Verta ulostaessa

faerie

Olen parikymppinen tyttö ja kärsin nyt toista kertaa puolen vuoden sisällä verenvuodosta ja kivusta ulostaessa. Verta tulee niin, että pytty on ihan punasena ja pyyhkiessä paperi kastuu melkein läpi. Minulla ei ole ylipainoa enkä tee istumatyötä, jotka ainakin edesauttaisivat pukamien muodostumista.

Puolivuotta takaperin kävin lääkärillä vaivasta, kun vuoto oli kestänyt muutaman viikon eikä näyttänyt helpottavan. Lääkäri kurkkasi takapuoleen eikä löytänyt mitään poikkeavaa. Kävin verikokeissa ja tulehdusarvot olivat hiukan koholla. Sain lähetteen keskussairaalaan tähystykseen, lähete kiersi vissii sairaalan jokaisen polin kun moneen kertaan kyselin perään ja sisätautipuolella ei tiedetty koko lähetteestä mitään. Vihdoin ja viimein sain sitten ajan lääkärille, aikaa oli kulunut liki 2kk siitä kun lähete lähti. Verenvuoto oli loppunut itsestään siihen mennessä ja veriarvot olivat jo normaalit, joten tähystykseen en päässyt ja syy jäi selvittämättä.

No, nytpä sitten on alkanut taas peräpää vuotamaan ihan runsaammalla kädellä ja ulostaminen sattuu. Kävin omalla lääkärillä (eri kuin edellisellä kerralla), hän katsoi takapuoleen eikä mitään taaskaan näkynyt. Oli sitä mieltä, että olis peräpukamia vaikkei mitään näkynytkään ja anto jotain peräpuikkoja.

Onko ihan normaalia näin nuorella, että perse auki puolenvuoden välein eikä lääkärit noteeraa asiaa vaikkei pukamia ole edes tutkittu? Lisänä vielä, että pidätyskyky ei ole huipussaan eikä tarvitse kahta kertaa miettiä meneekö vessaan vai ei. Oliskohan kellään kokemuksia vastaavasta?

8

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta omaava

Tuo on kaikki natriumglutamaatin syytä.

• koliittivaivainen

Minulla alkoi haavainen paksusuolen tulehdus eli Colitis Ulcerosa noilla oireilla. Puolisen vuotta oli pientä verenvuotoa ja kipua ulostaessa, kunnes tilanne räjähti kovan stressin seurauksena niin, että pääsin kiirreellisenä tähystykseen ja olikin koko paksusuoli aivan tulehtunut.

• lääkettä

sait tulehdukseen? Onko parantunut ?

• ihan täysin

haavaiselta paksusuolen tulehdukselta. mullakin on se. terveyskeskuksessa asioin monta kertaa, kurkkas peppuun ja epäili pukamia..ja kotiin. ei pukamat vuoda tolla lailla! mä ite luin sairauskirjoja ja vaadin lähetteen tähystykseen ja lopulta sinne pääsin. mä en käsitä miten voi olla vielä lääkäreitä jotka ei tiedä tuon taudin olemassaolosta. käsittämätöntä! vaadi tutkimuksiin! tähystykset ei oo kivoja mutta paranet kun saat lääkkeet joksikin aikaa ainakin. mä olin terveenä monta vuotta. tämä on siis krooninen eli uusii aika ajoin ja mäkin syön lääkkeitä (esto. asacol) koko ajan. oon joskus jättänyt pois niin heti alkaa taas tulehtua. jos tulehtuu lääkkeestä huolimatta niin sitten kortisooni auttaa. muitakin lääkkeitä on. joillakin auttaa maidoton ruokavalio. etippä colitis ulserosasta tietoa. tieto lisää tuskaa ainakin mulla kun aluks niitä luin mutta saat syyn vaivalles ja lopulta hoidon. kaikkea hyvää sinulle ja voin kertoa että taudin kanssa voi elää ihan normaalia elämää!

• ole syy, vaan

seuraus, kuten monesti on todettu.

• faerie

Mulla tähystettiin koko suoli koepalojen kera 2 vuotta takaperin. Silloin menin lääkäriin kun laihduin ja maha oli ihan sekaisin koko ajan ja vertakin oli tullut. 4 kk päästä sit tähystettiin eikä siellä tietty enää mitään näkynyt (tosin tulehdusarvot oli silti koholla hiukan :o). Lääkäri vetosi siihen tähyyn tälläkin kertaa, että ei voi olla vakavempaa kun 2 vuotta takaperin tähystetty koko suoli eikä mitään löytynyt. Syksyllä kun kävin viimeksi taas tästä himputin vuodosta lääkärissä yksityisellä ja kerroin mikä hätänä niin lääkäri sanoi ihan suoraan, että oireet viittais cu:hun. Keskussairaalassa lähete hukku johonkin ja sit loppujen lopuks otettii vaan kalpro, anca ja asca ( jotain tulehdusarvoja) eikä mitään poikkeavaa ollut. Lähettävä lääkäri määräs sillon paksusuolentähystykseen, mutta keskussairaalassa sivuuttivat sen ja päättivät tehä noi kokeet. Kaiken lisäks lääkärinä oli joku ulkomaalainen ja keskustelu oli vähän lyhyttä.

Kai se pitää vaan odottaa, että menee niin pahaks et joutuu meneen päivystykseen. Ehkä ne sitten uskoo, että on jotain muutakin kun joku pieni pukama takapuolessa kolmatta kertaa.

• ruokavaliota sitten
        faerie kirjoitti:

Mulla tähystettiin koko suoli koepalojen kera 2 vuotta takaperin. Silloin menin lääkäriin kun laihduin ja maha oli ihan sekaisin koko ajan ja vertakin oli tullut. 4 kk päästä sit tähystettiin eikä siellä tietty enää mitään näkynyt (tosin tulehdusarvot oli silti koholla hiukan :o). Lääkäri vetosi siihen tähyyn tälläkin kertaa, että ei voi olla vakavempaa kun 2 vuotta takaperin tähystetty koko suoli eikä mitään löytynyt. Syksyllä kun kävin viimeksi taas tästä himputin vuodosta lääkärissä yksityisellä ja kerroin mikä hätänä niin lääkäri sanoi ihan suoraan, että oireet viittais cu:hun. Keskussairaalassa lähete hukku johonkin ja sit loppujen lopuks otettii vaan kalpro, anca ja asca ( jotain tulehdusarvoja) eikä mitään poikkeavaa ollut. Lähettävä lääkäri määräs sillon paksusuolentähystykseen, mutta keskussairaalassa sivuuttivat sen ja päättivät tehä noi kokeet. Kaiken lisäks lääkärinä oli joku ulkomaalainen ja keskustelu oli vähän lyhyttä.

Kai se pitää vaan odottaa, että menee niin pahaks et joutuu meneen päivystykseen. Ehkä ne sitten uskoo, että on jotain muutakin kun joku pieni pukama takapuolessa kolmatta kertaa.

noudatat, kun suoli tuolla lailla ärtsyilee?

• tähystettiin
        faerie kirjoitti:

kerran ennen oikeaa diagnoosia ja silloin sanoivat et kuituja vaan. en tiedä miks ei nähneet mitään siellä. oireita oli jo tuolloin kuitenkin. tulehdusarvot oli mulla yleensä alle 20. vasta viime rajussa tulehduksessa nousi 70. tähystykseen vaan ja asiantuntevalle lääkärille, joka on perehtynyt asiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5199
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      76
      4696
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2464
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      60
      2034
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1860
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1429
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe