Insinööriksi ilman kemiaa ja

fysiikkaa?

onko mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan insinööriksi jos ei ole opiskellut lukiossa kuin vain pakollisen kurssin fysiikkaa ja kemiaa?

kiinnostaisi hakea opiskelemaan tuota hyvinvointiteknologiaa mutta ei varmaan ole mitään mahuja päästä edes pääsykokeisiin..?

kaduttaa kun en tajunnut käydä kemiaa ja fysiikkaa enempää kursseja, kemia kuulostaisi nyt jopa mielenkiintoiselle opiskella mutta en kyllä jatka lukiota neljännelle vuodelle..

5

1494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homma hanskassa

Ite pääsin kirkkaasti v. 2007 opiskelemaan mediatekniikkaa(amk-inssi) silloiseen evtekkiin, vaikka en ollu lukenu kuin pakolliset fyssan ja kemman ja matikkaakin luin vain lyhyenä. En kyllä ottanu paikkaa vastaan, mutta tulihan ilmeisesti yksi myytti murrettua. Siitä ei oo tietoo miten vaikee tohon hyvinvointiteknologiaan on päästä verrattuna mediatekniikkaan(hakijamäärät ym. ym.???). Uskoisin, ettei siinä kuitenkaan pitäis mitään ongelmia olla, kuhan on kohtuulliset paperit ja hoitaa pääsykokeessa perusmatikka-, luetunymmärtämis- ym. pilipalitehtävät kunnialla. Muistaakseni jätin jopa vastaamatta fyssan ja kemman tehtäviin, ku ei ollu mitään hajuu:) Eli inssiks vaan!

• kapa.

Insinööripuolella on vallinnut viimeisen 10 vuotta sellainen tilanne, että sisään pääsee suurin piirtein kirjoittamalla nimen oikein paperiin. Mutta opinnot tuottavat huikeita vaikeuksia, mikäli matemaattinen pohja on heikko ja työ ei maita.

Keskeyttämisten määrä on erittäin suuri 1 vuoden jälkeen ja aika vähän valmistuu trendistä menneiltä aloilta (tietotekniikka, ennen myös rakennustekniikka - nyt tosin taas buumissa - nyt syöksyssä on vastaavasti paperiala).

Ilman töitä ei mat/fys/kem -akselista selviä. Totuus valkenee opintojen alkaessa - pääsykoe on näyttäytyy silloin surkuhupaisana näytelmänä.

• aloittaja
        kapa. kirjoitti:

Insinööripuolella on vallinnut viimeisen 10 vuotta sellainen tilanne, että sisään pääsee suurin piirtein kirjoittamalla nimen oikein paperiin. Mutta opinnot tuottavat huikeita vaikeuksia, mikäli matemaattinen pohja on heikko ja työ ei maita.

Keskeyttämisten määrä on erittäin suuri 1 vuoden jälkeen ja aika vähän valmistuu trendistä menneiltä aloilta (tietotekniikka, ennen myös rakennustekniikka - nyt tosin taas buumissa - nyt syöksyssä on vastaavasti paperiala).

Ilman töitä ei mat/fys/kem -akselista selviä. Totuus valkenee opintojen alkaessa - pääsykoe on näyttäytyy silloin surkuhupaisana näytelmänä.

onko minun sitten mitään järkeä hakea opiskelemaan..? matikankin kirjoitin nyt lyhyenä. pelkään tosiaan että vaikka pääsykokeista läpi pääsisikin niin koulussa olen sitten ihan hukassa.. koulun lisäksi joutiuisi hirveästi työskentelemään fysiikan ja kemian kanssa.

ei tämä insinöörihomma kyllä ensimmäisenä olisi hakutoiveissani, toisena ehkä. ei ihan vain yhteen paikkaan kehtaisi hakea, mutta yliopistohommat ei kiinnosta paskan vertaa joten sinne en ole ainakaan menossa..

• Nimimerkki
        kapa. kirjoitti:

Ei matikka/fysiikka/kemia todellakaan ole mitään mahdotonta amk:ssa. Pointtina on ennemminkin se, että jos nämä eivät sinua kiinnosta niin älä mene insinööri-linjalle. On nimittäin varmaa että näitä käydään paljon ja ensimmäisenä vuotena ei ainakaan juuri muuta ole kuin matikkaa ja fysiikkaa.

Itse olen kirjoittanut lyhyestä matikasta M:n ja käynyt ensimmäisen vuoden pitkässä matikassa. Kemiaa ja fysiikkaa olen lukenut tasantarkkaan vain ne pakolliset kurssit ja niistäkin taisi tulle vitonen.

Tästä huolimatta olen pärjännyt amk:ssa matikassa ja fysiikassa hyvin. 3:sta huonompaa numeroa en ole vielä saanut yhdestäkään kokeesta. Sen sijaan hieman kummittelee se, että nämä eivät minua juuri kiinnosta joten olenko oikealla alalla. Tuntuu, että moni muu kurssikaveri on huomattavasti motivoituneempi kuin minä. Ajan kanssa toki selviää onko ala oikea, mutta opintotukikuukausia on rajallinen määrä.

• Feuer Frei
        Nimimerkki kirjoitti:

Ei matikka/fysiikka/kemia todellakaan ole mitään mahdotonta amk:ssa. Pointtina on ennemminkin se, että jos nämä eivät sinua kiinnosta niin älä mene insinööri-linjalle. On nimittäin varmaa että näitä käydään paljon ja ensimmäisenä vuotena ei ainakaan juuri muuta ole kuin matikkaa ja fysiikkaa.

Itse olen kirjoittanut lyhyestä matikasta M:n ja käynyt ensimmäisen vuoden pitkässä matikassa. Kemiaa ja fysiikkaa olen lukenut tasantarkkaan vain ne pakolliset kurssit ja niistäkin taisi tulle vitonen.

Tästä huolimatta olen pärjännyt amk:ssa matikassa ja fysiikassa hyvin. 3:sta huonompaa numeroa en ole vielä saanut yhdestäkään kokeesta. Sen sijaan hieman kummittelee se, että nämä eivät minua juuri kiinnosta joten olenko oikealla alalla. Tuntuu, että moni muu kurssikaveri on huomattavasti motivoituneempi kuin minä. Ajan kanssa toki selviää onko ala oikea, mutta opintotukikuukausia on rajallinen määrä.

Niin, ja eikös amk:ssa ole asianlaita vielä niinkin, että lyhyen matikan kirjoittaneille taotaan erillisillä kursseilla vielä päähän kaikki tarvittavat pitkän matikan tiedot, joten eiköhän siellä kärryillä pysy, kunhan vain itse niin haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      83
      4597
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3820
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      173
      3612
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      55
      2046
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1104
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe