Katoitteko Aamulehteen?

Hukka-Musti

Tänäsunnuntaina oli Aamulehessä melkonen juttu Mielipide-sivulla. Siinä kerrotaan kuinka viime viikonloppuna pidetyssä Tampereen kansainvälisessä koiranäyttelyssä voivat menestyä, kuten muissakin suurissa näyttelyissä, jopa hengitysvaikeuksista kärsivät koirat tai muutkin rakenteellisista sairauksista kärsivät koirat.

Sanomalehden Mielipiteessä kerrottiin, kuinka yksi koira oli siellä Tampereen näytteltssä tekohengityksen tarpeessa, mutta menestyi silti hyvin!

Jos ette sitä uutista vielä ole huomanneet, niin lukekaa se ja miettikää asian todellisuutta ja vakavuutta.

6

449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitukseen

Otsikko oli "Seisaaltaan kuorsaavat koirat" ja siinä puhuttiin siitä, miten kuonottomat koirat eivät voi hegittää ja siksi OKSENTELEVAT aina kiihtyessään ja korisevat jopa seistessään.

Näin myös näyttelykehässä ja silti näitä sairaita koiraparkoja palkitaan ja jalostustyö voi jatkua...

Mieskirjoittaja kirjoitti omalla nimellään ja ehdotti näyttelyihin eläinlääkäriä, joka diskaisi kehästä nämä selvästi sairaat ja kärsivät koirat.

Kannatetaan!

Käykää lukemassa kirjastossa tai aamulehden sivuilta http://www.aamulehti.fi/ Aamulehden sivuilta.

• peke-fani

No, näitä mielipiteitä on aina joka lähtöön.
        Ranskikset ja englannin bulldogit ovat ok, enkä ole niissä mitään erityisempää huomannut. Ihania rotuja molemmat !
        Itse kasvatan "kuonottomia" kiinanpalatsikoiria, jotka myös terveitä ja pitkäikäisiä.

• mielestäni siinä ei olisi mitään vikaa (tai ainakaan haittaa), että joidenkin rotujen kehää valvoisi eläinlääkäri. Itse en kestä niitä ihmisiä, joiden ruttukuonoiset kasvatit eivät enää pysty edes hengittämään, kun jalostuksessa on keskitytty ainoastaan ulkonäköön. En nyt siis todellakaan tarkoita, että kaikkien näitä rotuja kasvattavien pennut olisivat sairaita. Kyllähän joukkoon onneksi mahtuu niitä terveitäkin kasvattajia. Ja sekin on totta, että esimerkiksi minun harrastamissa noutajissa on omia vikojansa, joita voisi eläinlääkäri valvoa yhtä lailla.

Eli miksei, mutta yhdeksi ongelmaksi varmaan vain tulevat eläinlääkärien vähäinen määrä ja palkkaamisen kalleus. Vaikkei sellainen saisikaan olla ongelma, kun on kyse välillisesti siitä, mihin suuntaa jonkun rodun jalostus menee.

• Hukka-Musti
        Jilli kirjoitti:

mielestäni siinä ei olisi mitään vikaa (tai ainakaan haittaa), että joidenkin rotujen kehää valvoisi eläinlääkäri. Itse en kestä niitä ihmisiä, joiden ruttukuonoiset kasvatit eivät enää pysty edes hengittämään, kun jalostuksessa on keskitytty ainoastaan ulkonäköön. En nyt siis todellakaan tarkoita, että kaikkien näitä rotuja kasvattavien pennut olisivat sairaita. Kyllähän joukkoon onneksi mahtuu niitä terveitäkin kasvattajia. Ja sekin on totta, että esimerkiksi minun harrastamissa noutajissa on omia vikojansa, joita voisi eläinlääkäri valvoa yhtä lailla.

Eli miksei, mutta yhdeksi ongelmaksi varmaan vain tulevat eläinlääkärien vähäinen määrä ja palkkaamisen kalleus. Vaikkei sellainen saisikaan olla ongelma, kun on kyse välillisesti siitä, mihin suuntaa jonkun rodun jalostus menee.

Yksi ongelma on myös rodun harrastajien himo kasvattaa >>rumia>> bulldoggeja, kuten nuo näyttelymenestyjät. Kinastelu on kovaa, mutta nykyjalostuksen puolustajan ovat määrältään voitolla.

• tervettä,
        peke-fani kirjoitti:

No, näitä mielipiteitä on aina joka lähtöön.
        Ranskikset ja englannin bulldogit ovat ok, enkä ole niissä mitään erityisempää huomannut. Ihania rotuja molemmat !
        Itse kasvatan "kuonottomia" kiinanpalatsikoiria, jotka myös terveitä ja pitkäikäisiä.

jos koira ei pysty itse astumaan tai synnyttämään??? Sellainen rotu on täysin ELINKELVOTON! Pitäisi asettaa laki että koirarodut joissa enemmistöllä on synnytys- tai astutusvaikeuksia, pitäisi kieltää tai jalostaa sellaisiksi että ne pystyvät lisääntymään itse! Ei ole kamalampaa ja irvokkaampaa ilmestystä kuin silmät päästä ulkona läähättävä peke tai tukehtumaisillaan koriseva järkyttävän ruma enkkupulli.

• peke-fani
        tervettä, kirjoitti:

jos koira ei pysty itse astumaan tai synnyttämään??? Sellainen rotu on täysin ELINKELVOTON! Pitäisi asettaa laki että koirarodut joissa enemmistöllä on synnytys- tai astutusvaikeuksia, pitäisi kieltää tai jalostaa sellaisiksi että ne pystyvät lisääntymään itse! Ei ole kamalampaa ja irvokkaampaa ilmestystä kuin silmät päästä ulkona läähättävä peke tai tukehtumaisillaan koriseva järkyttävän ruma enkkupulli.

Mistä arvasit, että pekeni keinosiemennetään ja keisarinleikataan. No, hyvin arvattu.
        Mutta eipä sinun ja vastaavat mielipiteet kiinnosta tippaakaan; teen kuin itse lystään.
        Komeita ovat koirat ja menestystä on tullut.
        Hengitysvaikeuksia ei ole ja muutoinkin ovat terveitä. Pullottavasilmäisiä pekejä minulla ei ole yhtäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe