Minulla on ystävä, joka on kärsinyt jo pitkään eriasteisista masennuksista, ahdistuksista ja muista mielenterveyden ongelmista. Takana on myös pari itsemurhayritystä.
Henkilö saa jatkuvasti ammattiapua ja hänellä on myös hyvä parisuhde. Kuitenkin hän on jostakin syystä ottanut tavakseen soitella minulle säännöllisen epäsäännöllisesti vuodatuspuheluita. Noita puheluita tulee keskimäärin yksi viikossa.
Olen väsynyt olemaan psykologi. Minulla on kaksi pientä lasta ja muitakin kiireitä. Minulla on siis jo täysi työ pysyä kiinni omassa elämässä ilman, että joku toinen kuormittaisi minua minä-keskeisillä huolilla.
Olen alkanut siis vältellä tapaamisia ja puheluita, mutta tapasimme kuitenkin henkilön kanssa ikään kuin pakon edessä pari viikkoa sitten. Tuolloin hän alkoi syyllistää minua, kuinka en ehdi vastata ikinä puhelimeen. Lisäksi hän aina ajelee säännöllisesti kotimme ohitse matkalla töihin, ja hän on siitä loukkaantunut, kun emme ole valmiita vastaanottamaan häntä ex tempore - kylään. Ja kun henkilö oli taannoin pitkällä sairaslomalla, hän alkoi tapaamishetkellä vuodattaa, kuinka ahdistavaa oli olla yksin ja kuinka hän olisi voinut silloinkin käydä meillä.
Minä olen siis väsynyt, ja olen vakaasti sitä mieltä, ettei minun tarvitse olla toisen psykologi ilman palkkaa. Tuntuu siltä, että usein kuuntelun (silloin kun olin valmis ottamaan puheluita vastaan päivittäin) palkkana on vain pelkkä syyllistäminen ja vittuiluripitys siitä, että asiani ovat hyvin.
Onko tuollainen syyllistäminen siis tyypillistä mielenterveyspotilaille? Onko heille tyypillistä myös takertua toiseen ja odottaa epärealistisia palveluksia muilta? Miten ylipäätään voisin toimia tällaisessa tilanteessa???
Tietääkö joku
10
372
Vastaukset
- saman kokenut
itseasiassa kyllä se on aika tyypillistä.pitää vain ymmärtää ensisijaisesti se,että kaverisi yrittää hakea juuri SINUSTA tukea,vaikkei se tietyn vaiheen jälkeen enää mieltä kohennakaan.olen itse kokenut saman,sekä tukena että tukeutujana.jälkimmäisessä tosin ymmärsin etten rasittaisi ystäviäni jutuillani liikaa,mutta se on vaan aika vaikeaa olla puhumatta huolistaan. ne kun pyörivät koko ajan päällimmäisenä mielessä. muutaman kaverin kanssa olen taas ollut se tukipilari.ja tiedän kyllä et jossain vaihees tuntu,et ne avioero ja perhehelvettijutut alko kyllä jo tympiin.kun tuli se sama olo,et ihan sama,mitä järkee koitat puhuu ja auttaa kun ei sitä uskota ja oteta apua vastaan.yhes tapauksessa sain vaan itse paskaa niskaan.toinen kiitti jälkikäteen vuolaasti. mut jos itsestäs tuntuu et ei jaksa enää,niin sano se.mutta koita tehdä se tahdikkaasti. masentunut ihminen kun on niin hauras. sanot esim,että haluat olla ystävä ja kkuunnella mutta kun et aina ehdi ja jaksa. rehellisesti.koita tätä....
- asia kaikille
Mielenterveysongelmista kärsivä on kuitenkin myös ihan oikea ihminen, jota voi lähestyä realistisesti. Loukata ei saa, pitää osata olla diplomaattinen.
Voisit yrittää lähestyä ystävääsi kertomalla hänelle, että niin paljon kuin haluatkin häntä auttaa, jatkuva valitus vie sinultakin voimia. Rehellisyys kunniaan!
Voisit myös ehdottaa, että aina kun tapaatte, se olisi myös hänen vapaapäivänsä huolista, eli keskittyisitte ihan johonkin muuhun, ja menisitte vaikka yhdessä ulos syömään tai elokuviin. Hänkin saisi jotain muuta ajateltavaa.
Kyllä mielenterveyspotilaskin ymmärtää järkevää puhetta, mutta on puhujasta kiinni, kuinka asiat asettelee järkevästi ja toista turhaan loukkaamatta. - dfgnjin
Ystäväväsi taitaa olla yksinäinen ja epävarma.
Kaipaa ystäviä, rakkautta ja hyväksyntää.
Tiedän. Olen itse sairastanut sen.- yksinäinen ole...
Ystävälläni on kyllä kavereita ja ystäviä. Hänellä on yksikin naisystävä, jonka kanssa hän tapaa jopa pari kertaa viikossa. Tämän tästä hänellä on ollut joku vieras tai hän on ollut jossakin kylässä. Tuntuu vain siltä, että ystäväni on ihmisriippuvuudessaan kyltymätön.
Olisin mielelläni hänen tukenaan, mutta pelkään hänen ahdistuksiaan ja piikkejään, joita minulle sataa jatkuvasti. Joten aion pitää jatkossakin etäisyyttä.
- .......
Toisaalta ymmärrän jos sua ahdistaa, mutta toi kyllä kuulostaa siltä että olet huono ystävä! Siis kerran viikossa tuleva vuodatuspuhelu on paljon??? Etkä voi ottaa ystävääsi kylään jos hän joskus ajaa talonne ohi??? Millainen ystävä tuollainen oikein on?!? Kyllä minäkin hiukan ihmettelisin jos joku minua kohtaan käyttäytyisi noin.
Jos puheluita, vuodatusta jne olisi enemmän kun kerran viikossa niin sanoisin hänelle, että yksinkertaisesti ei ole aikaa niin paljon lasten keskellä. Tai mainitsisin kuinka väsynyt itse olen lasten kanssa. Sinun pitää nyt ryhdistäytyä ja sanoa takaisin jos hän sinulle vittuilee. Ei millään pahalla, mutta sinunlaisesi "ystävät" ovat niitä pahimpia kun ei voi suoraan tai edes hieman epäsuoraan sanoa mikä mättää! Ja ilmeisesti suostuisit kuuntelemaan ystävääsi jos saisit psykologin palkkaa...- täysillä!
Mulle tuli ihan samanlainen olo kuin sinullekin alkuperäisen kirjoituksesta. Ei kummonenkaan ystävä tunnu olevan. Mitäs sitä sitten enää tekis vihamiehellä...?
täysillä! kirjoitti:
Mulle tuli ihan samanlainen olo kuin sinullekin alkuperäisen kirjoituksesta. Ei kummonenkaan ystävä tunnu olevan. Mitäs sitä sitten enää tekis vihamiehellä...?
Vaikka ihminen olisi kuinka sairas, niin se ei oikeuta häntä ilkeilyyn ja piikittelyyn. Tästä kai oli paljolti kyse alkuperäisen kirjoittajan väsymyksessä. Ja olen myös vakaasti sitä mieltä, että ystävyyden kuuluu olla molemminpuolista. Jos koko touhu perustuu sille, että toinen valittaa vain omista asioistaan kiinnostumatta toisen elämästä, kyseessä on hyötyminen ja hyväksikäyttö.
Jatkuvan tukipilarina olon raskaudesta ei tiedä kukaan muu kuin sellainen ihminen, joka on joutunut kyseiseen rooliin. Joten pitäkäähän mölyt mahassa ennen kuin alatte arvostella muita!- ......
annette28 kirjoitti:
Vaikka ihminen olisi kuinka sairas, niin se ei oikeuta häntä ilkeilyyn ja piikittelyyn. Tästä kai oli paljolti kyse alkuperäisen kirjoittajan väsymyksessä. Ja olen myös vakaasti sitä mieltä, että ystävyyden kuuluu olla molemminpuolista. Jos koko touhu perustuu sille, että toinen valittaa vain omista asioistaan kiinnostumatta toisen elämästä, kyseessä on hyötyminen ja hyväksikäyttö.
Jatkuvan tukipilarina olon raskaudesta ei tiedä kukaan muu kuin sellainen ihminen, joka on joutunut kyseiseen rooliin. Joten pitäkäähän mölyt mahassa ennen kuin alatte arvostella muita!Voi annette taas... huoh! Minähän kirjoitin että silloin pitää puhua suoraan eikä haukkua selän takana ettei jaksa. Ja ystävyys ei ole silloin molemmnpuoleista jos toinen ei ota edes kylään!! Kyllä vaikeina aikoina ystävän kuuluu tukea ja kuunnella jos itseään ystäväksi kutsuu! Ja kerta viikossa ei luulis olevan liikaa vaadittu. Eikös ystävät ole sitä varten että he myös auttavat ja ovat mukana huonoina hetkinä. Mutta ei toisaalta ole ensimmäinen kerta kun kirjoituksestasi käy selville ettet ole kummoinenkaan "ystävä".
...... kirjoitti:
Voi annette taas... huoh! Minähän kirjoitin että silloin pitää puhua suoraan eikä haukkua selän takana ettei jaksa. Ja ystävyys ei ole silloin molemmnpuoleista jos toinen ei ota edes kylään!! Kyllä vaikeina aikoina ystävän kuuluu tukea ja kuunnella jos itseään ystäväksi kutsuu! Ja kerta viikossa ei luulis olevan liikaa vaadittu. Eikös ystävät ole sitä varten että he myös auttavat ja ovat mukana huonoina hetkinä. Mutta ei toisaalta ole ensimmäinen kerta kun kirjoituksestasi käy selville ettet ole kummoinenkaan "ystävä".
Mun mielestä kannattaa myös pyrkiä puhumaan suoraan, jos ei halua jatkaa ystävyyttä. Mutta ymmärrän myös sen, ettei kaikille voi niin sanoa (ei kestetä totuutta) ja joku voi sitten hädissään yrittää päästä eroon ystävyydestä ottamalla hitaasti etäisyyttä.
Ja jos ihmisellä on mielenterveysongelmia, niin totuus on se, että kyse ole tilapäisestä huonosta hetkestä. Sellaisen ihmisen tukeminen on pitkässä juoksussa todella raskasta ja kuormittavaa, ja kyllä ihmisen on hoidettava ensin itsensä ja lapsensa ennen kuin voi antautua toisen käytettäväksi. Kaikissa elämäntilanteissa ei vain jaksa tukea. Ystävät ja psykologit ovat kaksi eri asiaa.
Oletko itse koskaan tukenut tai ollut vuosikausia tekemisissä henkisesti sairastuneen kanssa?- olen
annette28 kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa myös pyrkiä puhumaan suoraan, jos ei halua jatkaa ystävyyttä. Mutta ymmärrän myös sen, ettei kaikille voi niin sanoa (ei kestetä totuutta) ja joku voi sitten hädissään yrittää päästä eroon ystävyydestä ottamalla hitaasti etäisyyttä.
Ja jos ihmisellä on mielenterveysongelmia, niin totuus on se, että kyse ole tilapäisestä huonosta hetkestä. Sellaisen ihmisen tukeminen on pitkässä juoksussa todella raskasta ja kuormittavaa, ja kyllä ihmisen on hoidettava ensin itsensä ja lapsensa ennen kuin voi antautua toisen käytettäväksi. Kaikissa elämäntilanteissa ei vain jaksa tukea. Ystävät ja psykologit ovat kaksi eri asiaa.
Oletko itse koskaan tukenut tai ollut vuosikausia tekemisissä henkisesti sairastuneen kanssa?tukenut sekä oikeaa mielenterveysongelmasta kärsivää,että yrittänyt tukea ns.ihmisriippuvaista.tiedän miltä se tuntuu(huom.en ole edellä kirjoitellut ..... nimimerkki) työkaverini kävi läpi masennuksen vaikean ja riitaisan avioeron johdosta.tällöin kyllä "oireet"huomasi hyvin selkeästi.toisen kerran jouduin kohtaamaan m.t.ongelmaisen karmaisevan läheltä.silloinen mieheni,jonka kanssa olin ollut jo 10 vuotta,sairastui pahaan psykoosiin.2kk ennen häitämme.... kuten arvata saattaa,oli ne häät pakko perua,koska toinen osapuoli ei todellakaan elänyt tässä maailmassa. hän parani,mutta pitkän,2vuoden lääkekokeilujen,terapioiden ja hoitojen jälkeen.edelleen hän syö niitä lääkkeitä. nämä olivat niitä todellisia m.t.ongelmaisia.
sitten olvat taas ne ihmisriippuvaiset,joihin uskon alkukirjoittajan "ystävänkin"kuuluvan. on tahditonta haukkua kirjoittajaa huonoksi ystäväksi jos hän ei jaksa "ystävänsä" touhuja.todennäköisesti kommentoija ei ymmärrä mitä tarkoittaa hyvä ystävyys.
on katsos olemassa ihmisiä,jotka toimivat eräänlaisina energiavarkaina.he kuvittelevat,että voivat vain poiketa kylään harva se ilta ja istua puoleenyöhön vuodattaen vain OMIA huoliaan. jos tähän väliin kehtaa edes sanoa että itsellä ei juuri nyt (oikeastikaan)ole aikaa niin sitä seuraa kauhea raivari. puhumattakaan että suunnittelemasi vkonloppumenot täytyy aina perua,tai ottaa ns.ystävä messiin.
nämä "ystävät sitten märisevät koko matkan/vierailun/vieraiden käynnin ajan omia juttujaan. tämä saa loistavasti perheen sisäiset jännitteet uskomattoman kireäksi.
TIEDÄN mitä se on kun JOKA päivä soitetaan:hei voinks mä tulla kahveelle? ...ja taas meni se päivä jos suostuit.
jos itsellä on huolia,niin niitä tämä energiavaras ei juurikaan kuuntele,tai pahempaa,hän innostuu kontrolloimaan SINUN elämääsi.eli lähestulkoon käskyttämään mitä pitäisi tehdä aviomiehen/lapsien yms.kanssa.
ja sitten ne pinet,puolihuolimattomat vittuilupiikit.
niin,juuri ne joita saat kun esim.et just nyt kerennyt kahveelle hänen luokseen (vaikka olit juuri liikenteessä koska veit lastasi vatsataudin vuoksi lääkärille)tai kun istut hänen sohvalleen ja huomaat hetken päästä housujesi olevan märät (koiramme kusi siihen juuri,mut en viittiny sanoo ku kerkesit jo istumaan siihen) tai kun olet tullut juuri kotiin(mummosi hautajaisista)etkä jaksa lähteä bilettään.
tai kun olit jo menossa noin 20km päässä kotoa kun minun olisi pitänyt kääntyä takaisin,leikkaamaan hänen koiransa kynnet!!!
MIETI!!!
nämä kaikki on todellakin tapahtunut itselleni.mutta otin itteeni niskasta kiinni ja heivasin helvettiin elämästäni tämän energiavarkaan.suosittelen samaa muillekin.
koittakaa siis muistaa,varsinkin tämä ....... nimimerkillä kirjoittelijakin,että ystävyyden kuuluu olla molemminpuolista.jos se ei ole,niin silloin se on sitä ns.ihmisriippuvaisuutta. eikä sellaisten hylkääjiä tarvi sen enempää tölviä,kun se vika on siinä toisessa osapuolessa.
Luulet itselläsi olevan ystävän ja yhtäkkiä huomaat,että hän käyttääkin sinua törkeästi hyväkseen.....
hanki siis OIKEITA ystäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996204
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804812Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv993082Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302902Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262145Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191526Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371091Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?911079Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311006- 48784