Hei mulla gastroskopia tällä viikolla ja pelkään aivan kamalasti. Onko kova tutkimus? Tutkimuksen lisäksi pelkään tietty mitä sieltä löytyy, unet on jääny vähiin kun pelko iskee ja varsinkin syövän pelko.Onko kohtalotovereita?
Gastroskopia
36
2202
Vastaukset
- Telomeeri
se puudutus kannattaa ottaa.
Itselläkin edessä vielä tätä menoa.
Huonosti on suunniteltu ihmisen ruansulatus!- on suunniteltu
ihan viisaasti, mutta nuo nykyeinekset lisäaineineen eivät ole tarkoitettukaan sulamaan.
- mette.
ihmeen puudutuksesta täällä jatkuvasti keskustellaan, ei siinä puuduteta koska muuten kieli valuisi nieluun ja ihminen tukehtuisi. Se yskänlääkemitalla annettu neste ei ole harhaluuloista huolimatta puudutusainetta, vaan ainetta mikä pitää hapot kurissa tähystyksen ajan.
- puudutus on
mette. kirjoitti:
ihmeen puudutuksesta täällä jatkuvasti keskustellaan, ei siinä puuduteta koska muuten kieli valuisi nieluun ja ihminen tukehtuisi. Se yskänlääkemitalla annettu neste ei ole harhaluuloista huolimatta puudutusainetta, vaan ainetta mikä pitää hapot kurissa tähystyksen ajan.
useimmilla kyseessä. rauhottavat erikseen.
Vatsatähystyksessä nämä molemmat ainakin mainittiin.
Humautusnukutuksessa (kevytnukutus)on
kanttu vei (sama kun muksuille laitetaan niitä
korvaputkia)- ja kai vielä sitten sairaalassa
se ihan normaalikin nukutus on saatavilla.
Humautusnukutukseen määrätään aikaisemmin.
- kohtalotoveri
ei ole kivulias toimenpide, mutta hiukka inhottava. Siinä pitää olla mahdollisemman rentona, tai muuten alkaa yököttämään. Toimenpide kestää vain 10-15 minuttia ja sen kyllä kestää. Mitään puudutusta ei ollut. Itselläni selvisi tähystyksessä refluksi-tauti ja kookas palleatyrä. Vatsahaavaa etsittiin, mutta ei löytynyt.
Paksusuolen tähystys on monta kertaa kivuliaampi ja siinä olen ollut kahdesti ja taas pitäisi mennä.
Ota ihan rauhallisesti, kyllä kaikki hyvin menee.- sitruunapuu
Kerroit jotta sulla löyty palleatyrä. Miten oireili? Mulla omituinen tunne vasemalla kylkikaaressa kuin jokin painaisi, välillä närästää joskus kipuilee kuin joku nipistäisi sisältäpäin. Hitsin pimpula tätä pelkäämistä.
- kokenut..
gastroskopiassa minäkin olen käynyt. Kestään noin 15. Minulle laitettiin kurkkuun puudutusainetta, ehkä se vei enimmän tunnon, jotta letku onnistuttiin työntämään vaivatta. Siis aloitus onnistui hyvin, mutta siinä vaiheessa, kun nielasin, tuli yökötys. Ja sitä piisasi. Limaa todella valui ja paniikointia päällä. Mutta siihen ei kuole ja kun muistaa, ettei hirveästi kannata niellä. Nieleminen aiheutti mulla ainakin kauhun tunteen, kun ei pystykään nielemään. Ja eihän sitä pysty, kun letkut on suussa.
- Ihmisestä
Joillekin ihan läpihuuto juttu. Toisille hankalampaa. Ei voi sanoa että olisi mukava toimenpide mutta ei satu. Itselläni ei ole ikinä onnistunut ilman kevyttä nukutusta. En itse kestä sitä tunnetta ruokatorvessa mielummin vaikka kipua mutta se letku tuntuu niin epämääräiseltä. Joissakin paikoissa saa suun kautta rauhoittuvaa lääkettä kun vaan pyytää.
Syöpää ei kannata pelätä. Ihmiskehossa voi olla niin paljon muutakin vikaa kuin syöpä.
Mutta onnea tähystykseen. Menee varmasti hyvin kun muistaa olla rauhallinen. - yökyökyök
Minuakin pelotti ja oli kyllä pelkäämisen arvoista jos suoraa sanon. Lääkäri oli myöhässä ja ehdin jo panikoida niin paljon, ettei rauhoittavat auttaneet ja niinpä tutkimus keskeytettiin, koska yökin niin paljon ja olin aivan paniikissa. Uusi yritys on sitten piakkoin nukutuksessa, jossa tutkimus on minulle aiemmin tehty.
- pysty
vatsatähystykseen ilman nukutusta.
Kaksi kertaa yritetty ilman eikä onnistunut. - olette
pysty kirjoitti:
vatsatähystykseen ilman nukutusta.
Kaksi kertaa yritetty ilman eikä onnistunut.te heikkoja ressukoita kun ette tuota kestä.
- itse olet ääliö
olette kirjoitti:
te heikkoja ressukoita kun ette tuota kestä.
miksi edes kmmentoin? Noh..kuten jo aiemmin mainistsin kestän kipua paljon paremmin, hammmaskin paikattu ilman puudutusta jne...mutta toi tähystys on vaan niin kamalaa etten siihen pysty ilman nukutusta.
Älytöntä tollasta kommenttia heittä tänne. Sulla on myös heikkoja kohtia. - on ihan
itse olet ääliö kirjoitti:
miksi edes kmmentoin? Noh..kuten jo aiemmin mainistsin kestän kipua paljon paremmin, hammmaskin paikattu ilman puudutusta jne...mutta toi tähystys on vaan niin kamalaa etten siihen pysty ilman nukutusta.
Älytöntä tollasta kommenttia heittä tänne. Sulla on myös heikkoja kohtia.hammas paikattu ilman puudustusta.... niinhän se tehdään esikouluikäisillekin, todistaako se suurta kivun kestoa ?
- höpöttää mitä sattuu
itse olet ääliö kirjoitti:
Älytöntä tollasta kommenttia heittä tänne. Sulla on myös heikkoja kohtia.ei oikeastaan väliä millä sanalla nukutustähystyksen
ottavia kutsutaan ... tärkeintä on
että on vaihtoehtoja ja ne voi käyttää
hyödyksi! Eihän tätäkään olisi ilman
kysyntää keksitty.
eikö olekin upeata että siihen voi mennä
nukutuksessa! - ainakaan täällä päin
on ihan kirjoitti:
hammas paikattu ilman puudustusta.... niinhän se tehdään esikouluikäisillekin, todistaako se suurta kivun kestoa ?
taidat asua vielä neukkulassa. Voi sinua pientä.
- kysyn taas
ainakaan täällä päin kirjoitti:
taidat asua vielä neukkulassa. Voi sinua pientä.
täydellinen surkimus ?
- mutten tätä
olette kirjoitti:
te heikkoja ressukoita kun ette tuota kestä.
Minullakin asia on niin, että kestän kovaa kipua. Oman sairauteni kanssa keplottelin pitkään ja lääkäri ihmetteli sairaalassa, että kuinka olen pystynyt elämään normaalisti kun koko suoli on pahasti tulehtunut. Jostain syystä vaan tuo suu ja ruuansulatuskanavan yläosa ovat minulle niin herkkiä alueita, että gastroskopia on aivan mahdoton suorittaa, eikä se ole mitenkään raukkamaista mielestäni.
- pitäisi
mutten tätä kirjoitti:
Minullakin asia on niin, että kestän kovaa kipua. Oman sairauteni kanssa keplottelin pitkään ja lääkäri ihmetteli sairaalassa, että kuinka olen pystynyt elämään normaalisti kun koko suoli on pahasti tulehtunut. Jostain syystä vaan tuo suu ja ruuansulatuskanavan yläosa ovat minulle niin herkkiä alueita, että gastroskopia on aivan mahdoton suorittaa, eikä se ole mitenkään raukkamaista mielestäni.
vaan ymmärtää, että toiset on tosi heikkoja kestämään mitään toimenpiteitä.
- ole kysymys
mutten tätä kirjoitti:
ollenkaan edes kivun sietämisestä.
Eikä noiden em alueiden tarvi olla
edes herkkiä. Potilaan7tutkittavan ei tarvi
selitellä miksi "ei pystynyt" johonkin
vaan kysymys tarvii asetella toisin -
miksi laitteet/tutkimus on edeleenkin sellainen
että tutkimuksen epäonnistuminen on mahdolllista?
- syöpää
ekana pelkää. sieltä voi löytyä monia muita vaivoja (ei syöpää) jotka voi aihuettaa
hanakalia oireita mutta ei ole
mitään verrattuna pahanlaatuisiin muutoksiin.
hankalia mutta ei niin vaarallisia
kun noi syöpäjutut. - mimmi 31
ei ole kamala kokemus. otat rennosti vaan. mulla ainakin oli reuhoittavat hoitajat ja mukava lääkäri. kauheasti yskitti mutta oli nopeeta ohi.
- sitruunapuu
Kiitos kaikille kommenteista, yritän olla reipas huomenna on tutkimus. Oikeasti olen kyllä aivan paniikissa =(
- misuliinu
Ei tarvitsee pelätä.Pyydä puudutus,älä jännitä niin kaikki menee hyviin,5-10 min.
- siinä
tutkimuksessa. kamalampaa oli jännittäminen etukäteen kun itse toimenpide. muistat vaan olla rauhallinen äläkä pistä hanttiin niin lääkäri saa nopeasti homman hoidettua. mulla meni letku kerralla alas kun keskitty hengittämään ja kuunteli ohjeita. se on todella nopea juttu kork. kesti 10 min. ja mulla oli erittäin kurjia paineentunteita, porinoita ja ei happamia röyhtyjä paljon, muttei vikaa löytynyt. ajan kaa oireet on lähes loppuneet. välillä porisee jossain mutkassa edelleen ja se on kurjaa. mutta puudutusaineen sä saat, se on spray joka tuntuu kurjalle. musta tuntu että suu turpoaa ja en voinut niellä, kuola siinä valuu, se on vähän ällöä. mut pelätä sitä ei tarvii todellakaan! sä pystyt kyllä siihen, älä anna näiden pelotella!
- sitruunapuu
Mä tiedän että tähystyksen tekee kokenut lääkäri, ja monelta teiltä vastanneista olen saanut rohkeutta, siitä nöyrä kiitos. Kamalintahan on tämä odottaminen toivoo jotta olisi jo huominen ja sais jo jotain tietää mikä paineentunteen aiheuttaa. yritän kuitenkin nyt nauttia kevät aurigosta. Tsemppiä kaikille joilla samat fiilikset.
- Ulla-Sofia
sitruunapuu kirjoitti:
Mä tiedän että tähystyksen tekee kokenut lääkäri, ja monelta teiltä vastanneista olen saanut rohkeutta, siitä nöyrä kiitos. Kamalintahan on tämä odottaminen toivoo jotta olisi jo huominen ja sais jo jotain tietää mikä paineentunteen aiheuttaa. yritän kuitenkin nyt nauttia kevät aurigosta. Tsemppiä kaikille joilla samat fiilikset.
Ei tarvitse jännittää, mutta sinulla ensimmäinen ymmärrän sen hyvin, niin tein minäkin ensikerralla
Paksusuolen tähystys kyseen ollessa pahinta se suoliston tyhjennys minusta, saa istua vessan pöntöllä eikä tahdo päästä pois kun saa jo palata takaisin.
Sama kuitenkin on vatsalaukun ja pohjukaissuolen tähystyksessä, tyhjennettävä on ja ei muruakaan saa olla missään.
Tärkeintä on saada selvyys, minua tutkittiin 2v ennen kuin syy löytyi.
Aivan turhaan jännität jos kestät tyhjennyksen kestät tähystyksen
T^semppiä - voiko.
Ulla-Sofia kirjoitti:
Ei tarvitse jännittää, mutta sinulla ensimmäinen ymmärrän sen hyvin, niin tein minäkin ensikerralla
Paksusuolen tähystys kyseen ollessa pahinta se suoliston tyhjennys minusta, saa istua vessan pöntöllä eikä tahdo päästä pois kun saa jo palata takaisin.
Sama kuitenkin on vatsalaukun ja pohjukaissuolen tähystyksessä, tyhjennettävä on ja ei muruakaan saa olla missään.
Tärkeintä on saada selvyys, minua tutkittiin 2v ennen kuin syy löytyi.
Aivan turhaan jännität jos kestät tyhjennyksen kestät tähystyksen
T^semppiäkysyä mikä se syy oli ?
- sitruunapuu
Nyt tutkimus tehty, ei ollut mikään maailman mukavin juttu, mutta ihan siedettävä. On helpottunut olo. Todella pahinta on pelkääminen ennen toimenpidettä. Itse tutkimus ei kestä kauan ja mulla oli ihana lääkäri ja sairaanhoitaja, jotka osasivat asiansa. Jos vaivoja menkää rauhallisin mielin tutkimukseen, pelon kanssa on hirvittävää elää. Ihanaa kevättä kaikille.
- ononon
sitruunapuu kirjoitti:
Nyt tutkimus tehty, ei ollut mikään maailman mukavin juttu, mutta ihan siedettävä. On helpottunut olo. Todella pahinta on pelkääminen ennen toimenpidettä. Itse tutkimus ei kestä kauan ja mulla oli ihana lääkäri ja sairaanhoitaja, jotka osasivat asiansa. Jos vaivoja menkää rauhallisin mielin tutkimukseen, pelon kanssa on hirvittävää elää. Ihanaa kevättä kaikille.
seuraava tähystys vai oliko tää ainoastaan
tää yks kerta? - heti?
sitruunapuu kirjoitti:
Mukava kuulla että se ei ollutkaan niin kamalaa. Niinhän se yleensä onkin monessa asiassa,että sitä jännitystä etukäteen vain on liikaa :)
Saitko saman tien tietää mistä vaivasi johtuivat? Vai joudutko vielä odottamaan joitakin tuloksia? Puhuiko lääkäri kanssasi toimenpiteen aikana? Esim. että mitä nyt näkyy ja missä kohtaa nyt mennään? - sitruunapuu
heti? kirjoitti:
Mukava kuulla että se ei ollutkaan niin kamalaa. Niinhän se yleensä onkin monessa asiassa,että sitä jännitystä etukäteen vain on liikaa :)
Saitko saman tien tietää mistä vaivasi johtuivat? Vai joudutko vielä odottamaan joitakin tuloksia? Puhuiko lääkäri kanssasi toimenpiteen aikana? Esim. että mitä nyt näkyy ja missä kohtaa nyt mennään?Lääkäri puhui kyllä toimenpiteen aikanakin, mutta enhän minä kuullut kun yökkäilin aika lahjakkaasti. Toimenpiteen jälkeen kertoi kyllä mitä teki ja mikä oli vikana, toki otettiin koepaloja, niistä sitten vastaukset myöhemmin. Väljä mahaportti löytyi ja pallea tyrä. Näillä näkymin ei siis uusintaa tiedossa, mutta jos olisi toki menisin, siitä epämukavuudesta huolimatta.
- tiedosta :)
sitruunapuu kirjoitti:
Lääkäri puhui kyllä toimenpiteen aikanakin, mutta enhän minä kuullut kun yökkäilin aika lahjakkaasti. Toimenpiteen jälkeen kertoi kyllä mitä teki ja mikä oli vikana, toki otettiin koepaloja, niistä sitten vastaukset myöhemmin. Väljä mahaportti löytyi ja pallea tyrä. Näillä näkymin ei siis uusintaa tiedossa, mutta jos olisi toki menisin, siitä epämukavuudesta huolimatta.
Olen itse menpossa tähystykseen,en vain tiedä koska,sillä lähete lähti maanantaina vasta yksityislääkäriltä. Minulla epäillään myös tuota palleatyrää tai vatsakatarria. Oireena minulla on kova paineen tunne ylävatsalla joka pahenee joka päivä ja nyt säteilee aika pahasti selkään asti tämä tuska :( Sain tänään puhelinreseptillä nexiumia ja ei ainakaan se yksi minkä olen ottanut ole tähän mennessä auttanut :(
Hyvä että sait selville mikä siellä mahassasi vaivasi! Toivottavasti saat hyvät hoito ohjeet ja lääkkeet ! pikaista "paranemista" sinne :) - vaan
tiedosta :) kirjoitti:
Olen itse menpossa tähystykseen,en vain tiedä koska,sillä lähete lähti maanantaina vasta yksityislääkäriltä. Minulla epäillään myös tuota palleatyrää tai vatsakatarria. Oireena minulla on kova paineen tunne ylävatsalla joka pahenee joka päivä ja nyt säteilee aika pahasti selkään asti tämä tuska :( Sain tänään puhelinreseptillä nexiumia ja ei ainakaan se yksi minkä olen ottanut ole tähän mennessä auttanut :(
Hyvä että sait selville mikä siellä mahassasi vaivasi! Toivottavasti saat hyvät hoito ohjeet ja lääkkeet ! pikaista "paranemista" sinne :)sen lääkkeen kanssa. refluksioireisiin jos sitä ottaa, vie usein useita kuukausia kun
oieet alkaahelpottaan. - sunsun
sitruunapuu kirjoitti:
Lääkäri puhui kyllä toimenpiteen aikanakin, mutta enhän minä kuullut kun yökkäilin aika lahjakkaasti. Toimenpiteen jälkeen kertoi kyllä mitä teki ja mikä oli vikana, toki otettiin koepaloja, niistä sitten vastaukset myöhemmin. Väljä mahaportti löytyi ja pallea tyrä. Näillä näkymin ei siis uusintaa tiedossa, mutta jos olisi toki menisin, siitä epämukavuudesta huolimatta.
lääkitys olikaan? jatkuuko se samanlaisena?
- tutkittu
vaan kirjoitti:
sen lääkkeen kanssa. refluksioireisiin jos sitä ottaa, vie usein useita kuukausia kun
oieet alkaahelpottaan.tehty tämä tähystys ja menisin kolmannenkin kerran.Ei kestä kauaa ja jos olis vaarallista,tuskin sitä tehkis lääkärit.
Rennosti vaan ja ajattelee muuta kun sitä tutkimusta,minulle tuli helpottunut olo kun tiesin mitä siellä oli,eli refluksia oli ei muuta. - sitruunapuu
tiedosta :) kirjoitti:
Hyvä että sait selville mikä siellä mahassasi vaivasi! Toivottavasti saat hyvät hoito ohjeet ja lääkkeet ! pikaista "paranemista" sinne :)Mulla oli kans ja on edelleen se painon tunne ylämahassa, Lanzoa nyt syön lääkkeeksi. Toivottavasti saat pian ajan tähystykseen. Tsemppiä sulle yritetään pärjäillä "vaivoista" huolimati =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062551Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938