Iltaopiskelijaksi - tuet?

teppe

Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi nuorisoasteen koulutuksena ja kohta on toinen vuosi pulkassa. Näin ollen jäljellä on enää viimenen vuosi (koulutusohjelmaopinnot), jonka olen ajatellut suorittaa iltaopiskeluna, sillä valitsemaani koulutusohjelmaa ei järjestetä päiväopetuksena.

Kai Kelan tuet toimii samalla tavalla tässäkin? Mitenkäs sitten ruokaraha, jonka tähän mennessä on amiksessa saanut käytettyä kelakorttia ruokalassa vinguttamalla; saako iltaopiskelijat sitä rahana?

9

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse...

Katsopa Kelan sivuilta ihan itse. Sieltä löytyy opintotuesta paljon tietoa, mm. se mihin opintoihin saa tukea.

• teppe

Mutta ainakaan tuosta ravitsemuspuolesta en tietoa löytänyt...

• että mitä?
        teppe kirjoitti:

Mutta ainakaan tuosta ravitsemuspuolesta en tietoa löytänyt...

Heh... siis luuletko tosiaan, että siellä on aloittain eritelty mille alalle saa tukea ja mille ei? Voi hyvänen aika.

Lue sieltä yleiset tuen saamisen ehdot eri koulutusASTEILLA ja eri koulutusMUODOISSA. Alalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako tukea vai ei.

• lollol, ja sitten asiaan
        että mitä? kirjoitti:

Heh... siis luuletko tosiaan, että siellä on aloittain eritelty mille alalle saa tukea ja mille ei? Voi hyvänen aika.

Lue sieltä yleiset tuen saamisen ehdot eri koulutusASTEILLA ja eri koulutusMUODOISSA. Alalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako tukea vai ei.

Heh, siis etkö osaa lukea? Onpas noloa tulla kuittailemaan muille noilla älynlahjoilla. "Ruokapuoli" tarkoitti tuossa viestissä ruokailua, ei amiksen kokkilinjaa.

Mutta itse asiaan, iltaopiskeluun ei tukia saa, koska Kela katsoo sen automaattisesti "harrastetoiminnaksi". Myöskään ilmaista ruokaa eivät iltaopiskelijat saa. Jos haluat tukien kanssa viimeisen vuoden suorittaa, niin varmaankin kannattaa vaihtaa paikkakuntaa. Kyllä jostain päin Suomea varmasti löytyy haluamasi koulutusohjelma päiväopintoina.

• teppe
        lollol, ja sitten asiaan kirjoitti:

Heh, siis etkö osaa lukea? Onpas noloa tulla kuittailemaan muille noilla älynlahjoilla. "Ruokapuoli" tarkoitti tuossa viestissä ruokailua, ei amiksen kokkilinjaa.

Mutta itse asiaan, iltaopiskeluun ei tukia saa, koska Kela katsoo sen automaattisesti "harrastetoiminnaksi". Myöskään ilmaista ruokaa eivät iltaopiskelijat saa. Jos haluat tukien kanssa viimeisen vuoden suorittaa, niin varmaankin kannattaa vaihtaa paikkakuntaa. Kyllä jostain päin Suomea varmasti löytyy haluamasi koulutusohjelma päiväopintoina.

harrastetoimintaa vaikka on päätoiminen opiskelija?

• lollol jne.
        teppe kirjoitti:

harrastetoimintaa vaikka on päätoiminen opiskelija?

Iltaopiskelua ei katsota päätoimiseksi. Yleensä iltatunnit alkavat joskus klo 15-16 ja loppuvat viimeistään klo 21. Tunteja tulee korkeintaan 5-6 illassa. Ennen tuntien alkamista ehtisit hyvin tekemään 8-tuntisen päivän jossain muualla. En tiedä miten Kela tuon asian selittää, mutta niin se vain on, ettei iltaopiskeluun tukia saa. Omat iltaopiskeluni rahoitin käymällä päivällä toista koulua.

• teppe
        lollol jne. kirjoitti:

Iltaopiskelua ei katsota päätoimiseksi. Yleensä iltatunnit alkavat joskus klo 15-16 ja loppuvat viimeistään klo 21. Tunteja tulee korkeintaan 5-6 illassa. Ennen tuntien alkamista ehtisit hyvin tekemään 8-tuntisen päivän jossain muualla. En tiedä miten Kela tuon asian selittää, mutta niin se vain on, ettei iltaopiskeluun tukia saa. Omat iltaopiskeluni rahoitin käymällä päivällä toista koulua.

Kelan täti kertoi että voi hyvinkin saada tukea iltaopiskeluun. Kyseisessä koulussa tällä hetkellä pyörivät iltaopiskelulinjat ovat tuettuja joten todennäköisesti myös se, mihin itse olen menossa.

• lollol jne.
        teppe kirjoitti:

Kelan täti kertoi että voi hyvinkin saada tukea iltaopiskeluun. Kyseisessä koulussa tällä hetkellä pyörivät iltaopiskelulinjat ovat tuettuja joten todennäköisesti myös se, mihin itse olen menossa.

Olisi kiva kuulla, milä perustein sitten jonnekin iltalinjalle saa tukea ja jonnekin ei? Onko esim. tuntimäärällä jotain merkitystä? Mikä koulu mahtaa olla kyseessä?

• teppe
        lollol jne. kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, milä perustein sitten jonnekin iltalinjalle saa tukea ja jonnekin ei? Onko esim. tuntimäärällä jotain merkitystä? Mikä koulu mahtaa olla kyseessä?

kelan täti ei mennyt. Katsoi koneelta kyseisen oppilaitoksen (Varia) tietoja ja sieltä kertoi nykyisten linjojen olevan tuettuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe