Koulutuksen rahoitus?????

yh-mamma

Eli lyhykäisyydessään.
Miten rahoittaa opiskelu joka on päiväopiskelua mutta ei työvoimapoliittista.
Yksinhuoltaja, 2 tarhaikäistä lasta.

8

971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ngo

Tietoa opintojen rahoituksesta löytyy täältä
      http://www.kela.fi
      Ensimmäiseksi tulee mieleen opintotuki, eli opintoraha ja valtion takaama opintolaina.

Sitten säästöt, eli ensin työssäkäyntiä ja säästämistä.

Tai sitten työssäkäynti opintojen ohella, lasten isä voi varmasti vahtia muksuja sen aikaa, vaikka olettekin ottaneet avioeron. Vai oletko leski? Siinä tapauksessahan sinun pitäisi saada leskeneläkettä.

• yh-mamma

Asumuserossa ja mies asuisi 300 km päässä joten lasten hoito olisi aika kinkkistä.
        Laskeskelin opintorahaa ja asumistukea ym niin vuokran jälkeen käteen jäisi 200 euroa ja siitä ei ole muita menoja vähennetty ollenkaan.
        Tällä hetkellä olen työssä mutta vain osa-aikaisena joten säästöön en saa mitään eikä muita säästöjä ole.
        Toinen vaihtoehto olisi yhdistetty ilta ja monimuoto-opiskelu mutta silloin en voisi tehdä töitä nykyisessä paikassa ja uutta työpaikkaa on hankala saada näin laman aikaan. Mutta tästäkään vaihtoehdosta en tiedä miten rahoittaa ja minkälaisia tukia saisin.
        Olen käynyt työkkärissä että kelassa juttelemassa mutta joka kerta tulee eri vastaus joten en todellakaan tiedä mistään mitään.
        Ja vaikka saisinkin toisen työpaikan niin lasten kannalta asiat olisi todella huonosti, aamusta iltaan jonkun vieraan hoidossa.
        Mitä tässä nyt sit tekisi?

• jotain hyvääkin
        yh-mamma kirjoitti:

Asumuserossa ja mies asuisi 300 km päässä joten lasten hoito olisi aika kinkkistä.
        Laskeskelin opintorahaa ja asumistukea ym niin vuokran jälkeen käteen jäisi 200 euroa ja siitä ei ole muita menoja vähennetty ollenkaan.
        Tällä hetkellä olen työssä mutta vain osa-aikaisena joten säästöön en saa mitään eikä muita säästöjä ole.
        Toinen vaihtoehto olisi yhdistetty ilta ja monimuoto-opiskelu mutta silloin en voisi tehdä töitä nykyisessä paikassa ja uutta työpaikkaa on hankala saada näin laman aikaan. Mutta tästäkään vaihtoehdosta en tiedä miten rahoittaa ja minkälaisia tukia saisin.
        Olen käynyt työkkärissä että kelassa juttelemassa mutta joka kerta tulee eri vastaus joten en todellakaan tiedä mistään mitään.
        Ja vaikka saisinkin toisen työpaikan niin lasten kannalta asiat olisi todella huonosti, aamusta iltaan jonkun vieraan hoidossa.
        Mitä tässä nyt sit tekisi?

Hankalalta kuullostaa, mutta ajattele on tilanteessasi jotain hyvääkin: sinulla on sentään työpaikka ja paras sellainen (mielestäni) osa-aikainen. Silloin jää aikaa muuhunkin. Arvokasta ei ole se raha vaan aika. Aika loppuu kaikilta joskus joten jos sitä joskus on olemassa kannattaa nauttia siitä.
        Itselläni ei ole työpaikkaa nyt ja laman aikana hankalampaa sitä etsiäkin.

• minäkin..

.. ja olen päätynyt siihen että koska en saa opintotukea ja siitä johtuen en sitä lainaakaan, niin osan opiskelusta maksan säästöillä. Ne riittää ainakin ekaan vuoteen ja KENTIES toiseenkin. Siihen toiseen vuoteen saattaa olla kuitenkin että joudun lainaamaan, joten lainaan mieheltäni, joka on tämän koulutuksen kannalla. Kolmanteen vuoteen ei sitten olekkaan muuta vaihtoehtoa kuin mieheltäni lainaaminen, mutta se kolmas vuosi on sen verran kaukana, että siihen mennessä olen saattanut tehdä siinä ohessa ja kesäisin töitä että sieltä voi sitten löytyä viimeistä vuotta varten. Lisäksi kyseessä on kädentaito koulu joten niitä tuotoksia voi sitten yrittää myydäkin. Siinä voisi olla yksi tulonlähde!

Yritin etsiä internetistä sitä laina vaihtoehtoa, mutta eihän pankit nyt tässä tilanteessa mitään lainoja edes anna. Kyseessä olisi muu kuin valtion tukema opintolaina. Vakuuksia minulla ei olisikaan lainojen nostoon. Olen 40 v ja uusi ammatti haussa. En viihdy entisessä. Minulla ei ole lapsia omasta tahdostani, joten se helpottaa opintojen uudelleen aloittamista.

Laskin tähän kaikkeen kuluihin matkat opiskelupaikkakunnalle, materiaali maksut (ne saattavat olla minun koulutuksessa hieman korkeat), vuokrat kimppakämpässä tms edullisessa vaihtoehdossa jne. Kyllähän niitä kuluja tulee.

• voisi olla

sinun tapauksessasi hyvä vaihtoehto, jos on kyse ammattikoulutasoisesta opiskelusta. Korkeakoulu taitaa jäädä myöhempään vaiheeseen, ellei sinulla ole 5 vuotta (tai 10,jos aiot opiskella pidempään) työhistoriaa, jolloin saat aikuisopintotukea aikuiskoulutusrahastolta. Avoimessa yliopistossa voit opiskella pohjakoulutuksesta riippumatta myös etäopiskelutyyppisesti työn ohessa.
      Vaihtoehtoja on runsaasti myös meille perheellisille opiskelijoille:)

• avoimessa virtuaali ammatti-

• olla....
        avoimessa virtuaali ammatti- kirjoitti:

korkeakoulussa, tai sitten ihan opinto-lainoilla ja opintotuilla, lapset pääsee päiväkotiin...

http://www.amk.fi/fi/index.html
        täällä on sellaisiakin kursseja,joihin ei tarvitse olla amk-opiskelija

http://www.avoinyliopisto.fi/
        täällä lisää kaikenlaista

On ihan totta, että lapsesi olisi aamusta iltaan vieraan hoidossa. He ovat pieniä. Mieti mikä on tärkeintä!

• opiskelemaan
        olla.... kirjoitti:

On ihan totta, että lapsesi olisi aamusta iltaan vieraan hoidossa. He ovat pieniä. Mieti mikä on tärkeintä!

Minä taas nimenomaan en antaisi olla vaan NIMENOMAAN menisin koulutukseen. Kuka niitä penskoja jaksaa koko ajan kuunnella. Päivähoito on ihan hyvä. Saathan vähän hengähdystaukoa niistä. Se on tärkeää myös sinulle oman jaksamisesi ja oman toteuttamisesi kannalta. Siten jaksat olla parempi äiti myös lapsillesi.

Lapsesi ovat myöhemmin ylpeitä äidistään joka on jaksanut opiskella. Näytät siten hyvää mallia myös heille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      82
      12665
    2. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      17
      11363
    3. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      51
      4583
    4. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4297
    5. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      16
      4222
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4030
    7. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      57
      3929
    8. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      42
      3752
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      60
      3490
    10. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3165
    Aihe