Nettisivujen keskustelupalstat tarjoavat houkuttelevia foorumeita, joissa voi nimimerkin suojissa laukoa mielipiteitään. Mitä alhaisempi on keskustelupalstan julkaisukynnys, sen alempana on kirjoittajan itsekritiikki, näkee tutkija.
Keskustelupalstat palvelevat samaa tarkoitusta kuin humalaisten baaritiskit, VTT:n erikoistutkija Asta Bäck kärjistää.
– Palstoilla on helppoa heitellä kaikenlaista ilmaan. Ei tule niin mietittyä, mitä tuli sanoneeksi.
VTT on ollut mukana sosiaalista mediaa ja verkkoyhteisöjä koskevissa tutkimuksissa.
Kyseessä ei Bäckin mukaan ole pelkästään suomalainen ilmiö. Myös kansainvälisesti on nähtävissä, että nimettömänä esiintyminen alentaa kynnystä osallistua keskustelupalstoille. Itsekritiikin kynnys laskee samalla.
Suomeen on Bäckin mukaan vasta hivuttautumassa maailmalla yleistynyt käytäntö, jossa keskustelijat luovat omia nimimerkkejään ja profiilejaan.
Bäck uskoo, että pysyvien nimimerkkien käyttö parantaa keskustelujen tasoa. Mielipiteet eivät jää yksittäisiksi heitoiksi, vaan kirjoittaja joutuu näkemään enemmän vaivaa mielipiteen esittämisen eteen.
– Pysyvä nimimerkki luo keskustelijalle tiukemman profiilin. Hän esiintyy systemaattisemmin ja lisää uskottavuutta.
Ohjelmistokehittäjät ovat Bäckin mukaan myös oivaltaneet, että alhainen osallistumiskynnys on tuonut ”mitä tulikaan tehdyksi” -tilanteita.
Sähköpostien tarjoavat ovat lisänneet ohjelmiinsa niin sanottuja katumusnappuloita. Ohjelma kysyy, haluaako lähettäjä varmasti lähettää viestin. Sähköposteja on myös mahdollista perua.
Nettipalstoista.
91
2925
Vastaukset
- Atzshii
ja asiaa puhui. Nämä suomi24 foorumit ovat tulleet oman pahanolon purkautumisteiksi.
Täällä voidaan heittää omaa ikävää oloaan nimettöminä kenelle tahansa.
Näitä juttuja ei pitäisi ollenkaan ottaa vakavasti, vaan laittaa aina jäitä hattuun kun p..skaa lentää silmille.
Suomi24 foorumit ovat kyseenalaisia keskustelupalstoja...
Moderoijat eivät pysty valvomaan kaikkea eikä ole tarviskaan, koska silloin palsta köyhtyy ja ihmiset turhauntuvat liioista viestien poistoista
eivätkä enää kirjoittele.
Kun keskustellaan, olisi hyvä perustella omia näkemyksiään eikä todeta jotain. Sellainenhan olisi hyvää vuorovaikutusta ja ihmiset voisivat oppia ajattelemaan erilailla; miksi tuo tai tämä on sitä mieltä. Mutta jos ei koskaan perustele näkemyksiään, niin jää aika toivoton olo ihmisille ja jää ikään kuin tyhjän päälle kysymysmerkkeineen.- tutkijan näkökulmasta
Kun ajatellaan fyysistä tilannetta, että olet yksain kotona ja mahdollisesti jopa useampia
tunteja päivässä palstalla, ts riippuvuus,
kukaan ei määrittele, kyseenalaista teksitäsi.
Luontuu tilanne, jossa perusfiksu ihminen,
saattaa asettaa tekstiä, jossa purkaa
psyykkisiä paineitaan ja tavalla, tekstillä,
jota kuvattakoon samalla: arveluttava.
Rekteröity nimimerkki lisää harkintaa
suhteessa kirjoittamaansa. Syntyy vastuu tietoisuus. Kannat vaqstuun siitä, mitä
kirjoitat.
Nythän joku tietty yksilö saattaa suoltaa hulvatonta teksitä motiivilla: suuri
lukijamäärä. Tiedostamatta vastuuta
tekstistään, sen sisällöstä ja sen
vaikutuksista.
Tämä on psyykkeellistä oireilua,
johon henkilön pitäisi itse puuttua.
Tilanne ei ole terve.
Keskusteluissa pitää asian ja
keskustelun yleisen tason olla
pääre, ei lukijamäärät ja tämän
matemaattisen yhtälön dramaattinen
etsiminen, jopa sairaaloisin
keinoin. - hieman liikaa
tutkijan näkökulmasta kirjoitti:
Kun ajatellaan fyysistä tilannetta, että olet yksain kotona ja mahdollisesti jopa useampia
tunteja päivässä palstalla, ts riippuvuus,
kukaan ei määrittele, kyseenalaista teksitäsi.
jota kuvattakoon samalla: arveluttava.
Rekteröity nimimerkki lisää harkintaa
suhteessa kirjoittamaansa. Syntyy vastuu tietoisuus. Kannat vaqstuun siitä, mitä
kirjoitat.
Nythän joku tietty yksilö saattaa suoltaa hulvatonta teksitä motiivilla: suuri
lukijamäärä. Tiedostamatta vastuuta
tekstistään, sen sisällöstä ja sen
vaikutuksista.
Tämä on psyykkeellistä oireilua,
johon henkilön pitäisi itse puuttua.
Tilanne ei ole terve.
Keskusteluissa pitää asian ja
keskustelun yleisen tason olla
pääre, ei lukijamäärät ja tämän
matemaattisen yhtälön dramaattinen
etsiminen, jopa sairaaloisin
keinoin.dramatisoi asiaa, suurin osa täällä kirjoittavista on ihan normaaleja ihmisiä, jotka osaavat hallita itsensä.
- niitä jotka
hieman liikaa kirjoitti:
dramatisoi asiaa, suurin osa täällä kirjoittavista on ihan normaaleja ihmisiä, jotka osaavat hallita itsensä.
ovat jotenkin ongelmakäyttäytyjiä, on vain kourallinen.
He vain kerkeävät illan tai yön mittaan joka palstalle.
Viikonlopun aikana muutama palsta oli tulvitettu täyteen jopa uhkaavaa tekstiä.
Mutta eikö sekin ole hyvä, jos kyseinen henkilö purkaa sen tänne, haukkuina, sensijaan, että lähtisi kaduille puukon kanssa.
Tämä mahtaa olla halvinta terapiaa, mitä keksitty on.
Sensijaan ihminen joka tuntemattoman nimimerkin takaa ottaa henkilökohtaisesti, jonkun sairaan kommentit on aika heikoilla itsekin.
Ehkä ne pitää vain ohittaa, eikä vaatia tiukempaa kuria.
Ehkä sairaastakin pitäisi jonkun välittää?
Olen huomannut tällä palstalla hyvin sydämellisiä kommentteja jonkun ilkeilyyn.Se onkin ainoa oikea tapa suhtautua niihin. - tutkijan näkökulmasta
hieman liikaa kirjoitti:
dramatisoi asiaa, suurin osa täällä kirjoittavista on ihan normaaleja ihmisiä, jotka osaavat hallita itsensä.
jota kuvattakoon samalla: arveluttava. - tutkijan näkökulmasta
niitä jotka kirjoitti:
ovat jotenkin ongelmakäyttäytyjiä, on vain kourallinen.
He vain kerkeävät illan tai yön mittaan joka palstalle.
Viikonlopun aikana muutama palsta oli tulvitettu täyteen jopa uhkaavaa tekstiä.
Mutta eikö sekin ole hyvä, jos kyseinen henkilö purkaa sen tänne, haukkuina, sensijaan, että lähtisi kaduille puukon kanssa.
Tämä mahtaa olla halvinta terapiaa, mitä keksitty on.
Sensijaan ihminen joka tuntemattoman nimimerkin takaa ottaa henkilökohtaisesti, jonkun sairaan kommentit on aika heikoilla itsekin.
Ehkä ne pitää vain ohittaa, eikä vaatia tiukempaa kuria.
Ehkä sairaastakin pitäisi jonkun välittää?
Olen huomannut tällä palstalla hyvin sydämellisiä kommentteja jonkun ilkeilyyn.Se onkin ainoa oikea tapa suhtautua niihin.Tämän palstan käytäntöihin en
ota kantaa.
Lähtökohtaisesti vain rekisteröitynä
kirjoittajan motiivit ja tarkoitusperät
pysyisivät kohtuullisina.
Suhtaudun hyvin skeptisesti ajatukseen,
että palstalla olisi terapeuttinen
merkitys. Tai parantava vaikutus.
Mielenterveyden ja tunnetason ongelmat
on syytä hoitaa aivan muualla.
Kiusaamisen yksilö kohtaa dramaattisesti kaikkialla ja missään sitä ei pidä hyväksyä, millään verukkeella.
Ja tämä on eräs problematiikan kohde
tällaisilla palstoilla.
Henkilökohtaisilla intresseillä
määritellään kiusaaminen ja huumori.
Niiden rajat. Mikä ei millään tasolla ole mielekästä. Eikä suotavaa. - Atzshii
Tämän palstan käytäntöihin en
ota kantaa.
Lähtökohtaisesti vain rekisteröitynä
kirjoittajan motiivit ja tarkoitusperät
pysyisivät kohtuullisina.
Suhtaudun hyvin skeptisesti ajatukseen,
että palstalla olisi terapeuttinen
merkitys. Tai parantava vaikutus.
Mielenterveyden ja tunnetason ongelmat
on syytä hoitaa aivan muualla.
Kiusaamisen yksilö kohtaa dramaattisesti kaikkialla ja missään sitä ei pidä hyväksyä, millään verukkeella.
Ja tämä on eräs problematiikan kohde
tällaisilla palstoilla.
Henkilökohtaisilla intresseillä
määritellään kiusaaminen ja huumori.
Niiden rajat. Mikä ei millään tasolla ole mielekästä. Eikä suotavaa.>>Tai parantava vaikutus.
- tutkijan näkökulmasta
Atzshii kirjoitti:
>>Tai parantava vaikutus.
Tietty provosoiva käytös palstalla,
liitettynä mukaan kohtuullinen ja
näennäisen rikas sanankäyttö, on
psykologisesti helppo ja käytetty,
keino koota ympärillee "ihailijoita".
Käytännössä tämä on negatiivinen,
palstoille ominaninen, lieveilmiö.
" Kaikki mitä minä sanon on viisasta
ja nerokasta " syndrooma. Voi kiusata
ja harrastaa psyykkistä alistamista.
kaiken lisäksi siitä tulee yleisesti
hyväksyttyä.
Eli. Kyllä itse suhtausun äärimmäisen
varauksella palstan positiiviseen
terapiaan. Tai sen nimikkeen alla
asioita, tilanteita selittämään.
Aivan liiaksi tapaa suoranaista
henkistä väkivaltaa ja kiusaamista.
Tuntikausien viihtyminen palstalla
päivittäin on oire ja siinä kohtaa
tiukka ja omaehtoinen kontrolli on
paikallaan.
Nettiriippuvuus on psykosonaattisesti
äärimmäisen vakavasti otettava asia.
Äärimmäisen suurella todennäköisyydellä
palstan ihmiset ovat todellisessa
elämässä täysin nettipersoonsa vastakohtia. - :--==_=---_
Kerronpa pikasesti jutun.
Mä oon heilunut netissä 15 vuotta. Alkuperäisiä Sirkuslaisia kans.
Mulla oli alkoholiongelma. Kirjoittelin tietenkin nettiin, siis tännekin. Vastassa oli jokin uskonnollinen ryhmittymä, se ei auttanut asiaa mitenkään. Roikun vieläkin sillä palstalla. Ideana ei ole hakea itse apua, mutta jos joku on hädissään, koitan antaa edes linkkejä ihan terkkarista alkaen....
Netti on ihan kiva, mutta kaikenlaiset reunailmiöt sensuureineen ja viruksineen tuppaa olemaan haittona.
Monikin kirjoittaa vaikkapa tänne ihan tosissaan, niitä aivan liian usein niittaillaan. Aihetta voisin selitellä sivutolkulla, kaitpa tää riitti.
=DW=
- varma ettei
joku kirjaudu esim.minun nimissäni ja esitä törkeitä mielipiteitä netissä. Ei tarvitse olla kuin joku ilkeämielinen lähipiirin henkilö joka tietää henkilötunnuksen. Ei mikään ole takuuvarmaa. Aikas pelottava ajatus. Tietysti jos kirjoittelu johtaisi poliisitutkintaan voisi kaiketi tarkistaa, onko tätmän henkilön koneelta lähetetty näitä viestejä, mutta törkyilijät osaavat piiloutua ja näin ollen on vaikeaa todistaa kuka todellinen kirjoittaja on ollut.
Dr. Philissä tuli muutama päivä sitten ohjelma jossa kaksi veljestä syytti kolmatta veljeä identiteettivarkaudesta kun hän oli käyttänyt veljiensä henkilöyttä. Yksi veljistä oli saanut jopa merkinnän rikosrekisteriin ja menettänyt luottotietonsa tämän epärehellisen veljensä takia. - HTZA
"– Pysyvä nimimerkki luo keskustelijalle tiukemman profiilin. Hän esiintyy systemaattisemmin ja lisää uskottavuutta"
Pyrin tiukentamaan profiiliani.
Iltapäivälehdissäkin on analyysipalstoja.
Muistakaa lukea.
H.- mikä moukka
mutta en katsele Philiä, en myöskään lue Iltapäivälehtiä. Valtakunnan ykkössanomat riittää ja tämä opettavainen keskustelupalsta 50 .
- tällä
palstalla oli aika paljonkin rekisteröityjä nikkejä kirjoittamassa ja sen lieveilmiönä oli aikasmoinen vainoaminen ja kiusaaminen joitain nimimerkkejä kohtaan. Kirjoittelu oli niin törkeää että pysyin pitkään poissa täältä kun ajattelin että ei kiinnosta niin sivistymättömien ihmisten parissa tuhlata aikaansa.
Nyt vaikutaa taas vähän järkevämmältä tämä kirjoittelu. Joskus v.2005-2006 oli melkoista meininkiä jos joku täältä muistaa.
En tiedä mitä välisssä on ollut kun olen ihan ohimennen vain kurkannut tänne. - HTZA
tällä kirjoitti:
palstalla oli aika paljonkin rekisteröityjä nikkejä kirjoittamassa ja sen lieveilmiönä oli aikasmoinen vainoaminen ja kiusaaminen joitain nimimerkkejä kohtaan. Kirjoittelu oli niin törkeää että pysyin pitkään poissa täältä kun ajattelin että ei kiinnosta niin sivistymättömien ihmisten parissa tuhlata aikaansa.
Nyt vaikutaa taas vähän järkevämmältä tämä kirjoittelu. Joskus v.2005-2006 oli melkoista meininkiä jos joku täältä muistaa.
En tiedä mitä välisssä on ollut kun olen ihan ohimennen vain kurkannut tänne.olen minä vasta kirjoitellut.
Minua ei ole kiusattu mutta hölmöjä on minulle kirjoiteltu.
Mutta sehän on ihan eri asia. - henrii
HTZA kirjoitti:
olen minä vasta kirjoitellut.
Mutta sehän on ihan eri asia.sinut koukkuun.
- HTZA
henrii kirjoitti:
sinut koukkuun.
Minä kirjoittelen muuallekin, mutta enemmän ammattijuttuihin ja harrastuksiin.
Täällä minua kiehtoi tämä "aikarajoitus", eli iän mukaan olemme menevinämme. :)
Ja koukuttaahan minua kivat kirjoittajat ja kiukuttelijat.
Eli keskustelu on elävää?
H. - ent.tehtaantyttö
HTZA kirjoitti:
olen minä vasta kirjoitellut.
Mutta sehän on ihan eri asia.skrivannu..tai siis enhän vaan? Mitä nyt pientä "huulta" heittänyt joskus..muuten aina ihan TÄYTTÄ asiaa..
t.friidu - HTZA
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
skrivannu..tai siis enhän vaan? Mitä nyt pientä "huulta" heittänyt joskus..muuten aina ihan TÄYTTÄ asiaa..
t.friiduse, kuudes kalikka, muiden sekaan kirjahyllyyn, lasin taakse.
Ja onnu takaisin keinustuoliin.
Ja ota se onnellinen hymy pois naamaltasi.
Kultaseni. - ent.tehtaantyttö
HTZA kirjoitti:
se, kuudes kalikka, muiden sekaan kirjahyllyyn, lasin taakse.
Ja onnu takaisin keinustuoliin.
Ja ota se onnellinen hymy pois naamaltasi.
Kultaseni.friidu on nyt myös onnessaan siitä, että löysi tänään siis tosi makeet mustikansiniset korkokengät...vitsi, ne on upeet..eikä siis maksanu ööh..ei siis paljon..halvalla sai, puoleen hintaan..
Nyt pitää kiiruhtaa nopeesti hellan ääreen perheellä huutava nälkä..!
Tsau;
t.friidu - HTZA
friidu on nyt myös onnessaan siitä, että löysi tänään siis tosi makeet mustikansiniset korkokengät...vitsi, ne on upeet..eikä siis maksanu ööh..ei siis paljon..halvalla sai, puoleen hintaan..
Nyt pitää kiiruhtaa nopeesti hellan ääreen perheellä huutava nälkä..!
Tsau;
t.friiduNiihin ei käy muu kuin kirkkaansininen leninki.
Violettikin saa voimaan pahoin.
Ei musta, ei valkoinen, ei punainen, ei vihreä, keltainen käy mutta, vain, sinisävyisellä huivilla ja huiviin sopivalla meikillä.
Sinistä siis luomiin.
Aika sidottu olet kenkiin. Mutta sopii ne nilkassa olevaan mustelmaan. - pahoillani puolestasi
HTZA kirjoitti:
Minä kirjoittelen muuallekin, mutta enemmän ammattijuttuihin ja harrastuksiin.
Täällä minua kiehtoi tämä "aikarajoitus", eli iän mukaan olemme menevinämme. :)
Ja koukuttaahan minua kivat kirjoittajat ja kiukuttelijat.
Eli keskustelu on elävää?
H.Nettiriippuvuutta harva tunnustaa,
moni selittää.
On kivaa etsiä käyttäytymiselleen
"järkevä" selitys.
Pahinta on tuntea kun itsessä se
totuus jyllää rinnan alla.
"Miksi tuhlaan iltojani ja
aikaani tällaiseen. Miksen elä.
Tuijotan joka ilta vaan tätä näyttöä.
Tajuten vielä, ettet koskaan uskaltaisi
kohdata näitä ihmisiä tosielämässä ja
näyttää todellisuuttasi.
Traagista.
Kahden vuoden helvetti ja miksi?
Todellisuus on niin kova pala? - HTZA
pahoillani puolestasi kirjoitti:
Nettiriippuvuutta harva tunnustaa,
moni selittää.
On kivaa etsiä käyttäytymiselleen
"järkevä" selitys.
Pahinta on tuntea kun itsessä se
totuus jyllää rinnan alla.
"Miksi tuhlaan iltojani ja
aikaani tällaiseen. Miksen elä.
Tuijotan joka ilta vaan tätä näyttöä.
Tajuten vielä, ettet koskaan uskaltaisi
kohdata näitä ihmisiä tosielämässä ja
näyttää todellisuuttasi.
Traagista.
Kahden vuoden helvetti ja miksi?
Todellisuus on niin kova pala?kirjoittelen tänne iltapäivisin, 16-19.00.
Joskus, töistä riippuen myöhemminkin.
Mutta harvoin.
Vaikeaa on minua luulla
kundina kun vetää dullaa
Netin huumetta, päivin, öin.
Ei saa kättänsä rinnalle paljaan
katsoo kuvia sivuilta teinin.
En se minä oo, minä kun elän
Kerron tärkeimmät asiat suulla. - ent.tehtaantyttö
HTZA kirjoitti:
Niihin ei käy muu kuin kirkkaansininen leninki.
Violettikin saa voimaan pahoin.
Ei musta, ei valkoinen, ei punainen, ei vihreä, keltainen käy mutta, vain, sinisävyisellä huivilla ja huiviin sopivalla meikillä.
Sinistä siis luomiin.
Aika sidottu olet kenkiin. Mutta sopii ne nilkassa olevaan mustelmaan.mulla ei ole ku yks turkoosininen kotelomekko, voi pahus! Keltainen väri taas ei pue yhtään..ei auta muu kun saada uus mekko...mut ei sinistä silmäluomiin, mieluummin harmaata ja kahta erivärisävyä..ja mustaa mascaraa..
Nilkassa ei enää onneksi minkäälaista mustelmaa..vitsi ikuinen leikkausarpi jäi ja aina pikkuisen paksumpi tuo toinen nilkka...mut olis kuule sullaki jos, olis menny luut kolmesta kohti täysin poikki..;) et naks vaan, tosta vaan. No, friidu on oppinu uudestaan kuitenski kävelee..ja on siitä onnellinen...ja siitä et nyt on täynnä hyvää spagettia a la friidun oma special. Jälkkärin jo syöty.
Naiset kuule on sidottu kenkiin ja käsilaukkuihin, miehet ne vain ei ymmärrä..;) Miehille riittää YHDET kengät, siis monien miesten mielestä. Siksi miehet ei ikinä tätä juttuu ymmärrä..
t.friidu
- Jube Rebes
VTT:n tutkijan mielipide on erittäin tervetullut vahvistamaan mielipiteitäni aloittamassani keskustelussa jossa kyseenalaistin youtuben linkitykset. Mielestäni samalla nikillä esiintyminen koko keskustelun ajan on aloittajan ja vastaajien velvollisuus keskustelun edetessä.
- HTZA
toivottavaa mutta ei velvollisuus.
Et tunnu ymmärtävän tällaisista palstoista ja niiden ajatusmaailmasta mitään. Tulet mukaan ennakkoasenteella.
Yhdenlainen "uskova" olet, sinulla on jostain saatu/hankittu moraali/oppi.
Olematta ilkeä, niin kuulostat enemmän sohvaselittäjältä ja phllypsykologilta. - Jube Rebes
HTZA kirjoitti:
toivottavaa mutta ei velvollisuus.
Et tunnu ymmärtävän tällaisista palstoista ja niiden ajatusmaailmasta mitään. Tulet mukaan ennakkoasenteella.
Yhdenlainen "uskova" olet, sinulla on jostain saatu/hankittu moraali/oppi.
Olematta ilkeä, niin kuulostat enemmän sohvaselittäjältä ja phllypsykologilta.Yhteen sanaa sekosit. Niin sinun tapaistasi. Luulet, että en ymmärrä tästä palstasta mitään? Tiedän sinunkin pakkomielteesi ja hyväksyn ymmärtäväisesti puutteesi. Käytät kunnioitettavasti omaa nimimerkkiäsi ja joskus jopa jotkut ihailijasi samaistuvat tuohon mystiseen HTZA:n.
- HTZA
Jube Rebes kirjoitti:
Yhteen sanaa sekosit. Niin sinun tapaistasi. Luulet, että en ymmärrä tästä palstasta mitään? Tiedän sinunkin pakkomielteesi ja hyväksyn ymmärtäväisesti puutteesi. Käytät kunnioitettavasti omaa nimimerkkiäsi ja joskus jopa jotkut ihailijasi samaistuvat tuohon mystiseen HTZA:n.
että niin käy.
Ja on hauskaa että saan sinut ajattelemaan.
Jospa tekisit tutkielman, sellaisen 160 merkin jutun, tai, no, 160 sivua.
Mikä "sviddu" siinä HTZA:ssa kiehtoo ja miksi se rassaa minua. - Jube Rebes
HTZA kirjoitti:
että niin käy.
Ja on hauskaa että saan sinut ajattelemaan.
Jospa tekisit tutkielman, sellaisen 160 merkin jutun, tai, no, 160 sivua.
Mikä "sviddu" siinä HTZA:ssa kiehtoo ja miksi se rassaa minua.Nyt olet käsittänyt viestittelymme ihan väärin sinä kommentoit ensin viestiini ja minä reagoin kuten hyvät tavat vaativat, mutta se taitaa olla jo liian monimutkaista sinulle.
- henrii
että nämä tutkijat ynnm, muut psygoloogit ovat jonkinlaisessa avun tarpeessa.
- Pirre*
nyt kys. asia on vasta virallisesti julistettu julki, ja se on faktaa, - se mikä me on tiedetty jo aikapäiviä..
Jottai tekemistähän näille yliopistosta valmistuneille pitää keksiä, tutkia vaikka päivänseleviä asioita :( - ent.tehtaantyttö
Pirre* kirjoitti:
nyt kys. asia on vasta virallisesti julistettu julki, ja se on faktaa, - se mikä me on tiedetty jo aikapäiviä..
Jottai tekemistähän näille yliopistosta valmistuneille pitää keksiä, tutkia vaikka päivänseleviä asioita :(eikö niillä tosiaan ole muuta järkevämpää tekemistä ja tutkimista?
t.friidu - HTZA
Pirre* kirjoitti:
Jottai tekemistähän näille yliopistosta valmistuneille pitää keksiä, tutkia vaikka päivänseleviä asioita :(jossa on helpompi katsoa niiden perään,
STAKES on yksi niistä. Rahaa, tosin, piti antaa, paljon, vähemmän, mutta Eduskuntaan lipsahti liikaa naisia. Asianlaita pyritään korjaamaan.
Minusta on kammottava ajatus että joutuisin mukaan jonnekin heidän kokoukseensa.
Kärventyisin elävältä.
Telkkariin heidät päästetään säännöllisesti mutta harvasti, ja vain päiväaikaan.
Alityöllistetteyjen psykologien parrat ja viikset suitaan siellä nätiksi, siis jos ukko on kiltisti.
Siis satiiria tämä..eikö?
:) - ent.tehtaantyttö
HTZA kirjoitti:
jossa on helpompi katsoa niiden perään,
STAKES on yksi niistä. Rahaa, tosin, piti antaa, paljon, vähemmän, mutta Eduskuntaan lipsahti liikaa naisia. Asianlaita pyritään korjaamaan.
Minusta on kammottava ajatus että joutuisin mukaan jonnekin heidän kokoukseensa.
Kärventyisin elävältä.
Telkkariin heidät päästetään säännöllisesti mutta harvasti, ja vain päiväaikaan.
Alityöllistetteyjen psykologien parrat ja viikset suitaan siellä nätiksi, siis jos ukko on kiltisti.
:)nyt kyllä aukko sivistyksessä;))
Ei kyllä nyt tän neitsyen tarvitsee lähtee laittaa safkaa perheelle..jauhelihaspagettia a la cuccini a la tomato...
Hyvän Illan Jatkoa;
t.friidu - tutkijan näkökulmasta
Pirre* kirjoitti:
Jottai tekemistähän näille yliopistosta valmistuneille pitää keksiä, tutkia vaikka päivänseleviä asioita :(Ihmisten nettikäyttäytyminen on
lienee eräs vähiten tutkittuja alueita.
Nettiriippuvuudesta, nettikiusaamisesta,
tiedetään konkreettisesti hyvin vähän.
Luuloja ja käsityksiä on ja niitä
levitetään. Tutkittua tietoa sensijaan
tavattoman vähän.
Nettiriippuvuuteen on Britanniassa
mm saatavilla hoitoa ja ojeistusta.
Meillä asia on "päivänselvä".
Asenteemme eivät ole sitä tasoa,
että voisi kuvitella hoitoa
saatavan lähitulervaisuudessa. HTZA kirjoitti:
jossa on helpompi katsoa niiden perään,
Kärventyisin elävältä.
:)"Pahinta uudessa vauvassa on sen äidin laulu"!;)
- HTZA
nyt kyllä aukko sivistyksessä;))
Ei kyllä nyt tän neitsyen tarvitsee lähtee laittaa safkaa perheelle..jauhelihaspagettia a la cuccini a la tomato...
Hyvän Illan Jatkoa;
t.friiduvannoutunut Vegaani, vannoutunut luonnonsuojelija, vannoutunut eläintensuojelija, vannoutunut turkistenvastustaja, vannoutunut pashaduuninvastustaja. Eli elää elämänsä kannattaen ajatustaan.
Tuonlaiset ovat nuoria ja joutuvat asiaa katumaan myöhemmin, koska eivät pääse kouluttamattomana STAKE:siin.
Samoin toimii vannoutunut poikamies, hän ei naisiin koske.
Jne. tutkijan näkökulmasta kirjoitti:
Ihmisten nettikäyttäytyminen on
lienee eräs vähiten tutkittuja alueita.
Nettiriippuvuudesta, nettikiusaamisesta,
tiedetään konkreettisesti hyvin vähän.
Luuloja ja käsityksiä on ja niitä
levitetään. Tutkittua tietoa sensijaan
tavattoman vähän.
Nettiriippuvuuteen on Britanniassa
mm saatavilla hoitoa ja ojeistusta.
Meillä asia on "päivänselvä".
Asenteemme eivät ole sitä tasoa,
että voisi kuvitella hoitoa
saatavan lähitulervaisuudessa.voidaan standartisoida, ja mikä/kuka vähänkin poikkeaa muotista luokitellaan sairaaloiseksi käyttäytymiseksi, ja eikun hoitoon..
Kautta aikain on pelätty ihmisen pilaavan elämänsä jollain uudella vempeleellä; 60 -luvulla pelättiin että telkkari passivoi, ja niinhän se tekikin, ainakin muutti kyläilykulttuuria, mutta niinhän on kaikki kaikki uudet keksinnöt ovat vaikuttaneet, - jokainen tavallaan.
Ajattelen että jos riippuvuus ei vahingoita ihmisen terveyttä, eikä kaada taloutta, niin siitä vaan..jokainen näpytelköön esim. tietsikkaansa niin paljon kuin jaksaa ja haluaa..
Onhan palstoilla keskustelu edes jollain tapaa vuorovaikutteista, ja ihmissuhteitakin lisäävä..- tutkijan näkökulmasta
Pirrejuupas kirjoitti:
voidaan standartisoida, ja mikä/kuka vähänkin poikkeaa muotista luokitellaan sairaaloiseksi käyttäytymiseksi, ja eikun hoitoon..
Kautta aikain on pelätty ihmisen pilaavan elämänsä jollain uudella vempeleellä; 60 -luvulla pelättiin että telkkari passivoi, ja niinhän se tekikin, ainakin muutti kyläilykulttuuria, mutta niinhän on kaikki kaikki uudet keksinnöt ovat vaikuttaneet, - jokainen tavallaan.
Ajattelen että jos riippuvuus ei vahingoita ihmisen terveyttä, eikä kaada taloutta, niin siitä vaan..jokainen näpytelköön esim. tietsikkaansa niin paljon kuin jaksaa ja haluaa..
Onhan palstoilla keskustelu edes jollain tapaa vuorovaikutteista, ja ihmissuhteitakin lisäävä..Tutkija ei ole juristi, hän tutkii.
Tutkimustuloksista tehtäviin
johtopäätöksiin tutkija itse ei ota
vastuuta.
Tutkijan asenne on neutraali.
Jos nettipalstojen tutkimuksessa
tulee esiin ilmiöitä, jotka ei
kaikkia mielytä, tutkijaa siitä ei
saisi syyttää. Eikä tutkimusta.
Voiko nettikiusaamisen pyyhkäistä
maton alle sillä perusteella, että
on kohtuullistakin käyttäytymistä?
Nettiriippuvuudella on yksilöön
rankat vaikutukset ja se vaatii
ehdottomasti määrätietoista hoitoa.
Siihen keveästi suhtautuminen on
ennen muuta merkki tietämättömyydestä. tutkijan näkökulmasta kirjoitti:
Tutkija ei ole juristi, hän tutkii.
Tutkimustuloksista tehtäviin
johtopäätöksiin tutkija itse ei ota
vastuuta.
Tutkijan asenne on neutraali.
Jos nettipalstojen tutkimuksessa
tulee esiin ilmiöitä, jotka ei
kaikkia mielytä, tutkijaa siitä ei
saisi syyttää. Eikä tutkimusta.
Voiko nettikiusaamisen pyyhkäistä
maton alle sillä perusteella, että
on kohtuullistakin käyttäytymistä?
Nettiriippuvuudella on yksilöön
rankat vaikutukset ja se vaatii
ehdottomasti määrätietoista hoitoa.
Siihen keveästi suhtautuminen on
ennen muuta merkki tietämättömyydestä.Kuka tilaa tutkimuksia esim. kys. aiheesta?
Voi olla että joku pilaa elämänsä ns. nettiin, mutta mitäs siitä..jos hän ei ole muuten sairas eikä taakaksi yhteiskunnalle, antaa vaan nettailla.
Onkohan tästä aiheesta muualta maailmasta tutkimustuloksia, ja mihin niissä on päädytty, jos on?Pirrejuupas kirjoitti:
voidaan standartisoida, ja mikä/kuka vähänkin poikkeaa muotista luokitellaan sairaaloiseksi käyttäytymiseksi, ja eikun hoitoon..
Onhan palstoilla keskustelu edes jollain tapaa vuorovaikutteista, ja ihmissuhteitakin lisäävä..sitä minäki oon löytäny jotain tältä koneelta,jotain joka on ihan mukavaa.Ensin kärpäsenä katossa,sitten uskallusta tulla tolloilemaan,noin vain toisten sekaan.. En kylläkään vielä ymmärrä ja tiedä kaikkea esim. mikä on "nikki",enkä paljon muutakaa, sen kun vaan tolloilen..:))
- tutkijan näkökulma
Pirrejuupas kirjoitti:
Kuka tilaa tutkimuksia esim. kys. aiheesta?
Voi olla että joku pilaa elämänsä ns. nettiin, mutta mitäs siitä..jos hän ei ole muuten sairas eikä taakaksi yhteiskunnalle, antaa vaan nettailla.
Onkohan tästä aiheesta muualta maailmasta tutkimustuloksia, ja mihin niissä on päädytty, jos on?Yhteiskuhnta, jossa "hyväksytään" tietyt
vääristymät. Ei välitetä. Suljetaan silmät,
korvat ja järki, silloin ollaa hyvin kaltevalla,
epähumaanilla pinnalla.
Ongelma koskettaa montaa kautta monia.
Muualla maailmassa on tutkittu ja on
myös erilaisia parannusvaihtoehtoja
kehitetty ja kehitellään.
Eräs on tuo katumut nappula, jolla
voi poistaa sähköpostinsa, johon on laittanut tekstiä, jota hetken päästä katuu.
Eli netin negatiiviset vaikutukset on
havaittu ja huomioitu.
Meillä pitäisi keskustella avoimesti
ja ihmisten, joille netti on ongelma,
heidän pitäisi olla rehti ongelmansa kanssa. Tunnustaa se.
Ei saa tulla taas yhtä ongelmaa lisää,
joka piilotettan ja josta ei saa puhua.
Ohjelmistojen kehittäjät tilaa tutkimuksia
ja kustantaa, koska se on heillekin tärkeää informaatiota. Valtiolla on insrumentit
tutkimuksen suorittamiseen. - Pirre*
sasus kirjoitti:
sitä minäki oon löytäny jotain tältä koneelta,jotain joka on ihan mukavaa.Ensin kärpäsenä katossa,sitten uskallusta tulla tolloilemaan,noin vain toisten sekaan.. En kylläkään vielä ymmärrä ja tiedä kaikkea esim. mikä on "nikki",enkä paljon muutakaa, sen kun vaan tolloilen..:))
, voihan se olla että oisi kehittävämpääkin tekemistä, tälle käytetylle nettiajalle, mutta hitot siitä..mie ainakin olen jo niin kehittynyt (kehityskelvoton) yksilö, että mulle riittää jo tämä nettisivistys.
Lapasia mie olen neulonu loppuiäksi, saapi riittää nypäläykset, - mie tykkään kirjoittaa.
Äidinkieli oli mieliaineitani koulussa, siinä vähässä mitä mie nyt olen niitä käynytkään, tosin...
Sitten minua kiinostaa ihmisten ajatukset.
Niin että nikkikö, - sehän on sinulla tuo sasus , eli tuo nimimerkkisi, eli lyhenne nimimerkistä :) Pirre* kirjoitti:
, voihan se olla että oisi kehittävämpääkin tekemistä, tälle käytetylle nettiajalle, mutta hitot siitä..mie ainakin olen jo niin kehittynyt (kehityskelvoton) yksilö, että mulle riittää jo tämä nettisivistys.
Lapasia mie olen neulonu loppuiäksi, saapi riittää nypäläykset, - mie tykkään kirjoittaa.
Äidinkieli oli mieliaineitani koulussa, siinä vähässä mitä mie nyt olen niitä käynytkään, tosin...
Sitten minua kiinostaa ihmisten ajatukset.
Niin että nikkikö, - sehän on sinulla tuo sasus , eli tuo nimimerkkisi, eli lyhenne nimimerkistä :)Nih, nyt seki on selvitetty.. KIITOS:)) Joo,oishan sitä vaik mitä tekemistä,ainahan sitä kuiteski jotaki höösää. Mulle tää kirjotus homma ei oo ollu ikinäs helppoo,mut mitä siitä. Joskos tän kirjotteluni kuiteski joku ymmärtäs.. Sit sellane asia,ettei minun mielestä haittaa,vaik joskus jutut rönsyileeki muualle.Se INHIMMILLISYYS!!!
- onni kev,.
tutkijan näkökulma kirjoitti:
Yhteiskuhnta, jossa "hyväksytään" tietyt
epähumaanilla pinnalla.
voi poistaa sähköpostinsa, johon on laittanut tekstiä, jota hetken päästä katuu.
havaittu ja huomioitu.
ja kustantaa, koska se on heillekin tärkeää informaatiota. Valtiolla on insrumentit
tutkimuksen suorittamiseen.Sillä "Tutkijan näkökulmaan on tullut sivistykseen kuulumattomia kirjoitus virheitä".
Kirjaimet ovat pakanneet vääräänpaikkaan tai oikeammin: Oikeankirjaimen tilalla on väärä kirjain..
Ps. Olen harmitellut itsekkin sitä joskus kirjottaessani.. - meikäläistä
onni kev,. kirjoitti:
Sillä "Tutkijan näkökulmaan on tullut sivistykseen kuulumattomia kirjoitus virheitä".
Kirjaimet ovat pakanneet vääräänpaikkaan tai oikeammin: Oikeankirjaimen tilalla on väärä kirjain..
Ps. Olen harmitellut itsekkin sitä joskus kirjottaessani..kirjoitusvirheet. Osaan lukea sellaistakin tekstiä ja se on ihan höpönpöpöä täällä niistä edes mainita. Ei tämä palsta niin korkealentoinen ole.
- katumus pilleri
epähumaanilla pinnalla.
havaittu ja huomioitu.
tutkimuksen suorittamiseen.Tuskin hömppäkirjoittelumme on nyt niin vaarallista.
Minä en kadu mitään, ainakaan teidän keskuudessa.
on sensortin sakkia koko hömmppä popula. - =--__--___-_
katumus pilleri kirjoitti:
Tuskin hömppäkirjoittelumme on nyt niin vaarallista.
Minä en kadu mitään, ainakaan teidän keskuudessa.
on sensortin sakkia koko hömmppä popula.Kas näin sitä juttua aikaan saadaan :)))))
=DW= - Meriläinen
epähumaanilla pinnalla.
havaittu ja huomioitu.
tutkimuksen suorittamiseen.tilaa tutkimuksen saa yleensä sellaisen vastauksen kun haluaa.
Eräällä työmaallani oli "myrkytysongelma", työn tekijä joutui käsittelemään ainetta vuosia jonka ansiosta hänen tyttärensä syntyi vajavaisena.
Työantaja tilasi tutkimuksen kyseiseen tilaan johtuen ja kuinkas ollakaan syytä ei löydetty työmaalta.
Tutkimustuloksiin ei kannata luottaa, niitä vääristellään ihan miten sattuu.
- palstakuritettu
että täällä on valikoivia ja loleroivia aloituksia kuten: 'Ystäväni mun', noon eihän tuollaiseen aloitukseen voi jokainen edes osallistua. Eikä se ole kiinni siitä onko nikillinen vai ei.
- kielioppivirheitä
ja lauserakennevirheitä vilisee hutkijan kirjoituksessa. Joku vedättää pienessä pierussa Hoh hoo :))))
- HTZA
aikaisemmin huomannut.
Me huomasimme. - vasta äsken
HTZA kirjoitti:
aikaisemmin huomannut.
Me huomasimme.ei tämmöisiä ketjuja jaksa kokonaan kahlata.
- HTZA
vasta äsken kirjoitti:
ei tämmöisiä ketjuja jaksa kokonaan kahlata.
lapsellisena, tietämättä asiasta mitään?
- sulaudun
HTZA kirjoitti:
lapsellisena, tietämättä asiasta mitään?
joukkoon.Tilulii!!!
- arvostelu
Kopittelija kirjoitti:
>Tuleeko nettikirjoittelusta itseään ylläpitävä toiminto, jonkinlainen koukuttaja ja addiktio. Kirjoittelu ei anna rauhaa, vaan pitää aina päästä kirjoittamaan.<
Laitoin lainauksen tuosta linkistäsi. Aloin miettiä että ärsyttääkö nykytoimittajia kun mielipiteiden ilmaisu oli ennen vain heidän yksityisoikeuttaan kun olivat vaivalla päässeet töihin ties mihin maaseutulehteen.
Nyt kun on internet,kuka tahansa kansalainen saa äänensä kuuluviin. Ei ole mitään tiukkapipoista päätoimittajaa päättämässä kenen hengentuotos julkaistaan ja kenen ei.
Olen sitä mieltä että joillekin nettikirjoittelu voi olla hyvinkin terapeuttista jos ei muuten saa purettua sisintään. - tutkijan näkökulmasta
arvostelu kirjoitti:
>Tuleeko nettikirjoittelusta itseään ylläpitävä toiminto, jonkinlainen koukuttaja ja addiktio. Kirjoittelu ei anna rauhaa, vaan pitää aina päästä kirjoittamaan.<
Laitoin lainauksen tuosta linkistäsi. Aloin miettiä että ärsyttääkö nykytoimittajia kun mielipiteiden ilmaisu oli ennen vain heidän yksityisoikeuttaan kun olivat vaivalla päässeet töihin ties mihin maaseutulehteen.
Nyt kun on internet,kuka tahansa kansalainen saa äänensä kuuluviin. Ei ole mitään tiukkapipoista päätoimittajaa päättämässä kenen hengentuotos julkaistaan ja kenen ei.
Olen sitä mieltä että joillekin nettikirjoittelu voi olla hyvinkin terapeuttista jos ei muuten saa purettua sisintään.On suhteellisestikki ottaen vaarallista
ajatella, että nettipalsta olisi joku
erityinen terapeuttinen istrumentti.
Se esteenä on se suuri ja ratkaiseva
tekijä: et tunne, tunnista, vastapuolta,
etkä sitä konkreettista todellisuutta.
Miksi tämä on tärkeä asia?
Siksi että kun ei tunne, ei tiedosta
vastuuta. "Terapeuttisesta kirjoittamisesta"
muodostuu kiusaamisen alalaji ja kaiken
lisäksi syntyy riippuvuus. Tulee päivän
tavaksi purkaa eri tason paineet palstalla.
Et koe enää purkavasi asioita elävälle
yksilölle, joka tuntee kipua ja kärsii.
Vaan ikäänkuin johonkin kenttään, jolla on velvollisuus sulataa, suvaita, paineesi.
Lain mukaan tämänkin palstan
julkaisujen poistoista tai siirroista
vastaa palstan ylläpitäjä, ei
kukaan päätoimittaja. - Pirre*
On suhteellisestikki ottaen vaarallista
Vaan ikäänkuin johonkin kenttään, jolla on velvollisuus sulataa, suvaita, paineesi.
kukaan päätoimittaja.taitaa olla, ainakin tällä palstalla, melekosen vähäistä..
Kuulutkohan yliopiston tutkijiin ehkä itse, vai mistä perspektiivistä asiaa tarkastelet, vai pelkästään tuon kys. artikkelin pohjaltako teet päätelmiä, tai arvioit asiaa?
I - tutkijan näkökulmasta
Pirre* kirjoitti:
taitaa olla, ainakin tällä palstalla, melekosen vähäistä..
Kuulutkohan yliopiston tutkijiin ehkä itse, vai mistä perspektiivistä asiaa tarkastelet, vai pelkästään tuon kys. artikkelin pohjaltako teet päätelmiä, tai arvioit asiaa?
IKoulukiusaaja tunnistaa tekonsa
negatiiviset vaikutukset vasta
vuosien päästä. Kiusattu kärsii
niistä koko ikänsä.
Netissä tämä toimii pitkälle samoin.
Allekirjoittaneen nettikuisaamisen
runsaus yllätti. Ja sen laatukin.
Tarkastelen asiaa puolueettomasti
lähietäisyydeltä.
Intressini ovat neutraalit. tutkijan näkökulmasta kirjoitti:
Koulukiusaaja tunnistaa tekonsa
negatiiviset vaikutukset vasta
vuosien päästä. Kiusattu kärsii
niistä koko ikänsä.
Netissä tämä toimii pitkälle samoin.
Allekirjoittaneen nettikuisaamisen
runsaus yllätti. Ja sen laatukin.
Tarkastelen asiaa puolueettomasti
lähietäisyydeltä.
Intressini ovat neutraalit.joutuvat joskus kiusatuksi ja mollatuksi, tai ainakin melkein kaikki, ja kun ei ota kovin itseensä ja osaa olla provosoitumatta - myrsky vesilasissa tyyntyy..
En sitä sano, etteikö kiusaamista ole eikä se ole kenestäkään kivaa, ja se on typerää kiusaajalta.- tutkijan näkökulmasta
Pirrejuupas kirjoitti:
joutuvat joskus kiusatuksi ja mollatuksi, tai ainakin melkein kaikki, ja kun ei ota kovin itseensä ja osaa olla provosoitumatta - myrsky vesilasissa tyyntyy..
En sitä sano, etteikö kiusaamista ole eikä se ole kenestäkään kivaa, ja se on typerää kiusaajalta.Nettipalstalla, l virtuaalimaailmassa,
on tavattoman vaikea määritellä, mitä
kiusaaminen tuntuu. Ei tunne yksilöä,
ei ole konkreettista kontaktia.
Toisen vastustustus mekanismit ovat
vahvemmat kuin toisella.
Itselleni oli yllätys kiusaamisen
laajuus ja rajuus. Toisaalta myönteinen suhtautuminen kiusaamiseen.
Tapahtumakethu on rakenteellisesti hyvin verrannollinen suurelta osin
koulukiusaamiseen.
Kun paha olo tahdotaan siirtää muihinkin,
siinä on paljon psyykkistä dramatiikkaa.
Ketju, joka olisi hyvä omaehtoisesti
katkaista. - Meriläinen
On suhteellisestikki ottaen vaarallista
kukaan päätoimittaja.täynnä tekstiä kun kirjottelen omia olojani ulos.
Ja siellä ei kukaan vastaa, sekin on terapeuttista.
kun aloin tänne kirjoittelun kirjoitan kyllä ihan ihmisille, luulen että toisten koneiden takana on ihmisiä ei robotteja.
Tämä on minusta hauskaa, eli silloin myös katson että se on terapeuttista.
Jos minulla on huono päivä takana ja täällä kohtaan ihmisiä jotka saa nauramaan niin miksi hyvä tutkija sen katsoo.
Olen siirtynyt televion äärestä tämän koneen ääreen joten minulta ei edes mene aikaa sen kummemmin.
Ja tietysti tämä on nyt tälläinen minä minä selitys, mutta koska elän omaa elämääni en jonkun toisen palstalaisen kirjoitan myös itsestäni,
En usko että olen kovin erilainen verrattuna muihin, vaikka olishan se upeeta olla erilainen kuin muut.
- Meriläinen
palstalla koska musta on kivaa lukea ja kirjoitella tänne.
Siinä se.
Kaikesta ei tarvi tehdä niin vaikeeta tai ihmeellistä.- tutkijan näkökulmasta
Tutkimuksen tarkoitus on jakaa
ohjelmiston kehittyäjille informaatiota.
Puolueetonta ja asennevapaata.
Heillä taas on intresseissään tarkoitus
kehittää ohjelmistoja.
ja lopulta hyöty aivan varmaan
on käyttäjien, eli nettipalstoilla
vierailevien yksilöiden.
Asenteellisesti kehitykseen jokainen
suhtautuu lähtökohdistaan. - Meriläinen
Tutkimuksen tarkoitus on jakaa
ohjelmiston kehittyäjille informaatiota.
Puolueetonta ja asennevapaata.
Heillä taas on intresseissään tarkoitus
kehittää ohjelmistoja.
ja lopulta hyöty aivan varmaan
on käyttäjien, eli nettipalstoilla
vierailevien yksilöiden.
Asenteellisesti kehitykseen jokainen
suhtautuu lähtökohdistaan.kehittämistä tämäkin palsta kaipaa?
Täällä on kaikkea ja kaikeksi.
Joskus on ihan hyvä ettei niin kauheasti tutkita kaikkea, kun mun päästäni ei kuitenkaan kukaan tutkija ota selvää.
Kuviteltu hyöty ei aina todellakaan ole mitään hyötyä. Monesti olen tässä elämässä sen saanut nähdä.
Joku jossain pöytänsä takana tekee ja suunnittelee ja todellisuus menee päin peetä.
Insinööritkin monia vuosia kouluja käyvät ja kauheasti suunnittelevat ja tehty suunnitelma haittaa paljon enemmän kun auttaa, mutta sooou näinhän se on ollut ja näin kai tulee olemaan. - tutkijan näkökulmasta
Meriläinen kirjoitti:
kehittämistä tämäkin palsta kaipaa?
Täällä on kaikkea ja kaikeksi.
Joskus on ihan hyvä ettei niin kauheasti tutkita kaikkea, kun mun päästäni ei kuitenkaan kukaan tutkija ota selvää.
Kuviteltu hyöty ei aina todellakaan ole mitään hyötyä. Monesti olen tässä elämässä sen saanut nähdä.
Joku jossain pöytänsä takana tekee ja suunnittelee ja todellisuus menee päin peetä.
Insinööritkin monia vuosia kouluja käyvät ja kauheasti suunnittelevat ja tehty suunnitelma haittaa paljon enemmän kun auttaa, mutta sooou näinhän se on ollut ja näin kai tulee olemaan.Netti kokonaisuutena on äärettömän
vähän tutkittua aluetta ja näen
rakenteellisesti myönteisenä kaikkien
kaanlta, että tämäkin osio tutkitaan.
Kun ohjelmistojen tekijä saavat informaatiota,
uskon että he kehittävät ohjelmistoja.
Kehitys aina tietää muutosta jua
logistiikan mukaan muutoksia
osa vastustaa. Lopulta se kuitenkin
kääntyy kaikkien hyödyksi.
Pitää myös muistaa, että tämän
palstan käytännöt on paljon myös
käyttäjistä kiinni.
Loppukomenttina tähän voisi
todeta että: enemmän omaehtoista
vastuuta ja älyllisyyttä.
Vähemmän selkeää kiusaamista.
Älyllisyys ei tapa keskustelua,
vaan tuo siihen mielekkyyttä. - tutkijan näkökulmasta
Netti kokonaisuutena on äärettömän
vähän tutkittua aluetta ja näen
rakenteellisesti myönteisenä kaikkien
kaanlta, että tämäkin osio tutkitaan.
Kun ohjelmistojen tekijä saavat informaatiota,
uskon että he kehittävät ohjelmistoja.
Kehitys aina tietää muutosta jua
logistiikan mukaan muutoksia
osa vastustaa. Lopulta se kuitenkin
kääntyy kaikkien hyödyksi.
Pitää myös muistaa, että tämän
palstan käytännöt on paljon myös
käyttäjistä kiinni.
Loppukomenttina tähän voisi
todeta että: enemmän omaehtoista
vastuuta ja älyllisyyttä.
Vähemmän selkeää kiusaamista.
Älyllisyys ei tapa keskustelua,
vaan tuo siihen mielekkyyttä.PS: anteeksi kirjoitusvirheet, on
kiire. Asia lienee tulee esiin.
Hyvää jatkoa palstalle ja varmasti
muutoksia tulee, kaikkien hyödyksi. - Meriläinen
PS: anteeksi kirjoitusvirheet, on
kiire. Asia lienee tulee esiin.
Hyvää jatkoa palstalle ja varmasti
muutoksia tulee, kaikkien hyödyksi.jos tälle palstalle muutoksia tulee, silloin voi olla yksi käyttäjä vähemmän.
Kaikki lieveilmiöt kuuluu tänne.
Ei tulisi mitään jos täällä vain oltaisiin samaa mieltä. - tutkijan näkökulmasta
Meriläinen kirjoitti:
jos tälle palstalle muutoksia tulee, silloin voi olla yksi käyttäjä vähemmän.
Kaikki lieveilmiöt kuuluu tänne.
Ei tulisi mitään jos täällä vain oltaisiin samaa mieltä.Terveessä keskustelussa ollaan tavattomankin
erimielisiä, mutta keskustelevia.
Kiusaaminen ja loukkaaminen, ei ole
kenenkään etu ja siitä ei saa tulla
yleisesti hyväksytty tapa "elävöittää"
keskustelua.
Ja selkeisiin tapauksiin uskoakseni
kiinnitetään huomiota jatkossa. Tämä
viesti on tullut käyttäjiltä.
Tietty vapaamuotoisuus ja toisaalla
lieveilmiöt, ovat kaksi aivan eri
asiaa. On vaarallista ne sekoittaa.
keskustelevia - Pirre*
Terveessä keskustelussa ollaan tavattomankin
keskustelua.
keskusteleviapalsta kiusaaminen estettäisiin, miusta siihen ei ole muuta keinoa kuin kirjoittajien "sivistäminen", tai tiukka kontroli palstan ylläpitäjän taholta, mutta kun meillä on maassamme laki sananvapaudesta - siihen vedoten voidaan mielipiteen estämisestä tehä rikos.
Ne katumusnappulat on ihan yhtä tyhjän kanssa, kuka kiusaaja niitä sitten käyttäisi, miun mielipie on ettei kukkaa.. - tutkijan näkökulmasta
Pirre* kirjoitti:
palsta kiusaaminen estettäisiin, miusta siihen ei ole muuta keinoa kuin kirjoittajien "sivistäminen", tai tiukka kontroli palstan ylläpitäjän taholta, mutta kun meillä on maassamme laki sananvapaudesta - siihen vedoten voidaan mielipiteen estämisestä tehä rikos.
Ne katumusnappulat on ihan yhtä tyhjän kanssa, kuka kiusaaja niitä sitten käyttäisi, miun mielipie on ettei kukkaa..Katumusnappula kansainväisesti koskee
sähköposteja. Uskon että se palstoilla
vaikuttaisi päinvastoin. Olisi mahdollisuus kirjoittaa pöyrityttävä teksti ja jonkun
ajan kuluttua poistaa se. Näin esimerkkinä.
Sananvapautta ei ole syytä rajoittaa,
mutta rajuimmissa tapauksissa sanomisen
vapautta pitää kontroloida. Tapauksissa,
joissa on yksilöön kohdistuvaa, selkeää,
loukkaamista.
Sananvapuden varjolla ei pidä sallia
kirjoittelua, jossa on kriminaalit piirteet. - Meriläinen
Terveessä keskustelussa ollaan tavattomankin
keskustelua.
keskusteleviamonenlaista huumoria ja sitten on niitä jotka ei välttämättä ymmärrä huumoria.
Kun tulin palstalle ja minulle heiteltiin juttuja jotka itse huomasin heti huumoriksi, enkä niistä loukkaantunut vaan viestitin omalla tavallani takaisin.
Täällä oli ystävällisiä sieluja jotka tulivat minua puolustamaan, oli kiitollinen ja otettu siitä mutta silloin tajusin että me ei todellakaan ymmärretä läheskään aina toisiamme.
Usein luen asioita vähän eri tavalla kun se on kirjoitettu, ja minusta on ikävää jos minulle kirjoitettu tietynlainen huumori täältä poistuisi.
Jotkut sen katsoivat kiusaamiseksi minä en.
- =-------------
Netin idea kun on nimenomaan aina ollut sananvapaus. Ja nyt sitten neropattiluokkakin on hokannut suuren asian " rahvaallakin on mielipiteitä". Joo se pitää hetimiten torpata sellainen synti.
Ja naurettavaksi asian tekee se, että alkujaan netti oli harvojen valittujen herkkua.
=DW=- tutkijan näkökulmasta
Tutkimus tai tutkija ei ole
mekanismeja, jotka millään tasolla edes ottaa kantaa sananvapauteen. Saatika olisi
rajoittamassa, määrittelemässä sitä.
Tutkijan asenne tässäkin suhteessa neutraali.
Jos tutkimus havaitsee nettipalstoilla
kohtuudesta poikkeavaa käytöstä,
käyttäytymistä, se tuskin on tutkimusta
tekevän intressin vika.
Mikä on "rahvaan mielipide" ja mikä
toisaalla nettikiusaamista? Yksilön
vastuu tässä suhteessa on suuri ja sitä
aivan varmasri rekisteröity nimimerkki
kasvattaa.
On pakko analyyttisemmin tarkkailla
omia tekstejään. Mitä ja miten itseään
ilmaisee.
Vastuun tunnistaminen on aina
Positiivinen reaktio. - ent.tehtaantyttö
mekanismeja, jotka millään tasolla edes ottaa kantaa sananvapauteen. Saatika olisi
tekevän intressin vika.
kasvattaa.
ilmaisee.
Positiivinen reaktio.Täällä ihmiset haluavat korostan sanaa vapaasti kirjoittaa, vaihtaa mielipiteitään, keskustella jotkut hyvinkin avoimesti muiden toisten kanssa. Esimerkiksi minä. Sitten, täällä näsäviisastallaan että, mitä täällä saa kirjoittaa kenelle vastata ja millä tavalla. Häpeä. Juuri kun suomalaiset tavalliset ihmiset vähänkin uskaltavat tulla ulos kuorestaan. Tulee sinun tapaisia tomppeleita tänne opettamaan kuinka täällä saa kirjoittaa. Tutki nyt vaan rauhassa sitä omaa pientä napaasi. Ja jätä ihmiset täällä rauhaan. Sinulla ei ollut edes siviilirohkeutta sen vertaa että, olisit tuon typerän aloituksesi kehdanut rekiströityneellä nicillä tänne kirjoittaa. Miksi? Mutta, sinulla on niin paljon typeryyttä ja rohkeutta tulla tänne muita kirjoittajia vähättelemään ja arvostelemaan että oksettaa!
Keskity rauhassa tutkimaan omaa napaasi! Jätä muut ihmiset ulkopuolelle.
t.friidu
Täällä ihmiset haluavat korostan sanaa vapaasti kirjoittaa, vaihtaa mielipiteitään, keskustella jotkut hyvinkin avoimesti muiden toisten kanssa. Esimerkiksi minä. Sitten, täällä näsäviisastallaan että, mitä täällä saa kirjoittaa kenelle vastata ja millä tavalla. Häpeä. Juuri kun suomalaiset tavalliset ihmiset vähänkin uskaltavat tulla ulos kuorestaan. Tulee sinun tapaisia tomppeleita tänne opettamaan kuinka täällä saa kirjoittaa. Tutki nyt vaan rauhassa sitä omaa pientä napaasi. Ja jätä ihmiset täällä rauhaan. Sinulla ei ollut edes siviilirohkeutta sen vertaa että, olisit tuon typerän aloituksesi kehdanut rekiströityneellä nicillä tänne kirjoittaa. Miksi? Mutta, sinulla on niin paljon typeryyttä ja rohkeutta tulla tänne muita kirjoittajia vähättelemään ja arvostelemaan että oksettaa!
t.friidu
t.friiduTämä tekstisi hyvin kuvaa tätä netin
asenteellisuutta: kaikki hyvin, kun olet
kanssani samaa mieltä. mene pois, jos olet erimieltä.
Nettikiusaaminen toimii tämän ajattelun
pohjalta.
Aloiotus, mielipide, ajatus, joka sotii
omaa ajatusmallia vastaan on negatiivinen.
Se pitää halventaa, poistaa. Näinhän
sananvapautta itseasiassa rajoitetaan
juuri.
Olet arkesi paineissa, mutta
tämäntyylinen kirjoittaminen ei anna
sinusta äärettömän positiista kuvaa.
Kaiken lisäksi loukkaat eniten itseäsi.
Ja kuvaasi, mitä annat ihmisenä esiin. - ent.tehtaantyttö
Tämä tekstisi hyvin kuvaa tätä netin
asenteellisuutta: kaikki hyvin, kun olet
kanssani samaa mieltä. mene pois, jos olet erimieltä.
Nettikiusaaminen toimii tämän ajattelun
pohjalta.
Aloiotus, mielipide, ajatus, joka sotii
omaa ajatusmallia vastaan on negatiivinen.
Se pitää halventaa, poistaa. Näinhän
sananvapautta itseasiassa rajoitetaan
juuri.
Olet arkesi paineissa, mutta
tämäntyylinen kirjoittaminen ei anna
sinusta äärettömän positiista kuvaa.
Kaiken lisäksi loukkaat eniten itseäsi.
Ja kuvaasi, mitä annat ihmisenä esiin.minuun sinun näsäviisaus ei pure. Sori vaan!
minuun sinun näsäviisaus ei pure. Sori vaan!
t.friiduNäsäviisaus fiktioosi en ota
kantaa.
Uskon että nettikäyttäytymiseesi ja
nettipersdoonasi rakenteisiin asentuu
uusia asioita ja erilaista ajattelua. - ent.tehtaantyttö
Näsäviisaus fiktioosi en ota
kantaa.
Uskon että nettikäyttäytymiseesi ja
nettipersdoonasi rakenteisiin asentuu
uusia asioita ja erilaista ajattelua.sinunlaisesi tomppelit eivät minua muuta;)
sinunlaisesi tomppelit eivät minua muuta;)
t.friiduSilloin kun sanot, ettet koskaan
muutu, olet jo kulkemassa toiseen
suuntaan.
Sigmund Freud - ent.tehtaantyttö
Silloin kun sanot, ettet koskaan
muutu, olet jo kulkemassa toiseen
suuntaan.
Sigmund Freudtahdostasi. Siinä ero. Muuttumista en ole kieltänyt. Koska, se luonnollista, ihan meille kaikille. Sinä vain et, pysty minuun vaikuttamaan. Sori.
t.friidu - ala-arvoista tekstiä
Täällä ihmiset haluavat korostan sanaa vapaasti kirjoittaa, vaihtaa mielipiteitään, keskustella jotkut hyvinkin avoimesti muiden toisten kanssa. Esimerkiksi minä. Sitten, täällä näsäviisastallaan että, mitä täällä saa kirjoittaa kenelle vastata ja millä tavalla. Häpeä. Juuri kun suomalaiset tavalliset ihmiset vähänkin uskaltavat tulla ulos kuorestaan. Tulee sinun tapaisia tomppeleita tänne opettamaan kuinka täällä saa kirjoittaa. Tutki nyt vaan rauhassa sitä omaa pientä napaasi. Ja jätä ihmiset täällä rauhaan. Sinulla ei ollut edes siviilirohkeutta sen vertaa että, olisit tuon typerän aloituksesi kehdanut rekiströityneellä nicillä tänne kirjoittaa. Miksi? Mutta, sinulla on niin paljon typeryyttä ja rohkeutta tulla tänne muita kirjoittajia vähättelemään ja arvostelemaan että oksettaa!
t.friidu
t.friidukirjoitit. Teit juuri sen itse, mistä toista syytät. Olen myös itse joutunut kerran Sinun arvostelusi kohteeksi ja sekin oli ala-arvoista.
Silloin puutuit minun ja toisen nikin keskinäiseen keskusteluun. Puuttua toki saa, ei tämä palsta ole ollenkaan tarkoitettu kahden keskisiin keskusteluihin, mutta kun puuttuu, niin pitää ensin ajatuksella lukea se teksti, mihin puuttuu ärhäkkäästi.
Anteeksi Friidu "ärhäkkäät" sanani, kuitenkin me olemme keskenämme mukaviakin kirjoitelleet ja Sinun persoonasi sopii tänne. On mukavaa, kun kevennät keskustelua esim. mustikansinisillä kengilläsi.
Mukavaa iltaa toivotan :-). - ===---___-___
tekevän intressin vika.
kasvattaa.
ilmaisee.
Positiivinen reaktio.Sulla ole muuta kuin vakava netti-addiktio.
=DW= - kiinnostavaa
tekevän intressin vika.
kasvattaa.
ilmaisee.
Positiivinen reaktio.tietää, kuinka paljon Sinä olet aikaasi viettänyt netin keskustelupalstoilla/chatissa?
- tutkijan näkökulmasta
kiinnostavaa kirjoitti:
tietää, kuinka paljon Sinä olet aikaasi viettänyt netin keskustelupalstoilla/chatissa?
Työajan ulkopuolella en laisinkaan.
- kiinnostavaa
Työajan ulkopuolella en laisinkaan.
surfailla työaikana?
Oletko kenties itse tuon artikkelin kirjoittaja, jolla aloitit tämän ketjun? - ent.tehtaantyttö
ala-arvoista tekstiä kirjoitti:
kirjoitit. Teit juuri sen itse, mistä toista syytät. Olen myös itse joutunut kerran Sinun arvostelusi kohteeksi ja sekin oli ala-arvoista.
Silloin puutuit minun ja toisen nikin keskinäiseen keskusteluun. Puuttua toki saa, ei tämä palsta ole ollenkaan tarkoitettu kahden keskisiin keskusteluihin, mutta kun puuttuu, niin pitää ensin ajatuksella lukea se teksti, mihin puuttuu ärhäkkäästi.
Anteeksi Friidu "ärhäkkäät" sanani, kuitenkin me olemme keskenämme mukaviakin kirjoitelleet ja Sinun persoonasi sopii tänne. On mukavaa, kun kevennät keskustelua esim. mustikansinisillä kengilläsi.
Mukavaa iltaa toivotan :-).tekstilläni sinua. Ihminen vaan minäkin.
Hyvää Iltaa vaan sinne, kuka sitten lienetkin..
Minusta, vaan on ärsyttävää, että, ei uskalleta täällä omalla nicillä kirjoittaa...on niin helppo mennä puskaan...ikään kuin ei uskaltaisi seistä omien sanojensa takana...no, tämä on vaan minun mielipiteeni..minun omat kun kasvoni ovat myös tuolla galleriassa;) on vain jotenkin reilumpaa...mutta, meitä on monta erilaista kirjoittaa täällä..
tekstilläni sinua. Ihminen vaan minäkin.
Hyvää Iltaa vaan sinne, kuka sitten lienetkin..
Minusta, vaan on ärsyttävää, että, ei uskalleta täällä omalla nicillä kirjoittaa...on niin helppo mennä puskaan...ikään kuin ei uskaltaisi seistä omien sanojensa takana...no, tämä on vaan minun mielipiteeni..minun omat kun kasvoni ovat myös tuolla galleriassa;) on vain jotenkin reilumpaa...mutta, meitä on monta erilaista kirjoittaa täällä..
t.friiduMinä otan tämän vain nettimaailmana, enkä loukkaannu näistä kirjoitteluista, tuskin Sinäkään loppupeleissä.
Joskus n. vuosi sitten minäkin kirjoittelin rekatulla nikillä. Anonyymejä ollaan, onko rekattu vai ei, paitsi ne, joilla kuva on eli varo vaan, kun kiskaisen hihasta Mannerheimintiellä ja esittäydyn. :-) - ent.tehtaantyttö
Minä otan tämän vain nettimaailmana, enkä loukkaannu näistä kirjoitteluista, tuskin Sinäkään loppupeleissä.
Joskus n. vuosi sitten minäkin kirjoittelin rekatulla nikillä. Anonyymejä ollaan, onko rekattu vai ei, paitsi ne, joilla kuva on eli varo vaan, kun kiskaisen hihasta Mannerheimintiellä ja esittäydyn. :-)friidulla kun vähän levoton mieli muutenkin...hitsi, kevät saa ihmeitä ihmisissä aikaan;) no, parempi etten kerro...en minäkään täällä tosissani kaikkia kirjoituksia ota;) miten voisikaan? Se mikä itselle on "huumoria" saattaa toiselle olla kuoleman vakava asia..joten kyllä näitä väärinkäsityksiä, ihan pakosta mielestäni täällä syntyy. Eriasia olisi jos, tämä keskustelu käytäisiin..ihan oikeasti live-elämässä kasvotusten. Enemmän minulle tämä kirjoittaminen on minullekin "rentoutumista" arjesta...ja monia tosi mukavia kirjoittajia täällä palstalla käy päivittäin ja tuleehan sitä nopeasti aina väliin kirjoitettua mitä sattuu..nopea kun olen muutenkin luonteeltani...
friidulla kun vähän levoton mieli muutenkin...hitsi, kevät saa ihmeitä ihmisissä aikaan;) no, parempi etten kerro...en minäkään täällä tosissani kaikkia kirjoituksia ota;) miten voisikaan? Se mikä itselle on "huumoria" saattaa toiselle olla kuoleman vakava asia..joten kyllä näitä väärinkäsityksiä, ihan pakosta mielestäni täällä syntyy. Eriasia olisi jos, tämä keskustelu käytäisiin..ihan oikeasti live-elämässä kasvotusten. Enemmän minulle tämä kirjoittaminen on minullekin "rentoutumista" arjesta...ja monia tosi mukavia kirjoittajia täällä palstalla käy päivittäin ja tuleehan sitä nopeasti aina väliin kirjoitettua mitä sattuu..nopea kun olen muutenkin luonteeltani...
t.friidumeikäläisellä, nopea on tämäkin akka ja kevättä on rinnoissa (jopa molemmissa).
Pitäisi löytää joku "urpo", jonka kanssa voisi kesällä syödä vaikka samaa jäätelötöttöröö, kääk.
Sullahan se on kotona jo valmiina. - ent.tehtaantyttö
meikäläisellä, nopea on tämäkin akka ja kevättä on rinnoissa (jopa molemmissa).
Pitäisi löytää joku "urpo", jonka kanssa voisi kesällä syödä vaikka samaa jäätelötöttöröö, kääk.
Sullahan se on kotona jo valmiina."urpoksi"; vaikka minua rakastaankin.;)Minut taas "löydetään"...vaikka itsellä ei tuota kevättä rinnoissa olisikaan;) ihan kivaa sekin...nooh, varattu nainenhan minä. Kuhan hulluttelen. Aina tämän asian selväksi teen..mutta kyllä, se aina kummasti mieltä piristää jos, huomataan...
ja kyllä tuo oma kultanikin huomataan...komea mies..periaate kun sama kummallakin...katsoa saa, muttei koskea;) Kovin on uskollista sorttia tämä nainen on kuten miehenikin. Ei niistä miehistä kyllä koskaan tiedä..vaikka kuinka omia olisi.. parempi olla ajattelematta sen tarkemmin...
t.friidu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706594
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283158- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566- 151564
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341349
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471273