Koiranpennun kanssa

IItuliinaII

Mulle on tulossa koiranpentu parin viikon päästä ja olen lueskellut tästä sisäsiisteysasiasta nyt eri sivustoilta.
Edellinen koirani kuoli viime kesänä 10 vuoden iässä ja en kuolemaksenikaan muista miten viimeksi toimimme!
Eli:toiset sanoo ettei paperille kannattaisi opettaa laisinkaan vaan suoraan ulos.
Muuten hyvä mutta en tunne montaakaan henkilöä jonka ei pitäisi myös töissä käydä.Joten miten sitä sitten käytät 2 h välein ulkona??Ja sen verran olen myös lukenut ettei koiraa kannattaisi ottaa lomalla jotta pentu oppii "talon" tavoille heti alusta asti.
Tämä vähän sotii sisäsiisteyden opettelua vastaan.
Kertokaa mua viisaammat ja tuoreemmat pennun omistajat miten tämä tulisi nyt toteuttaa?
Hankinko dogsitterin päiviksi vai opetanko paperin kautta?
Toinen kysymys:Suosittele hyvää pesuainemerkkiä lattioille(muovimatto).

4

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäyrispennun omistaja

Meillä sisäsiisteyttä opeteltiin paperin kautta, sillä pentu oli kasvattajalla jo opetettu tekemään tarpeensa paperille. Olipa muuten hyvin opetettukin, sillä 7-viikkoisesta lähtien lattialle on lorahtanut vain kahdet pissat ja nekin ns. intopissoja :) No, sitten 12 viikon iässä pentu ei enää mennytkään paperille, vaan ulko-oven eteen istumaan ja sieltä katseli meihin päin, eli siis osoitti, että nyt olisi hätä. Ja meillä pentu todella "sai" pissata paperille, sillä se oli muutaman tunnin päivässä yksin, eikä siis silloin ulos sitä voitukaan viedä. Nykyään se pidättää nuokin ajat ja on siis tällä hetkellä 17 viikkoinen.

Täytyy tähän myös todeta, että kaksikin eri eläinlääkäriä on sanonut, että pennun pidätyskyvyn kehittyessä ja tietoisuuden lisääntyessä se ymmärtää kotinne pesäkseen, eikä sinne halua tarpeitaan tehdä. Koira siis luonnostaankin tulee sisäsiistiksi aikanaan, ihminen voi vaan edesauttaa tätä. Tietysti poikkeuksiakin löytyy.

Täällä palstalla tuntuu tosiaan välillä olevan vallalla tuo ei paperia -ajattelu ja sitten kun sanot, että töissä pitää käydä, tulee syytöksiä siitä. Eli joidenkin ihmisten mielestä koiria ei näemmä pitäisi ottaa, jos käy töissä tai muutenkin poistuu kotoaan tuntia pidemmäksi aikaa. Älä siis välitä, jos tuollaisia vastauksia saat...

• Meillä yleensä koirat on oppineet sisäsiisteiksi siinä puolen vuoden tietämillä. Tosin poikkeuksiakin löytyy. Vanhempi cavalieri oli yli vuoden ennenkuin lopulta oli sisäsiisti. Kaikki koirista eivät välttämättä koskaan ole oppineet pyytämään ulos.

Paperit on ollut joka pennulla, paitsi nyt tällä viimeisellä joka 5 kk, ja lähes sisäsiisti (joskus saattaa yöllä käydä vahinko). Papereita ei ole laitettu sen takia, kun kahjo katti käy "peittämässä" pissat perusteellisesti jos pentu oli käynyt paperilla. Sitä ei yöllä kestänyt Erkkikään.

Ja töissä ollaan käyty aina. Yleensä kun pentu on tullut taloon, olen ollut noin viikon sen kanssa. Ihan pentuvaiheessa olen käynyt kerran keskellä päivällä ruokkimassa ja viemässä pennun ulos. Mutta kun ruokinta kerrat vähentyneet, jättänyt senkin pois.

• IItuliinaII

Kiitos vastauksesta!
        Itselläni on noin viikko aikaa olla pennun kanssa kotona, ja senkin jälkeen on ihminen olemassa joka voi pentua käydä päivällä katsomassa kun itse olen töissä.
        Kieltämättä iskee näistä kirjoituksista silmille syyllistäminen siitä, ettei ole pennun kanssa 24h ja sisäsiisteyskin pitäisi oppia ennätysajassa.
        Tuntuu ettei se pentuaika olekaan muuta kuin pissille opettamista vaikka siihen kuuluu niin monta asiaa!!
        Tämä paperi /ei paperia dilema on ketjussa kun ketjussa sama juttu, ollaan puolesta ja vastaan.
        Asun kerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa joten nopeesti ulos päästään mutta todellakin opetus keskeytyy töissä käynnin ajaksi.

• Enssie
        IItuliinaII kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!
        Itselläni on noin viikko aikaa olla pennun kanssa kotona, ja senkin jälkeen on ihminen olemassa joka voi pentua käydä päivällä katsomassa kun itse olen töissä.
        Kieltämättä iskee näistä kirjoituksista silmille syyllistäminen siitä, ettei ole pennun kanssa 24h ja sisäsiisteyskin pitäisi oppia ennätysajassa.
        Tuntuu ettei se pentuaika olekaan muuta kuin pissille opettamista vaikka siihen kuuluu niin monta asiaa!!
        Tämä paperi /ei paperia dilema on ketjussa kun ketjussa sama juttu, ollaan puolesta ja vastaan.
        Asun kerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa joten nopeesti ulos päästään mutta todellakin opetus keskeytyy töissä käynnin ajaksi.

Älä huolehdi, ihan oikeilla raiteilla olet. :)

Paperin tarkoitushan on antaa pennulle "luvallinen" paikka tehdä pisut, sen sijaan että ensin olisi jalat ristissä, ja sitten saisi huudot kun on luvattomaan paikkaan tehnyt. Näin ainakin itse näen tilanteen. Meillä on tällähetkellä 6,5kk karvakorva, joka oli jo kasvattajan luona tottunut papereihin; olisi ollut hullua muuttaa koko systeemi kodinvaihdon yhteydessä (kasiviikkoisena), kun muutenkin koko elämä kääntyi pienellä ylösalaisin.

Ei voi olettaa että pieni pentu osaisi pidätellä paria tuntia pidempää ekan parin kuukauden aikana. Etkä voi olettaa, että olisit koko ajan kotona huolehtimassa pennusta. Pennun PITÄÄ oppia olemaan yksin, ja mielestäni ei ole kohtuutonta että jo alusta alkaen totuttaa tähän. (Ihan vinkkinä, ensimmäinen koirani joutui olemaan jo tokan päivän 6h yksin, seuraavan kanssa vietin puoli vuotta melkein koko ajan kotona. Nyttemmin jälkimmäisen kanssa ollaan ihan oikeasti taisteltu eroahdistuksen kanssa, kun taas ensimmäinen suorastaan rakastaa niitä hetkiä kun talo hiljenee aamupäikkäreiden ajaksi.. :D)

Sisäsiisteyttä ei opita ennätysajassa, vaan koiran omilla ehdoilla. Jotkut oppivat homman heti, joillain menee hetken kauemmin. Vertauksen vuoksi, samalla tekniikalla yksi koiristani on oppinut kolmikuisena olemaan liruttelematta sisälle, kun taas toinen ruikki vielä puolitoistavuotiaana... Nykyinen 6-kuinen on sitten siinä välissä, osaa kyllä tehdä ulos mutta joskus vain innostuu liikaa ;) Ei saa ottaa tilannetta liian vakavasti, jos tekee parhaansa ja varautuu läikkiin (kröhm, matot pois lattioilta! :D), yhtäkkiä huomaatkin että kyllä se sisäsiisteys sieltä ilmaantuu.

Hauskaa olemista pennelisi kanssa, ovat aika mahtavia pakkauksia :) Varaudu johtojen järsimiseen, lelupumpulien levitykseen, sängynmylläyksiin ja yleiseen riehuntaan... Tulet vielä kaipaamaan niitä pentuaikoja :D

Nimim. kuuden epätäydellisen ja maailman ihanimman koiran onnellinen omistaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5150
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1643
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1519
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1436
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1215
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1110
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      19
      906
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      827
    Aihe