eli kummastoko

se ms

varmemmin selviää, kun puhutaan sekä magneetista että selkäydinnäytteestä? mulle tehdään ensin se ydinnäyte (pelottaa ihan pirusti). ja joutuuko ne todellakin poraamaan luuta sitä ottaakseen?..näin olen kuullut..

4

630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfs

Mulle tehtiin ensin magneetti, jossa näkyi plakkeja. Plakkeja voi kuitenkin olla muissakin sairauksissa (esim. borrelioosi). Selkäydinnäyte otettiin sen vuoksi, että saatin suljettua muut pois, eli se siis toi lopullisen varmuuden.

Selkäydinnäytteessä ei porata luuta, vaan otetaan piikillä selkäydinnestettä, joka on ihan läpinäkyvää, kuin vettä. Menin kyljelleni makaamaan sikiöasentoon, jolloin selkä menee kaarelle ja piikki saada tökättyä nikamien välistä. Näytteenotto kestää hetken (mulla ehkä vähän alle 10 min), koska neste tippuu selkäydinkanavasta tippa kerrallaan. Näytteenotto ei oikeestaan tuntunut lainkaan...pari päivää sen jälkeen selkää vähän särki siitä kohdasta. Varoitettiin kyllä, että kokeen jälkeen voi tulla paineen muutoksesta johtuva postspinaalipäänsärky. Tämän vuoksi kehoitettiin makoilemaan kokeenottopäivä ja juomaan paljon...erityisesti kofeiinipitoisia juomia. Tähän päänsärkyyn ei ilmeisesti auta mikään...makuuasento ja aika (ei siis särkylääkkeet). Tarvittaessa avuksi voi saada sairaalasta "veripaikan", jossa otettu selkäydinneste korvataan verellä. Tämä auttaa päänsärkyyn ilmeisesti aika nopeasti.

Mutta kaikki kuulopuheet luun poraamisesta ovat siis täyttä pa**aa. Ei se ole niin paha kokemus...voin kokemuksella kertoa=)

• näyte

Niin ensin siis se pään kuvaus, sitten varmistukseksi se selkäydin-neste näyte. Siitä se varmistuu jos varmistuu. Eikä siinä tosiaan luita porata! Työntävät alaselkään sellasen piikin, jolla imevät selkäytimestä nestettä. Ei käy kipeää ollenkaan, tuntuu vaan vähän inholta, sinne kun ei ole koskaan pistetty aikasemmin ja se neula menee sisään. Nopea operaatio se on. Mulla ei ollu jälkeenpäin edes päänsärkyä, vaikka varoittelivat että saattaa tulla. Se riippuu ihmisestä. Ihan helppo juttu se on, turha jännitys ja pelko pois.

• alkup. kirj.

eilen tehtiin ja ei enää ikinä tehdä! ihan kuin ois hermoa piikillä kaiveltu, helvetinmoinen kipu ja pyörryin sitten lopussa..saivat kuulemma tarpeeksi nestettä (huh)..mulle tehtiin istuma asennossa ja eilinen päivä meni selkäkivussa, ohjeena oli että elää norm. mutta lepäillessä meni kipujen takia. mulle tehtiin siis ensin tämä punktio ja magneetti myöhemmin.

• Piikittäjä
        alkup. kirj. kirjoitti:

eilen tehtiin ja ei enää ikinä tehdä! ihan kuin ois hermoa piikillä kaiveltu, helvetinmoinen kipu ja pyörryin sitten lopussa..saivat kuulemma tarpeeksi nestettä (huh)..mulle tehtiin istuma asennossa ja eilinen päivä meni selkäkivussa, ohjeena oli että elää norm. mutta lepäillessä meni kipujen takia. mulle tehtiin siis ensin tämä punktio ja magneetti myöhemmin.

ja aivan järkyttävä päänsärky sekä oksentelua seuraavat kolme vrk, jonka jälkeen sitten sairaalaan veripaikkaa hakemaan. Ja se kyllä auttoi. Tosin kolme vrk oli aivan liian pitkä aika kärsiä, olisi pitänyt mennä aikaisemmin kun särkylääkkeetkään eivät auttaneet.
        Olen myös sitämieltä, että ikinä ei minullekaan enää tehdä jos jotenkin muuten voidaan diagnooseja taudeista tehdä. Kaikkihan me olemme erilaisia yksilöitä ja kukin kokee tämän omalla tavallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      58
      3611
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3486
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2801
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1409
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe