Patella luksaatio...?

Polvisärkyjä

Ajattelin kysyä täältä nyt vähän apua. Eli, mulla tapahtu pieni "tapaturma" n. 5 vuotta sitten. Bussista olin jäämässä pois ja olin nostamassa kauppakassia lattialta, kunnes bussi teki äkki jarrutuksen samaan aikaan. Mun polvilumpio pääs muljahtamaan ja kaaduin jalkani päälle. En sen takia käynyt lääkärissä, vaikka se olikin kipee pari viikkoa ja vähän turvonnut. Polvi "parantui" itsekseen.

N. 2-3 vuotta sitten toinen polveni loukkaantui myös. Kävelin korkeapohjaisilla kengillä jyrkkää mäkeä alas, ja jostain syystä polvilumpio muljahteli pois paikoiltaan. Polvi oli kipeä tosi kauan, eikä sillä pystynyt kunnolla kävelemään. Kävin lääkärissä ja lekuri sanoi, että siinä on patella luksaatio. Jos ei parane 2 viikossa niin sitten pitäisi mennä uudestaan lääkäriin. Polvea särki 2 viikonkin jälkeen, mutta tyhmänä en mennyt uudestaan lääkäriin.

Kumpaakin polveen särkee edelleen lähes päivittäin. Joskus polvet melkein pettää alta. Välillä tuntuu kuin polvi puutuisi/väsyisi yhtäkkiä, ja sitten se on taas ihan "normaali". Ja joskus tuntuu kuin polvilumpio lähtisi hivenen pois paikoiltaan (menee ns. lukkoon/jumiin), kävelen vähän matkaa ja sitten polvi naksahtaa takas paikoilleen (sattuu hiukan). Välillä on särkenyt niinkin paljon polveen, että menen ihan kananlihalle.

Eli, kysyisinkin että onko enää mitään järkeä lähtee lääkärille valittamaan vaivasta? Voiko säryille yms. vaivoille enää tehdä mitään? Ja minkä takia polvet vaivaa vieläkin, vaikka "tapaturmista" on jo niin monta vuotta aikaa?

Kiitos paljon, jos joku viitsi vastata!

8

3268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mosoad

hei-ensinnäkin polvi harvoin menee "paikaltaa" ja silloin kun se menee et kävele ja näissä tapauksissa
      terveyskeskuspäivystyksessä hoitaja sen pistää paikalleen jos ei ole nivelsiteitä revennyt tai rustovauriota. Kyseessä voi olla itjänteen tulehdus jota voit hoitaa vaikka reiden sivua kovasti hieromalla ja kipulääkkeitä syömällä viikon pari. Tänä aikana et saa urheilla. JOs joku ääliö ehdottaa jäsenkorjaajalle menemistä (tapahtuu täällä usein) älä ota todesta; luota lääkäriisi.

• siirtolohkare

Kyllä siinä aina käy niin että kun kunnolla nyrjäyttää polven eikä sitä asianmukaisesti malta jäädä potemaan, nivelrusto alkaa vuosien mittaan vaurioitua kun nivelsiteet eivät tue kunnolla.

Itselleni kävi noin yhdeksän vuotta sitten vastaava tapaus. Polvi nyrjähti pahasti sivusuuntaan.

Nyt olen menossa tekonivel-leikkaukseen.

Kyllä kannattaa käydä lääkärissä ja kuvauttaa polvet.
      Kun nivelrikko on alkuvaiheessa siihen on huomattavasti enemmän hoitovaihtoehtoja.

On sekä suun kautta otettavia että pistoksina annettavia lääkkeitä.

Jos typerästi sinnittelee kipeillä polvilla mahdollisimman pitkään, ne ovatkin kohta liian huonossa kunnossa ja leikkaus on ainut mahdollisuus.

• Polvisärkyjä

Kiitos vastauksista!

Juu, huonosti selitin sen että, polvi lähtee "sijoiltaan". Eli, välillä polvi menee "lukkoon/jumiin" (tätä en osaa paremmin selittää), ja hetken kun kävelee (n. max 10 metriä) niin polvi naksahtaa. Tuntuu siltä, kuin polvi naksahtaisi takasin paikoilleen (vaikka näin ei varmastikkaan käy).
        Unohdinpa sanoa sen, että joskus tuntuu kuin polvessa olisi piikki. Ja monesti rasituksesta (esim. lenkin jälkeen) polveen/polviin alkaa särkee.

Lääkäriin kyllä tekisi mieli mennä, mutta pelkään että mut passitetaan samantien pihalle sieltä. Nää polvi säryt/kivut on ollu mulla siitä saakka kun polvi on nyrjähtänyt.

• Polvisärkyjä
        Polvisärkyjä kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Juu, huonosti selitin sen että, polvi lähtee "sijoiltaan". Eli, välillä polvi menee "lukkoon/jumiin" (tätä en osaa paremmin selittää), ja hetken kun kävelee (n. max 10 metriä) niin polvi naksahtaa. Tuntuu siltä, kuin polvi naksahtaisi takasin paikoilleen (vaikka näin ei varmastikkaan käy).
        Unohdinpa sanoa sen, että joskus tuntuu kuin polvessa olisi piikki. Ja monesti rasituksesta (esim. lenkin jälkeen) polveen/polviin alkaa särkee.

Lääkäriin kyllä tekisi mieli mennä, mutta pelkään että mut passitetaan samantien pihalle sieltä. Nää polvi säryt/kivut on ollu mulla siitä saakka kun polvi on nyrjähtänyt.

Lääkärissä käyty sekä eilen että tänään. Eilen lääkäri laittoi lähetteen röntgeniin. Kummatkin polvet kuvattiin. Tänään sitten menin lääkärille kuulemaan tulokset. Ei kuvissa kuulemma ollut mitään vikaa. Noh, sitten lääkäri laittoi mut labraan, verikokeisiin. Katotaan mm. reuma ja tulehdus arvot (ja 3 jotain muuta koetta). Mikähän hemmetti polvessa voi olla, kun ei röntgenissä näkynyt mitään...? Reumaa en kyllä jaksais edes uskoa (vaikka, kaipa sekin on hyvä tutkia). Säryt kun on myös polvilumpiossa, ei ole pelkästään nivelet kipeet. Tuntuu kuin koko polvi olis kipeä. Eikä mulla ole mitään kolotusta missään muissa nivelissä. :S

• röntgenissä
        Polvisärkyjä kirjoitti:

Lääkärissä käyty sekä eilen että tänään. Eilen lääkäri laittoi lähetteen röntgeniin. Kummatkin polvet kuvattiin. Tänään sitten menin lääkärille kuulemaan tulokset. Ei kuvissa kuulemma ollut mitään vikaa. Noh, sitten lääkäri laittoi mut labraan, verikokeisiin. Katotaan mm. reuma ja tulehdus arvot (ja 3 jotain muuta koetta). Mikähän hemmetti polvessa voi olla, kun ei röntgenissä näkynyt mitään...? Reumaa en kyllä jaksais edes uskoa (vaikka, kaipa sekin on hyvä tutkia). Säryt kun on myös polvilumpiossa, ei ole pelkästään nivelet kipeet. Tuntuu kuin koko polvi olis kipeä. Eikä mulla ole mitään kolotusta missään muissa nivelissä. :S

ei näy rustoja olenkaan, eikä paljon muutakaan tarkasti ottaen. Omassa polvessani
        röntgenin mukaan kaikki kunnossa, magnetin jälkeen "patellan rustot puutuva paikoitellen kokonaan".

Mutta röntgen on halpa, ja näkee siinä toki jos jalka on irtipoikki....

• Polvisärkyjä
        röntgenissä kirjoitti:

ei näy rustoja olenkaan, eikä paljon muutakaan tarkasti ottaen. Omassa polvessani
        röntgenin mukaan kaikki kunnossa, magnetin jälkeen "patellan rustot puutuva paikoitellen kokonaan".

Mutta röntgen on halpa, ja näkee siinä toki jos jalka on irtipoikki....

Juu, näin vähän muistelinkin, että ei taida rustot röntgenissä näkyä.
        Minkälainen tuo magneetti kuvaus(?) on?

Sain kuulla että verikokeen tuloksissa ei ole syytä tuohon polven vaivaan. Lääkäri laittoi ortopedille lähetteen. Saas nähdä pääsenkö ortopedille ja jos pääsen, niin milloin. Saattaa kuulemma mennä "vähän" aikaa.

Nyt polvi on rasituksessa jostain syystä alkanut turpoilemaan. Lauantaista lähtien on turvonnut. En ole jalkaa/polvea edes paljon rasittanut (max 1km lenkki, pakko koirien takia, ettei ne ala "hyppimään seinille" ). Icepoweria olen polveen laittanut, sen turvotessa.

• Polvisärkyjä
        Polvisärkyjä kirjoitti:

Juu, näin vähän muistelinkin, että ei taida rustot röntgenissä näkyä.
        Minkälainen tuo magneetti kuvaus(?) on?

Sain kuulla että verikokeen tuloksissa ei ole syytä tuohon polven vaivaan. Lääkäri laittoi ortopedille lähetteen. Saas nähdä pääsenkö ortopedille ja jos pääsen, niin milloin. Saattaa kuulemma mennä "vähän" aikaa.

Nyt polvi on rasituksessa jostain syystä alkanut turpoilemaan. Lauantaista lähtien on turvonnut. En ole jalkaa/polvea edes paljon rasittanut (max 1km lenkki, pakko koirien takia, ettei ne ala "hyppimään seinille" ). Icepoweria olen polveen laittanut, sen turvotessa.

Osaiskohan kukaan vastata tähän...? Eli, kun tuo mun lääkäri laittoi lähetteen ortopdille tiistaina, niin hän sanoi, että kotiin tulee lappu. Mutta ihmettelen vaan että milloinkohan se lappu tulee? Kauanko sen lapun tulemisessa voi kestää? Kokemuksia kellään?

• Polvisärkyjä
        Polvisärkyjä kirjoitti:

Osaiskohan kukaan vastata tähän...? Eli, kun tuo mun lääkäri laittoi lähetteen ortopdille tiistaina, niin hän sanoi, että kotiin tulee lappu. Mutta ihmettelen vaan että milloinkohan se lappu tulee? Kauanko sen lapun tulemisessa voi kestää? Kokemuksia kellään?

Lappu tuli n. 2vk sitten, että polvi tutkitaan jossain kirurgisella osastolla tms. Mutta kutsu sinne tulee myöhemmin. Lapussa luki että mulle joko soitetaan tai lähetetään kutsu kirjeitse. Kumpi näistä on ollut yleisempää? Mä en pysty aamupäivisin/päivisin pitämään puhelimessa ääniä, joten pelottaa että kutsu menee ohi. Pitänee varmaa yrittää katsoa aika tiheeseen tahtiin puhelinta, siltä varalta että ne soittais. Te joilla on/on ollut polvivamma, niin kauanko olette saaneet odottaa kutsua tutkimukseen? Mulla toi polvi on nyt ollut koko ajan turvoksissa. Turvotusta on polvilumpion yläpuolella. En sitten tiedä, että onko turvoksissa sen takia koko ajan, kun en sitä pysty pitämään pitkiä aikoja levossa. Koulussa pitää seistä ja kävellä melkoisesti (opiskelen kokiksi), ja koulun jälkeen pitääkin tehdä ruokaa ja ulkoiluttaa koiria yms. Kannattaako tuon turvotuksen takia mennä lääkäriin? Mulla on myös alkanut tuntumaan polvilumpion alapuolella (paremmin en osaa selittää :S ) "puristusta" ja ihankuin siellä olis jotain välillä. Polvi on myös alkanut "nuljumaan" ja naksumaan enemmän. Välillä tuntuu kuin polvilumpion alla olisi jokin pala, joka välillä aiheuttaa tota nuljumista ja naksumista. :S Vähän jo turhauttaa tämä odottaminen. Ymmärrän toki että potilaita on paljon, mutta pitäis päästä työelämään (seistä ja kävellä, hyvä jos ei juosta 8h päivässä), jota toi polvi ei tällä hetkellä kestäis. Noh, pitää koittaa vaan jaksaa odottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2491
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe