Tilanne on tämä...äitini on kuollut kohta yhdeksän vuotta sitten. Olen veljeni kanssa perinyt sillon aikanaan äitini osuuden tilasta jonka olemme nyt yhdessä kaikkien osakkaiden kanssa myymässä. Äidilläni oli eläessään velkaa joka perunkirjasta selviää...kysymys kuuluukin nyt että voiko minun ja veljeni osuus myymästämme tilasta mennä jo kohta yhdeksän vuotta sitten kuolleen äitini vanhoihin velkoihin vai mitätöityykö velka ihmisen kuollessa? Tuntuu ainakin hullulta jos velka jää seuraamaan vainajaa vielä vuosienkin jälkeen kuolemasta...
Entäs sitten vero asiat...meneekö perinnöstä veroa meidän osalta...summa jonka saamme on kuitenkin suht pieni...
Nyt olis kinkkinen kysymys asiasta paremmin
6
1370
Vastaukset
- ...vastauksentapausta
"Entäs sitten vero asiat...meneekö perinnöstä veroa meidän osalta...summa jonka saamme on kuitenkin suht pieni... "
Tähän on helppo vastata. Olette tietysti aikoinaan maksaneet perintöverot kiinteistönkin osalta. Nyt jos myyntihinta on korkeampi kuin perunkirja-arvo, myyntivoitosta menee myyntivoittovero.
Tuosta velasta: Epätodennäköistä näin pitkän ajan kuluttua, mutta kysymyksessä on varsin niukasti tietoja. Mitä velalle tapahtui silloin äidin kuoleman jälkeen? Maksettiinko se pois? Oliko pesä ylivelkainen, niin että velkaa oli enemmmän kuin omaisuutta? Jos ei maksettu, niin onko velkoja tehnyt mitään perintätoimenpiteitä? Millaista velkaa se oli, oliko se esim. pankkilaina, jossa on ko. kiinteistö ollut vakuutena, vai oliko kyseessä esim. maksamattomat laskut? Olennainen kysymys on, oliko kiinteistö lainan vakuutena?
Lyhyesti, kun velallinen kuolee, ensin hänen omaisuudellaan maksetaan velat pois. Jos pesä on ylivelkainen, niin osakkaat eivät enää nykyisin (1.11.2004 voimaan tulleen perintökaaren muutoksen nojalla) ole henkilökohtaisessa velkavastuussa vainajan veloista, kunhan teettävät perunkirjoituksen määräajassa ja oikein tiedoin.
Teillä kuitenkin tilanne on eri, kun äitinne on kuollut ennen lainmuutosta. Ylivelkainen pesä olisi tullut hakea konkurssiin tai pesänselvittäjän hallintoon. Mutta kysymyksessä ei kerrota sitä, oliko pesä ylivelkainen vai ei.- ap.
äidin velkaa ei ole maksettu koskaan pois ja se oli koostunut maksamattomista laskuista...eikä tilaa ole käytetty myöskään minkään vakuutena...ja äidillä itsellään oli kyllä velkaa enemmän kun omaisuutta...
En tarkemmin tiedä niistä perintä asioista kun että onhan sitä ainakin sillon äidin eläessä yritetty periä ulosoton kautta...enkä yhtään tiedä mitä velalle on tapahtunut sitten kuoleman jälkeen...
En osaa sanoa myöskään sitä onko tilasta maksettu aikanaan perintöveroa...onko ollut tarvetta sillä leski omistaa siitä puolet ja toisen puolen perivät lapset...ja koska äitini on kuollut hänen osuutensa siirtyi minulle ja veljelleni...
Tila on pidetty jakamattomana näihin päiviin asti... - pois......
ap. kirjoitti:
äidin velkaa ei ole maksettu koskaan pois ja se oli koostunut maksamattomista laskuista...eikä tilaa ole käytetty myöskään minkään vakuutena...ja äidillä itsellään oli kyllä velkaa enemmän kun omaisuutta...
En tarkemmin tiedä niistä perintä asioista kun että onhan sitä ainakin sillon äidin eläessä yritetty periä ulosoton kautta...enkä yhtään tiedä mitä velalle on tapahtunut sitten kuoleman jälkeen...
En osaa sanoa myöskään sitä onko tilasta maksettu aikanaan perintöveroa...onko ollut tarvetta sillä leski omistaa siitä puolet ja toisen puolen perivät lapset...ja koska äitini on kuollut hänen osuutensa siirtyi minulle ja veljelleni...
Tila on pidetty jakamattomana näihin päiviin asti...äidin velan jos laskut ovat tulleet yheteisestä omaisuuden hoidosta tai elämisestä. Samalla teidän puolisko pienenee. Kannattaa kysyä ulosotostä kyseistä asiaa, ensin "tuntemattomana". Velka kasvaa joka vuosi ja taitaa olla aika iso kasa rahaa ulosotossa saatavia periöillä. Katso luottotieto rekisterisä äitisi merkinnät.
- ap.
pois...... kirjoitti:
äidin velan jos laskut ovat tulleet yheteisestä omaisuuden hoidosta tai elämisestä. Samalla teidän puolisko pienenee. Kannattaa kysyä ulosotostä kyseistä asiaa, ensin "tuntemattomana". Velka kasvaa joka vuosi ja taitaa olla aika iso kasa rahaa ulosotossa saatavia periöillä. Katso luottotieto rekisterisä äitisi merkinnät.
siis tätä että minun mummoni on tämä leski joka omistaa puolet tilasta...hänen miehensä eli minun pappani on aikanaan kuollut ja minun äitini peri sisarustensa kanssa hänen osuuden...ja koska minun äitini on kuollut me veljeni kanssa perimme minun äitini osuuden...
Äitini leski...eli minun isäni on niin sanotusti varaton joten hän ei äitini valkoja ole joutunut maksamaan...mutta koska isällänikin on velkaa ulosotossa en tiedä onko äitini velat siirtyneet sinne jatkoksi vai onko ne vielä voimissaan vai kenties mitätöity...
Olen yrittänyt netistäkin hakea tietoa siitä mitätöityykö vainajan velka jossakin vaiheessa mutta hyvin hankalaa sitä tietoa on löytää...
Miten pääsen katsomaan luottotietorekisteristä äitini tietoja? - hhppl
ap. kirjoitti:
siis tätä että minun mummoni on tämä leski joka omistaa puolet tilasta...hänen miehensä eli minun pappani on aikanaan kuollut ja minun äitini peri sisarustensa kanssa hänen osuuden...ja koska minun äitini on kuollut me veljeni kanssa perimme minun äitini osuuden...
Äitini leski...eli minun isäni on niin sanotusti varaton joten hän ei äitini valkoja ole joutunut maksamaan...mutta koska isällänikin on velkaa ulosotossa en tiedä onko äitini velat siirtyneet sinne jatkoksi vai onko ne vielä voimissaan vai kenties mitätöity...
Olen yrittänyt netistäkin hakea tietoa siitä mitätöityykö vainajan velka jossakin vaiheessa mutta hyvin hankalaa sitä tietoa on löytää...
Miten pääsen katsomaan luottotietorekisteristä äitini tietoja?Niin, ei kuolleen henkilön velat mitenkään automaattisesti mitätöidy.
Vanhan lainkin aikaan (kuolintapaus ennen 1.1.2004), vainajan omaisuus piti käyttää velkojen maksamiseen. Mikäli kuolinpesä oli ylivelkainen, se piti hakea joko konkurssiin tai pesänselvittäjän hallintoon, muutoin lähtökohtaisesti osakkaat, eli te, olitte henkilökohtaisessa vastuussa veloista. Jos olitte veljesi kanssa tuolloin alaikäisiä (niin kuin olen ymmärtävinäni rivien välistä), niin silloin jäljelle jääneen huoltajan eli isänne olisi pitänyt asiat huolehtia kuntoon. Siis, mikäli vanhempanne olivat äitinne kuollessa naimisissa eivätkä olleet eronneet.
On tietysti mahdollista ja jopa erittäin todennäköistä, että velat ovat vanhentuneet normaalien velan vanhentumissäännösten mukaan, jos velkoja ei ole tänä aika niistä muistuttanut tai yrittänyt niitä periä.
Laki siis muuttui 1.1.2004 ja siitä lähtien perintökaaressa todetaan, että osakas ei ole henkilökohtaisessa vastuussa vainajan veloista, kunhan vainajan omaisuus käytetään velkojen lyhentämiseen, perunkirjoitus on tehty oikeassa ajassa ja oikein tiedoin. Maksamattomat velat jäävät velkojien luottotappioiksi. - ap.
hhppl kirjoitti:
Niin, ei kuolleen henkilön velat mitenkään automaattisesti mitätöidy.
Vanhan lainkin aikaan (kuolintapaus ennen 1.1.2004), vainajan omaisuus piti käyttää velkojen maksamiseen. Mikäli kuolinpesä oli ylivelkainen, se piti hakea joko konkurssiin tai pesänselvittäjän hallintoon, muutoin lähtökohtaisesti osakkaat, eli te, olitte henkilökohtaisessa vastuussa veloista. Jos olitte veljesi kanssa tuolloin alaikäisiä (niin kuin olen ymmärtävinäni rivien välistä), niin silloin jäljelle jääneen huoltajan eli isänne olisi pitänyt asiat huolehtia kuntoon. Siis, mikäli vanhempanne olivat äitinne kuollessa naimisissa eivätkä olleet eronneet.
On tietysti mahdollista ja jopa erittäin todennäköistä, että velat ovat vanhentuneet normaalien velan vanhentumissäännösten mukaan, jos velkoja ei ole tänä aika niistä muistuttanut tai yrittänyt niitä periä.
Laki siis muuttui 1.1.2004 ja siitä lähtien perintökaaressa todetaan, että osakas ei ole henkilökohtaisessa vastuussa vainajan veloista, kunhan vainajan omaisuus käytetään velkojen lyhentämiseen, perunkirjoitus on tehty oikeassa ajassa ja oikein tiedoin. Maksamattomat velat jäävät velkojien luottotappioiksi.vanhempani olivat naimisissa äitini kuollessa ja minä olin sillon kyllä jo parikymppinen ja veljeni juuri täysi-ikäinen...eikä isäni ole varmasti tehnyt veloille mitään...ja täytyy myöntää ettei mekään kyllä kun ei ole ollut tiedossa mitä tehdä...
Velkoja ei ole kuitenkaan äidin kuoleman jälkeen enää yritetty periä...ja oletin itsekin että velat ovat varmaankin vanhentuneet...mutta varmuuttahan siitä ei ole...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial221801Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1561789Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3481528Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2111133Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 1441128
- 285995
- 11985
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4969Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49928