Hei

smarial

Äidilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö. En muista minkä asteinen.
Tulin tänne sivuille katsomaan, jos löytäisin vertaistukea tms.
Vaan huomasinkin ja aloin epäilemään että olenkohan itsekin maanis-debressiivinen tai jotain muuta?
Olen kyllä varaamassa aamulla itselle ajan mielenterveystoimistoon purkamaan päätä.

Pikku pätkä viimeaikaisista tapahtumista:
Lokakuussa -07 aloin odottamaan toista lasta ja oltiin onnesta mykkänä..
Sitten haudattiin papan veli ja pitkäaikainen koiraystäväni.
Joulukuun alussa raskaus päättyi keskenmenoon.

2008
Vuoden vaihteessa miehen pappa kuoli.
Tammikuussa äiti joutu/pääsi katkolle (työssäkäyvä alkoholisti) ekaa kertaa ja hänellä todettiin tämä mielialasairaus.
Maaliskuussa äitini avopuoliso kuoli oman kätensä kautta.
Huhtikuussa äiti sortu pullon varteen ja illan päätteeks hänet kuskattiin mielisairaalaan (pääsi kyllä parin päivän päästä pois).
Toukokuussa sitten miehen mummo kuoli.. vähäisellä "varoitusajalla".

Lokakuussa meille sitten syntyi se kauan kaivattu toinen lapsi

5

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sattuu ja tapahtuu

ihmisille paljon elämänsä aikana, joillekin enemmän kuin tarpeen. Tärkeintähän on tietysti päästä puhumaan ja purkamaan tapahtuneet, ei sitä vaan aina jaksa ymmärtää MIKSI näin on käynyt.

Mielen tasapaino voi järkkyä ja johtaa sit vaikka mihin, ihan hyvä käydä siellä psykolla.

Elämä vaan on tämmöstä.

• johtuvaa

Kertomuksessasi mikään ei viittaa siihen, että sinulla olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö. Minun tarinani on hyvin samankaltainen kuin sinun. Minä sain "rauhan" vasta kun äitini kuoli. Vaikka se oli silloin kauhea shokki, nyt jälkikäteen ajatellen se oli helpotus. Saatoin vihdoinkin keskittyä omaan elämääni enkä huolehtia aikuisesta holistiäidistäni.

Puhuminen auttaa ahdistukseen. Toivottavasti löydät hyvän terapeutin. Se ei kylläkään ratkaise pikkuveljesi tilannetta. Hankala tilanne, jossa meistä moni on ollut...

• smarial

Kiitos vastauksista:)

Nuo epäilyt johtu siittä, kun onhan tämä omamieli heittelehtinyt kovasti. Tiedostan kyllä tosin sen aika hyvin itse.

Pikkuveljestä on tehty aika vasta lastensuojeluun ilmoitus. Minä en tosin tiedä miten siinä nyt on edetty vai onko vielä, koska äitin kanssa ei ole tällä hetkellä yhteyttä.

Tämä ois todellakin paljon helponpaa kun pikkuveli olisi jo täysi-ikäinen. Ja onhan se äitistäkin huoli, että mihinhän itsensä tuolla käytöksellä vielä ajaa.. hautaan?

• lilankukka

jokainen on oman onnensa seppä, elä oma elämäsi ja hae apua vaikka lastenhoitoon, jos et jaksa, sun nupissa mitään vikaa! jos olsuhteet menee yli jaksamisen kaikki oireilee jollain tavalla, sinä koet raivon, jota et saa suunnattua rakentavasti minnekään huom. itsehillintä ja se pakahduttaa sut ja sydämesi, siksi et osaa itkeä! nyt voit itkeä, kun raivostut tästä mun kirjoituksesta niin paljon, että et osaa olla itkemättä, mutta hymy tulee aina itkun jälkeen! JAKSAMISTA ja MUKANAOLOA AJATUKSISSA T.ÄITI MYÖS

• smarial

Aika pian tämän kirjoituksen jälkeen tajusin sen... Kokoajan, tuossa tekstissänikin ajaudun kokoajan puhumaan äidistä ja hänen asioista.
        Olen käynyt puhumassa tilanteestani.. okei meönnetään, vähän äitinikin tilanteesta mielenterveyshoitajan juttusilla ja käyn jatkossakin.
        Omaa elämää tässä täytyy elää eikä muiden.
        Jep.. jonkin näköistä synnytyksen jälkeistä masennusa minulla ilmeisesti ollut tuossa, tuntuu ettei enään.. uskalla sanoa vielä mitään :)

Mutta kyllä olo kertoo jo paljon, kun tuntuu että on "uusi sivu" kääntynyt jollain tapaa elämässä..

Kiitos vastauksista.. ja jos jaksoit lukea :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1423
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1114
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      908
    Aihe