Tämä on osittain matemaattinen kysymys (tosin peruskoulun matikalla tämä pitäisi osata).
Ollaan tuossa tekemässä 6000 palan palapeliä, jolla on kokoa 65 x 45 tuumaa (käytän tässä tuumia, koska niissä ei ole desimaaleja).
Kysymys kuuluu, paljonko tuossa on reunapaloja (mukaanlukien kulmapalat)?
Olettaisin, että kaikki palat ovat saman kokoisia, siis niin, että joka rivillä ja joka "sarakkeella" on yhtä monta palaa.
Näin pitkälle olen päässyt ajattelemalla:
1) 6000 tulee siis kertolaskun tuloksena, esim. 60x100 tai 50x120 tms.
2) Tuon kertolaskun tulon tekijöiden suhde tulee olla sama kuin palapelin mittojen, eli 65/45 = 1.444
Tuosta saadaan yhtälöpari (tosin itse tein tämän kokeilemalla). Jos rivillä on 93 palaa, niin sarakkeella on... 64.5 palaa? Suhde on siinä kokolailla kohdallaan, mutta miten päin tuo nyt sitten kääntyy?
Tuosta nyt tietysti saadaan suht helposti reunapalojen määrä 2x93 2x64.5 - 4 = 311.
Mutta mitä minulla tuossa nyt meni ohi?
Palat ja koko (vähän matematiikkaa)
Miten mahdollista?
2
1804
Vastaukset
- jokuvuan
yleensähän niissä ei ole tasan 6000 palaa, vaan muutama yli tai ali... joten jatka laskemista! :)
- Asgard
a) Paloja ei ole tasan 6000. Esim. Ravensburgerin 9000 palan peleissä on 9120 palaa ja 18000 palasissa 18240 palaa.
b) Mitat ovat noin-mittoja. Tosin sillä ei ole noissa sun laskuissas juuri merkitystä, kun käytät niitä vain suhteen muodostamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569