Acimlainen!

joku täältä

Voi että kirjoitit hyvin Hakomajassa psykologian ja uskon suhteesta! Nämä asiat ovat itseäni askarruttaneet, ja olen täysin samaa mieltä kanssasi, mutta en olisi osannut ilmaista sitä millään noin hyvin kuin sinä. Kiitän ja kumarran syvään!
Kopion kirjoituksesi tähän. Toivottavasti se sinulle sopii.

"Tällä palstalla en ole juuri lainkaan kertonut omista kokemuksistani siitä että Jumala-suhteella on merkitystä, myös ihmissuhteille. Eikö sinusta sitten ole ihan loogista ja järkeenkäypää, että jos ihminen todella perustaa oman arvon tunteensa sille että hän on arvokas Jumalan luomana, niin hänen ei tarvitse enää ”ruikuttaa” omaa arvoaan itsensä ulkopuolelta, kuten toisilta ihmisiltä? Näin minä sen itse koen. Mutta jos koko periaatetta ei edes hyväksy, niin kokemusta ja todistuksia siitä ei tietenkään voi saada. Sitäpaitsi näitä asioita ei voi purra toiselle ihmiselle valmiiksi, puhumattakaan siitä että syöttäisi väkisin. Voi ainoastaan kertoa toiselle että tämä on mahdollista koska itse on näin kokenut, ja sitten jättää toisen itsensä valittavaksi mitä kyseisellä tiedolla tekee.

Itsekään en muuten pidä uskonnollisuudesta. Johan Jumala-sanakin on vain ihmisten keksimä kirjainyhdistelmä nimilappuseksi jollekin sellaiselle mikä ei ole sanoin määriteltävissä. Minulle Jumala ei ole entiteetti, siis jonkilainen yksikkö tai objekti jolla on tietyt rajat, vaan Jumala on Rakkautta, Absoluuttista Todellisuutta, Rauhaa ym, siis jotain abstraktia. Sanot olevasi vanhoillislestadiolaisista ympyröistä kotoisin. Minä en onneksi (!) ole, mutta sen verran minäkin vanhoillisista tiedän, ettei tämä mitä sanon, ole lainkaan yhdessä linjassa heidän opetustensa kanssa. Se mitä minä pidän Jumalana ole lainkaan se hirviö, josta kristinusko vanhoillislestadiolaisuus mukaan lukien, puhuu.

Suhteeni psykologiaan? Psykologia on mielenkiintoinen tieteenala. Mutta kaikki tiede on vain menetelmä jonka avulla yritetään tutkia ja selittää maailmaa ja todellisuutta, mikä taas (todellisuus siis) juoksuttaa tavallaan tiedettä perässään antamatta sen koskaan saavuttaa saatika hallita itseään. Löydetty vastaus poikii uusia kysymyksiä.

Lukiossa psykologia oli minulla valinnaisaineena ja sitten olen lueskellut siitä ihan vain ominpäin, sekalaisesti vähän kaikkea mitä kirjastosta olen löytänyt. Tästä voisi kirjoittaa paljonkin mutta psykologiassa on käsitteitä (projisointi, tiedostamaton) jotka auttavat ymmärtämään syvemmin Raamatussa ja Tuomaan Evankeliumissa esiintyviä Jeesuksen opetuksia, mitkä taas kristinuskossa on jätetty lähes huomiotta. Minusta psykologiassa esiintyy myös arveluttavia piirteitä. Jos syytä nykyhetken pahaan oloon etsitään lapsuudesta, tai toisista ihmisistä, niin miten se voisi poistaa pahaa oloa? Sehän on vain syntipukin määrittelyä ja kiihottaa kaunan tunteisiin. . Sano, jos olet eri mieltä tästä. Ja juuri tässä kohdassa tulevat uskon näkökulma ja Jeesuksen opetukset ajankohtaisiksi. Koko homman pointti onkin nimittäin poistaa syyllisyys omasta ajattelusta kaikissa sen muodoissa, kaikkien osapuolien suhteen, sen sijaan että yrittäisi pitää sen mutta nähdä sen rajoitetusti vain toisissa. Sanoisin että psykologia-tieteellä ei yksinään ole eväitä tähän, mutta rehellisellä, totuuteen pyrkivällä terapeutilla on Jeesus/Pyhä Henki apunaan oli hän asiasta tietoinen tai ei."

4

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumman syystä

psykiatriksi kouluttautuneet ovat aika usein poliittisesti sitoutuneet vasemmistolaiseen ajattelumalliin. Mene ja tiedä sitten, miksi näin on.

• aivan samaa mieltä.

Minusta psykologiassa esiintyy myös arveluttavia piirteitä. Jos syytä nykyhetken pahaan oloon etsitään lapsuudesta, tai toisista ihmisistä, niin miten se voisi poistaa pahaa oloa? Sehän on vain syntipukin määrittelyä ja kiihottaa kaunan tunteisiin. . Sano, jos olet eri mieltä tästä. Ja juuri tässä kohdassa tulevat uskon näkökulma ja Jeesuksen opetukset ajankohtaisiksi. Koko homman pointti onkin nimittäin poistaa syyllisyys omasta ajattelusta kaikissa sen muodoissa, kaikkien osapuolien suhteen, sen sijaan että yrittäisi pitää sen mutta nähdä sen rajoitetusti vain toisissa. Sanoisin että psykologia-tieteellä ei yksinään ole eväitä tähän, mutta rehellisellä, totuuteen pyrkivällä terapeutilla on Jeesus/Pyhä Henki apunaan oli hän asiasta tietoinen tai ei."

• acim lai nen

..ei haittaa vaikka olet kopioinut. Vain yllätyin hiukan.

• joku täältä

Satuit vain osumaan siihen hermoon, mikä itselläni on hiljakseen särkenyt. Ehkä osuit suorastaan ajan hermoon, vaikka aika ei kai sitä itse vielä tiedä.

Ihmiset juoksevat terapioissa, mutta näyttää siltä, etteivät he saa sieltä todellista apua, vaan oppivat vain etsimään niitä syntipukkeja ja vihaamaan. Juuri siksi, että psykologialla ei ole eväitä käsitellä syyllisyydentunteita pois, vaan ne suunnataan itsen sijasta muihin. Vihamielisyys ihmisten välillä vain kasvaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2491
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe