Kaksosten odotus

erilaista?

Kun odotitte kaksosia, niin erottuiko raskaus muista raskauksista jotenkin vai aavistitteko vain? Oliko alkuraskauden pahoinvointi erilaista? Väsymys? Jne. Kertokaa.

6

478

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=2

En huomannut mitään erilaista alkuraskaudessa. Rv7 5 mut ultrattiin muista syistä ja silloin todettiin kaksoset. Ja oli kyllä niin iso yllätys.=)
      Nyt kun raskaus on edennyt jo viikoille 29 3,niin kyllä on paljon vaivaisempi ja paikkoja särkee ja maha koko ajan edessä. Esikoisesta olin elämäni kunnossa loppuun asti. Mutta kait jokainen raskaus on joka tapauksessa erilainen.

• Tirppanen86

Alkuun voin pahoin viikolle 7 asti, sitten loppuivat oireet. Viikoilla 13 2 sain tietää odottavani kaksosia, eipä olisi tullut mistään mieleenikään koska esikoisiani odottelen. Nyt viikkoja 19 6 ja olen päässyt väsymyksestäkin toistaiseksi eroon, joten nyt nautin olostani vielä kun se on mahdollista, ei ole mahakaan vielä tiellä! Olen helpolla päässyt mielestäni.

Voi olla että ihmiset, joilla on ennestään lapsia, osaavat tulkita kehoaan jo paremmin ennakoidakseen mahdolliset kaksoset. Itse en olisi osannut arvata.

• Täti

En osannut aavistaa odottavani kaksosia, vaikka tunsin kyllä olevani raskaana jo paljon ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa (ja aikaisemmin kuin muita lapsiani odottaessani).
      Vatsa tietenkin kasvoi nopeammin, mutta luulin sen johtuvan siitä, että olin jo kolme lasta synnyttänyt.

• Täti

Pahoinvointia ei ollut enempää kuin muissakaan raskauksissa.
        Väsymystäkään en "ennättänyt" tuntea -kolme vanhempaa lasta piti siitä huolen ;)

Täytyy sanoa, että aivan loppuun asti elin "täysillä", vaikka liikkuminen oli tietysti vaikemapaa suuren vatsan kanssa.
        Kaksoset syntyivät kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa.

• *viv*

Odotan esikoisiani joten yksöraskaudesta ei ole kokemusta ts. en voi varsinaisesti vertailla.

Mulla meni kaikki aivan loistavan hyvin suunnilleen viikolle 24. Sitten huomattiin kohdunsuun hieman lyhentyeen ja minulle määrättiin liikkumiskielto. Pian tuon jälkeen olo alkoi olla sellainen ettei todellakaan edes tehnyt mieli liikkua. Nyt viikolla 28 olen vuodelevossa, kohdunsuu on edelleen lyhentynyt.

Kohdun koko alkaa vastata täysiaikaista yksösraskautta > kohdussa on painetta, tämä taas ilmeisesti aiheuttaa supisteluja joka puolestaan kypsyttää kohdunsuuta ennen aikojaan.

Tokihan ykösraskaudessakin on ennenaikaisen synnytyksen riskejä, mutta kaksosraskaudessa riskit ovat isommat. Hyvä vointi ja ogelmaton raskaus voi hyvinkin nopeasti muuttua sairaalalevoksi. :/

Nyt olen tosi kiitollinen kaksosraskauteni tiiviistä seurannasta, muuten tilanne voisi olla pahempikin, jos muutoksia ei olisi ajoissa huomattu.

Mutta tosiaan yli puoleenväliin meni ihan ongelmitta, ei ollut edes pahoinontia. Mitä nyt maha kasvoi hurjaa vauhtia, mutta sehän kuuluu asiaan. :)

• ......

on ns. esikoiskaksoset, joten en osaa verrata raskauttani aiempiin raskauksiin. Olin kuitenkin niin vähäoireinen, että tuskin uskoin olevani oikeasti raskaana, kunnes näin kaksoset np-ultrassa. Olin vain hieman tavallista väsyneempi, rinnat olivat vähän aremmat kuin yleensä ennen kuukautisia, ja pieniä menkkakipumaisia tuntemuksia ja vatsan nipistelyjä tunsin. Kuukautiset toki jäivät pois, jos sekin oireeksi lasketaan. Esim. pahoinvointia tai muita ikäviä kremppoja ei ollut lainkaan.

Vatsa toki kasvoi nopeammin kuin useimmilla yksösodottajilla, mutta ei ero kovin huomattava ollut. Samoihin aikoihin yhtä vauvaa (tiettävästi ihan alusta asti) odottaneen sukulaiseni vatsa kasvoi suunnilleen samaan tahtiin. Toki sf-mittani oli suurempi kuin hänellä ja huiteli ihan omalla käyrällään, mutta sitä en alkuvaiheessa tiennyt. Ennen np-ultraa ajattelinkin olevani lähinnä turvonnut, enkä halunnut elätellä liikaa toiveita kaksosista, vaikka suvussani onkin paljon kaksosia ja jopa joitakin kolmosia. Synnytin kaksoset viikolla 39, ja näytin viimeisillänikin vain tavallista isomahaisemmalta yksösodottajalta. Olo ei ollut tukala eikä liikkuminen vaikeaa. Jos olisin aiemmin synnyttänyt yhden vauvan, olisin varmaan huomannut eron vatsan koossa, vaikka onhan vatsa toisessa raskaudessa usein vähän isompi muutenkin. Sanotaan myös, että aiemmin kaksoset synnyttäneen naisen vatsa on usein iso myöhemmissäkin raskauksissa, vaikka sikiöitä olisi yksi.

Kaiken kaikkiaan raskauteni oli siis helppo. Verenpaine kyllä oli kohonneen rajoilla, mutta siitä ei lopulta tullut isompia ongelmia, kunhan otin rauhallisesti. Tietysti varoin myös ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi, enkä esim. jatkanut kaikkia liikuntaharrastuksia. Töistäkin jäin "sairaslomalle" jo ennen äitiysvapaan alkamista, mutta vain varmuuden vuoksi. En halunnut ottaa mitään riskejä, kun työni ei ollut ihan kevyimmästä päästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe