Televisio

"tarpeellinen?"

Lähinnä mua kiinnostaa että onko teidän lapsilla omissa/yhteisissä huoneissa tv:t? Jos on,niin miksi?

19

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äideistä äidein ;)

eikä tule, ainakaan vielä moneen vuoteen. Ehkä voisin jollekin 16-vuotiaalle ostaa oman telkkarin mutten kyllä paljon sitä nuoremmalle. Sama tietokoneen kanssa, sellaista ei meidän taloudessa tule alaikäisen lapsen huoneeseen ilmestymään. Saavat tuossa työhuoneessa pelata ja käyttää, tietävät että valvonnan alla ovat :)

Minusta vanhempien vastuulla on ehdottomasti valvoa lasten telkkarin ja tietokoneen käyttöä ja valvoa myös että noudattavat ikärajoja jutuissa. Ja etteivät todellakaan uppoudu liikaa tuohon virtuaalimaailmaan.

• Ei tule.

Haluan ehdottomasti valvoa lasteni television ja tietokoneen käyttöä. Enkä pelkästään laatua, vaan myös määrää. En sallisi esimerkiksi 16-vuotiaan viettää öitään valvoen telkun tai koneen ääressä. Niin kuitenkin helposti käy, jos sellainen on omassa huoneessa. Tuskinpa meidän kersat saavat vapaata oikeutta kumpaankaan niin kauan kuin kotona asuvat.

• mieltä, että

lastenhuoneisiin ei telkkari eikä tietokone kuulu.

• täti moooonika

omissa huoneissaan, ovat saaneet ne yläasteella. Aika tarpeellinen juttu meillä suurperheessä, kun telkkuja vähän ja mielipiteitä monta. :)
      Sovittu on, että niitä ei katsota 19.00 jälkeen arkisin ja 21.00 jälkeen viikonloppuisin. Pienemmät eivät juuri muutenkaan meillä tv:stä välitä.

• ap.

Pitääkö nuoriso sopimuksesta kiinni?

• täti moooonika
        ap. kirjoitti:

Pitääkö nuoriso sopimuksesta kiinni?

Meillä ei ole mitään ongelmia tv:n käytössä kenelläkään, ja perheessämme on tapana pitää lupaukset suuntaan ja toiseen :)

• Låttamaaria

Meillä isommalla on tv omassa huoneessaan, nostettu telineelle ylös, ettei ole tiellä kun riehaantuvat vielä joskus pienemmän kanssa.

Valvonta on aika yksinkertaista, on sovittu, että vain luvan kanssa katsotaan sitä. Ja kun ei sinne itse ylety, ja digiboxikin on nokkelasti sijoitettu meidän vanhempien puolelle, niin mitään ongelmaa ei ole. Myös dvd-laite on meidän puolella kytketty molempiin televisioihin, ja sitä saa käyttää jos sovitaan.

Suurimmalla osalla kavereista on tv. Yhdellä jopa oma tietokone, jota saa ilmeisesti käyttää vähän miten sattuu. Kerran tyttö kertoi ihmeissään, että olivat "sättäilleet" netissä joidenkin ihmisten kanssa. Ei oikein ymmärtänyt mikä juttu se edes on.

Sinne ei nykyään ole asiaa kyläilemään ilman, että siellä päässä vanhemmat on kotona. Kumpa ei kyläilisi siellä ollenkaan.

Ja mitä yleensä ikärajoihin tulee, niin vanhemmilla järjenkäyttö on myös sallittu. En anna katsoa leffaa/sarjaa pelkän ikärajan perusteella. Monissa k-15 leffoissa on niin sairaita juttuja, etten antaisi niitä katsoa, vaikka ikää olisi ja kohtapuolin onkin. Esimerkiksi Sinkkuelämässäkin on ikärajana 15.

• enää murkkujen kanssa

ovat niin ovelia, että jos heille telkun antaisi ja digiboxi olisi eri huoneessa, niin nuo varmaan menisivät ja ostaisivat oman digiboxin ja piilottaisivat sen kaappiin :) Käyttäisivät aina sitä salaa sitten.

Meillä siis yksi yhteinen telkkari olkkarissa jotta valvominen onnistuu.

• lastenne rahan
        enää murkkujen kanssa kirjoitti:

ovat niin ovelia, että jos heille telkun antaisi ja digiboxi olisi eri huoneessa, niin nuo varmaan menisivät ja ostaisivat oman digiboxin ja piilottaisivat sen kaappiin :) Käyttäisivät aina sitä salaa sitten.

Meillä siis yksi yhteinen telkkari olkkarissa jotta valvominen onnistuu.

käyttöä? Pystyisivät ostamaan digiboxin salaa, huhhuh. Herranjestas, johan se on vahongollisempaa kuin joku telkkarin katsominen.

Meillä mukulat eivät jaksaisi edes nähdä tuollaista vaivaa, koska heillä on elämässään niin paljon kaikkea muuta kiinnostavaa, mm. harrastuksia. Tv on vähän vanha juttu jo nykyään, se on aika vähäisessä käytössä meidän teineillä. Kavereiden kanssa joskus vuokraavat leffoja viikonloppuisin, kun jäävät yökylään tms. Muuten aika vähän katsovat.

• valvota teinien
        lastenne rahan kirjoitti:

käyttöä? Pystyisivät ostamaan digiboxin salaa, huhhuh. Herranjestas, johan se on vahongollisempaa kuin joku telkkarin katsominen.

Meillä mukulat eivät jaksaisi edes nähdä tuollaista vaivaa, koska heillä on elämässään niin paljon kaikkea muuta kiinnostavaa, mm. harrastuksia. Tv on vähän vanha juttu jo nykyään, se on aika vähäisessä käytössä meidän teineillä. Kavereiden kanssa joskus vuokraavat leffoja viikonloppuisin, kun jäävät yökylään tms. Muuten aika vähän katsovat.

rahan käyttöä. Miten se ylipäätään onnistuisi, enpä oikein usko, että kukaan siihen pystyy ellei roiku lapsen perässä joka sekuntti. Tietty, jos vanhemmat eivät anna lapsilleen yhtään rahaa niin silloin ei kai teineillä ole muuta vaihtoehtoa kuin joko lainata kavereilta tai varastaa (tätä muistan "rahattomien" nuorten harrastaneen melko paljon kun itse olin nuori ja sitä en todellakaan halua lasteni tekevän). Itsekin sain nuorena huolehtia raha-asioista itsenäisesti.

Ja siis meidän teineillä on viikkoraha, sen verran tiedän että tileille tai osakkeisiin menee suurin osa niistä rahoista, teinit kun kyllä näyttävät tilitietojaan ja kyselevät sijoitusnevuoja, eivät siis yritä vanhemmiltaan niitä peitellä. Mutta en kyllä huomaisi, jos ostaisivat satasen digiboxin, en todellakaan. Mitä haitallista siinä on, että teinit oppivat käyttämään rahaa ja säästämään. Minusta ei mitään. Kotiintuloajat meillä kyllä on, kaupungilla ei olla myöhään, tupakkaa eivät polta sen kyllä haistaisin, koska minulla on tehostunut hajuaisti :)

Meidän lapsilla on myös harrastuksia ja kavereita ja kyllä tuo telkkari silti tuntuu kiinnostavan sekä omia lapsia että heidän kavereitaan. Usein vuokraavat leffoja ja tulevat tuohon meidän olkkariin niitä katsomaan kera kavereiden. Tekevät usein jotain ruokaakin keittiössä kavereidensa kanssa ja saadaan me vanhemmat ja pienemmät sisarukset sitten syödä niitä ruokia ja herkkuja. Ja joitakin sarjoja kyllä seuraavat, erityisesti englanninkielisiä, koska opettelevat siinä samalla kieltä. Huvittavan kuuloista välillä :)

• ap.

Meillä (vielä) ainoastaan tv josta voi katsoa elokuvia ja pelata pleikkaa.Nämä "vehkeet" on sijoitettu pojan 13v. huoneeseen.Lapset kysyy AINA luvan pelaamiselle ja elokuvan katsomiselle.Valvonta (vielä) helppoa kun olen kotona.Tietokone on olohuoneessa joten sitäkin on helppo valvoa.Olemme,tai ainakin yritämme olla,tarkkoja ikärajojen suhteen.Ikävä kyllä jopa K-11v. elokuvissakin on typeriä kohtauksia lapsille.Joten nykyisin minä tai mieheni katsotaan elokuva ennekuin lapset saavat katsoa.Joskus on käynyt hassusti, kun olemme kannen ja takatekstin perusteella antaneet lasten katsoa jotain niin hohhoijaa....=(
      Tällä hetkellä harkinnassa on ostaa tv olohuoneeseen...katsotaan nyt kuinka päätämme mieheni kanssa asian.
      Lastenhuoneisiin emme tule koskaan sijoittamaan tv:tä josta näkee ohjelmat.Emme edes nuorille kun ovat siinä iässä.Tuskimpa myöskään tietokoneita....kännykätkin saivat vasta muutama vuosi sitten...ja aika turhia on kun minä olen kotona.Mutta näin siis meillä.Haluan vielä lisätä että meillä vietetään ns.koneettomia päiviä aika usein.Ei edes radio pauhaa silloin.=)

• ei ongelmia

omissa huoneissa,niin kone kuin tölsykin,mutta joutaisivat pois kun mieluummin katsovat,mitä katsovat,hyvin vähän itse tölsyä,niin olkkarissa kuitenkin.
        Videoita ja dvd:tä joskus omissa huoneissaan katsovat,hyvin harvoin niitäkin.
        lapset on 12v,16v ja 6v.isänsä laittoi myös tälle pienemmälle tietokoneen,mutta sillä ei pääse nettiin ja eipä hän sillä mitään muutakaan oikein tee,piirtelyt ja värittelyt ynnä muut pelit pelaa yleensä sitten minun koneella.Meillä tämä ei todellakaan ole ollut koskaan ongelma,eivät katso yötä myöten eivätkä muutenkaan väärinkäytä.

• ja miten oikeasti muka
        ei ongelmia kirjoitti:

omissa huoneissa,niin kone kuin tölsykin,mutta joutaisivat pois kun mieluummin katsovat,mitä katsovat,hyvin vähän itse tölsyä,niin olkkarissa kuitenkin.
        lapset on 12v,16v ja 6v.isänsä laittoi myös tälle pienemmälle tietokoneen,mutta sillä ei pääse nettiin ja eipä hän sillä mitään muutakaan oikein tee,piirtelyt ja värittelyt ynnä muut pelit pelaa yleensä sitten minun koneella.Meillä tämä ei todellakaan ole ollut koskaan ongelma,eivät katso yötä myöten eivätkä muutenkaan väärinkäytä.

tiedätte mitä yöllä tapahtuu...

Ja 6-vuotiaalla telkkari omassa huoneessa? Eikö vanhempien tehtävä ole olla vanhepia, kasvattajia, valvojia, hoitajia eikä mitään kavereita jotka sallivat lapsilleen kaiken.

Miksi teillä on jopa 6-vuotiaalla oma telkkari? Kerropa mikä tuo tarkoitus sillä telkkarilla on 6-vuotiaan huoneessa?

Kyllä minä ainakin osasin murkkuna katsoa telkkaria äänettömällä eivätkä viereisessä huoneessa olevat vanhemmat tienneet mitä sieltä katsoin ja milloin. Ainoa millä olisvat tienneet olisi ollut valvontakamera huoneessa :) Ei pidä luottaa liikaa lapsiin vaikka kuinka olisivat kilttejä (kuten minä olin).

• ap.
        ei ongelmia kirjoitti:

Minuakin kiinnosta miksi 6-vuotiaalla on tv omassa huoneessa...

• ei ongelmia
        ap. kirjoitti:

Minuakin kiinnosta miksi 6-vuotiaalla on tv omassa huoneessa...

että videoita ja dvd:tä katsovat milloin katsovat.Sinällään joutaisi pois,ja tiedän kyllä mitä yöllä meillä tapahtuu kun olen hyvin herkkäuninen,ja meillä ei lapsilla uskokaa tai älkää ole halua valvoa öisin,ainakaan telkkarin takia,tietokone ehkä vanhimpaa joskus valvotaa,mutta ei jatkuvasti.Asioista tehdään ongelmia pääsääntöisesti vanhempien johdosta,ei lapset ole aina ongelman ydin:)

• kolmenäiti

mutta ei ole enää - vanhin sai telkkarin huoneeseen kun oli ainaista kinastelua siitä
      mitä katsotaan jne. Huomasin kuitenkin hyvin nopeasti, että siitä on vain haittaa : )

• mie vaan..

Meillä ei ole tv:tä olkkarissa vaan se on omassa tilassaan. Se on mulle tärkeää koska on inhottavaa kun menee kylään ja tv pauhaa vieressä ja hetken kuluttua kaikki katsoo vaan sitä..

Meillä kolmella isoimmalla on tv huoneessaan. Kahdessa tellussa on pelikone kiinni.

Eka lisätellu hankittiin pelikoneen takia ettei isompi ja kalliimåpi tv kulu siinä touhussa ja että ei tapella sen katsomisesta kun sakkia on. Seuraava hankittiin kun ohjelmamaku aiheutti kinaa toistuvasti juniorin ja teinien välillä. Toinen pelikone hankitutti kolmannen tv:n. Meillä noi pelikoneet on vähän jakautunut tyttöjen ja pojan koneiksi..

Joskus todella harvoin kaikki tellut on auki samaan aikaan. Pelaaminenkaan ei ole vapaata vaan valvottua ja sovittua vaikka masiinoita on monta. Samoin katsominen ei ole tuijottelua vaan muuten, ohjelma valitaan tietoisesti ja harkiten mieltymysten mukaan.

Varmaan yhdelläkin toosalal pärjättäisiin , mutta paljon enemmän olisi kinaa ja kiukuttelua. Niin ja mökillä kukaan ei tahdo oikein katsella sitä yhtäkään..

• -------

Meillä ei ole televisiota ollenkaan, ja tietokoneetkaan eivät ole kenenkään makuuhuoneessa eikä olohuoneessa, vaan tietokoneilla on oma huone, jossa on myös kirjahyllyt (täynnä kirjoja).

Minua myös häiritsee joskus kylässä se, kun TV on olohuoneessa ja pauhaa menemään, ja joka ikinen istuin on asetettu niin että siinä ei voi istua mukavasti jos ei katso TV:tä.

• --------------------

ollut jo monta vuotta, miksi ei olisi, vielä kun meillä ei olkkarissa tv:tä ole eikä tule. Ei ole mitään ongelmia sen käytön suhteen, päivä-rajoitukset on ja ne pitävät kyllä(muissakaan asioissa ei auktoriteettiongelmia, vaikka lapset murkkuikäisiä).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe