onko minulla paniikkihäiriö?

tyttöööö------

niin eli olen 19- vuotias ja olen viimeisen kuukauden ajan kärsinyt yöllisistä ns."paniikkihäiriöistä".
Kaikki lähti siitä kun isäni sai sairaskohtauksen minun ollessa vain paikalla. Luulin aluksi että oireet liittyvät vain shokkiin, mutta oireet ovat vain jatkuneet ja jatkuneet.
Oireet alkavat aina illalla ennen nukkumaan menoa. Takaraivossa tuntuu outoa painetta, sydämen syke nousee ja koko keho tärisee/kramppaa. Sen lisäksi kärsin myös päivälläkin jatkuvasta kuoleman/sairauden pelosta.
Olen käynyt jo muutaman kerran terveyskeskuksessa, mutta ei ne ole oikeen osanneet sanoa asiaan yhtään mitään.
Mitä kannattaisi tehdä?
Tuntuu että tulee kohta hulluksi, kun ei pysty nukkumaan ja joutuu koko ajan elämään pelon vallassa.
Ja onko mahdollista että oireet johtuvat jostain vakavasta fyysisestä sairaudesta?

10

1075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

oireesi johtuvat todennäköisimmin siitä.

• paniikkikohtaus

Kyllä minun mielestä kuulostaa paniikkihäiriöltä.
        Oletko lääkärikäynneilläsi puhunut mahdollisesta paniikkihäiriöstä? Hän osaa kyllä varmasti arvioida tilanteesi, onko kyseessä kokemastasi shokista seurannut säikähdys ja ahdistus, vai laajempi paniikkihäiriö. Mielestäni silti tarvitset lääkärin mielipiteen, ihan omaksi mielenrauhaksesikin.

Kofeiini on siitä erikoinen aine, että herkkinä ja ahdistuneina hetkinä kahvi on myrkkyä ja aiheuttaa hirveän henkisen ja fyysisen olon, mutta hyvinä päivinä se taas toimii niin kuin "pitääkin", rentouttaa ja piristää rankkaa työpäivää. Eli jos kauhea "kittaaja" olet, niin kahvin juominen voi vähän helpottaa pelkojasi ja olojasi, vaikkei ongelmaa uskoakseni pois viekään.

Voimia! Uskon, että pääset jaloillesi, kunhan saat puhuttua pelostasi ja käsiteltyä säikähdyksesi. Älä vähättele ahdistustasi. Siksi on olemassa fyysiset oireet, että psyykkisiin olisi pakko puuttua! (;

En ole lääkäri, ja kokemukseni kyseisestä sairaudesta rajoittuu vain omaan ajoittaiseen ahdistus- ja paniikkihäiriöön, mutta halusin jotain vastata, kun itsekin tiedän, miten kärsimättömänä tälle palstalle odotellaan vastauksia! (;

• tyttöööö------
        paniikkikohtaus kirjoitti:

Kyllä minun mielestä kuulostaa paniikkihäiriöltä.
        Oletko lääkärikäynneilläsi puhunut mahdollisesta paniikkihäiriöstä? Hän osaa kyllä varmasti arvioida tilanteesi, onko kyseessä kokemastasi shokista seurannut säikähdys ja ahdistus, vai laajempi paniikkihäiriö. Mielestäni silti tarvitset lääkärin mielipiteen, ihan omaksi mielenrauhaksesikin.

Kofeiini on siitä erikoinen aine, että herkkinä ja ahdistuneina hetkinä kahvi on myrkkyä ja aiheuttaa hirveän henkisen ja fyysisen olon, mutta hyvinä päivinä se taas toimii niin kuin "pitääkin", rentouttaa ja piristää rankkaa työpäivää. Eli jos kauhea "kittaaja" olet, niin kahvin juominen voi vähän helpottaa pelkojasi ja olojasi, vaikkei ongelmaa uskoakseni pois viekään.

Voimia! Uskon, että pääset jaloillesi, kunhan saat puhuttua pelostasi ja käsiteltyä säikähdyksesi. Älä vähättele ahdistustasi. Siksi on olemassa fyysiset oireet, että psyykkisiin olisi pakko puuttua! (;

En ole lääkäri, ja kokemukseni kyseisestä sairaudesta rajoittuu vain omaan ajoittaiseen ahdistus- ja paniikkihäiriöön, mutta halusin jotain vastata, kun itsekin tiedän, miten kärsimättömänä tälle palstalle odotellaan vastauksia! (;

kiitos vastauksesta.
        kyllä kahvia tulee aina silloin tällöin juotua, mutta en usko että siitä nuo oireet kokonaan johtuvat.
        Ei mun elimistö oo ikinä näin fyysisesti reagoinu mihinkään. Olisi varmaan ihan hyvä tilata jollekin pätevämmälle lääkärille aika että saisi mielenrauhan.. On tullu jo mietittyä että saan jonkun sydänkohtauksen tai mulla olis joku muu vakavempi sairaus..:D

Monella tuttavalla on ollut paniikkikohtauksia, mutta ei tosiaankaan ite voinu ajatella, että miten kauhea olo niistä tulee ennen ku ne sattuu omalle kohdalle.

• Rev.McMoon
        tyttöööö------ kirjoitti:

kiitos vastauksesta.
        kyllä kahvia tulee aina silloin tällöin juotua, mutta en usko että siitä nuo oireet kokonaan johtuvat.
        Ei mun elimistö oo ikinä näin fyysisesti reagoinu mihinkään. Olisi varmaan ihan hyvä tilata jollekin pätevämmälle lääkärille aika että saisi mielenrauhan.. On tullu jo mietittyä että saan jonkun sydänkohtauksen tai mulla olis joku muu vakavempi sairaus..:D

Monella tuttavalla on ollut paniikkikohtauksia, mutta ei tosiaankaan ite voinu ajatella, että miten kauhea olo niistä tulee ennen ku ne sattuu omalle kohdalle.

täysin jos on vähänkään mielenterveyteen liittyviä ongelmia, se aiheuttaa nimenomaan ahdistuneisuudelle ja paniikkihäiriölle ominaisia tuntemuksia, ja jos sinulla on valmiiksi herkkyys keskushermoston ylikiihtyneisyydelle, kofeiini on se viimeinen naula arkkuun.

Kofeiini muuttaa aivojen kemiallista tasapainoa hyvin hitaasti siten, että vaikutukset alkavat tuntua ensimmäisenä lihasjäykkyytenä, puutumisena, pistelynä, huimauksena, vatsavaivoina jne. Psyykkiset oireet paljastuvat helposti vasta paniikkioireiden alkaessa.

• oireesi

liittyvät suoraan isäsi sairaskohtaukseen ja pelkoon,että hänelle voi tapahtua jotain.Reaktio on aivan luonnollinen ja yleinen, kellä vain rakas omainen sairastelee.Paniikkihäiriöllä tarkoitetaan aivan muuta.

Ota faktat selville isäsi sairaudesta ja pyri selvittämään, kuinka perusteltua pelkosi hänen sairautensa suhteen on,niin pelko hälvenee.
      Ja muista eräs viisaus, "Kuinka paljon ihminen voi murehtimalla lisätä elinaikaansa", tai voisi kai lisätä; kenenkään muunkaan elämää.

• vaivaa,,,,,,

ole huoleti. Ahdistuneisuuteen oireesi viittaa joka pitemmän päälle voi aiheuttaa paniikkikohtauksia. Käy uudelleen lääkärillä ja kerro pelkosi ja ahdistuksestasi. Kyllä apu löytyy.

• RED76

Heips...

Puhuin aikoinaan työterveyslääkärillä ja hän totesi että minulla saattaisi olla lievä paniikkihäiriö.
        (eläinlääkäriin veimme kissaa ja jouduin 4 kertaa kävelemään ulos, kun pimeni päässä..)

Nyt viimevuonna tapahtui kaikenlaista ja vuoden lopussa esim menimme naimisiin ja 2viikkoa ennen häitä selvisi ultrassa että vauva on kuollut mahhaan. Odotin tästä vuojesta parempaa, niin heti eka viikolla, tuttu kuoli ykskaks nukkuessaan.

..noh, tänä vuona olen kärsinyt "rinta läjässä" olosta, lapaluu ym selkä/rinta kivuista.
        Tk.ssa otettiin sydänfilmi ja verikoe, jotka oli ok.. ja sen jälkeen ei juurikaan mitään ole tehty.
        Nämä kivut alkoi häiritsemään elämääni ja pikkuhiljaa jo niin paljon että aloin pelkäämään enemmän.. kävin osteopaatilla ja fysioterapeutilla. Jumppasin kotona ja niinpäinpois.

..alkoi tulemaan tunnetta että henki ei kulje (se kyllä hyvin kulki, mutta rinnassa semmonen pieni "painon"tunne teki sen.)
        Myös maatessa tuli kuristava tunne kaulalle joskus.. ja palan tunnetta kurkussa.
        ..no hupsheijakkaa.. sitten parikertaa nukkumaan mentäessä alkoi tulemaan kuoleman pelko.. en uskaltanu nukahtaa ja jouduin ottamaan puolikkaan rauhottavan. Toisella kerralla aloin miettimään MIKSI nukkumaan mentäessä?? ..ja yhtäkkiä hoksasin että se tuttu kuoli nukkuessaan, ja minulla on päässä se pelko että en uskalla nukahtaa jos en enää aamulla herääkkään!!

Olen kuullut että e-epa-kapselit ja "carsoniini"(vai mikä se oli) on yhenlainen apu paniikkikohtauksista kärsiville. Itselle iski piheys kun menin niitä ostamaan, kun olisivat maksaneet 50e yhteensä. Tämä carsoniini tehostaa tuon e-epan vaikutusta.
        Kun tämä toinen kohtaus tuli, silloin päätin että ostan sen e-epan (pelkästään) Olen nyt syöny noin 2 viikkoa, enkä ole samanlaisesta kauhun tunnetta saanut.
        Kylläkin heräilen vielä yöllä siihen että SISÄLLÄNI VÄRISEE??!! se ei kestä kauvaa.. (olen tästä värinästä kirjoittanukkin tänne oman keskustelun.)

Nyt myös aloitin tk. psykologilla käynnin. Eka käynti oli maanantaina, ja se oli vielä vasta semmosta "itsestä kertomista"

Kohtalotovereitten kanssa kun juttelee.. on myös varmaan hyvästä. Itse olen puhunut kavereiden kanssa ja yllätykseni, useat heistä on myös kärsineet paniikkihäiriöstä. Toiset lievempänä ja toiset pahempana.

• noita juttuja
        RED76 kirjoitti:

Heips...

Puhuin aikoinaan työterveyslääkärillä ja hän totesi että minulla saattaisi olla lievä paniikkihäiriö.
        (eläinlääkäriin veimme kissaa ja jouduin 4 kertaa kävelemään ulos, kun pimeni päässä..)

Nyt viimevuonna tapahtui kaikenlaista ja vuoden lopussa esim menimme naimisiin ja 2viikkoa ennen häitä selvisi ultrassa että vauva on kuollut mahhaan. Odotin tästä vuojesta parempaa, niin heti eka viikolla, tuttu kuoli ykskaks nukkuessaan.

..noh, tänä vuona olen kärsinyt "rinta läjässä" olosta, lapaluu ym selkä/rinta kivuista.
        Tk.ssa otettiin sydänfilmi ja verikoe, jotka oli ok.. ja sen jälkeen ei juurikaan mitään ole tehty.
        Nämä kivut alkoi häiritsemään elämääni ja pikkuhiljaa jo niin paljon että aloin pelkäämään enemmän.. kävin osteopaatilla ja fysioterapeutilla. Jumppasin kotona ja niinpäinpois.

..alkoi tulemaan tunnetta että henki ei kulje (se kyllä hyvin kulki, mutta rinnassa semmonen pieni "painon"tunne teki sen.)
        Myös maatessa tuli kuristava tunne kaulalle joskus.. ja palan tunnetta kurkussa.
        ..no hupsheijakkaa.. sitten parikertaa nukkumaan mentäessä alkoi tulemaan kuoleman pelko.. en uskaltanu nukahtaa ja jouduin ottamaan puolikkaan rauhottavan. Toisella kerralla aloin miettimään MIKSI nukkumaan mentäessä?? ..ja yhtäkkiä hoksasin että se tuttu kuoli nukkuessaan, ja minulla on päässä se pelko että en uskalla nukahtaa jos en enää aamulla herääkkään!!

Olen kuullut että e-epa-kapselit ja "carsoniini"(vai mikä se oli) on yhenlainen apu paniikkikohtauksista kärsiville. Itselle iski piheys kun menin niitä ostamaan, kun olisivat maksaneet 50e yhteensä. Tämä carsoniini tehostaa tuon e-epan vaikutusta.
        Kun tämä toinen kohtaus tuli, silloin päätin että ostan sen e-epan (pelkästään) Olen nyt syöny noin 2 viikkoa, enkä ole samanlaisesta kauhun tunnetta saanut.
        Kylläkin heräilen vielä yöllä siihen että SISÄLLÄNI VÄRISEE??!! se ei kestä kauvaa.. (olen tästä värinästä kirjoittanukkin tänne oman keskustelun.)

Nyt myös aloitin tk. psykologilla käynnin. Eka käynti oli maanantaina, ja se oli vielä vasta semmosta "itsestä kertomista"

Kohtalotovereitten kanssa kun juttelee.. on myös varmaan hyvästä. Itse olen puhunut kavereiden kanssa ja yllätykseni, useat heistä on myös kärsineet paniikkihäiriöstä. Toiset lievempänä ja toiset pahempana.

kalaöljykapseleita, karnosiinia, magnesiumtuotteita ym. saa hyvin edullisesti marketeista. Eivät maksa paljoa. Täytyy vain tarkistaa annostus, että saa riittävän määrän vuorokaudessa. Näin pysyy tämä serotoniinitaso kohdillaan. Alkoholi sitä tosin alentaa, ettei ole oikein järkevää usein "tissutella".

• Kuule lueppas Hyväterveys 3/2009.

Siinä on testejä. Täytä ne.

• eletään elämää

Moikka.En vähättele oireitasi ja hyvä että niistä kirjoitat.Mielestäni et kuitenkaan kärsi paniikkihäiriöstä.Kyse voisi olla kohdallasi ahdistneisuushäiriöstä,paniikkihäiriö kuuluu samaan tautiryhmään mutta oireet ovat erilaiset.Ahdistushäiriö on pitkäkestoisempi.Tosin niihen auttavat usein samat lääkkeet oikein annosteltuna.Erot=Paniikkikohtaus nousee muutamassa kymmenessä sekunnissa paikasta riippumatta.Ja kun se menee ohi,yleensä noin 10-30 minuutissa niin silloin ei enää apua tarvitse, siksi lääkärit usein sanovat ettei ole mitään vikaa.Jäljelle jää vain suunnaton väsymys ja halu olla rauhassa. Sitten olo on taas lähes normaali.Itse sain ensimmäisen paniikkikohtaukseni vuonna -86 Olin lukenut Ulla Lepolan artikkelin jostain lehdestä ja tunnistin heti,että oireeni täsmäsivät paniikkihäiriöön.Yritin lääkäreille kertoa oireistani.Tutkittin aivoista sydämen kautta varpaisiin,vaikka yritin sanoa että tiedän syyn.Toki kunnoitan sitä että he tekivät kaikki tutkimukset.Mutta se harmitti ettei kukaan lääkäreistä ollut seurannut aikaansa. Sitten sain vain diagnoosin rauhattomuudesta ja siihen tietysti rauhoittavat lääkkeet.Koskaan en niitä lääkkeitä hakenut ja en halunnut mennä lääkäriin.Vuosia "pärjäsin" kohtausteni kanssa kunnes miehelleni tapahtunut vakava onnettomuus ylitti sinnittelyni ja hain apua psykologilta.Keskustelu auttoi ja hänen mielestään en tarvinnut mitään terapiaa vaan lääkkeet paniikkihäiriön hoitoon.Lääkkeitä psykolgi ei voi määrätä,mutta kaikilla lääkäreillä on siihen oikeus.Itse sain avun Cipralex aluksi 5 mg ja sitten nostettiin 10 mg per vuorokausi.Muitapa en ole tarvinnut.Sain reseptin myös Xanoriin ja se on loistava lääke.Sen avulla voi reippaasti mennä minne vaan.Parasta siinä on se,ettei sitä kannata ottaa ollenkaan,laittaa sen vain taskuun tai käsilaukkuun.Tieto siitä että mukana on lääke jolla paniikkikohtaus hoidetaan antaa varmuuden olla missä tahansa,ihan omana itsenään:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      4
      3693
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3599
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      128
      3340
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3312
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      20
      2176
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      25
      1768
    7. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      31
      1506
    8. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32