terveysasemia matkalla ja kovaan ääneen miettivät minne niistä hakisivat.

        Säälittävää pieniegoisten puhetta.

        No mitä pahaa siinä on, jos pojat suunnittelevat työpaikkojaan tulevaisuudessa? Olisiko parempi miettiä miten saa pummittua rahaa sossusta?


    • tuossa

      väitteessäsi on hyvinkin paljon perää. Itsekin olen opiskellut yliopistossa muutaman vuoden ja vaihdoin opiskelut amk-opiskeluun. Päivääkään en ole katunut! Vaihto tuntuu kylläkin vaivaavan muita ihmisiä (varsinkin yliopistossa opiskelevia) suunnattomasti, saan hämmästyneitä kommentteja tyyliin "lopetitko OIKEASTI opiskelun yliopistossa ja NYT olet päätynyt amk:uun"!! Huomaan myös, että minua pidetään jotenkin ei-niin-fiksuna nyt, kun en enää opiskele yo:ssa, mielenkiintoista!

      • ..............

        En oikein saa paljon irti aloittajan viestistä, muuta kuin että aloittaja mollaa yliopistoissa opiskelevia. Eikö ylioppilas saa tuntea minkäänlaista ylpeyttä, vai mitä tässä haetaan takaa? Ydinfyysikon pitäisi tuntea olevansa samalla aallonpituudella hitsaajan kanssa? Yliopistoissa on kaikenlaista porukkaa, eikä kaikkia voi laittaa samaan muottiin. Jos miettii ihmisiä stereotyyppisesti, niin varmaan näkeekin ainoastaan ne asiat jotka sopivat siihen. Onneksi kuitenkin yliopistoihin mahtuu myös paljon ihmisiä jotka osaavat katsoa asioita avoimin mielin.


      • ------että
        .............. kirjoitti:

        En oikein saa paljon irti aloittajan viestistä, muuta kuin että aloittaja mollaa yliopistoissa opiskelevia. Eikö ylioppilas saa tuntea minkäänlaista ylpeyttä, vai mitä tässä haetaan takaa? Ydinfyysikon pitäisi tuntea olevansa samalla aallonpituudella hitsaajan kanssa? Yliopistoissa on kaikenlaista porukkaa, eikä kaikkia voi laittaa samaan muottiin. Jos miettii ihmisiä stereotyyppisesti, niin varmaan näkeekin ainoastaan ne asiat jotka sopivat siihen. Onneksi kuitenkin yliopistoihin mahtuu myös paljon ihmisiä jotka osaavat katsoa asioita avoimin mielin.

        aloittaja tarkoitti, että tollaisia on runsaasti. Ei kaikki tietenkään, mut mullekin on tullut vastaan. Oon silti toki ylpeä siitä, mitä opiskelen, mut löytyy myös niitä jotka on ylimielisiä siitä mitä opiskelee. Selitinpä sekavasti, toivottavasti tajusitte =D

        Ps. Tottakai ydinfyysikko saa olla ylpeä.


      • antti86

        No mä luen fysiikkaa toista vuotta yliopistossa ja oon kans miettiny amk:iin vaihtoa. Meen kyllä nyt tässä välissä inttiin, mut sitä ei tiedä jatkanko tuolla sen jälkeen... Joku tekniikan ala amkissa kiinnostais. Olen nyt periaattees aineenopettajalinjalla, ja sillä on ihan ok töitä, mut luulisin et amk-insinöörillä paremmin... Jotenkin ei vain jaksa noita yliopisto-peeloja... Tenttitulosten selviimisen jälkeenkin tullaan heti kyseleen 'minkä sait minkä sait' niinku jossain ala-asteella. Ei sillä et olis menny huonosti mut silti jotenki ottaa aivoon. Pitää varmaan ruveta sanoo vitonen tuli entä itelles :DD

        Porukoille ja kavereille oon puhunu tosta amk-vaihto-mietinnästä, isä on puolesta, äiti ja kaverit sanoo et yliopisto on parempi koska se on kuitenkin yliopisto(????) Joopa joo. Saa nähdä miten käy. Jep, se on kummaa et yliopisto-opiskelu tekis jotenki älykkäämään... Ei se ihmisen älykkyys siitä lisäänny tai vähene jos vaihtaa amkiin tai amkista yliopistoon...


      • älykkyydellä
        antti86 kirjoitti:

        No mä luen fysiikkaa toista vuotta yliopistossa ja oon kans miettiny amk:iin vaihtoa. Meen kyllä nyt tässä välissä inttiin, mut sitä ei tiedä jatkanko tuolla sen jälkeen... Joku tekniikan ala amkissa kiinnostais. Olen nyt periaattees aineenopettajalinjalla, ja sillä on ihan ok töitä, mut luulisin et amk-insinöörillä paremmin... Jotenkin ei vain jaksa noita yliopisto-peeloja... Tenttitulosten selviimisen jälkeenkin tullaan heti kyseleen 'minkä sait minkä sait' niinku jossain ala-asteella. Ei sillä et olis menny huonosti mut silti jotenki ottaa aivoon. Pitää varmaan ruveta sanoo vitonen tuli entä itelles :DD

        Porukoille ja kavereille oon puhunu tosta amk-vaihto-mietinnästä, isä on puolesta, äiti ja kaverit sanoo et yliopisto on parempi koska se on kuitenkin yliopisto(????) Joopa joo. Saa nähdä miten käy. Jep, se on kummaa et yliopisto-opiskelu tekis jotenki älykkäämään... Ei se ihmisen älykkyys siitä lisäänny tai vähene jos vaihtaa amkiin tai amkista yliopistoon...

        ei ole mitään merkitystä yliopistoon pääsemisessä. Kunhan jaksaa paukuttaa pääsykoekirjat kunnolla ulkoa, sisäänpääsy on helppoa - erityistä älykkyyttä tässä ei tarvita. Itse kirjoitin b:n paperit lukiosta keskiarvon ollessa 6,3, enkä pidä itseäni todellakaan älykkönä - pääsin kuitenkin "pänttäämällä" yliopistoon sisään eka yrittämällä. Istumalihaksia siinä vaaditaan, ei älykkyyttä!


      • Hohhelihoi
        älykkyydellä kirjoitti:

        ei ole mitään merkitystä yliopistoon pääsemisessä. Kunhan jaksaa paukuttaa pääsykoekirjat kunnolla ulkoa, sisäänpääsy on helppoa - erityistä älykkyyttä tässä ei tarvita. Itse kirjoitin b:n paperit lukiosta keskiarvon ollessa 6,3, enkä pidä itseäni todellakaan älykkönä - pääsin kuitenkin "pänttäämällä" yliopistoon sisään eka yrittämällä. Istumalihaksia siinä vaaditaan, ei älykkyyttä!

        Eiköhän siinä että jollain on kauhea tarve korostaa itseään (opiskelupaikkaansa, työtään, ulkonäköään, asuntoaan jne. jne.) ole kyse huonon itsetunnon paikkaillusta ja nuorillä myös suhteellisuudentajun puutteesta (siitä että vaikka kuinka kovasti olisi halunnut lääkikseen ja ihaillut sitä, unohtuu että kaikki muut maailman ihmiset eivät halua).

        Nämä ei päde vain yliopistoon, vaan samaa esiintyy läpi yhteiskunnan. Aina ollut näin ja tulee olemaan. Se mitä tulee siihen vaaditaanko yo:hon älyä, no jaa, usein tosi tyhmiä ei jaksa kiinnostaa, mutta kyllä yksinkertaisemmatkin sinnikkäällä työllä pääsee. Itse tosin arvostan enemmän juuri tuota sinnikästä työtä kuin synnynnäistä älykkyyttä (mikä on aivan eri asia kuin fiksuus tai viisaus).


      • lyhyet
        Hohhelihoi kirjoitti:

        Eiköhän siinä että jollain on kauhea tarve korostaa itseään (opiskelupaikkaansa, työtään, ulkonäköään, asuntoaan jne. jne.) ole kyse huonon itsetunnon paikkaillusta ja nuorillä myös suhteellisuudentajun puutteesta (siitä että vaikka kuinka kovasti olisi halunnut lääkikseen ja ihaillut sitä, unohtuu että kaikki muut maailman ihmiset eivät halua).

        Nämä ei päde vain yliopistoon, vaan samaa esiintyy läpi yhteiskunnan. Aina ollut näin ja tulee olemaan. Se mitä tulee siihen vaaditaanko yo:hon älyä, no jaa, usein tosi tyhmiä ei jaksa kiinnostaa, mutta kyllä yksinkertaisemmatkin sinnikkäällä työllä pääsee. Itse tosin arvostan enemmän juuri tuota sinnikästä työtä kuin synnynnäistä älykkyyttä (mikä on aivan eri asia kuin fiksuus tai viisaus).

        Saisinko lyhyet määritelmät fiksuudesta, älykkyydestä ja viisaudesta, jotta minäkin joka en ole näistä kolmesta mitään ymmärtäisin mistä puhutaan?


      • muistaakseni
        lyhyet kirjoitti:

        Saisinko lyhyet määritelmät fiksuudesta, älykkyydestä ja viisaudesta, jotta minäkin joka en ole näistä kolmesta mitään ymmärtäisin mistä puhutaan?

        Älykkyys tarkoittaa sitä, että selviytyy useimmista ongelmatilanteista vähemmällä vaivalla kuin ihmisten valtaosa. Älykkäillä tahtoo vain muodostua ongelmaksi se, etteivät he yleensä ymmärrä, että jokaisella tulee opiskelussa se tietty raja, jolloin pitäisi ihan oikeasti ryhtyä näkemään vaivaa opintojensa eteen.

        Viisaus yleensä tarkoittaa elämänkokemusta, eli viisas ei koskaan joudu tilanteeseen, josta älykäs selviytyy älynsä turvin.


      • Hohhelihoi
        muistaakseni kirjoitti:

        Älykkyys tarkoittaa sitä, että selviytyy useimmista ongelmatilanteista vähemmällä vaivalla kuin ihmisten valtaosa. Älykkäillä tahtoo vain muodostua ongelmaksi se, etteivät he yleensä ymmärrä, että jokaisella tulee opiskelussa se tietty raja, jolloin pitäisi ihan oikeasti ryhtyä näkemään vaivaa opintojensa eteen.

        Viisaus yleensä tarkoittaa elämänkokemusta, eli viisas ei koskaan joudu tilanteeseen, josta älykäs selviytyy älynsä turvin.

        No itse ainakin käsitän niin että älykkyys on synnynnäistä ja koostuu useista eri tekijöistä esim. matemaattinen lahjakkuus, muisti, asioiden ns. nopea hiffaaminen jne. Viisaus taas on elämänkokemuksen mukanaan tuomaa kykyä vaikkapa nähdä asioiden kokonaisuudet ja yhteydet, ymmärtää myös eriäviä näkökantoja ja kykyä rauhallisesti ja rakentavasti punnita erilaisia vaihtoehtoja. Fiksuuden taas näen siten että jos joku on fiksu hän osaa käyttäytyä seurassa kohteliaasti, ymmärtää nopeasti selittämättä erilaisia asioita ja osaa muutenkin olla "fiksusti". Joku voi siis olla älykäs, mutta täysi moukka ja kaukana viisaasta. Esim. ylimielisyys ja itsensä tehostaminen eivät ole fiksua käytöstä, eikä viisailla ole sellaiseen tarvetta.


      • niin.....

        Nykyaikana tarvitaan enemmän ihan sitä käytännön osaajaa ja näissä yliopistoihmisissä heitä vähemmän on. Kuten aloittajakin humoristisesti juttua heitti, niin siinä vitsissä piilee vinha totuus. En sano, etteikö akateemisia tarvita, mutta tuo ykimielinen suhtautuminen muihin vie uskottavuuden. Koulutus ei ole tae sydämen sivityksestä. Yksikään yliopistoihminen ei pysty työtään tekemään, ellei alemmilla tasoilla ole muitakin tekijöitä ja päinvastoin.


    • Mäntyomena

      Itse olen nyt vähän vanhempana menossa yliopistoon opiskelemaan. Varmasti siellä tuollaista meininkiä onkin jonkin verran...

      Naiiveja, hyvistä perheistä tulevia teinejä, joilla on hyvä muisti...

      Sitten naureskellaan jollekin viemärinpuhdistajalle, mutta ei suostuta edes ajattelemaan, että millainen sen lapsuus on voinut olla. Kun ei tiedetä. Eikä rohjeta ajatella... Viisi minuuttia eläytymistä huonon perheen onnettomaan viinanhuuruiseen elämään tuntuu liian pahalta. Mutta joillakin koko elämä on ollut sitä. Lastentekoon kun ei valitettavasti älyä tarvita.

      • ldjewio

        Ei tuo kyllä pidä paikkaansa, että yliopistossa olisi hyvistä perheistä lähtöisin olevia nuoria. Itse olen köyhästä, perusduunari-perheestä. Isällä pienet liksat, äiti työtön, meillä neljä lasta. Ovat enemmänkin tyytyväisiä, että saivat tyttärensä ei-niin-hyvistä-lähtökohdista yliopiston opiskelijoiden joukkoon. Varmasti kokevat onnistuvansa, ja todistavan että ei esimerkiksi yliopistoon pääseminen ole perheen lähtökohdista kiinni.

        Kaikki ei ole tuloista kiinni. Kaikki ei mene kaavan mukaan.

        p.s. Itse en naura millekään "viemärinpuhdistajille", kun on 20 vuotta nähnyt sivusta millasta on olla työtön, ja miten rankkaa perusduunarin homma välillä on, miten rankkaa on pitää suurta perhettä pienillä tuloilla ja elää veloissa. Työtä ku työtä, siitä saa rahaa, ja tärkeää hommaa se on!


    • siiseli!

      osu ja uppos. Tollasia on valitettavan paljon.. Siis tollasia tyyppejä. En tiedä millaista amkissa mut ainakin yliopistossa.

    • Eräs lukija

      Joko tiedekuntakohtaiset erot ovat rajuja tai omaat jokseenkin mielenkiintoisen käsityksen.

      "Yliopistossa opiskelee enimmäkseen ylimielistä paskasakkia. Isi on maksanut kalliit valmennuskurssit. Ei tullut köyhästä naapurin Jennistä juristia, kun yh-äidillään ei ollut heittää viittä tonnia."

      Kuka tahansa voi päästä yliopistoon, enemmistö ei ole käynyt valmennuskursseilla. Rikkaista vanhemmista voi olla toki etua (etenkin kun pitäisi kituutella opintotuella), mutta ei se lukemisessa auta.

      "Valintakokeissa luodaan halveksuvia katseita muihin kokelaisiin. Kokeen jälkeen kailotetaan muka vahingossa ääneen kun tuli hankittua viisi ällää vaikka 2 oli tavoite. Päivitellään kovaan ääneen "mä en tajuu..." "

      En ole itse kokenut moista, valintakoetilaisuudessa oli pikemminkin varovcvaisen kiinnostunut ja utelias, ystävällinen ilmapiiri. Osa jutteli kaveriensa kanssa, mutta eivät ainakaan kailottaneet riittävän kovaa jotta osaisin sanoa mitään mahdollisista laudatureista.

      "Brassaillaan nippelitiedoilla. Pyritään lisäämään puheeseen sivistyssanoja, jotka nekin lausutaan väärin. Tiedekunnan opo heittää halventavaa vitsiä amk-opiskelijoista uusien opiskelijoiden tervetulotilaisuudessa."

      Tuota tapahtuu valitettavasti jonkin verran, tosin sitä löytyy yhtä paljon yliopiston ulkopuoleltakin. Osassa AMK:ja ei omaa opiskelualaa myöskään arvosteta, vaan hieman niin kuin odotetaan että sinne on _jouduttu_, ei päästy. Tuolle asenteelle yliopistot eivät voi mitään.

      "Pidetään omaa assyriologian pääainetta huipputärkeänä. Valitetaan, kun amislaiset hitsarit ja lähihoitajat vie akateemisten ÄLYKKÖJEN kesätyöt. "Hei haloo mä oon sentään hum. kand!""

      En ole törmännyt, mutta kuulostaa hupaisalta. Täytynee pitää silmät ja korvat auki tällaisten tapausten varalta, tuota vain ei voi missata. :-) Tuota amisten halveksimista oli kyllä jossain määrin lukiossa, ja ehkä yläasteellakin.

      "Keskustellaan bussissa kovaäänisesti et "sitten kun valmistun lääkkkkiksestä, niin en tiedä menisinkö Pulssiin vai Mehiläiseen töihin, vitsin valinnanvaikeus!""

      Lääkisläisten kohdalla tuota varmasti onkin. :-)

      "Kerrotaan kavereille, jotka eivät opiskele yliopistossa, että yliopistossa luetaan 1000 sivuisia tenttikirjoja, oi säälikää minua. Todellisuudessa noin satasivuisella luentomoniste-nivaskalla pärjää mainiosti."

      MISSÄ? 1000 sivun tenttikirjoihin ei juuri törmää, mutta niitä ohuempia on monesti useampia. Ja ne pitää osata. Missä pääse satasivuisella luentomoniste-nivaskalla läpi? :-o

      "Viimeistään gradua vääntäessä aloitetaan tehostettu proffan pepunnuolenta-missio. Assariksi pääsyn hintana voi olla vain "vilpitön" tarjoutuminen proffan auton jokaviikkoiseksi pesijäksi. Rohkeimmat kuittaavat pestin viettämällä yhden kuuman yön hänen kanssaan."

      Eikö tue ole hieman liioiteltua? Kovin moni tuskin proffien kanssa sentään makaa, tuo on hieman Hollywood-leffoista revittyä jo.

      "Hyvää pääsiäistä, vappua ja joulua vaan kaikille!"

      Samoin. :-)

    • kiitoksin korkeakouluopiske...

      "Yliopistossa opiskelee enimmäkseen ylimielistä paskasakkia."

      Tunnetko enemmistön yliopistoväestä? Itse opiskelen HY:ssa kahdessa pääaineessa eri tiedekunnissa ja olen järjestöaktiivi, mutta siltikin tunnen naurettavan pienen osan yliopistoni ihmisistä. Joista muuten suurin osa on oikein mukavia.

      "Isi on maksanut kalliit valmennuskurssit. Ei tullut köyhästä naapurin Jennistä juristia, kun yh-äidillään ei ollut heittää viittä tonnia."

      Harvalla alalla loppujen lopuksi ovat valmennuskurssit niin yleisiä, lähinnä jossain lääkiksessä ja oikiksessa. Eikä se niilläkään välttämätön ole. Mutta sikäli olen kyllä samaa mieltä, että valmennuskurssit vääristävät kilpailua.

      "Valintakokeissa luodaan halveksuvia katseita muihin kokelaisiin."

      Itse ainakin tapitin sitä vastauspaperia pääsykokeissa, niin eipä tullut muiden ilmeitä huomattua.

      "Kokeen jälkeen kailotetaan muka vahingossa ääneen kun tuli hankittua viisi ällää vaikka 2 oli tavoite. Päivitellään kovaan ääneen "mä en tajuu...""

      En ole törmännyt moiseen. Pikemminkin koen aiheen olevan jonkinlainen tabu, josta ei usein puhuta. Kuten myöskin "luokkatausta" on tabu.

      "Brassaillaan nippelitiedoilla. Pyritään lisäämään puheeseen sivistyssanoja, jotka nekin lausutaan väärin."

      Sivistyssanat tulevat automaattisesti puheeseen, kun on lukenut giljoona kirjaa, jossa niitä käytetään. Ei siinä välttämättä kummemmasta ole kyse.

      "Tiedekunnan opo heittää halventavaa vitsiä amk-opiskelijoista uusien opiskelijoiden tervetulotilaisuudessa."

      Enpä ole moiseen törmännyt omissa tiedekunnissani.

      "Pidetään omaa assyriologian pääainetta huipputärkeänä."

      Tottakai. Ideaalistahan olisi, jos opiskelijat olisivat omasta aineestaan todella kiinnostuneita. Mitä vikaa siinä on?

      "Valitetaan, kun amislaiset hitsarit ja lähihoitajat vie akateemisten ÄLYKKÖJEN kesätyöt. "Hei haloo mä oon sentään hum. kand!""

      Hmm, minkä alan opiskelijat kilpailevat samoista kesätyöpaikoista noiden mainittujen ammattilaisten kanssa?

      "Keskustellaan bussissa kovaäänisesti et "sitten kun valmistun lääkkkkiksestä, niin en tiedä menisinkö Pulssiin vai Mehiläiseen töihin, vitsin valinnanvaikeus!""

      Monella on tässäKIN maassa huono itsetunto, jota pönkitetään eri tavoin. Semmoista se vain on. Ei koske pelkästään yo-opiskelijoita.

      "Kerrotaan kavereille, jotka eivät opiskele yliopistossa, että yliopistossa luetaan 1000 sivuisia tenttikirjoja, oi säälikää minua. Todellisuudessa noin satasivuisella luentomoniste-nivaskalla pärjää mainiosti."

      Riippuu alasta. Matikassa pärjää jopa 50 sivun luentomonisteella, mutta historiassa on niitä 1000 sivun kirjoja. Satun opiskelemaan kumpaistakin, joten kokemusta on.

      "Viimeistään gradua vääntäessä aloitetaan tehostettu proffan pepunnuolenta-missio. Assariksi pääsyn hintana voi olla vain "vilpitön" tarjoutuminen proffan auton jokaviikkoiseksi pesijäksi. Rohkeimmat kuittaavat pestin viettämällä yhden kuuman yön hänen kanssaan."

      Eiköhän tuota tapahdu ihan joka alalla, riippumatta koulutuksesta.

      ""Hei KAI TE TIEDÄTTE et opiskelen YLIOPISTOSSA!""

      Huono itsetunto ja sen pönkitys ei koske vain yliopistolaisia. Toisaalta kyllä siitä voi olla (kohtuullisuudessa) ylpeä, kun on saanut halajamansa opiskelupaikan/tutkinnon.

      -----
      "Hyvää pääsiäistä, vappua ja joulua vaan kaikille!"

      Tack detsamma! (Kirjoittaja ilmentää vaikeuksia ilmaista omia tunteitaan, joten hän käyttää vier... toista kotimaista kieltä.)

      • sgsgsg

        Kyllä tätäkin sakkia yliopistoilla on, kuten kaikkialla muuallakin, minne ikinä vain on ihmisiä päässyt pesiytymään. On meidän kaikkien velvollisuus ihmiskuntaa (ja haahuilijoita) kohtaan palauttaa nämä haahuilijat maanpinnalle. Tämä ei yleensä ole kovin vaikeaa, sillä ylimielisyydellä usein ainoastaan täydennetään puuttuvaa älykkyyttä. Kun tuon ylimielisyyden kuplan puhkaisee sanan säilällä, syntyy tilaa myös oikean älykkyyden kasvulle, eikä haahuilijan tarvitse enää turvautua ylimielisyyteen.

        Tietysti on myös näitä (hyvin harvinaisia) tapauksia ylimielisistä ihmisitä, jotka ovat samalla myös hyvin älykkäitä. Näille on ikäväkyllä vaikea mitään tehdä, täytyy vaan opetella sietämään.


        Jaa, mikähän tämän viestin pointti oli.. no vaikka se, että kyllä yliopistoihinkin on pesiytynyt turhaa ylimielisyyttä, mutta sitä kyllä voi säädellä ja ehkäistä. Kun törmäät ylimieliseen, epäpätevään pätemiseen, niin iske vastaan, ja mielellään kärkkäästi. Teet palveluksen niin ihmiskuntaa, yliopistoa kuin tätä pätijääkin kohtaan.


    • oletko tietoinen
    • yksi ylioppilas

      Heh. Ihan hauska yleistys yliopisto-opiskelijoista. Ilmeisesti kuitenkin meitä on moneksi, niin kuin ihmisiä yleensäkin.

      Omalla alallani olen kyllä myös törmänny tähän amk-opiskelun väheksyntään ainakin yhden proffan taholta. Opiskelijoitten olen kuullut puhuvan varsinkin "vain" ammattikoulun käyneistä huonoon sävyyn, joka on kyllä todella harmillista ja vittumaista mielestäni.

      Oma paras ystäväni on "amis"; tulen maalaisperheestä ja arvostan erittäin paljon käytännönhommia, vaikka ite olenkin jostain kumman syystä päätynyt yliopistoon. Amk:ssakin olen poikennut eikä siinä sinänsä ollut mitään vikaa, ala vain ei ollut oma. Itse suhtaudun melko nöyrästi ja välillä vähän jopa syyllisyyttä tuntien siihen, että opiskelen yliopistossa jotain ihme alaa, kun toiset ovat sentään jo kunnon töissä jossakin.

      Ihmisillä jostain syystä on taipumus korostaa omaa ryhmäidentiteettiään stereotyyppisillä käsityksillä toisista; tämä ei tosin päde sinun tapauksessasi, mutta niitten jotka mollaa amiksia.

      Sivistyssanojen käyttäminen voi kyllä olla ärsyttävää, mutta se voi olla yksinkertaisesti henkilön tapa ajatella ja puhua, kyllä se opiskelu monesti jotenkin vaikuttaa ajatteluun ja niihin käsitteisiin, joita ajattelussa käyttää. Mutta tiedän minäkin ihmisiä jotka jostain kumman syystä tunkee niitä sanoja arkikeskustelussakin joka väliin, kyllähän se ihmetyttää.

      Lopuksi haluisin vain sanoa että arvostakaa ihmiset toisianne, vaikka ette kaikki kuulukaan samaan porukkaan. Koittakaa nähdä ja ymmärtää, että myös sen toisen porukan tekemä työ ja panos on tärkeetä tälle yhteiskunnalle, niin kuin omannekin. Peace.

    • kerrottu.

      Minusta tuon viestin pointti oli se, että ylpeä saa olla muttei ylimielinen. Olen itse opiskellut sekä amk:ssa ja myöhemmin yliopistossa (kulttuurihistoria) ja täytyy kyllä sanoa että ylimielisyyttä löytyy selkeästi enemmän yliopisto-opiskelijoiden joukosta. Vaikka minäkin nyt heihin kuulun...

    • totuuden

      Tavallinen ylemmän yliopistotutkinnon suorittanut osaa pelkästään perusteet alaltaan, ei mitään muuta. Ylioppilaat eivät osaa edes niitä. Asiasta ei nyt kannata olla ylimielinen, tuskin edes ylpeä.

      Tietysti opintojen tuossa vaiheessa ihminen ei edes tiedä, miten rajallisia hänen tietonsa ovat. Lisäopiskelu tuo aina lisää nöyryyttä, kun paljastuu, miten vähän asiasta tietääkin.

      • totuutta kerrakseen

        Sehän tosiaan on niin, että mitä enemmän on opiskellut sitä enemmän on tullut eteen asioita, joita ei (vielä) ymmärrä. Turha ylimielisyys kaikkoaa, kun oman osaamisen rajoja haetaan...

        Saattaa olla, että tietyt alat yliopistoissa eivät ole riittävän haastavia antamaan nöyryyttä opiskelijoille. Tällä "ydinfyysikkolinjalla" ainakin on huomannut, ettei luultavasti koskaan ole tarpeeksi hyvä alallaan...


    • proffan kanssa öitä...?

      Jeps, nämähän tiedetään, katkeroituneet tyypit joille jo oman nimen tavaaminen tuottaa ongelmia. Ja sitten kun kamut kirjoittaa ylioppilaaksi, niin sehän on tietty vain vittuilua, ei sitä että jotkut haluaa elämässä eteeenpäin. Hohhoijaa...

      • gdsgdfg

        Eihän tuo viesti ollut lukiolaisia vastaan suunnattu, vaan yliopistolaisia. Opetellaan lukemaan ennen kuin loukataan toisten älykkyyttä.


    • villi ja vapaa

      Miksi sinun pitää välittää siitä, mitä muut yliopistossa opiskelevat tekevät tai ajattelevat? Koetko alemmuutta, kun et kuulu piireihin ja tiedät että suhteillasi amiksiin et tule kovapalkkaista työpaikkaa saamaan? Keskity omiin opiskeluihisi ja anna muiden tehdä asioita omalla tavallaan. Maailma nyt vain sattuu olemaan tällainen ja ihmiset täällä ovat niin kovin erilaisia. Nuorena katkeroituminen tekee hallaa vain sinulle itsellesi.

    • opiskelijatyttö -84

      En tiedä missä tuollaista tapahtuu, mutta ei ainakaan siellä missä minä opiskelen.. :) Meidän pääaineemme opiskelijat ovat kyllä ihan "tavallisia ihmisiä" jotka ottavat opiskelun osana elämää, ei kerskuta ym. Jos tuntisin vetoa ammattikouluun/ammattikorkean jollekin linjalle, olisin siellä. On tullut sekin puoli nähtyä, mutta yliopisto tuntui oikealta paikalta. Omasta mielestäni jokaista alaa täytyy arvostaa, opetuksesta löytyy hyvin paljon eroja, oli sitten mikä amk, yliopisto tai ammattikoulu kyseessä. Outoa, että tuollainen asenne on joillakin ihmisillä, vaikka akateeminen työttömyys puhuttaa. Ei kai kukaan yliopistoon mene vain yliopiston takia? Itseäni ainakin motivoi juuri tietty tiede, jota loppuen lopuksi pääsin kovalla työllä lukemaan. :) (Ja C:n papereilla ;) )

    • akfsjlkjlkjklaja

      Tampereen yliopistosta ainakin löytyy näitä ylimielisiä :P

      • ÖÖH?

        Nyt ei yhtälö ihan täsmää. Tampereen yliopisto on yksi vasemmistolaisimmista, jopa vasemmistolaisin, yliopisto koko Suomessa? Mitkä alat muka ovat Tampereella ylimielisiä?


    • Käytt.tieteilijä

      Minäkin opiskelen yliopistossa...

      1) Yliopistossa on ylimielistä paskasakkia, kuten kaikkialla muuallakin. Valmennuskurssia en saanut, enkä olisi halunnutkaan omia tai muiden rahoja moiseen tuhlata.

      2) Itse loin halveksuvia katseita niihin kokelaisiin, jotka vielä muutama minuutti ennen koesaliin pääsyä pänttäsivät pääsykoemateriaalia. Häippäsin yliopistolta saman tien kun koe oli ohi, sillä mitäpä minä sinne olisin sitä yhtä ainokaista ällääni jäänyt kehuskelemaan.

      3) Ruokalassa on hauska kuunnella opiskelijoiden "hienoja" keskusteluja. Sivistyssanojen turhaan käyttöön ja asioiden monimutkaistamiseen sortuvat myös luennoitsijat. Ja totta, kyllä meillekin painotettiin sitä, kuinka olemme ne oman ikäluokkamme erityiset ja onnelliset, kun olemme valikoituneet YLIOPISTOON.

      4) Ottaahan se päästä, kun ei saa kesätöitä. Ymmärrän kyllä, että työnantaja ottaa mieluummin näppärän ammattilaisen kuin kömpelön teoreetikon. Olen kateellinen ammattikoulun käyneelle poikaystävälleni, sillä hänellä on työtä ja rahaa kun itse kituuttelen opintotuella. Isäni on edennyt ammattikoulupohjalta johtavaan asemaan. Ei oo reilua, ei. Yliopistoissa voitaisiin myös miettiä tarkemmin, mitkä asiat ovat todella tutkimisen arvoisia ja keskittyä enemmän hyödyllisten tutkimusten tekoon.

      5) Työnantajan nimeä tärkeämpänä pidän sitä, että viihdyn työssäni ja saan asua haluamallani paikkakunnalla.

      6) Yhtään 1000-sivuista tenttikirjaa en ole lukenut. Joihinkin oppiaineisiin todella riittää esim. lukiotiedot, luentomonisteet ja kirjan kappaleiden tiivistelmät. Tyhmä on se opiskelija, joka ei osaa erottaa toisistaan oleellista ja epäoleellista.


      ...ja vain siksi, että haluamaani ammattiin voi opiskella vain yliopistossa.

    • dsfsdf

      noh, minun vappuni on aina yhtä yksinäinen. kyllä tuo vaikuttaa vähän turhan yksisilmäiseltä ja yleistävältä ajattelutavalta. yliopistossa on mitä erilaisinta sakkia, sinne mennään yhtä hyvin citymarketin kuin vero modan kamppeissa. tuo ajatus rikkaiden viiden ällän pennuista on sitkeä myytti. en tiedä, mistä se on saanut alkunsa. se on samankaltainen myytti kuin ajatus yliopistoon pääsyn mahdottomasta vaikeudesta. ei ne valmennuskurssit ole mitään taikasauvoja, kyllä oma työntekö ratkaisee kaikista eniten. eihän ne maksakaan kuin muutaman sata euroa, kyllä niille pääsee jos oikeasti haluaa.

      nimimerkki ilman valmennuskurssia maalle päätynyt opiskelija

    • yliopistoopiskelij

      Kyllä se siitä helpottaa... jos yhtään lohduttaa nii ei oo helppoo täällä sisälläkään! Yöunet menee, ahdistaa ja muutenkin pää hajoo! Ei tänne kannata tulla ollenkaan

    • reaktio...

      Opiskelen yliopistossa ja täytyy myöntää, että joskus on kiusaus puhua opinnoista juuri heille, jotka eivät opiskele yliopistossa. Tämä johtuu yksinomaan ei-yliopistolaisten halveksunnasta "mihin sieltäkin valmistutte" tai "opiskelus kestää eläkeikään asti".

      Luulen (en tiedä) että esim. lääkiksessä opiskelu on sen verran rankkaa, että monella on voimat vähissä. Hirveästi työtä, jota ei tiedekunnan sisällä arvosteta, koska kaikki ovat vähintään yhtä lahjakkaita ja ahkeria lukemaan. Mistä sitä arvostusta saa? No vaikka taviskansalaisilta bussissa.

      Kaikki tämä on itsensä jalustalle nostamista. Joskus aiheellista, usein aiheetonta.

    • on melkein

      Aloittajan viestissä on perää. Onhan se totta, että yliopistoon pääsevät vain harvat ja valitut, mutta joillakin asenne mukamas "paremmuudesta" menee yli. Jotkut yliopistolaiset mollaavat ammattikorkeakouluopiskelijoita siitä, että he ovat paljon alemmalla tasolla. Korkeakoulu, kuin korkeakoulu! Ehkäpä se vaan nousee päähän, kun ekonomi tietää pääsevänsä tradenomin pomoksi; eikä toisin päin. En ole katkeroitunut siitä että itse en ole päässyt yliopistoon sisälle (johtuu ihan omasta laiskuudesta)vaan siitä, että neste tuntuu vaan nousevan kovin helposti sinne päähän. Ja loppuen lopuksi, kun olen enemmän seurannut yliopistolaisten opiskelua lähemmin, on koko koulu (tiedän, se "ei ole" koulu) on yliarvostettu! Mutta sinne se on vielä päästävä. Ehkä itsellekin nousee hattuun sitten, mutta se on sen ajan ongelma.

      • arlee

        Edelleen pätee vanha tuttu klisee siitä että sivistys ja viisaus ovat eri asioita. Tiedon omaksuminen / soveltaminen ei ole tae välttävästäkään sosiaalisesta älykkyydestä. Tämän ketjun aloittaja oli rajusta mustavalkoisuudesta ja liikuttavan egoistisesta lähestymistavasta päätellen todennäköisesti max. 20-vuotias. Teksti oli oikeasti kiusallisen lapsellinen. Todellisuus yo-opiskelijoista on onneksi paljon kirjavampi ja mukaan mahtuu sekä jatko-opiskelijoita, aikuisopiskelijoita että ammatinvaihtajia lukuisilta eri aloilta. Usealla on takana jo elämänkokemusta ja laajempaa perspektiiviä asioihin. Itse opiskelin yliopistossa koska olin syvästi kiinnostunut opiskelemastani alasta. Kukaan ei kustantanut minulle valmennuskurssia eikä edelleenkään tulisi mieleenkään arvottaa itseäni tai lähipiiriäni pelkän koulutustasoni perusteella. Kokonaisuus ratkaisee. Olen elämäni aikana oppinut tuntemaan sekä fiksuja duunareita että keskenkasvuisia tutkijoita.


      • yo.
        arlee kirjoitti:

        Edelleen pätee vanha tuttu klisee siitä että sivistys ja viisaus ovat eri asioita. Tiedon omaksuminen / soveltaminen ei ole tae välttävästäkään sosiaalisesta älykkyydestä. Tämän ketjun aloittaja oli rajusta mustavalkoisuudesta ja liikuttavan egoistisesta lähestymistavasta päätellen todennäköisesti max. 20-vuotias. Teksti oli oikeasti kiusallisen lapsellinen. Todellisuus yo-opiskelijoista on onneksi paljon kirjavampi ja mukaan mahtuu sekä jatko-opiskelijoita, aikuisopiskelijoita että ammatinvaihtajia lukuisilta eri aloilta. Usealla on takana jo elämänkokemusta ja laajempaa perspektiiviä asioihin. Itse opiskelin yliopistossa koska olin syvästi kiinnostunut opiskelemastani alasta. Kukaan ei kustantanut minulle valmennuskurssia eikä edelleenkään tulisi mieleenkään arvottaa itseäni tai lähipiiriäni pelkän koulutustasoni perusteella. Kokonaisuus ratkaisee. Olen elämäni aikana oppinut tuntemaan sekä fiksuja duunareita että keskenkasvuisia tutkijoita.

        Amki sopisi minulle opinnollisesti varmaankin paljon paremmin kun yliopisto, mutta kulttuurisista syistä roikun itsepintaisesti yliopistolla opiskellen ns. valikoivasti.
        Minusta on hassua että näillä palstoilla ei juuri kukaan koskaan arvioi ylioppilasyhteisöjen merkitystä ylioppilaana kasvamisessa. Olen muutamien amk-opiskelija-aktiivien kanssa keskustellut miten vähän siellä on opiskelijakulttuuria ja perinteitä verrattuna yliopstoon. Amkilaiset tuntuvat vertailevan yliopistolaisia useammin tulevia työuran palkkasummiaan kun yliopistossa lasketaan kissanristijäisiä, pönötysjuhlia ja hallitus-, valiokunta- ja toimihenkilöpaikkoja.
        Voi tietysti olla että muut pönöttäjät, luottamustoimien haalijat ja kaikenlaiset akateemiset juopot eivät juuri kerkeä iltaisin istuskelemaan tietokoneen ääressä kirjoittelemassa turhuuksia tyhmille ihmisille.


    • nääsä

      Rehellisyys maan perii, toivottavasti tämä tunnustus parantaa aloittajan kuvaa yliopisto-opiskelijoista:

      Jos minä pääsen yliopistoon, ketä tahansa pääsee. Yo-todistuksen korkein arvosana M, yleissivistys kultakalan tasolla. Toivottavasti edes hieman noussut kolmessa vuodessa. Pääsykokeeseen luin kirjat omatoimisesti, ilman valmennuskursseja. En ole yli-ihminen, työtä vaati. Innostuin opiskelusta vasta yliopistossa. Sosiaaliset taitoni ovat olemattomat, joten en brassaile kenellekään nippelitiedoilla, kun perusvuorovaikutuskin on mitä on.

      En hallitse keskustelukulttuuria missään muodossa, perheessäni ei puhuttu Foucaultista tai postmodernismista kahvipöydässä. En osallistu opiskelijapolitiikkaan tai muuhun vastaavaan, koska en halua esittää mitään mitä en ole. En biletä haalareissa, enkä ilman.

      Monella pelkän peruskoulun käyneelläkin on kuitenkin paljon enemmän elämässä oikeasti tarvittavaa tietoa kuin minulla. Yksinkertaisesta liukuhihnatyöstä on kokemusta usean vuoden ajalta. Arvostan jokaisen tehdastyöntekijän ja siivoojan yhtä korkealle kuin kenen tahansa akateemikon.

      • klassinen tyyli

        "-- perheessäni ei puhuttu Foucaultista tai postmodernismista kahvipöydässä."

        Tämä on vain plussaa. Yliopistolla (ainakin yhteiskuntatieteissä sekä monissa muissa ihmistieteissä) joutuu kyllstämään itsensä tuolla postmodernismiksi kutsutulla kuonalla jatkuvalla syötöllä.

        Mutta mitä tulee varsinaiseen aiheeseesi, niin kyllähän yliopistomaailmassa, ainakin tietyissä paikoissa, vallitsee aika elitistinen kulttuuri. Oli uusien opiskelijoiden tausta mikä tahansa, niin opintojensa aikana he ainakin jossain määrin sosiaalistuvat tähän meininkiin. Keskustelukulttuuri, käyttäytymiskoodit, juhlat, keskustelunaiheet (esim. eri taiteet), viini, pukeutuminen (ainakin tutkijat antavat tässä mallia). Riippuu sitten alasta, mutta omissa piireissäni tunnen itseni välillä sivistymättömäksi, kun vaikkapa klassinen musiikki ja ooppera, kuvataide tai runous ei ole riittävästi hallussa.


    • katkera!

      Älä nyt tänne tule enempää itelles pahaa oloa hakemaan. Täällä keskustelee sivistyneet ja kouluttautuneita ihmisiä. Sinä olet pudonnut joskus haussa tosi pahasti, kun noin olet katkeroitunut! :)

    • varmaaniinnn

      kärjistettyä tilitystä, mutta ihan ymmärrettävää, kyllähän niitä oikeesti tulee aina vastaan jokunen yksilö joissa esiintyy noita piirteitä. sellasta se on, ei niille oikein mitään voi. mutta koko yliopiston väkeä ei voi tuollaiseksi väittää, ONNEKSI. niin se vaan kuitenki on, että eniten kiinnittää huomiota niihin jotka on aina äänessä.

      ja tuohon vikaan pointtiin liittyen mulla onkin yksi inhokkiasia, nimittäin PÄTIJÄT! tämä kylmiä väreitä aiheuttava ihmisryhmä jota en voi sietää. joojoo, onhan se hyvä jos tietää jotain, muttei aina tarvi olla äänessä ja PÄTEÄ. koska oikeesti, KETÄ KIINNOSTAA ETTÄ SÄ JUST TIIÄT JONKU JUTUN?! huh,sainpahan purettua tämänkin sydämeltäni. entä onko muut törmänneet pätijöihin?

      • pätijä-

        Pätemistähän aiheuttaa epävarmuus kyvyistään tai niiden tunnustamisesta. Tai yleinen epävarmuus omasta henkilökuvastaan. Varsin yleinen vaiva nuorilla ja opintojensa alkupuolella olevilla. Mitä pätevöityneempi ja kokeneempi on, sitä vähemmän on tarvetta päteä. Itsekin huomaan päteväni toisinaan epävarmuuttani.

        Sukulaisilmiö on esittäminen. Se liittyy siihen, että on mielessä jonkinlainen kuva siitä, millainen haluaisi olla/millaisena haluaisi muiden näkevän itsensä, mutta joka ei välttämättä vastaa aktuaalista todellisuutta. Tätäkin harrastetaan epävarmuudesta.

        Ymmärrän kyllä pätemisen ärsyttävän - niin se ärsyttää minuakin. Mutta koeta myös ymmärtää, että kyse on epävarmojen henkilöiden käyttäytymisestä, jolla ei sinänsä ole pahaa tarkoitusta ja joka ei välttämättä ole mitenkään harkittua toimintaa vaan pikemminkin osittain hallitsematonta heikon itsetunnon peittämistä.


    • Onneks

      pääsin jjuuri sisälle yliopistoon ;)

      • että vielä

        pääset sieltä myös loppututkintotodistuksen kanssa ulos?


    • ....

      Melkein tekisi mieli sanoa, että hirveetä paskaa jauhat, mutta eihän se ihan niinkään ole. Kuitenkin: lopulta suurin osa ihmisistä on täysiä kusipäitä (sinä siellä kärkijoukossa tuon kirjoituksen perusteella), eikä ylimielisyyskään suinkaan rajoitu yliopistoihin. Minkä sille voi, muuta ku elää ja ihmetellä.

    • zilezze

      Loistavaa! Sain mahtavat naurut lukiessani tätä. Teksti on totta osittain - toisaalta ei.

      Tunnen näitä yliopistomissejä, joilla on pikkusormi pystyssä joka tilanteessa, porukat rikkaita, ollaan olevinaan niin saatanan ylpeitä kaikesta mahdollisesta, jne jne... Vihaan tällaista.

      Itse olen ihan tavis mies, päässyt elämässä eteenpäin, menestynyt ahkeruudella ja työllä sekä tietysti porukoiden, ihmisten kannustuksella.

      Kunnioitan muita ihmisiä ympärilläni, mutta odotan myös heidän kunnioitustaan.. mikäli en sitä saa - vaihdan piiriä. Näin tämä menee. Itse olen suorittanut amk-tutkinnon, nyt jatkan yliopistossa vielä 2 vuotta, en pidä itseäni mitenkään muita ihmisiä parempana, max ahkerampana siinä että jaksan jatkaa opiskeluja siinä kun muilla ei ole aikomuksenakaan tässä vaiheessa. Kai tämä tästä. Kaikki saavat kyllä elämässään sen jonka ansaitsevat. Ainakin luotan siihen.

      • on myös toinenkin tie

        Kun nyt näyttää monissa keskusteluissa vallitsevan se käsitys, että amk on opiskelupaikka niille keillä ei ole kykyjä yliopistoon, toisinsanoen kakkosvaihtoehto jos ei päässyt yliopistoon sisään. Minä olen elävä esimerkki siitä ettei tuo todellakaan pidä paikkaansa. Ja tiedän myös muita joilla vastaava tilanne. Itse aikanaan pääsin sisään sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun, mutta valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon. Syynä on se, että minä en halunnut valita tietäni sen mukaan mitä muut ihmiset ajattelevat, tai sen mukaan kumpi oppilaitoksista nyt on toistaan muka ylempänä. Minä valitsin polkuni sen mukaan mikä oikeasti kiinnostaa ja mikä tuntui oikealta vaihtoehdolta. Mulle on ihan se ja sama olenko nyt jonkun mielestä niin kovin paljon ihmisenä yliopisto-opiskelijoita alhaisempi. Enemmän juuri tuon kaltaiset kuvitelmat ja ylemmyyskompleksit kertovat ihmisen fiksuudesta ja sivistyneisyydestä kuin koulutustittelit. Tällaista nokittelua ja valtataistelua on molemmin puolin, mutta en voi millään järjellä ymmärtää miksi. Tällaisia keskusteluja lukiessa tulee väkisinkin ilmi se kateuden, katkeruuden ja vihan määrä mikä on patoutunu ihmismieliin. Kaiken tämän takanahan on juurikin se huono itsetunto, epävarmuus ja kova pätemisen tarve. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että yliopisto ja amk ovat kuin omena ja banaani, ihan erilaisia, ei niitä voi verrata keskenään!! Eikä voi myöskään väitellä uskottavasti siitä kumoi on parempi toistaan. Molemmista valmistuu erilaisia osaajia joita molempia myös tarvitaan!


      • vastaussssssss
        on myös toinenkin tie kirjoitti:

        Kun nyt näyttää monissa keskusteluissa vallitsevan se käsitys, että amk on opiskelupaikka niille keillä ei ole kykyjä yliopistoon, toisinsanoen kakkosvaihtoehto jos ei päässyt yliopistoon sisään. Minä olen elävä esimerkki siitä ettei tuo todellakaan pidä paikkaansa. Ja tiedän myös muita joilla vastaava tilanne. Itse aikanaan pääsin sisään sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun, mutta valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon. Syynä on se, että minä en halunnut valita tietäni sen mukaan mitä muut ihmiset ajattelevat, tai sen mukaan kumpi oppilaitoksista nyt on toistaan muka ylempänä. Minä valitsin polkuni sen mukaan mikä oikeasti kiinnostaa ja mikä tuntui oikealta vaihtoehdolta. Mulle on ihan se ja sama olenko nyt jonkun mielestä niin kovin paljon ihmisenä yliopisto-opiskelijoita alhaisempi. Enemmän juuri tuon kaltaiset kuvitelmat ja ylemmyyskompleksit kertovat ihmisen fiksuudesta ja sivistyneisyydestä kuin koulutustittelit. Tällaista nokittelua ja valtataistelua on molemmin puolin, mutta en voi millään järjellä ymmärtää miksi. Tällaisia keskusteluja lukiessa tulee väkisinkin ilmi se kateuden, katkeruuden ja vihan määrä mikä on patoutunu ihmismieliin. Kaiken tämän takanahan on juurikin se huono itsetunto, epävarmuus ja kova pätemisen tarve. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että yliopisto ja amk ovat kuin omena ja banaani, ihan erilaisia, ei niitä voi verrata keskenään!! Eikä voi myöskään väitellä uskottavasti siitä kumoi on parempi toistaan. Molemmista valmistuu erilaisia osaajia joita molempia myös tarvitaan!

        Kommenttini ei todellakaan ollut vihjailua mistään tällaisesta.. Itse menin esim. ensin ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta, koska en muutakaan keksinyt - lukion jälkeen liiketalouden opiskelu vaikutti jotenkin loogisimmalta siinä tilanteessa.. (päätöksen tein ehkä viikkoa ennen hakuja..) Joillakin on se oma "ammatti" tiedossa jo 10 vuotiaana, itselläni ei ollut mitään käsitystä siitä mitä haluan edes lukiossa, ja olin eximian oppilas. Pidin biologiasta ja maantiedosta eniten, mutta näillä aloilla ei mielestäni ole sellaista tulevaisuutta jonka haluan, joten lähdin liiketalouden tielle. Olen erittäin kielitaitoinen ja pientä kiinnostusta myös liike-elämään löytyi...

        Nyt kun pääkoppa on hiukan kypsempi, näin parhaaksi vaihtoehdoksi vielä jatkaa pari vuotta yliopistossa näin LAMAN aikaan, mielestäni paras päätös tällä hetkellä jonka olen ikinä tehnyt..

        Itse en ole ollenkaan kateellista tyyppiä, ei kiinnosta tippaakaan mitä muut tekee.. Siinä olet täysin oikeassa, että AMK ja yliopiston vertaaminen toisiinsa on täysin turhaa.. Ekonomin ja tradenomin vertaaminen toisiinsa on myös täysin turhaa, työpaikan saa kahdesta yleensä se jolla on kyseisestä tehtävästä enemmän kokemusta, tittelillä ei niinkään ole vittuaka merkitystä siinä vaiheessa. Vaikutusta saattaa olla ainoastaan alkupalkkaan tai mahdollisesti etenemisvaiheessa uralla korkeammalle, mutta ei välttämättä siinäkään. Riippuu niin monesta asiasta.

        Hmm... Ihmisen suhtautumiseen tai tiettyyn mielikuvaan ihmisestä sillä saattaa olla vaikutusta, valitettavasti ihmiset/työnantajatkin lokeroivat tietyt henkilöt sen mukaan mikä titteli heillä paperissa lukee.. Tällaisia monet ihmiset ovat - näillä eväillä elämme työyhteisössäkin. Meillä muodostuu esim. erittäin/sairaalloisen ylipainoisesta kollegastakin tietynlainen mielikuva työntekijänä tai ihmisenä, sama juttu valitettavasti koulutustitteleiden kanssa, puhelin jota käytät, auto jolla kuljet, vaatteet joita käytät, puhetapa jne.. :D


      • PÄTEMISEEN
        vastaussssssss kirjoitti:

        Kommenttini ei todellakaan ollut vihjailua mistään tällaisesta.. Itse menin esim. ensin ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta, koska en muutakaan keksinyt - lukion jälkeen liiketalouden opiskelu vaikutti jotenkin loogisimmalta siinä tilanteessa.. (päätöksen tein ehkä viikkoa ennen hakuja..) Joillakin on se oma "ammatti" tiedossa jo 10 vuotiaana, itselläni ei ollut mitään käsitystä siitä mitä haluan edes lukiossa, ja olin eximian oppilas. Pidin biologiasta ja maantiedosta eniten, mutta näillä aloilla ei mielestäni ole sellaista tulevaisuutta jonka haluan, joten lähdin liiketalouden tielle. Olen erittäin kielitaitoinen ja pientä kiinnostusta myös liike-elämään löytyi...

        Nyt kun pääkoppa on hiukan kypsempi, näin parhaaksi vaihtoehdoksi vielä jatkaa pari vuotta yliopistossa näin LAMAN aikaan, mielestäni paras päätös tällä hetkellä jonka olen ikinä tehnyt..

        Itse en ole ollenkaan kateellista tyyppiä, ei kiinnosta tippaakaan mitä muut tekee.. Siinä olet täysin oikeassa, että AMK ja yliopiston vertaaminen toisiinsa on täysin turhaa.. Ekonomin ja tradenomin vertaaminen toisiinsa on myös täysin turhaa, työpaikan saa kahdesta yleensä se jolla on kyseisestä tehtävästä enemmän kokemusta, tittelillä ei niinkään ole vittuaka merkitystä siinä vaiheessa. Vaikutusta saattaa olla ainoastaan alkupalkkaan tai mahdollisesti etenemisvaiheessa uralla korkeammalle, mutta ei välttämättä siinäkään. Riippuu niin monesta asiasta.

        Hmm... Ihmisen suhtautumiseen tai tiettyyn mielikuvaan ihmisestä sillä saattaa olla vaikutusta, valitettavasti ihmiset/työnantajatkin lokeroivat tietyt henkilöt sen mukaan mikä titteli heillä paperissa lukee.. Tällaisia monet ihmiset ovat - näillä eväillä elämme työyhteisössäkin. Meillä muodostuu esim. erittäin/sairaalloisen ylipainoisesta kollegastakin tietynlainen mielikuva työntekijänä tai ihmisenä, sama juttu valitettavasti koulutustitteleiden kanssa, puhelin jota käytät, auto jolla kuljet, vaatteet joita käytät, puhetapa jne.. :D

        "Pätemistähän aiheuttaa epävarmuus kyvyistään tai niiden tunnustamisesta. Tai yleinen epävarmuus omasta henkilökuvastaan. Varsin yleinen vaiva nuorilla ja opintojensa alkupuolella olevilla. Mitä pätevöityneempi ja kokeneempi on, sitä vähemmän on tarvetta päteä. Itsekin huomaan päteväni toisinaan epävarmuuttani.

        Sukulaisilmiö on esittäminen. Se liittyy siihen, että on mielessä jonkinlainen kuva siitä, millainen haluaisi olla/millaisena haluaisi muiden näkevän itsensä, mutta joka ei välttämättä vastaa aktuaalista todellisuutta. Tätäkin harrastetaan epävarmuudesta."

        NÄMÄHÄN OVAT HYVIN YLEISIÄ ILMIÖITÄ JA MONILLA (KAIKILLA??) IHMISILLÄ ESIINTYVÄT ERI VAHVUISINA / ASTEISINA LÄPI KOKO ELÄMÄN; TS. IHMINEN EI IKINÄ TULE NS. VALMIIKSI OMAKSI ITSEKSEEN.

        JA JOS JOTAKUTA ÄRSYTTÄÄ NIIN ÄRSYTYKSEN SYY ON YLEENSÄ VAIN VÄÄRÄNLAINEN PÄTEMINEN; TOISENLAISEEN KÄYTÖKSEEN - VAIKKAKIN MITEN EPÄAITOON TAHANSA - SUHTAUDUTAAN HYVÄKSYVÄMMIN.


    • yliopisto opiskelija

      on osa porukasta tälläsii...kyltterit ainakin tiiän et on jus tollasii...et vittu
      amikset on paksoi...
      MÄ OON sentään KTM josksu tuhannen vuoden päästä

      • varma...

        että

        yksikään yliopisto-opiskelija EI kirjoittaisi "yliopisto opiskelija". Hmm... Kylteri ehkä voisikin kirjoittaa!! xD


      • tyhmä otus

        Itse olen vasta lukiossa ja mönnän ettei minulla ole minkäännäköistä koulutusta verrattuna yliopisto-, amk- ja ammattikoulu-opiskelijoihin, jotka täällä ilmeisesti keskustelevat. Elämänkokemuksesta puhumattakaan.
        Mutta pakko sanoa tuohon että yliopisto-opiskelijat halveksivat amk ja ammattikoulu-opiskelijoita, että tottahan toki. Itse olen lukiossa ja vaikka kuinka arvostankin sitä että ammattikoululaiset opiskelevat jo itselleen ammatti kun itse olen "täysin hyödyttömässä koulussa josta ei saa edes mitään koulutusta", pakko myöntää että tunnen välillä suurta halua halveksia amiksia.
        KOSKA myöskin he halveksivat lukiolaisia. ja tämä pätee varmasti korkeakoulumaailmassa.
        Eihän sitä "MINÄ ainakin saan ammatin" "ET sinä sillä LAKILLA töitä saa" "MINÄ alan tienaamaan heti koulusta päästyäni ja sinä joudut opiskelemaan ja kun vihdoin tulet työmaailmaan, MINÄ OLEN JO POMO" -tyyppistä halveksimista jaksa purematta niellä kun sitä kuulee bussissa, lähipiiristä (sedät, tädit yms.) ja joka tuutista.

        Älkää väittäkö etteikö ammatillisella puolella halveksuttaisi yo-opiskelijoita. Tätä varmasti tapahtuu ja niin tapahtuu myös toisinpäin. Olen pahoillani, mutta sellaisia ihmiset vain ovat. Ei ole mitenkään harvinaista elämässä. Kai te sen olette huomanneet. Kirjoitan siis täysin ilman kokemusta ja tiedän olevani untuvikko mutta pakko oli päästä kommentoimaan.


    • köyhä naapurin jenni :)

      Selaisin läpi vastukset aiheessa, paljon on tullu hyviä pointteja, mutta ihan pakko on vielä päästä näpäyttämään aloittajaa..

      "Ei tullut köyhästä naapurin Jennistä juristia, kun yh-äidillään ei ollut heittää viittä tonnia"

      Tää lause sai mut näkemään punasta. Mikä siinä on että erinäisten sossareiden aina pitää heittää tota "voi köyhää yh-äitiä ja hänen lapsiaan, siinäpä vasta raukkaparkoja"-läppää (esim. Urpilainen ei selviä yhdestäkään väittelystä ilman että pitää heittää toi yh-kortti, neiti kansanedustajan tyttärellä onkin varmasti niin paljon henk. koht. kokemusta aiheesta)? Onko yh-perheet joku ultimate säälikohde, niin säälittäviä että heistä nyt ei ainakaan ikinä mitään tule, surkutellaan nyt vaan kaikki yhdessä heidän kohtaloaan?

      Ei varmaan käynyt mielessä että yksinhuoltajia on aivan laidasta laitaan, kovapalkkasesta työttömään? Tai että hyvätuloisissa perheissäkin voi olla ongelmia: pappa betalar, men visste du att han kanske super sig ihjäl samtidit? Tai että perhetaustat ei välttämättä määrittele koko tulevaisuutta?

      Itelläni on ollu aikamoinen kauhulapsuus/nuoruus. Oli se työtön yh-äiti ja kaikki kauhea minkä kuvitella saatta, ja välillä aattelin että en selviä täysikäseks. Mutta mä selvisin, ja mä en vaan selvinnyt vaan on pärjännyt itseasiassa ihan helvetin hyvin. Alotan tänä syksynä opinnot Helsingin oikiksessa, ei ollu mitään kalliita valmennuskursseja (kuumotti jo et miten saan kirjat maksettua) vaan tein kaiken itse ja jos hyvin käy nii tästä "köyhästä naapurin Jennistä" tulee joku päivä juristi. Ja sori nyt vaan mutta oon ihan helvetin ylpeä. Ku kävelen asianajotoimiston ohi mietin aina et voi vitsi joku päivä mä voisin olla tuolla töissä, ei se oo mitään ylimielisyyttä jos on unelmia ja tavotteita!

      Ihan lopuks pitää sanoo että vaikka mun perheellä ei todellakaan ollu rahaa, nii me ei oltu köyhiä. Mä oon ylpee mun taustoista ja perheestä, koska ne on tehny musta sen ihmisen joka mä oon. Jos näkisit mut nii attelisit varmaan et "vittu mikä ylimielinen pappabetalar nirppanokka", ku et tietäis etkä tajuis et meit on niin moneen junaan and everyone has a story.. sille mä en voi mitään. Mä en usko et mikään tutkinto tai kaikki maailman raha vois paikkaa sun henkistä köyhyyttä, ja siks kuule se on minä joka säälin sua.

      • Äö89

        Ei mikään valmennuskurssi maksa viittä tonnia. Oikikseen ja minne tahansa muualle saa kelpo kursseja 400 viiva 800 eurolla, itseopiskelumateriaaleja satasella. Niillä kursseilla oppii vastaustekniikkaa, se on kai niiden oleellisin anti mutta ei niillä mitään taikatemppuja opeteta. Aivan yhtä hyvin minä voisin itkeä, että jouduin maalaisyliopistoon vaikka luin kymmenen tuntia päivässä kun en syntynyt samanlaisella älykkyysosamäärällä varustettuna kuin YH äisin Jenni tytär. Tai selitellä mitä tahansa muuta.


    • assyssyrologi

      Aivan tuntematon ilmiö ei ole myöskään ei-akateemisten yliopisto-opintoja kohtaan osoittama väheksyntä. Tieteen tekeminen ja tutkimus ovat jotakin pilipali-näpertelyä, josta ei hyödy kukaan ja jne. Henkinen pääoma on arvotonta, kaikkeen pitäisi soveltaa tehokkuusajatteluan ja ensimmäisenä miettiä, miten ison tilipussin opiskelu tulevaisuudessa poikii jne.

    • ari_zwag

      Yliopistoa saa voida ja pitää arvostella erittäin kovalla kädellä ja sen pitää se kestää, muuten se ei ole systeeminä validi. Henkilö tässä ryöpytti kuransa kaikkien silmille, mutta tästä huolimatta esittämänsä asiansa olivat totta. Kulttuurimme on juuri kuvatun kaltaista.

    • sefgeeeert3

      ei pidä paikaansa nyky yliopistosa on viisaita tyyppejä, "Wiseguy" en tiedä tälle suomen kielistä vastinetta ehkä kova jätkä, tällaisia jotka vetelehtivät baareissa päivät pitkät yhteyksiä kaupunkin alamaailmaan
      http://www.thefreedictionary.com/wise guy

      Sitten naiset on monasti juuri yh-ainesta niin tunnet itsesi kuin kotona.

      Nörtin tai puoli autistisen pohtijan ei kannata yliopistoon mennä, ei ikinä pääse kunnolla tutkimaan ja availemaan ja pohtimaan ja ideoimaan, eikä varsinkaan löydä kaltaisiaan, .

    Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe