Onko minulla oikeus varhaisultraan?

Tarvitsee tietää oikeutensa

Ongelman nimi on tämä:
Olen raskaana toista kertaa ja ensimmäisellä kerralla meni kesken. Oma kuntani ei tarjoa ultraa eikä päivystys sairalakaan tarjoa sitä kunnalle. Ensimmäinen ultra on vasta rakenneultra, mutta pelkään, että silloin on jo liian myöhäistä.

Onko neuvolan pystytävä tarjoamaan varhaisultraa ja mistä saisin tietää lisää odottajan oikeuksista??

11

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa...

Mutta jos menee kesken alkuraskaudessa niin menee kesken, ei sitä mikään ultra miksikään muuta. Minulla meni kesken kesällä, enkä minä ollut mihinkään "erityiseen" oikeutettu. Käväisin sitten yksityislääkärillä (kaksikin kertaa) ihan omaksi mielenrauhaksi...Toisaalta ero on nyt sitten ilmeisesti siinä, että sinulla ensimmäinen ultra olisi vasta rv20 tms...täälläpäin se on jo rv12 paikkeilla kaupungin puolesta.
      Siitä varhaisesta keskenmenosta. Aina kun minulla oli jotain huolta siellä alkuraskaudessa...ennen rv22-24 ja soitin synnytyssairaalaan...yleensä vastaus oli, että ei kumminkaan voitaisi mitään tehdä että jos on kesken mennäkseen, niin menee kesken...Kun vauva voipi selvitä hengissä kohdun ulkopuolella vasta rv24 alkaen (voi tietty olla jotain poikkeustapauksia)...

Ei. Esimerkiksi meillä yksi ja ainoa kunnan tarjoama ultra on np-ultra, joka oli viikolla 11. Rakenneultra maksettiin sitten ihan omasta pussista. Itsellä myös yksi keskenmeno takana, mutta ei sillä mitään vaikutusta ainakaan täällä ole. En tiedä sitten, jos on useampia takana.

• vm. -86

Mulla itellä meni kesken elokuussa. Tätä muksua aloin odottamaan marraskuussa. Sain neuvolalääkärille ajan, jossa ultrattiin ja katsottiin että alkio on elossa. Tällöin rv. 8 ?. Kannattaa siis kysyä tällaista vaihtoehtoa.

• *mamma*

Sama oli minulla ensimmäisessä raskaudessa. Oli varhaisultra, np, rakenne ja jokaisella neuvolalääkärikäynnillä katsottiin kuinka masussa jaksellaan :)

Nyt on toinen raskaus melko perään. Ollaan muutettu ja täällä vain yksi ja ainoa ultra kunnan puolesta koko raskausaikana, np-ultra. Neuvolalääkärillä ei siis edes ole ultraus mahdollisuutta!

• Odottelija.

Minusta on hölmöä että paikkakuntakohtaisesti vaihtelee tuommoinenkin asia kuin ultra. Kuitenkin kun n. rv 12 tehtävä np-ultra on todella tärkeä ja sillä voidaan seuloa iso prosentti downin syndroomaa sairarstavia sikiöitä.

Noh kuitenkin, olen sitä mieltä että kysyt neuvolasta asiaa, älä ainakaan sokeasti luota siihen mitä ihmiset tälläisillä palstoilla kirjoittelee...
      meilläpäin pääsee varhaisultraan jo siitäkin syystä että raskauden alkamisajankohta on epäselvä.

Ja mikäli neuvolasta sinulle sanovat että et ole oikeutettu ko. ultraan niin älä lannistu, voit aina käydä yksityisellä, ja he ultraavat vaikkakin on tietenkin kalliinpaa kuin yleisellä puolella.

Hinnat riippuu tietysti paikasta, mutta alle satasella pitäis päästä.. muutama ystäväni on käynyt varhaisultrassa yksityisellä, ja jokunen vuosi sitten toisella maksoi n. 60€ ja toisella (eripaikkakunta) 80€

Kaikki on varmasti hyvin, älä turhaan stressaa itseäsi niin pikkuinenkin voi paremmin.

Aurinkoista kevään odotusta. :)

• Tarvitsee tietää oikeutensa

Ensimmäinen ultra pitäisi tehdä raskasuviikolla mukaan viikolla 9, sikiön kunto selvitetään vasta neuvolassa. Tälläsissä tilanteissa kuulemma silloin vasta. Tämä on vasta pääsiäisen jälkeen, joten tässä nyt istun enkä voi muuta.

Kuntien pitäisi pystyä tarjoamaan parempia palveluja odottaville.

Kiitos sinulle odottelija :)

• millään..

tavalla oikeutettu mihinkään muuhun kuin siihen/niihin ultriin, jotka kunta tarjoaa kaikille. Joissain kunnissa on kaksi ultraa, joissain vain yksi. Ja joissain lisäksi ultrataan jokaisessa lääkärineuvolassa ja tarvittaessa jopa ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Tasan ei vaan käy onnen lahjat.

• teidän

kunnassa tehdä niitä vkon 12 niskapomu ultria. Mitä sitten siellä tehdään, jos todettaisiinkin, ett lapsella pahasti jotain vialla?

• Tarvitsee tietää oikeutensa

Meidän kunnassa annetaan aluesairaalan lappukouraan, jos haluatte rakenneultran tai teille on tullut keskenmeno. Kertomatta mihin aikaan päivystysloppuu sairaalassa. Näin meillä. Sairaalaan n.40km päässä.

• Sariella

Itsekin olin yksityisellä varhaisultrassa ja maksoin siitä ihan kunnolla... Kunnalta sitten seuraava vko. 12.

• 2 km:a alla

Kävin myös omalla rahalla varhaisraskauden ultrassa. Kunta tarjosi np-ultran 12 viikolla. Omalla rahalla sitten rakenneultraan taas.
        Meillä kunta siis maksaa vain yhden ultran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      105
      4530
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3880
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3250
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2942
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2432
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2166
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      17
      1809
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1735
    Aihe