hitsaus, v*un tylsää

tikku ja äijä

voiko tylsempää hommaa olla, tikun kanssa heilua aamusta iltaan ja päivästä toiseen, saumaa sauman perään.

47

6076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysty

      varsinkaan kun aletaan hits. rontgensaumoja korkeapaine putkiin.ja uusia haasteita tulee koko ajan.uudet tekniikat ,uudet materiaalit yms.
      eli monelta menee peukku suuhun.
      itse olen hitsannut vasta 35 vuotta..
      olin myos kaasulinjalla tampereella v86 halavatun kylyma talavi-- muistaakseni oulun maanrakennus oli 'rakentaja'
      paljon tinasit paljon pilasi vihdoin kolvisi kylmeni..heh

    • Jawa

      Hitsaus on kyl helvetin puuduttavaa hommaa, mitkään pienimuotoiset uudet haasteet ei tee siitä yhtään mielenkiintoisempaa. Aivot voi jättää narikkaan töihin lähtiessä, vaikka levysepän hommia teen samalla on se silti kuluttavaa ja tylsää työtä. Vaihdan alaa tulevaisuudessa.

      • hitsata

        pystyt ajattelemaan omia asioitasi paitsi ohut kirkas asennossa puikolla ja ehkä joku 10crmo paksuseinämäisenä puikolla alusta loppuun on vähän vahittava.


      • Sellaskans
        hitsata kirjoitti:

        pystyt ajattelemaan omia asioitasi paitsi ohut kirkas asennossa puikolla ja ehkä joku 10crmo paksuseinämäisenä puikolla alusta loppuun on vähän vahittava.

        Et kannattaa hitsata vaa mustii paksui rautoi ilman luokkavaatimuksii. On melkee sama sit miten päi puikko on kolvissa. Ja kahvit kannattaa nauttii pitkää ja lähtee ajois kotiin.


      • Anonyymi

        Monipuolisemmat asennustyöt kivempaa jossa usein myös hitsataan.

        Ihan mikä tahansa työ joka päivästä toiseen aivan samanlaista ja varsinkin vielä samassa paikassa on melko tylsää. Hyvät työkaverit ja niiden kanssa töiden tekeminen tietenkin auttaa.


    • ews

      Noinki lyhyestä viestistä voi aistii siun asenneongelman.
      Mistä vaan hommasta saa tympeen, kun asennoituu miinusmerkkisesti ja kun kahtoo peiliin, niin monesti tympeen homman syy näkkyypi siellä.
      Päivä paistaa ja oon lähössä iltavuoroon hitsaamaan ja se on ainakkii miusta ihan hyvä juttu.

      • kirnu kuusta

        mikä sen mukavampaa työn tekoa on kun iso putki hepattuna edessä,puikot kuivia ja rälläkkä lähellä ei kun maski alas ja sauma on kuin hopeaa...


      • Mahtavatyö
        kirnu kuusta kirjoitti:

        mikä sen mukavampaa työn tekoa on kun iso putki hepattuna edessä,puikot kuivia ja rälläkkä lähellä ei kun maski alas ja sauma on kuin hopeaa...

        Ei muuta ku päät yhtee ja naru ympäri ja äkkiä kahville. Iso putki on kyl perseest.


      • on sopiva
        Mahtavatyö kirjoitti:

        Ei muuta ku päät yhtee ja naru ympäri ja äkkiä kahville. Iso putki on kyl perseest.

        Joku kohtuus putkienkin koossa.


    • rakennemies

      Vaihda rautarakenne ja alumiinihommiin. Löytyy vaihtelua ja ei ole ykstoikkoista. Tosin vie aikansa , kun oppii hommat, mutta jos on ns. osaava kaveri niinmikäettei.

      • Huhhuh1

        Alumiinin hitsauksesha on suurimmat terveyshaitat. Ja mitä enempi poistat savukaasuja sitä enempi on otsonimyrkkyy. Ei ikinä alua.


      • rakennemies
        Huhhuh1 kirjoitti:

        Alumiinin hitsauksesha on suurimmat terveyshaitat. Ja mitä enempi poistat savukaasuja sitä enempi on otsonimyrkkyy. Ei ikinä alua.

        Mä tarkotin alumiinirakennetöillä ovi-ikkuna ja julkisivurakenteita. Niitä ei tehdä hitsaamalla. Tosin työ vaatii harjoittelua ei suoraan maskin takaa.


      • aluhitsaaja.....
        Huhhuh1 kirjoitti:

        Alumiinin hitsauksesha on suurimmat terveyshaitat. Ja mitä enempi poistat savukaasuja sitä enempi on otsonimyrkkyy. Ei ikinä alua.

        Mitä helvetin otsonimyrkkyä? Oiskohan tuo oksidi mikä irtoa alumiinin pinnasta? Myrkyllistä kumminkin. Kunnon raitisilmapuhallin aktiivihiilisuodattimella niin ei tuu paskaa keuhkoon kun vaan pitää hitsatessa ja hioessa maskin ja hupun päässä. On ne alumiinihommat ainakin vähän mielenkiintosempia kuin teräksen hitsaus.


      • otsoonia
        aluhitsaaja..... kirjoitti:

        Mitä helvetin otsonimyrkkyä? Oiskohan tuo oksidi mikä irtoa alumiinin pinnasta? Myrkyllistä kumminkin. Kunnon raitisilmapuhallin aktiivihiilisuodattimella niin ei tuu paskaa keuhkoon kun vaan pitää hitsatessa ja hioessa maskin ja hupun päässä. On ne alumiinihommat ainakin vähän mielenkiintosempia kuin teräksen hitsaus.

        irtoaa senki puliukko(:


    • ews

      Ja hyvän mielen saapi aika pienilläkkii asioilla. Kävin äsken koirien kans kuleksimassa pitkin mehtiä ja syötin sit koirat. Nyt vanhempi makaa kopissa ja nuorempi rellottaa auringon paisteessa hangella.
      Ei paljo näytä murheet puristelevan.

      • mutta ei

        taida sun koiras ollakkaan noita hitsaavia koiria?


    • pajapölkyltä

      tule keikalle siinä tulee mukaan kaikkia muita kuvioita ei pääse pitkästymään ja joskus ei tule moneen päivään yhtään saumaa

      • ryynipyssy

        Ykskään reppuri ei mokomasta asiasta viittis kitistä.


    • ja kiittämätön äpärä

      Hiton kiittämätön penikka!! Saisit olla todella kiitollinen työpaikasta, etkä nurista siitä miten tylsää joku homma on. Hitsauksessakin oppii vasta ajan kanssa ammattilaiseksi, joten turha pitää itseään mestarina kesätöiden jälkeen.

      • asenne ratkaisee

        ammattikoulun jälkeen n.9 vuotta alalla, en vaihtaisi mihinkään.
        Työ on haastavaa ja todella laajaa.
        Kyse on vain siitä kuinka paljon sinä haluat itseäsi kehittää, minne asetat tavoitteesi?
        Itse revin tietoa irti vanhemmista ammattimiehistä ja alan julkaisuista minkä kerkeän ja silti tuntuu että olen vasta raapaissut pintaa.
        Jos et edes pyri mihinkään ja olet tympääntynyt työhösi, olisiko alan vaihtaminen paikallaan?
        Mutta jos todella osaat hitsata kaikkia materiaaleja, kaikissa asennoissa, kaikilla menetelmillä ja kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, olet todellinen guru ja ansaitset naamasi esabin kylkeen ;)
        Enkä viitsinyt edes listata nyt kuin sitä pintaa.. :D


      • Sairash.
        asenne ratkaisee kirjoitti:

        ammattikoulun jälkeen n.9 vuotta alalla, en vaihtaisi mihinkään.
        Työ on haastavaa ja todella laajaa.
        Kyse on vain siitä kuinka paljon sinä haluat itseäsi kehittää, minne asetat tavoitteesi?
        Itse revin tietoa irti vanhemmista ammattimiehistä ja alan julkaisuista minkä kerkeän ja silti tuntuu että olen vasta raapaissut pintaa.
        Jos et edes pyri mihinkään ja olet tympääntynyt työhösi, olisiko alan vaihtaminen paikallaan?
        Mutta jos todella osaat hitsata kaikkia materiaaleja, kaikissa asennoissa, kaikilla menetelmillä ja kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, olet todellinen guru ja ansaitset naamasi esabin kylkeen ;)
        Enkä viitsinyt edes listata nyt kuin sitä pintaa.. :D

        Ku terveys menee.


      • suojaus?
        Sairash. kirjoitti:

        Ku terveys menee.

        Itsellä käytössä raikasilmasuodatin maski, ei pääse hiukkaset ja huurut kiusaamaan. Sen lisäksi kohdepoisto kunnossa yms.
        Nykyään on niin hyvät varusteet, että on omaa typeryyttä altistaa terveytensä hitsaus hommissa.
        Niin ja joka ikinen vuosi täysi terveyden takastus koko skaalalla, mulla ainakin kaikki arvot on todella hyvät.


      • Noilla laitteilla
        suojaus? kirjoitti:

        Itsellä käytössä raikasilmasuodatin maski, ei pääse hiukkaset ja huurut kiusaamaan. Sen lisäksi kohdepoisto kunnossa yms.
        Nykyään on niin hyvät varusteet, että on omaa typeryyttä altistaa terveytensä hitsaus hommissa.
        Niin ja joka ikinen vuosi täysi terveyden takastus koko skaalalla, mulla ainakin kaikki arvot on todella hyvät.

        Otsonimyrkyltä. Ja pitemmän päälle huomaat sen. Muutes maski on hyvä.


      • kiinnostusta,lue tuo
        Noilla laitteilla kirjoitti:

        Otsonimyrkyltä. Ja pitemmän päälle huomaat sen. Muutes maski on hyvä.

        pehmoisia pojjaat juttelee
        1969 agassa aloin
        kursseja ottamaan ja v-2007 heitin kolvin 57v vanhana nurkkaan, terveena kun Pukki ,ja voin vielakin menna 'pikkutulen vahdiksi' niinkuin rak.liike palkilla timpurit meita nimitti..heh
        kanadassa olen suurimman ajan 'savuttanut'
        vai onko niin .etta ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta-- ja nyt hitsarit-- jotain muuta?

        ja viela esim.-- meilla on taalla bc.ssa pipeline hitsari suomalainen,joka juuri taytti 80- ja hitsaa edelleen.ollut yli 50 v uniossa
        taitaa olla alansa ennatys.ja tuo on tosi.

        jos kalevi ein.... hesasta satut lukemaan tan ,niin terveisin ,ja hymyillaan kun tavataan
        pertti lannelta


      • Metalwelder
        kiinnostusta,lue tuo kirjoitti:

        pehmoisia pojjaat juttelee
        1969 agassa aloin
        kursseja ottamaan ja v-2007 heitin kolvin 57v vanhana nurkkaan, terveena kun Pukki ,ja voin vielakin menna 'pikkutulen vahdiksi' niinkuin rak.liike palkilla timpurit meita nimitti..heh
        kanadassa olen suurimman ajan 'savuttanut'
        vai onko niin .etta ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta-- ja nyt hitsarit-- jotain muuta?

        ja viela esim.-- meilla on taalla bc.ssa pipeline hitsari suomalainen,joka juuri taytti 80- ja hitsaa edelleen.ollut yli 50 v uniossa
        taitaa olla alansa ennatys.ja tuo on tosi.

        jos kalevi ein.... hesasta satut lukemaan tan ,niin terveisin ,ja hymyillaan kun tavataan
        pertti lannelta

        Pitäshä sun tietää et 70 luvul meni paljon viinaa ja nyt ei. Ja yli 60 vuotiaat on harvinaisuus metallihommis. Hitsari kuolee myrkkyihin tai viinaan ja jotkut työtapaturma rampauttaa.


      • ollut ongelma
        Metalwelder kirjoitti:

        Pitäshä sun tietää et 70 luvul meni paljon viinaa ja nyt ei. Ja yli 60 vuotiaat on harvinaisuus metallihommis. Hitsari kuolee myrkkyihin tai viinaan ja jotkut työtapaturma rampauttaa.

        ehka kanadan metallimiehet ovat veistetyt kovemmasta 'puusta' kun nykyajan 'pullamosso' sukupolvi [ei aivan kaikki].poikkeuksiakin loytyy.mutta tuo juttuni suomalaisesta 80 v welttarista on aivan tosi...
        en voi panna nimia,kun ei ole lupaa,mutta Pentictonista bc .. loytyy.tuo 'jermu'...........lannenhunttari


      • heppari
        suojaus? kirjoitti:

        Itsellä käytössä raikasilmasuodatin maski, ei pääse hiukkaset ja huurut kiusaamaan. Sen lisäksi kohdepoisto kunnossa yms.
        Nykyään on niin hyvät varusteet, että on omaa typeryyttä altistaa terveytensä hitsaus hommissa.
        Niin ja joka ikinen vuosi täysi terveyden takastus koko skaalalla, mulla ainakin kaikki arvot on todella hyvät.

        samat vehkeet mulla adflo&speedglas raitisilma, ei ongelmia mut magneettikentät ja otsooni vähä arveluttaa... rannekello ei kestä ku puolivuotta hanskassa ja toi otso tulee vissii läpi ties mistä hiiili&hiukkas-suotimista.. noo jos kuollaan niin kuollaan saappaat jalassa:D


    • TIGgu-ukko

      Kappale koneeseen, nappi pohjaan, kappale koneeseen, nappi pohjaan jne.

      • koneistaja..

        Eikä se mitään herkkua ole, vaikka työ olisikin monta tuntia pelkkää istumista ja lehden lukemista. Mulla ainakin aika kuluu paljon paremmin kun saa touhuta jotain.


    • tyu123

      ..onnettomia,täriseviä juoppoja.suurin osa.

    • hommoo

      jos pääsee laivan tankkeihin hitsoomaan tai galvanoituja putkia huonoihin paikkoihin

    • tekisi

      itse jos olisi rahakasta ja kivaa

    • vatsavaivaa

      työterveys puolella kukaan mitään todellisista vaaroista, kerrotaan vaan ei saa katsoa suoraan valoa ja muuta tyhmää.
      Ei savukaasuista mitään ole mainittu mitä aiheuttaa.
      Nytpä kerron kuin mulle tuli oireita.
      Happosen ja dublexin hitsausta oli mulla viisi vuotta ja oireita alkoi ilmetä parin vuoden jälkeen.
      Nenästä alkoi niistäessä tulla verta kun hitsaushuurut ärsyttivät limakalvoja.
      Tuntui kurkussa poltetta aivan kuin olisi närästänyt, eihän se ollut närästystä vaan nielu ja hengitystiet olivat ärtyneet hitsaus huuruista.
      Seuraavana tuli vuoden sisään närästys kuvioihin, vaikka mitään ei noussut ruokatorveen sen enempi kuin ennenkään, enkä käyttänyt mitään särkylääkettä, elikkä nyt oli mahalaukku ärtynyt hitsaushuuru saasteesta, siitä närästys johtui mielestäni.
      Pikku vinkki miten saattaisi voida ehkäistä närästys oireen kehittymistä hitsaushuurujen johdosta joita tulee paja olosuhteissa väkisinkin hengitettyä vaikka ei itse hitsaisikaan, niinpä EI PIDÄ niellä limaa mikä nousee nieluun ja suuhun, vaan se pitää räkiä lattialle. Sillä saa mahalaukun altistusta vähennettyä.
      Tahtoi olla syönnin kanssa että piti vähän väliä syödä, kun syömällä pikkuisen, sai poltetta mahassa laantumaan mutta parintunni kuluttua polte tuli takaisin ja happamia ruokia ei tahtonut kestää ollenkaan.
      Näin on tullut ajateltuna. Hitsaus pajasta se on johtunut kun kaksivuotta ilman hitsaamiskaryjä nielemättä kaikki vaivat ovat hävinneet pois

      • Et o ainoa

        Rosteri hitsaus. Kirkas liekki, paljon otsonia, al sama. Iho, limakalvot kuivuu. Verta nenasta. Lapaluu lapalai tyoterveydes huolta nyt ei. Hitsuutus on myrkkyy.


      • Anonyymi

        Oikein ja kohtuullista.


    • anson

      oot aika hyvä jos saat hitsaamalla tehtyä sauman, mut mielestä ainoat saumat syntyy ompelukoneella. ompelemalla tehdään saumoja ja hitsaamalla tulee hitsejä.

      • Pässi.

        Kun kerta saivartelulinjalle lähdetään niin saumat tehdään saumurilla ja hitsaussaumat eli hitsit hitsaamalla


      • Pro saumaaja
        Pässi. kirjoitti:

        Kun kerta saivartelulinjalle lähdetään niin saumat tehdään saumurilla ja hitsaussaumat eli hitsit hitsaamalla

        Hitsi on hitsauksen tulos eli hitsaussauma. Näin kertoo tietokirja, ja kyllähän sen tyhmempikin ymmärtää:) eli turha tänne mitään ompelukone juttuja on laittaa.


      • pappa ite
        Pro saumaaja kirjoitti:

        Hitsi on hitsauksen tulos eli hitsaussauma. Näin kertoo tietokirja, ja kyllähän sen tyhmempikin ymmärtää:) eli turha tänne mitään ompelukone juttuja on laittaa.

        kinastelkaa vaikka ennemmin hitsausprosessin ja hitsausmenetelmän erosta, jotkut eivät vieläkään osaa erottaa niitä toisistaan


    • Anonyymi

      Kuumaa pillistä ja piimää ku...

    • Anonyymi

      suosittelen manklausta. Tekee muotosulkeisen liitoksen

    • Anonyymi

      On tavallista kyllästyä työhön.

    • Anonyymi

      Raha ratkaisee, eli paskasta työstä pitäisi maksaa ainakin 20 euroa tunnille ja haittalisät päälle tilanteen mukaan että viitsisi tai edes kiinnostaisi autoa aamulla käynnistellä saati mitään tehdä.

      Kukaan järkevä ei tuota sontaa tee kuin jostain pakottavasta syystä.

    • Anonyymi

      Sulla ei varmaan oo mitään hitsattua. Ennen hitsaamista niitattiin, että mee sitten niittaamaan autoja kasaan ja valtamerihöyryjen niittaminen, se vasta mielenkiintoista on. En vähättelis hitsaajia, sillä jostain täytyy leipänsä ottaa. Mieti jos kaikki maailman hitsarit kokis herätyksen ja lakkaisivat hitsaamasta, kokisivat työnsä aliarvostetuksi, ehkä juuri tuon työn puuduttavuuden takia, älyäisivät, että heidän täytyy saada vähintäänkin lääkärin liksat. Mieti sitä. Niinkuin heidän täytyisikin kaiken kohtuuden nimissä, laittavathan he terveytensä vaaraan ja joutuvat maksamaan kalliita lääkärilaskuja pitääkseen työkuntoansa yllä. Sitten vakuutusyhtiöt vättävät, että heidän työstä saamansa vamma, onkin elämän tavoista johtuva, tai perinnöllinen sairaus. Olemmehan hitsareille sangen kiitollisia ja aina heidän puolellaan ja toivomme, että jaksavat hitsata täältä ikuisuuteen? Eiks niin?

    • Anonyymi

      hitsaajahan rakentaa jotakin. Vaikkapa laivoja, teräsrakenteita, siltoja. Jopa taidetta.
      Hitsaaminen voi olla hyvinkin mielenkiintoista. Ei kyse ole vain hitsaamisesta ja puikon käryttämisestä. Pitää osata lukea piirustuksia ja ajatellakin ja valmistella työt.
      Riippuu ihan millä alalla on hitsaajana, Harva hitsari vain hitsaa yksinomaan saumaa. Ovat paremminkin moniosaaja metallimiehiä. Levyseppä- hitsaaja esimerkiksi.

      • Anonyymi

        No kyllä noissa pajoissa olet vain nahkarobotti kellotetuilla töillä ja niistä hommista ei edes makseta enää asiankuuluvaa palkkaa, lisäksi työturvallisuus on pelkkä vitsi ja sananhelinää, epäterveellistä hommaa kaikin tavoin, kiertäkää kaukaa.


    • Anonyymi

      Tyhmä pää ja viinaa vapailla niin jaksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe