Kuka tahansa voi

kaikelle kansalle tiedoksi

Kuka tahansa voi käydä käräjä- hovi ja korkeimman oikeuden arkistosta lukemassa oikeuden pöytäkirjat, joista selviää kuka on tehnyt, mitä on tehny ja milloin on tehnyta ja mikä oli rangaistus.
Pöytäkirjat löytyvät yleensä nimen perusteella.

Minulle selvisi korkeimman oikeuden arkistosta minua kiusanneen henkilön aikasempi samankaltainen rikollisuus. Juttu oli viety korkeimpaan oikeuteen, mutta jätetty ajamatta siellä. Hovioikeuden pöytäkirjat olivat korkeimman oikeuden arkistossa.

8

575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäsitte?

Ei mitään uutta auringon alla.

Paitsi että ne "tuomiokirjat" eivät ole enää nykyisin pöytäkirjoja nimeltään. Aiemmin, suullis-pöytäkirjallisen prosessin aikaan tuomio sisällytettiin pöytäkirjaan. Nykyisin pöytäkirja tarkoittaa ihan eri asiaa.

Mutta siis tuomiot ja päätökset ovat pääsääntöisesti julkisia.

• ties missä

Minulle on KKO:sta sanottu, että eivät siellä säilytä hovi-oikeuksien pöytäkirjoja vaan sen jälkeen kun asia on käsitelty KKO:ssa tai se on muuten loppu niin asiakirjat palautetaan hoviin.

Miten se mahtaa oikeasti olla? Arvotaan, että säilötäännkö KKO:ssa vai palautetaanko hoviin?

• kmmbho
        ties missä kirjoitti:

Minulle on KKO:sta sanottu, että eivät siellä säilytä hovi-oikeuksien pöytäkirjoja vaan sen jälkeen kun asia on käsitelty KKO:ssa tai se on muuten loppu niin asiakirjat palautetaan hoviin.

Miten se mahtaa oikeasti olla? Arvotaan, että säilötäännkö KKO:ssa vai palautetaanko hoviin?

Jos KKO:n kirjaamosta ovat noin sanoneet, niin luottaisin siihen.

• ........

Missä ihmeen tynnyrissä olet oikein kasvanut, kun et tätä ole tiennyt. Kun Suomessa oikeudenkäynnit ja niistä annetut tuomiot ovat pääsääntöisesti julkisia, niin tietysti myös julkisia ovat päätöksetkin. Vai, mistä luulet esim. Alibin juttunsa kaivavan??

• totta?

Päästikö ne sut todella ihan arkistoon tonkimaan alkuperäisiä asiakirjoja, vai saitko jäljennökset maksusta?

Minua eivät ainakaan päästäneet kirveelläkään Helsingin hovin kirjaamoon katselemaan tuomioita, jäljennökset kuitenkin sain hintaan 50 c/sivu.

• toimittu

Kyseiset julkiset asiakirjat on oikeus saada maksutta nähtäväksi. Eivät voi vaatia ostamaan kopioita.

Lisäksi kopioita voi ottaa itse digikameralla kuvaamalla tai viemällä mukanaan oman kopiokoneen jos tahtoo - asiasta on olemassa KHO:n päätös.

Petri Nurminen
        http://www.valtakunta.fi

• tiskin yli
        toimittu kirjoitti:

Kyseiset julkiset asiakirjat on oikeus saada maksutta nähtäväksi. Eivät voi vaatia ostamaan kopioita.

Lisäksi kopioita voi ottaa itse digikameralla kuvaamalla tai viemällä mukanaan oman kopiokoneen jos tahtoo - asiasta on olemassa KHO:n päätös.

Petri Nurminen
        http://www.valtakunta.fi

Joo, ilmaiseksi nähtäväksi, kun yksilöi jutun jonka tiedot haluaa nähdä. Antavat sen sitten tiskiltä.

Eivät päästä sinne arkiston puolelle itse penkomaan. Sitä tässä tarkoitin.

• Apua!!!

Ex mieheni vainoaa minua ja nyt hän on sanonut itse oikeudessa, että hänellä on mennyt oikeudenkäynteihin kymmeniä tuhansia euroja, mutta meidän välissä oikeudenkäynneissä hän ei ole vielä maksanut juuri mitään.
      Mitähän juttuja hänellä on muiden kanssa?
      Hän myös haukkuin ex- naisystäväänsä ja hänen siskonsa ex- mies ajettiin hulluksi (aiheettomilla?) rikosilmoituksilla. Nyt hän tekee minusta rikosilmoituksia ja uskottelee sosiaalityöntekijöille valheita.
      Olisi tärkeä saada tietää onko hänellä rikoksia, koska hän vaatii lapsia itselleen ja sossut pitävät häntä tosi hyvänä isänä. Minulla oli koko suhteen ajan ongelmia hänen kanssaan, kun hän pyrki lukitsemaan lapsia eri paikkoihin, jos he "eivät totelleet häntä" tai "olivat rauhoittumisen tarpeessa". Lastensuojelun sossujen mukaan lapsen saa lukita pieneen huoneeseen "rauhottumaan". Minä en sitä ymmärrä, varsinkin kun laitoksissa ei saa ketään jättää eristykseen hetkeksikään yksin. Pari kertaa eron viime kuukausina löysin lapset lukittuna jopa kylmään kellariin ja nyt en saa suojella lapsia eikä kukaan usko hänen tehneen sellaista. Minä vain "mustamaalaan häntä". Auta minua kertomalla saanko kaikki hänen oikeudenkäyntinsä pelkällä sotulla vai pitääkö tietää päivä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe