Kysyisin, millä keinoilla voisi saada normaalin ihon takaisin (kasvot) Akne on jättänyt jo jonkin verran ikuisia arpeja, voisiko näitä arpeja jotenkin jollain hoidolla saada korjatuksi?
Korjausta akneiholle?
29
1921
Vastaukset
- ummu
Arpien hoitoa ei aloteta ennen ku akne on poissa. Jotain kemiallisia kuorintoja ja lasereita sunmuita on olemassa syvien arpien hoitoon, eli periaatteessa poistetaan pari kerrosta ihoa ja annetaan parantua. Kaikkein syvimmille arville ei oikein voi mitään.
- poikatre90..
Onkohan operaatio / jälkihoito tuskallinen? Minkälaisissa hintaluokissa pyöritään? Mitä muita hoitoja olisi? Rupeaa vaan vaivaamaan ihmisten kanssa kommunikointiin ym, koska ensimmäiset katseet kiinnittyvät kasvoihin..
- Henkilökohtaista
poikatre90.. kirjoitti:
Onkohan operaatio / jälkihoito tuskallinen? Minkälaisissa hintaluokissa pyöritään? Mitä muita hoitoja olisi? Rupeaa vaan vaivaamaan ihmisten kanssa kommunikointiin ym, koska ensimmäiset katseet kiinnittyvät kasvoihin..
kokemusta minulla ei ole antaa, mutta olen lueskellut aiheesta jonkin verran.
Kemiallinen kuorinta, ainakin tca-kuorinta(hitto, eikai se ollut tac-kuorinta... ei kai :)), maksaa sellaiset reilut 300e, joka on halpa hinta suhteessa tehokkuuteen, monet ovat kehuneet. Laserhoidot maksavat huimasti enemmän, mennään tuhansissa euroissa. Olen kuullut että tca on melko tehokas, ja tarpeen mukaan hoitoja voidaan tehdä useammankin kerran, jotta saataisiin mahdollisimman toivottu tulos. Kaipa se on tosi yksilöllistä miten tehoaa, millainen on iho ja millaisia arvet ovat. Tca auttaa kuoppiin sekä värimuutoksiin. Itse hoito on melko helppo ja nopea homma, vissiin saattaa vähän kirvellä muttei muuta. Aine levitetään naamaan, ja aineen vahvuusprosentti katsotaan ihosi mukaan. Sitten viikon sisällä ihosi päällimmäinen kerros kuoriutuu kokonaan, ja alta paljastuu uusi iho. Se on aika järkyttävän näköistä, joten kannattaisi olla poissa ihmisten ilmoilta sen ajan. Pitää rasvailla paljon naamaa sen ajan oikeilla voiteilla.
Muista hoitomuodoista en erityismmin ole ottanut selvää, mutta onhan niitä ihon pigmenttiä vaalentavia voiteita, jos sinulla on punaisia arpiläiskiä. Ne kyllä vaalenevat itsestäänkin ajan kanssa. - poika90tree
Henkilökohtaista kirjoitti:
kokemusta minulla ei ole antaa, mutta olen lueskellut aiheesta jonkin verran.
Kemiallinen kuorinta, ainakin tca-kuorinta(hitto, eikai se ollut tac-kuorinta... ei kai :)), maksaa sellaiset reilut 300e, joka on halpa hinta suhteessa tehokkuuteen, monet ovat kehuneet. Laserhoidot maksavat huimasti enemmän, mennään tuhansissa euroissa. Olen kuullut että tca on melko tehokas, ja tarpeen mukaan hoitoja voidaan tehdä useammankin kerran, jotta saataisiin mahdollisimman toivottu tulos. Kaipa se on tosi yksilöllistä miten tehoaa, millainen on iho ja millaisia arvet ovat. Tca auttaa kuoppiin sekä värimuutoksiin. Itse hoito on melko helppo ja nopea homma, vissiin saattaa vähän kirvellä muttei muuta. Aine levitetään naamaan, ja aineen vahvuusprosentti katsotaan ihosi mukaan. Sitten viikon sisällä ihosi päällimmäinen kerros kuoriutuu kokonaan, ja alta paljastuu uusi iho. Se on aika järkyttävän näköistä, joten kannattaisi olla poissa ihmisten ilmoilta sen ajan. Pitää rasvailla paljon naamaa sen ajan oikeilla voiteilla.
Muista hoitomuodoista en erityismmin ole ottanut selvää, mutta onhan niitä ihon pigmenttiä vaalentavia voiteita, jos sinulla on punaisia arpiläiskiä. Ne kyllä vaalenevat itsestäänkin ajan kanssa.Tuo tca kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta! tuon n. 300e luokan hoidon maksaa mielellään kyllä! Arvet eivät ole hirvittävän syviä. Otan asiaksi, terveyden hoitajan kautta lääkärille.!!
- olen käynyt
poika90tree kirjoitti:
Tuo tca kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta! tuon n. 300e luokan hoidon maksaa mielellään kyllä! Arvet eivät ole hirvittävän syviä. Otan asiaksi, terveyden hoitajan kautta lääkärille.!!
Tampereella tehdään noita tca-hoitoja suomen terveystalossa rautatieasemalla, olen käynyt itse.
- poika90tree
olen käynyt kirjoitti:
Tampereella tehdään noita tca-hoitoja suomen terveystalossa rautatieasemalla, olen käynyt itse.
Olikos se kuinka hintava tarkalleen?
- olen käynyt
poika90tree kirjoitti:
Olikos se kuinka hintava tarkalleen?
taisi olla jotain vähän yli 200 euroa, 220 tai niillä main. sain kela-vähennyksen kun oli aknen tekemät arvet.
- .................
poika90tree kirjoitti:
Tuo tca kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta! tuon n. 300e luokan hoidon maksaa mielellään kyllä! Arvet eivät ole hirvittävän syviä. Otan asiaksi, terveyden hoitajan kautta lääkärille.!!
Muista kuitenkin, että se akne pitää hoitaa ensin kokonaan pois ennen kuorintoja. Tai eiköhän ne lääkärit ym. kieltäydykin tekemästä kuorintoja jos on selkeästi vielä akne päällä.
Kirjoittelin tonne alemmas sulle vähän juttua roaccutanista. Lueskele se ja mieti sitä vaihtoehtoa. Hyvällä säkällä saattaisit vuoden päästä olla menossa tca-kuorintaan ja iho olis kuin uusi.
Itsellä siis nyt Roa-kuuri päällä ja jos kuuri puree, mutta arpia jää niin aion kyllä myös vakavasti harkita tuota tca-kuorintaa. Siitä on tullut luettua sen verran positiivista.
- ..............
Onko sulla siis akne jo takana päin vai mitenkä on sen laita? Kirjoitit, etä "aiheuttanut jo", joten voisi päätellä aknen olevan edelleen aktiivinen. Oletko käynyt lääkärissä? Miten olet hoitanu akneasi?
En nyt tiedä tapaustasi sen tarkemmin, mutta ensin akne kunnolla pois ja sitten arpien hoitaminen. Mikäli sulla on edelleen aktiivinen akne, niin akne saattaa lähteä naamasta jättäen siihen vähemmän jälkiä kuin olet pelännyt.- poika90tree
akne on vaivannut minua jo 1½-2vuoden ajan. Olen saanut lääkäriltä erilaisia voiteita, antibiootti kapseleita ym! Lääkäri sanoi myös kun kävin 1½-2v sitten vastaan otolla, että saattaa jättää ikuiset arvet.
- ......
poika90tree kirjoitti:
akne on vaivannut minua jo 1½-2vuoden ajan. Olen saanut lääkäriltä erilaisia voiteita, antibiootti kapseleita ym! Lääkäri sanoi myös kun kävin 1½-2v sitten vastaan otolla, että saattaa jättää ikuiset arvet.
Suosittelen, että menet pikimmiten yksityiselle ihotautilääkärille ja pyydät siltä roaccutan-kuurin. Hyvällä säkällä vuoden päästä akne on kaukana takana ja sitten kuorinnoilla ja muilla hoidoilla hoidetaan arvet pois.
Ehdottomasti nyt se akne saatava kuriin, kun kerran arpia on alkanut tulla. Ja mikäli olet jo voiteita ja antibiootteja kokeillut, niin roaccutan-kuuri lienee seuraava ja järkevin vaihtoehto. Ei niille arville voi juuri paljoakaan tehdä jos akne on vielä aktiivisena.
Eli mars mars yksityiselle ihotautilääkärille (vain ihotautilääkäri voi määrätä roaccutania). Voi olla, että aknen poistuessa naama ei näytäkään niin pahalta ja arpia saattaa jäädä vähemmän kuin kuvittelit. Sitä siis tarkoitan, että jos tällä hetkellä on ihon alla pieniä patteja, jotka punottaa, niin pattien poistuessa ihon alta usein ihon värikin tasoittuu.
Nyt tuumasta toimeen ja akne kuriin! Kannattaa etsiä tietoa roaccutanista internetistä ja katsoa esimerkiksi kuvasarjoja aknen paranemisesta. Googlesta hakusanalla "accutane gallery" saattaa ainakin löytyä juttua. Muistaakseni acne.org on hyvä sivusto. Accutane on siis roaccutan tuolla jenkkien puolella.
Mitä nopeammin saat lääkäriajan varattua ja hoidon aloitettua, niin sitä nopeammin saat paranemisen käyntiin. Tsemppiä taisteluun! :) - ummu
poika90tree kirjoitti:
Eli sun akne on edelleen aktiivinen. Ei kannata pistää rahaa arpien hoitoon kun akne tekee niitä kuitenkin lisää hoidon jälkeen.
Ja mä taas sanoisin että älä ota roaccutan-kuuria. Parantavaa hoitoa akneen ei ole olemassa, ainoostaan oireita hävittäviä. Jos antibiootit riittää sulla parantamaan väliaikaisesti niin syö niitä ehdottomasti, äläkä roaa, koska roan haittavaikutukset on niin törkeät. Akne kestää lähemmäs kymmenen vuotta... - ...........
ummu kirjoitti:
Eli sun akne on edelleen aktiivinen. Ei kannata pistää rahaa arpien hoitoon kun akne tekee niitä kuitenkin lisää hoidon jälkeen.
Ja mä taas sanoisin että älä ota roaccutan-kuuria. Parantavaa hoitoa akneen ei ole olemassa, ainoostaan oireita hävittäviä. Jos antibiootit riittää sulla parantamaan väliaikaisesti niin syö niitä ehdottomasti, äläkä roaa, koska roan haittavaikutukset on niin törkeät. Akne kestää lähemmäs kymmenen vuotta...Edellisellä kirjoittajalla taas täysin höpö höpö-juttuja. Nykyisillä tutkimustuloksilla on enemmänkin alettu suosia roaccutania ja antibiootteja koitetaan mielestäni hivenen vältellä. Johtuu siitä, että antibiooteilla ei saada pysyvää apua, vaan ne hillitsevät tulehdusta ainoastaan kuurin aikana. Harvoilla taitaa antibiootit lopullisesti auttaa. Sen sijaan roaccutanilla luvataan n. 70% pysyvä apu akneen ja lopuillakin akne useimmiten lievenee huomattavasti ja menee ohi esimerkiksi kahdella tai kolmella roaccutan-kuurilla. Vain äärimmäisen harvoista tapauksista olen lukenut, jossa roaccutan ei olisi auttanut lainkaan. Poislukien tietysti sellaiset henkilöt, joille lääke ei ole sopinut ja he ovat joutuneet jättämään kuurin kesken. Itse suosittelen ehdottomasti roaccutania. Mikäli mikään muu ei ole auttanut, niin miksi ihmeessä jättäisi kokeilematta. Minä en ainakaan ymmärrä.
Itse syön tällä hetkellä roaccutania. Ennen kokeilin myös brevoxylia ja clindoxylia, sisäisiä antibiootteja minulle ei edes ehdotettu. Ihotautilääkärin mielestä niiden käytölle ei ole juuri mitään perusteita, muuta kuin joissakin tapauksissa missä akne on lievä. Oma akneni ei ole kovin vaikea ja se on paikallistunut vain pariin pieneen kohtaan. Silti lääkäri sanoi, että roaccutan on hyvä vaihtoehto ja sillä saa todennäköisesti pysyvän avun akneen.
Sivuoireita liioitellaan todella usein ja itsekin pelkäsin niitä kuuria aloittaessani, TURHAAN! Oma kroppani on sietänyt lääkettä hyvin ja ainoat sivuoireet ovat huulien ja käsien kuivuminen. Niistäkin selviää huulirasvalla ja perusvoiteella. Joillakin saattaa tulla myös vaikeampia oireita, mutta kuurinhan voi aina lopettaa jos lääkäri katsoo, että lääkeaine ei sinulle sovellu. En näe mitään järkeä siinä, että täällä ihmiset suosittelevat jättämään roaccutan-kokeilun, vaikka se on tutkitusti tämän hetken tehokkain ja pysyvin apu akneen!!!
Ihotautilääkärin kanssa voit keskustella ja kysellä lääkkeestä lisätietoja ja hän osaa varmasti katsoa sinulle oikeanlaisen annostuksen lääkkeelle. Etsi tietoa sivuvaikutuksista, mutta älä suotta pelkää niitä, sillä jokainen ihminen on yksilö ja suurin osa selviää erilaisilla kuivumisoireilla.
Tsemppiä aknen nujertamiseen! :) - ummu
........... kirjoitti:
Edellisellä kirjoittajalla taas täysin höpö höpö-juttuja. Nykyisillä tutkimustuloksilla on enemmänkin alettu suosia roaccutania ja antibiootteja koitetaan mielestäni hivenen vältellä. Johtuu siitä, että antibiooteilla ei saada pysyvää apua, vaan ne hillitsevät tulehdusta ainoastaan kuurin aikana. Harvoilla taitaa antibiootit lopullisesti auttaa. Sen sijaan roaccutanilla luvataan n. 70% pysyvä apu akneen ja lopuillakin akne useimmiten lievenee huomattavasti ja menee ohi esimerkiksi kahdella tai kolmella roaccutan-kuurilla. Vain äärimmäisen harvoista tapauksista olen lukenut, jossa roaccutan ei olisi auttanut lainkaan. Poislukien tietysti sellaiset henkilöt, joille lääke ei ole sopinut ja he ovat joutuneet jättämään kuurin kesken. Itse suosittelen ehdottomasti roaccutania. Mikäli mikään muu ei ole auttanut, niin miksi ihmeessä jättäisi kokeilematta. Minä en ainakaan ymmärrä.
Itse syön tällä hetkellä roaccutania. Ennen kokeilin myös brevoxylia ja clindoxylia, sisäisiä antibiootteja minulle ei edes ehdotettu. Ihotautilääkärin mielestä niiden käytölle ei ole juuri mitään perusteita, muuta kuin joissakin tapauksissa missä akne on lievä. Oma akneni ei ole kovin vaikea ja se on paikallistunut vain pariin pieneen kohtaan. Silti lääkäri sanoi, että roaccutan on hyvä vaihtoehto ja sillä saa todennäköisesti pysyvän avun akneen.
Sivuoireita liioitellaan todella usein ja itsekin pelkäsin niitä kuuria aloittaessani, TURHAAN! Oma kroppani on sietänyt lääkettä hyvin ja ainoat sivuoireet ovat huulien ja käsien kuivuminen. Niistäkin selviää huulirasvalla ja perusvoiteella. Joillakin saattaa tulla myös vaikeampia oireita, mutta kuurinhan voi aina lopettaa jos lääkäri katsoo, että lääkeaine ei sinulle sovellu. En näe mitään järkeä siinä, että täällä ihmiset suosittelevat jättämään roaccutan-kokeilun, vaikka se on tutkitusti tämän hetken tehokkain ja pysyvin apu akneen!!!
Ihotautilääkärin kanssa voit keskustella ja kysellä lääkkeestä lisätietoja ja hän osaa varmasti katsoa sinulle oikeanlaisen annostuksen lääkkeelle. Etsi tietoa sivuvaikutuksista, mutta älä suotta pelkää niitä, sillä jokainen ihminen on yksilö ja suurin osa selviää erilaisilla kuivumisoireilla.
Tsemppiä aknen nujertamiseen! :)Roaccutan on kehitetty lieventämään vakavan aknen oireita ja se on tarkoitettu viimeiseksi oljenkorreksi niissä tapauksissa kun tujutkaan antibiootit ei auta. Sulla on vissiin ollut vähän epäpätevä ihotautilääkäri. :) Tälläkin palstalla on useampi kuin "äärimmäisen harva", jonka akne ei ole parantunut roalla. Akne ei ole _parannettavissa_ millään lääkkeellä.
"En näe mitään järkeä siinä, että täällä ihmiset suosittelevat jättämään roaccutan-kokeilun, vaikka se on tutkitusti tämän hetken tehokkain ja pysyvin apu akneen!!!"
Wikipediasta löytyy pari järkisyytä:
Ihon, limakalvojen, silmien ja huulien kuivuminen, ihottuma, nenäverenvuodot, tulehdukset limakalvoilla ja kynsinauhoilla, maksa-arvojen huonontuminen, päänsärky, nivelsäryt, selkäkivut, pysyvästi ohentunut iho, pysyvästi harvemmat hiukset, veriarvojen huonontuminen, yleinen väsymys, huonontunut hämäränäkö, suolistosairaudet, haimatulehdus, maksatulehdus, kuukautishäiriöt, kallonsisäinen paine, psykoosi...
Ja vaikka lopettais kuurin kesken, näistä oireista ei pääse eroon: vakava masennus, hiustenlähtö, huono hämäränäkö, yllättävät suolistosairaudet, luusairaudet, erektiohäiriöt, couperosa jne.
Kaikkia yllä mainittuja on todettu. Pahimmat näistä on toki harvinaisia.
Ihan kiva jos sä oot selvinnut noin vähällä, mut roan kaltaisen lääkkeen suosittelu noin hatarin perustein ei oo ihan ok.. - ............
ummu kirjoitti:
Roaccutan on kehitetty lieventämään vakavan aknen oireita ja se on tarkoitettu viimeiseksi oljenkorreksi niissä tapauksissa kun tujutkaan antibiootit ei auta. Sulla on vissiin ollut vähän epäpätevä ihotautilääkäri. :) Tälläkin palstalla on useampi kuin "äärimmäisen harva", jonka akne ei ole parantunut roalla. Akne ei ole _parannettavissa_ millään lääkkeellä.
"En näe mitään järkeä siinä, että täällä ihmiset suosittelevat jättämään roaccutan-kokeilun, vaikka se on tutkitusti tämän hetken tehokkain ja pysyvin apu akneen!!!"
Ihon, limakalvojen, silmien ja huulien kuivuminen, ihottuma, nenäverenvuodot, tulehdukset limakalvoilla ja kynsinauhoilla, maksa-arvojen huonontuminen, päänsärky, nivelsäryt, selkäkivut, pysyvästi ohentunut iho, pysyvästi harvemmat hiukset, veriarvojen huonontuminen, yleinen väsymys, huonontunut hämäränäkö, suolistosairaudet, haimatulehdus, maksatulehdus, kuukautishäiriöt, kallonsisäinen paine, psykoosi...
Ja vaikka lopettais kuurin kesken, näistä oireista ei pääse eroon: vakava masennus, hiustenlähtö, huono hämäränäkö, yllättävät suolistosairaudet, luusairaudet, erektiohäiriöt, couperosa jne.
Ihan kiva jos sä oot selvinnut noin vähällä, mut roan kaltaisen lääkkeen suosittelu noin hatarin perustein ei oo ihan ok..Onko sulla itsellä omakohtaista kokemusta kyseisestä lääkkeestä tai onko tuttavapiirissäsi huonoja kokemuksia aineesta, kun noin negatiivisesti siihen suhtaudut?
Ensinnäkin, on ihan luonnollista, että täällä palsatlla on huomattavasti enemmän niitä joilla akne ei ole täysin parantunut roallakaan, koska tämä on Akne-palsta. Ei kai kukaan ihonsa kuntoon saanut enää jaksa tänne tulla lukemaan kun iho-ongelmaiset keskusteleen keskenään. Muilla palstoilla olen kuitenkin lukenut akne/finni-keskusteluja ja todella monella foorumilla on jopa ylistetty roaccutanin tehokkuutta ja vaikutusta! Monet sanovat aineen muuttaneen elämänsä täysin!
En ole sanonut missään vaiheessa, että sivuoireita ei tulisi tai niitä pitäisi vähätellä, päinvastoin. Kirjoitin, että sivuoireisiin kannattaa etukäteen perehtyä, mutta niiden takia ei kannata kuuria jättää kokeilematta. Kaikilla lääkkeillä on mahdolliset haittavaikutuksensa ja tiedossani on, että roaccutanin haittavaikutukset ovat joissakin tapauksissa melko kovia. Mutta on täysin typerää kirjoitella täällä akne-ongelmaisille kaikki haittavaikutukset listaan ja antaa ymmärtää, että kaikki kärsivät kaikista listan sivuoireista. Olen lukenut akne-keskusteluja monilla eri suomalaisilla ja ulkomaisilla nettifoorumeilla ja voisin näin mutu-tuntumalla väittää, että ehkäpä 70% roan kuurittelijoista on selvinnyt seuraavilla sivuoireilla: kuivuminen (hiukset, naama, kädet, huulet, limakalvot), nenäverenvuodot, hämäränäön heikkeneminen, lihas- ja nivelkivut. Mielestäni tuollaiset sivuoireet on helposti kestettävissä, jos sillä voi vaikean aknen voittaa!
On totta, että monille ei roaccutan sovi ja jotkut joutuvat kärsimään kovistakin sivuoireista. Joillakin oireet ovat niin pahoja, että kuurin voi joutua keskeyttämään. Annostuksen kanssa voi kuitenkin melko paljon kikkailla ja pienellä annostuksella kovien sivuoireiden esiintyminen ei tunnu olevan hirvittävän yleistä.
Lisäksi haluan tässä tehdä pienen vertauksen. Ei ehkä ole ihan täysin vertailukelpoinen, mutta ajaa mielestäni asian. Eli kuvitellaan henkilö joka sairastaa syöpää ja hänelle ehdotetaan rankkoja säde- ja lääkehoitoja. Hoidoilla on mahdollisia haittavaikutuksia huomattavasti ja ne ovat rankkoja. Silti useimmat haluavat hoitoon, koska lopputulos on toivottu ja parantua halutaan. On ehkä tyhmään verrata sairauteen, josta seurauksena voi olla kuolema, mutta monille vaikeasta aknesta kärsiville iho-ongelmat ovat ikään kuin "elämän ja kuoleman" kysmyksiä. Joillakin akne häiritsee arkielämää, vie elämänhalun ja pilaa pahimmassa tapauksessa vuosia elämästä - joskus koko elämän. Miksi siis kannustaa ihmisiä välttelemään markkinoiden tehokkainta aknelääkettä, vaikka sillä mahdollisia haittavaikutuksia olisikin?!
Väität myös aknen olevan krooninen ja sitä ei voi parantaa lääkkeillä. Mitenköhän tämän väitteen perustat? Meneppä acne.org-sivustolle ja etsi sieltä accutane galleria. Sieltä löytyy kuvia, joissa roaccutanilla on hoidettu vaikeita akneja niin, että puolen vuoden hoidoilla aknesta ei näy juuri jälkeäkään. Myös monilla suomalaislla foorumeilla kirjoittelee lukemattomia ihmisiä, jotka ovat saaneet roaccutanista lopullisen avun vuosia kestäneeseen akneen, johon antibiootit ja paikallisvalmisteet eivät ole tehonneet. En todellakaan ymmärrä, että miksi aknea ei voisi lääkkeillä parantaa?!
Lisäksi muutama sana lääkäristäni. Olin yksityisellä ihotautilääkärillä Helsinkiläisellä arvostetulla klinikalla. Lääkärillä on vuosien kokemus ihotaudeista ja osaa varmasti hommansa, sitä et voi mitenkään kyseenalaistaa!
Käyppä ummu vielä tämän tekstin luettuasi vilkaisemassa vaikkapa 400mg Ibumax-särkylääkkeen haittavaikutus-lista. Nopealla vilkaisulla löytyy; hengenahdistusta, mielialan laskua, veriulostetta, sydämen vajaatoiminnan pahenemista, raajojen turvotusta, rytmihäiriöitä ja valkosolukatoa. Kuinka moni muistaa särkylääkkeistä saaneensa kyseisiä oireita? Niimpä, tuskin monikaan! En halua nyt vähätellä haittavaikutuksia, mutta terve järki saa olla mukana. Jeesustelulla ei ei tapahdu mitään! - ummu
............ kirjoitti:
Onko sulla itsellä omakohtaista kokemusta kyseisestä lääkkeestä tai onko tuttavapiirissäsi huonoja kokemuksia aineesta, kun noin negatiivisesti siihen suhtaudut?
Ensinnäkin, on ihan luonnollista, että täällä palsatlla on huomattavasti enemmän niitä joilla akne ei ole täysin parantunut roallakaan, koska tämä on Akne-palsta. Ei kai kukaan ihonsa kuntoon saanut enää jaksa tänne tulla lukemaan kun iho-ongelmaiset keskusteleen keskenään. Muilla palstoilla olen kuitenkin lukenut akne/finni-keskusteluja ja todella monella foorumilla on jopa ylistetty roaccutanin tehokkuutta ja vaikutusta! Monet sanovat aineen muuttaneen elämänsä täysin!
En ole sanonut missään vaiheessa, että sivuoireita ei tulisi tai niitä pitäisi vähätellä, päinvastoin. Kirjoitin, että sivuoireisiin kannattaa etukäteen perehtyä, mutta niiden takia ei kannata kuuria jättää kokeilematta. Kaikilla lääkkeillä on mahdolliset haittavaikutuksensa ja tiedossani on, että roaccutanin haittavaikutukset ovat joissakin tapauksissa melko kovia. Mutta on täysin typerää kirjoitella täällä akne-ongelmaisille kaikki haittavaikutukset listaan ja antaa ymmärtää, että kaikki kärsivät kaikista listan sivuoireista. Olen lukenut akne-keskusteluja monilla eri suomalaisilla ja ulkomaisilla nettifoorumeilla ja voisin näin mutu-tuntumalla väittää, että ehkäpä 70% roan kuurittelijoista on selvinnyt seuraavilla sivuoireilla: kuivuminen (hiukset, naama, kädet, huulet, limakalvot), nenäverenvuodot, hämäränäön heikkeneminen, lihas- ja nivelkivut. Mielestäni tuollaiset sivuoireet on helposti kestettävissä, jos sillä voi vaikean aknen voittaa!
On totta, että monille ei roaccutan sovi ja jotkut joutuvat kärsimään kovistakin sivuoireista. Joillakin oireet ovat niin pahoja, että kuurin voi joutua keskeyttämään. Annostuksen kanssa voi kuitenkin melko paljon kikkailla ja pienellä annostuksella kovien sivuoireiden esiintyminen ei tunnu olevan hirvittävän yleistä.
Lisäksi haluan tässä tehdä pienen vertauksen. Ei ehkä ole ihan täysin vertailukelpoinen, mutta ajaa mielestäni asian. Eli kuvitellaan henkilö joka sairastaa syöpää ja hänelle ehdotetaan rankkoja säde- ja lääkehoitoja. Hoidoilla on mahdollisia haittavaikutuksia huomattavasti ja ne ovat rankkoja. Silti useimmat haluavat hoitoon, koska lopputulos on toivottu ja parantua halutaan. On ehkä tyhmään verrata sairauteen, josta seurauksena voi olla kuolema, mutta monille vaikeasta aknesta kärsiville iho-ongelmat ovat ikään kuin "elämän ja kuoleman" kysmyksiä. Joillakin akne häiritsee arkielämää, vie elämänhalun ja pilaa pahimmassa tapauksessa vuosia elämästä - joskus koko elämän. Miksi siis kannustaa ihmisiä välttelemään markkinoiden tehokkainta aknelääkettä, vaikka sillä mahdollisia haittavaikutuksia olisikin?!
Väität myös aknen olevan krooninen ja sitä ei voi parantaa lääkkeillä. Mitenköhän tämän väitteen perustat? Meneppä acne.org-sivustolle ja etsi sieltä accutane galleria. Sieltä löytyy kuvia, joissa roaccutanilla on hoidettu vaikeita akneja niin, että puolen vuoden hoidoilla aknesta ei näy juuri jälkeäkään. Myös monilla suomalaislla foorumeilla kirjoittelee lukemattomia ihmisiä, jotka ovat saaneet roaccutanista lopullisen avun vuosia kestäneeseen akneen, johon antibiootit ja paikallisvalmisteet eivät ole tehonneet. En todellakaan ymmärrä, että miksi aknea ei voisi lääkkeillä parantaa?!
Lisäksi muutama sana lääkäristäni. Olin yksityisellä ihotautilääkärillä Helsinkiläisellä arvostetulla klinikalla. Lääkärillä on vuosien kokemus ihotaudeista ja osaa varmasti hommansa, sitä et voi mitenkään kyseenalaistaa!
Käyppä ummu vielä tämän tekstin luettuasi vilkaisemassa vaikkapa 400mg Ibumax-särkylääkkeen haittavaikutus-lista. Nopealla vilkaisulla löytyy; hengenahdistusta, mielialan laskua, veriulostetta, sydämen vajaatoiminnan pahenemista, raajojen turvotusta, rytmihäiriöitä ja valkosolukatoa. Kuinka moni muistaa särkylääkkeistä saaneensa kyseisiä oireita? Niimpä, tuskin monikaan! En halua nyt vähätellä haittavaikutuksia, mutta terve järki saa olla mukana. Jeesustelulla ei ei tapahdu mitään!No, mä henkilökohtaisesti suhtaudun varauksella kaikkiin lääkkeisiin (myös särkylääkkeisiin :) ) ja roa nyt on pahimmasta päästä.
Uskon edelleen et jos antibiootit auttaa edes väliaikaisesti niin ei oo mitään syytä ottaa roakuuria. Aknen oireet voidaan parantaa mut itse sairautta ei, jos se on aktiivinen niin se "tulee takaisin" roankin jälkeen.
Mun mielipiteet roan suosittelusta on yhtä vahvat kuin sun mielipiteet sen oireilla "pelottelusta", joten... Toivottavasti ihmiset osaa ajatella myös itse. :D - .............
ummu kirjoitti:
No, mä henkilökohtaisesti suhtaudun varauksella kaikkiin lääkkeisiin (myös särkylääkkeisiin :) ) ja roa nyt on pahimmasta päästä.
Uskon edelleen et jos antibiootit auttaa edes väliaikaisesti niin ei oo mitään syytä ottaa roakuuria. Aknen oireet voidaan parantaa mut itse sairautta ei, jos se on aktiivinen niin se "tulee takaisin" roankin jälkeen.
Mun mielipiteet roan suosittelusta on yhtä vahvat kuin sun mielipiteet sen oireilla "pelottelusta", joten... Toivottavasti ihmiset osaa ajatella myös itse. :DMiksei aknesairautta voi parantaa? Mistä olet tällaista tietoa saanut?
Miksi sitten joillakin akne häviää roaccutanilla eikä koskaan palaa? Onko sellaisessa tapauksessa roaccutanilla hoidettu vain oireita ja akne on itsellään keksinyt lopettaa aktiivisena olemisen loppuelämäksi?
Mä en jotenkin nyt ymmärrä näitä sun "aknea ei voi parantaa, voi vain lievittää oireita"-juttuja, koska niin monet ihmiset voivat todistaa, että ovat roaccutanilla päässeet eroon aknesta lopullisesti, piste! - ummu
............. kirjoitti:
Miksei aknesairautta voi parantaa? Mistä olet tällaista tietoa saanut?
Miksi sitten joillakin akne häviää roaccutanilla eikä koskaan palaa? Onko sellaisessa tapauksessa roaccutanilla hoidettu vain oireita ja akne on itsellään keksinyt lopettaa aktiivisena olemisen loppuelämäksi?
Mä en jotenkin nyt ymmärrä näitä sun "aknea ei voi parantaa, voi vain lievittää oireita"-juttuja, koska niin monet ihmiset voivat todistaa, että ovat roaccutanilla päässeet eroon aknesta lopullisesti, piste!http://dermaklinikka.fi/patient/Kenelle tulee akne/1612.html
"Onko sellaisessa tapauksessa roaccutanilla hoidettu vain oireita ja akne on itsellään keksinyt lopettaa aktiivisena olemisen loppuelämäksi?"
Miksei. :) Ja kuten on todettu, aknen hoidon onnistuminen on hyvin yksilöllistä. Monet ihmiset voi todistaa vaikka mitä mille ei ole tieteellistä perustaa. Plasebokin toimii.
Rauhoitu toki. - vassa
ummu kirjoitti:
No, mä henkilökohtaisesti suhtaudun varauksella kaikkiin lääkkeisiin (myös särkylääkkeisiin :) ) ja roa nyt on pahimmasta päästä.
Mun mielipiteet roan suosittelusta on yhtä vahvat kuin sun mielipiteet sen oireilla "pelottelusta", joten... Toivottavasti ihmiset osaa ajatella myös itse. :D2 kuuria roaa syöneenä ja niistä apua saamattomana ja sivuoireista kärsineenä suosittelen sitä SILTI ennemmin kun antibiootteja, koska antibiootit tuhoavat kehon oman bakteerikannan ja vastustuskyvyn, eli eivät ne mitään vaarattomia ja hyvä vaihtoehto ole! Antibioottikuurin jälkeen kehon toipumisessa voi mennä vuosi, vaikka söisi maitohappobakteereja ja eläisi terveellisesti...
Turha niitä antibiootteja on syödä koska ne harvoin parantavat vaan auttavat vaan kun niitä syödään, mutta roassa on mahdollisuus että auttaa pysyvästi ja LISÄKSI yleensä auttaa jonkun aikaa kuurin loppumisen jälkeen, vaikka akne palaisikin myöhemmin... Toisin kuin antibiooteissa.
Antibioottien tehokin heikkenee kun niitä syö pitkään ja paljon. En suosittele... - roan syönyt
........... kirjoitti:
Edellisellä kirjoittajalla taas täysin höpö höpö-juttuja. Nykyisillä tutkimustuloksilla on enemmänkin alettu suosia roaccutania ja antibiootteja koitetaan mielestäni hivenen vältellä. Johtuu siitä, että antibiooteilla ei saada pysyvää apua, vaan ne hillitsevät tulehdusta ainoastaan kuurin aikana. Harvoilla taitaa antibiootit lopullisesti auttaa. Sen sijaan roaccutanilla luvataan n. 70% pysyvä apu akneen ja lopuillakin akne useimmiten lievenee huomattavasti ja menee ohi esimerkiksi kahdella tai kolmella roaccutan-kuurilla. Vain äärimmäisen harvoista tapauksista olen lukenut, jossa roaccutan ei olisi auttanut lainkaan. Poislukien tietysti sellaiset henkilöt, joille lääke ei ole sopinut ja he ovat joutuneet jättämään kuurin kesken. Itse suosittelen ehdottomasti roaccutania. Mikäli mikään muu ei ole auttanut, niin miksi ihmeessä jättäisi kokeilematta. Minä en ainakaan ymmärrä.
Tsemppiä aknen nujertamiseen! :)se kolmaskin kuuri kun noin kovasti suosittelet?:D Kuureja siis on jo 2 takana ja kummallakin akne palasi jo 3kk lopettamisen jälkeen, joten onkohan mtn järkeä enää syödä.. Akne on kyllä lieventynyt, ei enää paiseita mutta finnejä tulee edelleen ja paljon...Plaah,ehkä seuraavaksi meen tonne gynekologille hakemaan jtn hormonihoitoa tähän.
- roan syönyt
ummu kirjoitti:
Roaccutan on kehitetty lieventämään vakavan aknen oireita ja se on tarkoitettu viimeiseksi oljenkorreksi niissä tapauksissa kun tujutkaan antibiootit ei auta. Sulla on vissiin ollut vähän epäpätevä ihotautilääkäri. :) Tälläkin palstalla on useampi kuin "äärimmäisen harva", jonka akne ei ole parantunut roalla. Akne ei ole _parannettavissa_ millään lääkkeellä.
Ihan kiva jos sä oot selvinnut noin vähällä, mut roan kaltaisen lääkkeen suosittelu noin hatarin perustein ei oo ihan ok..itsekin olen huomannut että tällä palstalla on paljon niitä joita ei roakaan auta, se on kyllä totta. Mutta ei kannata luovuta, ei saa sanoa että ei akneen mikään lääke auta, kyllä varmasti monelle on löytynyt jokin keino, joten jos roa on vielä kokeilematta niin kyllä suosittelen aloittajalle, sehän voi olla sille juuri se ratkaisu akneen! Koska on niitäkin joilla jo heti eka roa kuuri auttanut pysyvästi!
Ja nuo hurjat sivuvaikutukset on tosiaan niin harvinaisia! Ainoat yleiset on kuivuminen, mikä menee kyl ohi kuurin jälkeen! Ja mulla akne lieventyi aika paljon roan jälkeen, vaikkei sitä poistanutkaan, mutta en kadu että söin 2kin krtaa! - roan syönyt
ummu kirjoitti:
Mun mielipiteet roan suosittelusta on yhtä vahvat kuin sun mielipiteet sen oireilla "pelottelusta", joten... Toivottavasti ihmiset osaa ajatella myös itse. :Dhohhoijaaa.. ei voi kun ihmetellä. Suosittelet siis antibioottia muttet roaa? Eli syödään vaan antibiootteja koko loppuelämän! Ja sitten kuollaan johonkin keuhkokuumeeseen johon ei enää tehoa mikään antibiootit koska suolisto on mennyt pilalle. (voisit samalla perehtyä antibioottiresistenssiin kun olet niinkin fiksu näköjään) Ja mitä se sua haittaa jos joku haluaa syödä roaa? Onko se sulta pois? Vai pelkäätkö et joku paranee aknesta ja sä jäät kärsimään koska et uskalla sitä kokeilla?
- roan syönyt
ummu kirjoitti:
http://dermaklinikka.fi/patient/Kenelle tulee akne/1612.html
"Onko sellaisessa tapauksessa roaccutanilla hoidettu vain oireita ja akne on itsellään keksinyt lopettaa aktiivisena olemisen loppuelämäksi?"
Miksei. :) Ja kuten on todettu, aknen hoidon onnistuminen on hyvin yksilöllistä. Monet ihmiset voi todistaa vaikka mitä mille ei ole tieteellistä perustaa. Plasebokin toimii.
Rauhoitu toki.tulla oikein provosoimaan tänne,saatko jtn sairasta tyydytystä?
- .............
roan syönyt kirjoitti:
se kolmaskin kuuri kun noin kovasti suosittelet?:D Kuureja siis on jo 2 takana ja kummallakin akne palasi jo 3kk lopettamisen jälkeen, joten onkohan mtn järkeä enää syödä.. Akne on kyllä lieventynyt, ei enää paiseita mutta finnejä tulee edelleen ja paljon...Plaah,ehkä seuraavaksi meen tonne gynekologille hakemaan jtn hormonihoitoa tähän.
Itselläni on vasta ensimmäinen kuuri menossa, että en ole kyllä mikään asiantuntija puhumaan kuurien uusimisesta. Olen kuitenkin lukenut, että jotkut ovat syöneet menestyksekkäästi kolmekin roa-kuuria. Kannattanee varmaan tiedustella lääkäriltä niitä hormoni-vaihtoehto kuitenkin ensin, mutta en mä näkis mahdottomana, että roaa syö sen kolme kuuria, kun monet muutkin on niin tehnyt.
- roa syönyt
............. kirjoitti:
Itselläni on vasta ensimmäinen kuuri menossa, että en ole kyllä mikään asiantuntija puhumaan kuurien uusimisesta. Olen kuitenkin lukenut, että jotkut ovat syöneet menestyksekkäästi kolmekin roa-kuuria. Kannattanee varmaan tiedustella lääkäriltä niitä hormoni-vaihtoehto kuitenkin ensin, mutta en mä näkis mahdottomana, että roaa syö sen kolme kuuria, kun monet muutkin on niin tehnyt.
sitä syödä vaikka 10krtaa, en vaan usko että auttaa, kun akne palasi noinkin pitkän kuurin jälkeen melkein heti takas.
- ummu
roan syönyt kirjoitti:
hohhoijaaa.. ei voi kun ihmetellä. Suosittelet siis antibioottia muttet roaa? Eli syödään vaan antibiootteja koko loppuelämän! Ja sitten kuollaan johonkin keuhkokuumeeseen johon ei enää tehoa mikään antibiootit koska suolisto on mennyt pilalle. (voisit samalla perehtyä antibioottiresistenssiin kun olet niinkin fiksu näköjään) Ja mitä se sua haittaa jos joku haluaa syödä roaa? Onko se sulta pois? Vai pelkäätkö et joku paranee aknesta ja sä jäät kärsimään koska et uskalla sitä kokeilla?
Ja mua syytit provosoinnista..
Mulla oli ihan järkevääkin asiaa joka kyl paljastuu kun lukee vähän paremmalla asenteella mun viestit. :) Mua aknen kroonisuus ainakin lohduttaa jotenkin kun tiedän ettei akne voi mitenkään olla mun syytä - et lääkkeiden toimimattomuus ei tarkota ettenkö pääsis aknesta joskus vielä eroon.
Antibioottien jatkuvan käytön haitoista en tosiaan tiennyt. Nyt tiedän, mut en silti suhtaudu roaan yhtään suopeammin kuin aiemmin... - roan syönyt
ummu kirjoitti:
Mulla oli ihan järkevääkin asiaa joka kyl paljastuu kun lukee vähän paremmalla asenteella mun viestit. :) Mua aknen kroonisuus ainakin lohduttaa jotenkin kun tiedän ettei akne voi mitenkään olla mun syytä - et lääkkeiden toimimattomuus ei tarkota ettenkö pääsis aknesta joskus vielä eroon.
Antibioottien jatkuvan käytön haitoista en tosiaan tiennyt. Nyt tiedän, mut en silti suhtaudu roaan yhtään suopeammin kuin aiemmin...itse edes kokeillut roaa?? Et ilmeisesti tekstistäs päätellen.
- roan syönyt
ummu kirjoitti:
Antibioottien jatkuvan käytön haitoista en tosiaan tiennyt. Nyt tiedän, mut en silti suhtaudu roaan yhtään suopeammin kuin aiemmin...edes ite kokeillut roaa? et näköjään.
- ..................
Heipparallaa!
Mitenkäs tampereen pojalla on mennyt? Oletko hakeutunut lääkärille ja jos olet, niin minkälaista ohjetta/hoitoa sieltä määrättiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1067492
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1045274Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253471Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3531515Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?571330