Kuinka jaksaa

masentuneen omaisena??

Puolisoni kärsii masennuksesta on ollut nyt 9kk sairaslomalla, lääkitys hänellä menee ja käy säännöllisesti psykiatrin puheilla. Suhteemme on joutunut sairauden myötä lujille, joudun "nielemään" monia asioita joita ei tarvitsisi.

Hän ei puhu ajatuksistaan, tunteistaan tai jos kysyn jotain masennukseen liittyvää saan lähes aina tiuskaistun vastauksen. Aikoinaan, kun meillä meni huonosti hän mietti, että onko onnellinen kanssani ja puhuimme asioista joita toivoimme toisissamme yritettävän muuttaa. Alku meni lupaavasti, kunnes hänellä todettiin masennus ja kertoi suhde ajatusten johtuvan siitä. Nyt minä olen pyrkinyt muuttamaan tapani, mutta hän ei ole aloittanutkaan. Miksi minun täytyy muuttua, mutta hän saa olla entisensä??

Jos jotain pyydän tekemään olen silloin vain nalkuttava, mäkättävä akka! Kaikki aika hänellä menee tietokoneella, nykyään emme juuri mitään tee enää yhdessä. Suhteen tilanteesta olemme puhuneet ja hän sanoo kaiken olevan niin kuin hän haluaa eli hyvin, onko tuo nyt ihme kun sai minkä halusi, muutin tapani joista hän silloin mainitsi, siivoan, pesenpyykin, laitan ruan, huolendin kaikesta! Mutta, hän ei näe asiaa minun puoleltani. Teen erittäin raskasta työtä ja kun tulen töistä kotiin niin talo on kuin pommin jäljjiltä mitään ei ole tehty, sotkettu vain. Miten ihmeessä minä jaksan tätä ja kuinka kauan?? Olen niin väsynyt!

Asioista on puhuttu ja olen yrittänyt kertoa miltä minusta tuntuu, hetken, pienen hetken hän sen muistaa ja sen jälkeen uppoutuu tietokoneeseen ja kaikki alkaa alusta!

Kuinka te muut masentuneen läheiset olette jaksaneet rakkaimpanne rinnalla näinä vaikeina aikoina?

5

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaus

vaan elämän asenne. Kun oivaltaa miten paha ja julma tämä maailma on ei voi muuta kun masentua.

• Nimimerkki

... itse masentuneen omainen, vaan se toistuvaa keskivaikeaa/vaikeaa masennusta sairastava puolisko. Tällä hetkellä asiat ovat ookoo, ja ajattelin sulle vastata.

Se, että kotinne on kuin hävityksen kauhistus töistä tullessasi voi johtua siitä, ettei kumppanisi vain yksinkertaisesti jaksa sitä kotia hoitaa.

Ja se, että ette pysty puhumaan kunnolla ja susta tuntuu, että sinäkään et enää jaksa, on jo semmoinen hätähuuto, johon pitää hakea apua. Jos ette käy pariterapiassa, niin suosittelen sitä. Jos käytte, kannattaa sitä tiivistää. Masentunut saa helpommin äänensä kuuluviin kuin omainen.

Ellei terapeutti tiedä, mitä mieltä sä olet asioiden nykytilasta, niin nyt on aika kertoa se suoraan hänelle, josko "välikäsi" auttaisi teitä korjaamaan nykyisen tilanteen. Ja samalla ja samoilla sanoilla puolisollesi, se on ainakin mun mielestä helpompi tehdä terapeutin pakeilla kuin kotona, tällöin et leimaannu "mäkättäväksi akaksi" vaan samanveroiseksi keskustelukumppaniksi.

Meillä oli tässä 2-3 vuotta vaikeampaa aikaa, ja vaikka kävin (kunnallisella tasolla) ns. yksilöterapiassa, siihen saatiin kuitenkin mahdutettua paritapaamisia, jotka olivat meille molemmille siinä tilanteessa tosi tärkeitä.

Kommentoi, ja tsemppiä !

• vastauksesta

Puolisoni on käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan luona jutttelemassa säännöllisesti ja nyt meillä on takana yksi yhteinen käynti, hoitajan toivomuksesta. Keskustelimme käynnillämme juuri edellä mainituista asioista ja puolisoni sanoi, ettei ole ennen tuota tilannetta ymmärtänyt asiaa mun kannalta. Sanoinkin siellä, että kotona näistä asioista on jo yritetty keskustella, johon hoitaja sanoikin että yleensä asiat "valkenee" vasta kun on poissa kotoa, ei niin tutussa ympäristössä.

Itselleni ei siitä "istunnosta" ollut niinkään apua, mutta jälkikäteen juteltuamme puolisoni kanssa hän sanoi, että siitä oli hyötyä hänelle, avasi hänen silmiään.

Nyt tässä on mennyt jo jonkin aikaa hyvin, parempaan päin. Toivotaan että tämä kestää, eikä mennä taakse päin..

• U. T. R

Lukiessani tarinaasi pystyin samaistumaan sinuun. Tilanteeni on sama, mieheni sairastaa masennusta myöskin. Lääkitys hänelläkin menee ja säännöllisesti käy psykiatrin puheilla, mutta tuntuu kuin mistään ei olisi apua. Mieliala vaihtelee päivittäin, toisinaan on viikkokin hyvää oloa ja sitä seuraakin sitten pitkä huono kausi.Keskustelu yhteys meillä on jonkinlainen sekin vaihtelee, usein kuitenkin keskustelu ei etene vaan toistaa samaa kaavaa joka päättyy aina jonkinlaiseen erimielisyyteen. Mietinkin että onko vika minussa kun en ymmärrä vai hänessä? vaikka kuinka yritän tukea ja kuunnella ei mikään tunnu riittävän.

Liittomme on joutunut koville tämän myötä ja hän ajatteleekin että olisiko parempi erota kun tuottaa niin paljon tuskaa lähimmäisille..mikä sitten on oikea ratkaisu? ja kauanko jaksan elää näin? Monta asiaa olen joutunut muuttamaan itsessäni jotta meillä olisi parempi olla. En haluaisi luovuttaa..ja antaa asian vain olla, rakastan miestäni ja sen vuoksi yritän jaksaa en vain tiedä kuinka kauan voimavarani riittävät.

Mieheni käy tällä hetkellä työssä, mutta kotona päivät menee lähinnä niin että hän vetäytyy yksikseen erilleen muista perheenjäsenistä. Pyytelyistä huolimatta hän ei halua liittyä meidän toisten seuraan. Joskus ajattelen että miksi meille kävi näin? miksei vain voi olla onnellinen ja elää normaalia elämää. Vieläkö jaksan uskoa huomiseen.....

• alku.per.kirj.

Joskus sitä todella joutuu miettimään, että mikä olisi oikein. Niin kuin sinä jo mainitsitkin itse joutuu muuttumaan, mutta toinen saa olla ja köllötellä juuri niin kuin haluaa. Olen myös itsekin miettinyt että kuinka kauan tätä jaksaa, mutta rakkaus on se joka pitää paikallaan ja antaa voimia, mutta kuinka kauan, jos pienintäkään muutosta ei ole nähtävissä..

Puolisoni hoki aikoinaan sitä, että minä en voi ymmärtää häntä ja hänen ajatuksiaan, että mun pitäis pystyä ymmärtämään asiaa hänen kannaltaan. Tuo tuntui todella kurjalta, koska itse oli kaikkensa antanut ja yrittänyt ymmärtää, mutta toinen tuijottaa vain omaa napaansa, eikä viitsi edes minuuttia uhrata ajatukselle, että miltä toisesta ihan oikeasti tuntuu. Vika ei ole sinussa niin kuin ei minussakaan, kaikkemme olemme antaneet ja yrittäneet, ilmeisesti se kuuluu sairauteen.

Meillä myös tuota samaa puhumattomuus ongelmaa,itse huomaan toisesta helposti, että kaikki ei ole nyt niin hyvin. Yritän kysyä asiast niin en saa juuri mitään vastausta, ympäri pyöreitä, tuosta asiasta puhuimmekin psykiatrin yhteiskäynnillä, toivotaan että puolisoni muistaa vielä jonkun ajan kuluttua mitä lupasi.

Puolisonikin mietti yhdessä välissä, että onko onnellinen kanssani, silloin tuntui kuin olisi vedetty matto jalkojen alta, oliko hän valmis luopumaan kaikesta mitä olimme yhdessä rakentaneet näinä monina vuosina. Asiasta puhuttuamme ja hoitoon pääsemisen jälkeen hän sanoi sen liittyneen sairauteen, kun ei tiennyt mikä oikein oli, eikä missään ollut hyvä.

Meidän perheessä tuntuu olevan huono yhdistelmä tuo tietokone ja masennus. Jos antaisin puolisoni olla koneella niin kauan kun hän haluaa olisi suhteemme jo loppunut, koska silloin meillä ei olisi mitään yhteistä aikaa. Olemme tehneet jonkin veran yhteisiä pelisääntöjä koneen käytöstä, mutta ei tuokaan tunnu aina auttavan.

Olen jonkin verran puolipakosta kiskonut häntä liikkeelle ja tekemään töitä kotona, ei tietenkään mukavalta kuulosta, mutta hän on itse sanonut että hyvä näin, on joku joka patistaa liikkeelle. Kun olimme silloin psykiatrin luona yhdessä hän myönsi hoitajalle, että on hyvä kun joku patistaa liikkeelle ja hoitajakin oli samaa mieltä. Suosittelen, että tekin kävisitte yhdessä miehesi psykiatrin luona. Itselleni siitä ei niinkään ollut hyötyä, mutta mieheni silmät vihdoinkin avautuivat näkemään tilannetta minunkin kannaltani. Ainut mitä jäin kaipaamaan oli se, että olisin hetken saanut olla kahden psykiatrin kanssa, koska en millään pystynyt sanomaan kaikkea puolisoni ollessa vieressä, saahan hänkin monesti rauhassa keskustella minusta psykiatrin kanssa, enkä silloin saa itse olla paikalla kuulemassa mitä minusta puhutaan.

Oli mullakin aika, etten jaksanut enää, pelkäsin itsekin masentuvani. Kuten psykiatri oli sanonut, että yleensä vaikeasta masennuksessa parannuttua voi puoliso sairastua. Tuota lausetta pelkäsin monta kuukautta, kirosin vielä senkin että väitetään ettei masennus muka tartu, no mitä tuo edellä mainittu sitten oikein on..

Suosittelen kyllä teille lämpimästi yhteistä psykiatrin käyntiä, siellä pystyy helpommin keskustelemaan asioista joita puoliso ei suostu kuuntelemaan kotona tutussa ympäristössä, missä hän voi sivukorvalla sivuuttaa koko keskustelun.
        Tai kerro hänelle kuinka väsynyt todella olet, että et tahdo jaksaa enää, mtä hän haluaa teidän suhteelta?

Voimia ja jaksamista teille sinne, kyllä se elämä vielä voittaa! Mieheni ei ole vielä edes työmaailmassa, mutta parempaan päin mennään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      104
      7324
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5243
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3496
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3422
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2534
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1465
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      50
      1298
    Aihe