Miljoonakalojen poikasten hengissä selviäminen

Surkea kalojen kasvattaja

Hei.

Minulla on 75 litrainen akvaario keittiössä, jossa asustavat 10 miljoonakalaa, 4 platyä, 1 partamonni ja 1 cospyrihmakala. Tiedän että rihmakalalle saisi olla isompi allas, mutta minun oli pakko siirtää se keittiön akvaarioon kun uros yritti tappaa sen olohuoneen isommassa akvaariossa. Olen yrittänyt saada miljoonakalojen poikasia edes muutaman pysymään hengissä, mutta ei vain onnistu!Ne katoavat aina silloin harvoinkin kun pari vauvakalaa sieltä löytyy, eli ilmeisesti muut syövät ne suihinsa. Yhtään poikasta en ole saanut pysymään siellä hengissä :( tänään löysin kaksi ihan pientä vauvaa ja keräsin ne haavilla isoon ämpäriin, jonka pohjalle laitoin hiekkaa ja muovikasveja ja somisteita. Miten saisin vauvat nyt pysymään hengissä. Onko vinkkejä?

12

3872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      Hanki pintakasvillisuutta.

      Toki niitä voi yrittää ämpärissä. Anna vain ruokaa ja vaihda vettä aikuisten altaasta.

    • hoitaja

      On niin pieniä, että helposti menevät isompien suuhun. Mutta jos on runsas kasvillisuus, niin siellä olisi piilopaikkoja, että osa säilyy ilman erillistä synnytysallasta tai vauvalaa.

    • Meilläkin on noita poikasten syöjäkaloja, ja osa poikasista kuoleekin ennenkuin kasvaa aikuiseksi. Mutta yksi tärkeä seikka on juuri kasvisto, korkea ja todella tiheä sellainen. Lisäksi tarpeeksi tiheä ruokinta - jolla nämä kalat jotka poikasia syö saa mahansa täyteen.
      Yksi vaihtoehto on juuri se mitä itsekin teet. Laitat poikaset keskenään! Poikasakvaariossa kasvatat niitä jonkin aikaa jolloin ne ovat jo liian suuria muiden kalojen suuhun. Sitten lisäät ne vain suurempaan.

      Meillä on nimenomaan kasvisto akvaarion toisessa laidassa niin tiheä ettei suuremmat kalat edes pääse sinne näyttää tietysti vähän huonolta, mutta toimii). Sinne pääsee siis muutkin kuin kalanpoikaset, mutta mm. eräs monni joka on jostakin syystä ottanut silmätikuikseen nämä poikaset, joita se jostakin kummallisesta syystä myös syö, ei pääse niihin käsiksi. Kalanruoan ripottelen kasvien päälle, jotka ylettyvät pintaan asti ja pitävät näin ruoan nimenomaan poikasille, joiden ei tarvitse poistua turvasta. :)

      Onnea "kasvattamiseen"!

      • Surkea kalojen kasvattaja

        Kiitos teille vastauksista, en ole tiennytkään että monnikin voi syödä poikaset... Yritän nyt kasvattaa nuo eri altaassa, ainoasta paikallisesta liikkeestä missä on akvaario juttuja ei saa ollenkaan pintakasveja, menin sinne ja aioin ostaa, niin niillä ei ole mitään pintakasveja. Jostakin syystä vain miekkakasvit ovat menestyneet tässä akvaariossa, mutta ne eivät varmaan tarjoa riittävästi turvaa pikku poikasille.


      • hoitaja
        Surkea kalojen kasvattaja kirjoitti:

        Kiitos teille vastauksista, en ole tiennytkään että monnikin voi syödä poikaset... Yritän nyt kasvattaa nuo eri altaassa, ainoasta paikallisesta liikkeestä missä on akvaario juttuja ei saa ollenkaan pintakasveja, menin sinne ja aioin ostaa, niin niillä ei ole mitään pintakasveja. Jostakin syystä vain miekkakasvit ovat menestyneet tässä akvaariossa, mutta ne eivät varmaan tarjoa riittävästi turvaa pikku poikasille.

        partis syö kuin mahdolliset poikasten raadot, eli ei ota niitä kiinni, platyt kyllä vetelee kuin myös rihmakala ja miljoonakalatkin, jopa omat poikasensa. Poikasista osa kuolee omia aikojaan. Oletko kokeillut altaassasi esim. karvalehteä, helppo ja tuuhea kasvi, tosin sitä joutuu melko tiuhaan karsimaan, mutta on hyvä suoja vauvoille.


      • Tähtikala
        hoitaja kirjoitti:

        partis syö kuin mahdolliset poikasten raadot, eli ei ota niitä kiinni, platyt kyllä vetelee kuin myös rihmakala ja miljoonakalatkin, jopa omat poikasensa. Poikasista osa kuolee omia aikojaan. Oletko kokeillut altaassasi esim. karvalehteä, helppo ja tuuhea kasvi, tosin sitä joutuu melko tiuhaan karsimaan, mutta on hyvä suoja vauvoille.

        Itseasiassa jostakin syystä täällä nimenomaan partamonni syö kaikkein pienimmät kalanpoikaset. En tiedä yhtään miksi. Ravinto pitäisi olla kohdallaan, ja ruokaa tulee säännöllisesti. Mutta se syö silti pohjalle ripoteltuja ruokia syömään tulleita, hyvin pieniä kalanpoikasia.

        Monni tuli meille vuosia sitten kun se oli aikas suuri jo. Se oli silloin jo "agressiivinen", enkä edes ajatellut ensin että se aiheuttaisi ongelmia - "eihän monni nyt kaloja syö, vaikka se niiden kimppuun käykin". Mutta valitettavasti kerran jäin katselemaan kun annoin pohjakaloille ruokaa ja monni todellakin hyökkäsi yhden poikasen kimppuun, kun se tuli paikalle poikasen jälkeen, ja vaikka kaikki kävikin hyvin nopeasti, monni todella söi poikasen.

        Poikanen yksinkertaisesti sanottuna imeytyi hirveän kokoiseen suuhun, eikä tullut pois.. Ei sittenkään, kun monni söi muuta ruokaa. Olen todistanut vain pari kertaa tämän omilla silmilläni, sen jälkeen istutin niin saatanan tiheät kasvistot ettei monni yksinkertaisesti kykene syömään yhtäkään kalanpoikasta, mikäli poikaset pysyvät mahdollisimman lähellä kasvistoa. Tämän jälkeen huomasin huomattavaa kasvua miljoonakala määrissä. Ensimmäistä kertaa myös kutevat kalat alkoivat saada jälkeläisiä.

        Arvelen että vika lienee ollut entisessä kodissa, jossa monni ei välttämättä saanut tarpeeksi hyvää ravintoa tai säännöllisesti ruokaa(?) Ehkä ainoa keino oli turvautua syömään eläviä kaloja. Monni oli hirvittävän laiha, sen kylkiluut näkyivät ja vatsa oli "sisäänpäin kääntynyt" tänne tullessa. Arvaukseni siis on että siitä on tullut tapa josta se ei ole päässyt eroon vieläkään. Sen luonnollinen vaisto sanoo että täytyy etsiä ruokaa ja syödä kokoajan, varsinaista "täyttävää tunnetta" ei niillä ole miten me ihmiset sen tiedämme.

        Karvalehdestä, se saattaa toimia mutta itse olen miletynyt vesiruttoon (enemmän pinnalla) ja yksi kasvi jonka nimeä en nyt saa mieleeni, mutta näyttää aika paljolti tältä:
        http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr008_large.jpg

        Kasvaa vain todella nopeasti, ja todella pitkäksi sekä hyvin tuuheaksi, ja ellei pinta tulisi vastaan niin varmasti kasvaisi ainakin parikymmentä senttiä lisää pituutta. Kasvi on levittäytynyt myös yhdellä juurella toiselle puolelle akvaariota. Se siis suojaa kaloja hyvin.


      • hoitaja
        Tähtikala kirjoitti:

        Itseasiassa jostakin syystä täällä nimenomaan partamonni syö kaikkein pienimmät kalanpoikaset. En tiedä yhtään miksi. Ravinto pitäisi olla kohdallaan, ja ruokaa tulee säännöllisesti. Mutta se syö silti pohjalle ripoteltuja ruokia syömään tulleita, hyvin pieniä kalanpoikasia.

        Monni tuli meille vuosia sitten kun se oli aikas suuri jo. Se oli silloin jo "agressiivinen", enkä edes ajatellut ensin että se aiheuttaisi ongelmia - "eihän monni nyt kaloja syö, vaikka se niiden kimppuun käykin". Mutta valitettavasti kerran jäin katselemaan kun annoin pohjakaloille ruokaa ja monni todellakin hyökkäsi yhden poikasen kimppuun, kun se tuli paikalle poikasen jälkeen, ja vaikka kaikki kävikin hyvin nopeasti, monni todella söi poikasen.

        Poikanen yksinkertaisesti sanottuna imeytyi hirveän kokoiseen suuhun, eikä tullut pois.. Ei sittenkään, kun monni söi muuta ruokaa. Olen todistanut vain pari kertaa tämän omilla silmilläni, sen jälkeen istutin niin saatanan tiheät kasvistot ettei monni yksinkertaisesti kykene syömään yhtäkään kalanpoikasta, mikäli poikaset pysyvät mahdollisimman lähellä kasvistoa. Tämän jälkeen huomasin huomattavaa kasvua miljoonakala määrissä. Ensimmäistä kertaa myös kutevat kalat alkoivat saada jälkeläisiä.

        Arvelen että vika lienee ollut entisessä kodissa, jossa monni ei välttämättä saanut tarpeeksi hyvää ravintoa tai säännöllisesti ruokaa(?) Ehkä ainoa keino oli turvautua syömään eläviä kaloja. Monni oli hirvittävän laiha, sen kylkiluut näkyivät ja vatsa oli "sisäänpäin kääntynyt" tänne tullessa. Arvaukseni siis on että siitä on tullut tapa josta se ei ole päässyt eroon vieläkään. Sen luonnollinen vaisto sanoo että täytyy etsiä ruokaa ja syödä kokoajan, varsinaista "täyttävää tunnetta" ei niillä ole miten me ihmiset sen tiedämme.

        Karvalehdestä, se saattaa toimia mutta itse olen miletynyt vesiruttoon (enemmän pinnalla) ja yksi kasvi jonka nimeä en nyt saa mieleeni, mutta näyttää aika paljolti tältä:
        http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr008_large.jpg

        Kasvaa vain todella nopeasti, ja todella pitkäksi sekä hyvin tuuheaksi, ja ellei pinta tulisi vastaan niin varmasti kasvaisi ainakin parikymmentä senttiä lisää pituutta. Kasvi on levittäytynyt myös yhdellä juurella toiselle puolelle akvaariota. Se siis suojaa kaloja hyvin.

        Vesirutto on vähän ongelmainen, ei kasva joka altaassa, kun taas karvalehti on pian tuuhea puska ja kasvaa missä vaan, jos vettä on vähän ympärillä. Mutta meillä ei ole partis syönyt kuin raatoja, jos niitä yöllä on ilmestenyt, pieksää kyllä tarvittaessa kaikki samanlajin kaverit, muut saa olla rauhassa.

        Karvalehdellä on pienet juuret eli käy myös pinnalle, kasvaakin päivässä useamman sentin. Meillä ainakin nuo millisvauvat viihtyy sen suojissa. Olen yrittänyt kolmessa altaassa vesiruttoa, meni muutamassa kuukaudessa eikä tuossa pehmolassa menestynyt yhtään.


      • hoitaja
        Tähtikala kirjoitti:

        Itseasiassa jostakin syystä täällä nimenomaan partamonni syö kaikkein pienimmät kalanpoikaset. En tiedä yhtään miksi. Ravinto pitäisi olla kohdallaan, ja ruokaa tulee säännöllisesti. Mutta se syö silti pohjalle ripoteltuja ruokia syömään tulleita, hyvin pieniä kalanpoikasia.

        Monni tuli meille vuosia sitten kun se oli aikas suuri jo. Se oli silloin jo "agressiivinen", enkä edes ajatellut ensin että se aiheuttaisi ongelmia - "eihän monni nyt kaloja syö, vaikka se niiden kimppuun käykin". Mutta valitettavasti kerran jäin katselemaan kun annoin pohjakaloille ruokaa ja monni todellakin hyökkäsi yhden poikasen kimppuun, kun se tuli paikalle poikasen jälkeen, ja vaikka kaikki kävikin hyvin nopeasti, monni todella söi poikasen.

        Poikanen yksinkertaisesti sanottuna imeytyi hirveän kokoiseen suuhun, eikä tullut pois.. Ei sittenkään, kun monni söi muuta ruokaa. Olen todistanut vain pari kertaa tämän omilla silmilläni, sen jälkeen istutin niin saatanan tiheät kasvistot ettei monni yksinkertaisesti kykene syömään yhtäkään kalanpoikasta, mikäli poikaset pysyvät mahdollisimman lähellä kasvistoa. Tämän jälkeen huomasin huomattavaa kasvua miljoonakala määrissä. Ensimmäistä kertaa myös kutevat kalat alkoivat saada jälkeläisiä.

        Arvelen että vika lienee ollut entisessä kodissa, jossa monni ei välttämättä saanut tarpeeksi hyvää ravintoa tai säännöllisesti ruokaa(?) Ehkä ainoa keino oli turvautua syömään eläviä kaloja. Monni oli hirvittävän laiha, sen kylkiluut näkyivät ja vatsa oli "sisäänpäin kääntynyt" tänne tullessa. Arvaukseni siis on että siitä on tullut tapa josta se ei ole päässyt eroon vieläkään. Sen luonnollinen vaisto sanoo että täytyy etsiä ruokaa ja syödä kokoajan, varsinaista "täyttävää tunnetta" ei niillä ole miten me ihmiset sen tiedämme.

        Karvalehdestä, se saattaa toimia mutta itse olen miletynyt vesiruttoon (enemmän pinnalla) ja yksi kasvi jonka nimeä en nyt saa mieleeni, mutta näyttää aika paljolti tältä:
        http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr008_large.jpg

        Kasvaa vain todella nopeasti, ja todella pitkäksi sekä hyvin tuuheaksi, ja ellei pinta tulisi vastaan niin varmasti kasvaisi ainakin parikymmentä senttiä lisää pituutta. Kasvi on levittäytynyt myös yhdellä juurella toiselle puolelle akvaariota. Se siis suojaa kaloja hyvin.

        On jaavansaniainen, sekin kasvaa ihan hyvin jos on juurakossa kiinni.


      • Tähtikala
        hoitaja kirjoitti:

        Vesirutto on vähän ongelmainen, ei kasva joka altaassa, kun taas karvalehti on pian tuuhea puska ja kasvaa missä vaan, jos vettä on vähän ympärillä. Mutta meillä ei ole partis syönyt kuin raatoja, jos niitä yöllä on ilmestenyt, pieksää kyllä tarvittaessa kaikki samanlajin kaverit, muut saa olla rauhassa.

        Karvalehdellä on pienet juuret eli käy myös pinnalle, kasvaakin päivässä useamman sentin. Meillä ainakin nuo millisvauvat viihtyy sen suojissa. Olen yrittänyt kolmessa altaassa vesiruttoa, meni muutamassa kuukaudessa eikä tuossa pehmolassa menestynyt yhtään.

        Vesiruttoa heitetään ajoittain pois, koska tuppaa kasvamaan ihan tajuttoman pitkiksi nyöriksi ja ne valtaa suhteellisen nopeasti koko akvaarion, varsinkin pinnan alueen.

        Olin jättänyt akvaarion siistimättä n. 2kk kun olin ulkomailla, ja kun tulin takaisin, heitin jonkun kilon kyseistä kasvia pois (mukana oli vähän vettä tietysti). Se oli kirjaimellisesti vallannut akvaarion pinnan ettei kalat saaneet hyvin ruokaa.

        En tiedä miksi kasvi tykkää kasvaa meilläkin vain yhdessä akvaariossa, ja sitä hoitaa tyttäreni. Luulen 'salaisuuden' olevan veden kovuus. Akvaariossa ei ole muutakuin veden puhdistin ja lämmitin. Mitään aineita ei tähän akvaarioon lisätä. Siinä selviytyykin "vain" miljoonakalat, monnit ja neontetrat - tai niitä siinä ainakin on.


    • Leminen

      Hei! pistä (saaviin) kaikki ne lämpöpumput ja kaikki,ehkä ne nyt säilyvät hengissä. T: Leminen

    • Anonyymi

      Ja muista ottaa huomioon myös pakteerit

    • Joo tiiän, oon tääl vaik toi kommentti on kommentoitu 2009, mutta suosittelen poikasallasta, jossa he voisivat asustella kunnes ovat liian isoja syötäväksi😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe