Kun koulusta tulee ylitsepääsemätön stressi

stressaan stressaan

Niin, kappas kummaa. Aloitin koulun (amk). ala oli oikeastaan repäisty tuulesta, mutta ajattelin sen kiinnostavan. kyllä, sinänsä kiinnostaakin, mutta en tiedä haluanko kyseisen alan töitä tehdä. Alan vaihto pyörii mielessä. Koulunkäynnistä on tullut ongelma joka meinaa viedä yöunetkin. mietin vain uskaltaisinko vaihtaa alaa tai onko siinä edes järkeä. mitä edes haluan tehdä isona, haluanko edes käydä koulua. todellakin, tyhmältähän se kuullostaa mutta usein nämä mietteeni johtavat karmeaan itkuun ja epätoivoon. olen todellakin epätoivoinen, ihan ulalla mitä haluan ja jatkuva epävarma olo koulusta pilaa opiskelu intoni. tämä on hullua, tuntuu että koko koulu pilaa elämäni koska nykyään elämäni on vain täynnä itkua ja epätoivoa. mitä teen, miten saan selvemmän kuvan mitä haluan tehdä? vai miten saisin lopetettua koko miettimisen ja kävisin koulun loppuun tai sitten en..tämä on oikeasti vaikeaa ja rasittavaa..

2

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Depressiotar

Koulussahan ollaan ja opiskellaan sen takia, että itselleen hankitaan ammatillista pätevyyttä ja oppiaineiden on tarkoitus olla kiinnostavaa, eikä pakollista pänttäämistä(peruskouluhan on ainoastaan pakollinen). Se ei saisi olla pakkopullaa. Oletko varma että kyse ei ole väliaikaisesta motivaation menetyksestä?

Itse muutin kauas kotikaupungistani viime vuonna vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan ihan kiinnostavaa alaa, mutta olen ns. suorittaja perusluonteeltani, joten koulusta tuli minulle pakkomielle. Valvoin ja luin illat ja jotkut yötkin. Tajusin, etten enää nauttinut opiskelusta, vaan se valtasi ajatukseni kokonaisvaltaisesti. Eristäydyin ulkomaailmasta ja yritin vain suorittaa sitä koulua, mutta niinhän tämä päättyi että se johti kohdallani vakava-asteiseen masennukseen ja ahdistukseen sekä neuroottisuuteen. Olen nyt toipumassa ja haen uudelleen kouluun tähän lähemmäs. Olin myös synkkä, epätoivoinen ja itkin aina vain. Hain kuitenkin viimein apua ja nyt olen parempaan päin.

Haluan vain sanoa, että koulu ei saa olla elämän keskipisteenä ja pitää yrittää löytää hyviä juttuja muualta elämästä. Olet ilmeisesti kuitenkin vielä nuori, joten ei ole pakko stressata koulun kanssa ja alaa monet vaihtavat keski-ikäisenäkin. Mihin ratkaisuun sitten päädytkin, niin tsemppiä! :)

• tilanteeseesi

Jos jaksat, sinun kannattaisi keskustella tilanteestasi opintojen ohjaajan, opintopsykologin kuraattorin tai oppilaitospastorin kanssa. Jos tuntuu, siltä, että et halua puhua oppilaitoksen väen kanssa, ota yhteyttä kunnalliseen terveydenhuoltoon.

Meillä ainakin kaikki nuo mainitsemani henkilöt ovat tosi mukavia ja heidän kanssa juttelunsa on hyvin hedelmällistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      81
      4620
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3627
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      63
      2062
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1125
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      979
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe