Ansiopäiväraha ja lomarahat

Irmeli75....

Miten on, jos jään työttömäksi ja saan lomarahat esim 4 viikolta, niin miten on jos viimeinen työ päivä on esim 30.4, niin alkaako mun päivärahat juoksemaan heti 1.5 alkaen vai katsooko ne liitossa että neljältä eka työttömyys viikolta ei tarvi maksaa päivärahaa kun se aika on tavallaan aikaa jonka mun pitää pärjätä lomarahoilla. Mielestäni näin ei ole, mutta ajattelin silti kysyä.

9

909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se menee

juuri näin. jos saat neljältä viikolta lomarahat niin et liitosta saa seuraavana kuukautena mitään. plus siihen viel se 7 päivän karenssi joka tulee kaupanpäälle kun jäät työttömaksi. hakemuksen voit jokatapauksessa sinne laittaa vaikka ei rahaa tulekkaan. Tällähetkellä liitoissa pitkät käsittelyajat. Itse olen odotellut jo 6 vk.

• Luottotappioksi

"Tällähetkellä liitoissa pitkät käsittelyajat. Itse olen odotellut jo 6 vk"

Tuntuu olevan kelassa/ työvoimatoimistossa vielä pidemmät, koska itse olen odottanut 13 viikkoa, eikä ole kuulunut päätöstä. Hävytöntä meininkiä!

• sanos
        Luottotappioksi kirjoitti:

"Tällähetkellä liitoissa pitkät käsittelyajat. Itse olen odotellut jo 6 vk"

Tuntuu olevan kelassa/ työvoimatoimistossa vielä pidemmät, koska itse olen odottanut 13 viikkoa, eikä ole kuulunut päätöstä. Hävytöntä meininkiä!

muuta. Laitoin viimeviikolla liittoon(kemia) meilii et missäs vaiheessa mennään ja vastaus oli et tällähetkellä käsitellään viikko 6:sta. viel pitäis pariviikkoo ootella ja sit onki kulunnu jo 8vk, mut minkäs voit. Onneks on noit osapäivä hommii jottan saa ees jotain leivänpäälle.

• Roikkuu'

Riippuu vähän siitä, mitä noilla lomarahoilla tarkoitat.

Jos tarkoitat lomakorvausta eli siis sitä tilannetta, että sinulla on pitämättömiä lomapäiviä neljän viikon edestä, niin silloin lomakorvaus jaksotetaan jakamalla korvaussumma päíväpalkalla ja jakojäännös osoittaa jaksotuspäivien lukumäärän. Jaksotuspäiviltä ei makseta päivärahaa. Huomaa, että jaksotuspäiviä ovat ma-pe, la ja su tulevat sitten ylimääräisinä bonuksina jaksotusaikaan.

Jaksotusajan jälkeen tulee sitten vielä viikon omavastuuaika.

Joten odotettavissa on pitkä aika, miltä et saa mitään. Kannattaa siis varautua.

• 6tyfgttuguy

no entä jos on sairaslomalla esim.30.5 asti.jaksotetaanko silti

• Roikkuu2

Jaksotusaika alkaa joko työsuhteen päättymisestä tai jos lomakorvaus on maksettu myöhemmin, jaksotusaika voi alkaa maksupäivästä.

Jos saat lomakorvauksesi työsuhteen päättyessä, niin jaksotusaika alkaa myös työsuhteen päättymisestä. Jos olet sairauslomalla työsuhteen päättymisestä lukien, niin sairausloma ja jaksotusaika kuluvat päällekäin. Sairausloman ja jaksotusaikojen pituuksista siis riippuu, missä vaiheessa oikeus työttömyyspäivärahaan alkaa. Sairausajaltahan saat sairauspäivärahaa. Lomakorvaus ei vaikuta sairauspäivärahan maksamiseen.

Jos olet sairauslomalla työsuhteen päättyessä, niin sinun ei kannata ilmoittautua työkkärissä ennen kuin sairausloma on päättynyt.

• 67tuhuio
        Roikkuu2 kirjoitti:

Jaksotusaika alkaa joko työsuhteen päättymisestä tai jos lomakorvaus on maksettu myöhemmin, jaksotusaika voi alkaa maksupäivästä.

Jos saat lomakorvauksesi työsuhteen päättyessä, niin jaksotusaika alkaa myös työsuhteen päättymisestä. Jos olet sairauslomalla työsuhteen päättymisestä lukien, niin sairausloma ja jaksotusaika kuluvat päällekäin. Sairausloman ja jaksotusaikojen pituuksista siis riippuu, missä vaiheessa oikeus työttömyyspäivärahaan alkaa. Sairausajaltahan saat sairauspäivärahaa. Lomakorvaus ei vaikuta sairauspäivärahan maksamiseen.

Jos olet sairauslomalla työsuhteen päättyessä, niin sinun ei kannata ilmoittautua työkkärissä ennen kuin sairausloma on päättynyt.

miksi ei kannata ilmoittautua.uskaltaako niin tehdä

• Työkkäri'
        67tuhuio kirjoitti:

miksi ei kannata ilmoittautua.uskaltaako niin tehdä

''miksi ei kannata ilmoittautua.uskaltaako niin tehdä''

Eihän sinua edes huolittaisi työttömäksi työnhakijaksi, jos sinulla sairauslomaa on. Ilmoittautuminen on siis turhaa.

Työkkärin kirjoillaolo on ihan vapaaehtoista, ei siitä sanktioida, jos ei paljon yli 4 kk:n poissaoloa ylitä.

Toisaalta sairausloma on ns. hyväksyttävä syy olla poissa työmarkkinoilta. Jos on sairausloman vuoksi poissa työmarkkinoilta, ei siitä sanktioida, vaikka sairausloma jatkuisi miten pitkään. Sairausloman kyseessä ollen tuota 4 kk:n rajapyykkiä ei ole.

• näin on

eli jos omavastuu aloitetaan laskemaan maanantaista se menee seuraavan viikon tiistaille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3978
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2871
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2292
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1301
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      889
    6. 131
      865
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      824
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe