Palat ja koko (vähän matematiikkaa)

Miten mahdollista?

Tämä on osittain matemaattinen kysymys (tosin peruskoulun matikalla tämä pitäisi osata).
Ollaan tuossa tekemässä 6000 palan palapeliä, jolla on kokoa 65 x 45 tuumaa (käytän tässä tuumia, koska niissä ei ole desimaaleja).

Kysymys kuuluu, paljonko tuossa on reunapaloja (mukaanlukien kulmapalat)?

Olettaisin, että kaikki palat ovat saman kokoisia, siis niin, että joka rivillä ja joka "sarakkeella" on yhtä monta palaa.

Näin pitkälle olen päässyt ajattelemalla:
1) 6000 tulee siis kertolaskun tuloksena, esim. 60x100 tai 50x120 tms.
2) Tuon kertolaskun tulon tekijöiden suhde tulee olla sama kuin palapelin mittojen, eli 65/45 = 1.444

Tuosta saadaan yhtälöpari (tosin itse tein tämän kokeilemalla). Jos rivillä on 93 palaa, niin sarakkeella on... 64.5 palaa? Suhde on siinä kokolailla kohdallaan, mutta miten päin tuo nyt sitten kääntyy?

Tuosta nyt tietysti saadaan suht helposti reunapalojen määrä 2x93 2x64.5 - 4 = 311.

Mutta mitä minulla tuossa nyt meni ohi?

2

1915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvuan

yleensähän niissä ei ole tasan 6000 palaa, vaan muutama yli tai ali... joten jatka laskemista! :)

• Asgard

a) Paloja ei ole tasan 6000. Esim. Ravensburgerin 9000 palan peleissä on 9120 palaa ja 18000 palasissa 18240 palaa.
        b) Mitat ovat noin-mittoja. Tosin sillä ei ole noissa sun laskuissas juuri merkitystä, kun käytät niitä vain suhteen muodostamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1685
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1442
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      90
      1303
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1163
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1038
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1009
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      213
      815
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      743
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      718
    Aihe