Käytiin rakenneultrassa viikolla 21. Itse ollaan maksettu nyt 2 ylimääräistä ultraa ja kunnan puolesta tuli tuo np-ultra.
Mietin vielä että pitäiskö käydä vielä yhdessä ultrassa? onko siitä mitään hyötyä esim. synnytystä ajatellen? Mikä on se sellainen synnytystapa-arvio, miten se tehdään? Millä viikolla kannattaa mennä ultraan, että siitä on hyötyä synnytykseen - siis jos ylipäätään on hyötyä.
Nyt ollaan viikolla 28.
Viime hetken ultra
6
524
Vastaukset
- näin....
Kakkosta odottaessa olin rv34 muista syistä ultrassa jossa sit lääkäri teki synnytys-tapa arvion siinä samalla. Ekaksi ultralla mittaili vauvaa ja sitten teki painoarvion, jonka jälkeen sisätutkimus josta totesi että onnistuu normaalisti alateitse synnytys kun jo oli laskeutunut ja kiinnittynyt.
Jos ei ole oikeasti kovaa tarvetta esim. keisarinleikkausta takana niin en menisi huvikseen siihen arvioon kun se on aika kivulias, ja oikeastaan se ei varmista kuin sen että mahtuuko vauva alateitse tulemaan. Ja yleisesti kyllä ellei ole todella kapea lantioinen.
Hyvin pärjäsin ykköstä ootellessa yhdellä ultralla, mutta itsehän sen päätät.
Aurinkoista kevättä sinne.- EIHÄN SE TEE MUUTA KU KOKEILEE
oho, anteeksi caps lock, lapseni kävi läppäämässä näppäimistöä äsken. sori. olen toista kertaa raskaana.
mutta siis, synnytystapa-arvio ei sattunut. lapsen koko mitattiin ihan normaalilla ultralla, ja sitte lääkäri tunnusteli käsinkin lasta, ja sitte kokeili nyrkillä jalkoväliä, että miten luut on, mahtuuko tulee.
mut ei siis todellakaan lykänny nyrkkiä "sinne", sikä mitään muutakaan välinettä, vaan tohon välilihan kohdalle rystysen ja sormet sivuille, siitä se arvioitti minkä kokoinen sopii tulemaan. kudokset antaa kyllä periksi, kyse on siitä miten lantion luut on!
mulla esikoisesta se tehtiin rv 36 yksityisellä. sitten kun lasta ei näkynyt vielä pitkään aikaan, menin rv 40 uudestaan yksityiselle, ihan vaan koska mulla oli tylsää. sillon tehtiin arviot uudestaan, ja hyvin piti paikkansa. lapsi syntyi viikkoa myöhemmin ja painoi 200 grammaa enemmän kuin lekuri arvioi. ja senhän verran lapsi voi loppuraskaudessa kasvaa. olennaisinta on päänympärys.
toisesta raskaudesta sitä ei kuulema ois välttämätöntä tehdä jos eka synnytys on menny hyvin, mutta koska aiempien ultrien mukaan tämä tuleva lapsi on isompi kuin ensimmäinen, niin menen taas yksityiselle varmistamaan asian. julkiselöla puolella kun ei saa kuin ihan täysin välttämättömät tutkimukset.
mulle sanottiin että nyt vois mennä viikolla 37, koska jos se syntyy sitä ennen, se mahtuu kyllä. - zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
...eikös tuo synnytystapa-arvio ole melko tärkeä, että tiedetään mahtuuko tulemaan alateitse ja vaikken itse ole vielä ko. toimenpiteessä ollut, niin veikkaisin...huom VEIKKAISIN, ettei satu kuitenkaan lainkaan niissä mittakaavoissa kuin itse synnytys??? Herranjestas- pitää nyt hiukan kipua sietää jos meinaa menetyksekkäästi synnyttääkin...ja ei varsinkana mahdollisen kivun pelossa jättää tärkeitä toimenpiteitä väliin! Meillä päin tehdään ainakin kaikille synnytystapa-arvio!
- santtura
minä olin arviossa vkolla 36, suvussa ahtaita lantioita ja useita sektioita siitä syystä, joten pyysin itse päästä tarkempiin tutkimuksiin.
Minulla ei tutkimus ollut millään lailla kivulias. Ehkä hieman epämiellyttävää vain, kun sisäkautta sivusuunnassa sormilla kokeili lantion luiden etäisyyttä ja häntäluun joustavuutta. Lisäksi ultrattiin ja sai siten realistisemman painoarvionkin. Omalta osaltani ultra oli pelastus, koska vasta silloin lääkäri huomasi vauvan perätilan. Sisätutkimuksella ei siis sitä huomannut, eikä neuvolassa hoitaja eikä lääkärikään sitä huomanneet. Eli sektioon siis mentiin, ja olen tyytyväinen, että perätila selvisi ennen varsinaista synnytystä, jolloin olisi voinut käydä todella huonosti, molemmille.
Yksityiselläkin voit käydä ultrassa ja arviossa vaikka viikottain, jos lompsassa täytettä riittää. Yleensä kunnalliselta ei saa tuosta vaan lähetettä tutkimuksiin, ellei ole syytä epäillä, että vauva ei normaalisti mahtuisi. Kannattaa ensin kysyä neuvolasta kuitenkin. Ja viimeisillä vkoilla, kun vauva on jo hyvin kasvanut ja lantion luut antaneet hieman jo periksi, kannattaa siis mennä.- voi sattua
itse kävin rv36, ja kyllä sattui kun lääkäri kokeili että mahtuuko tulemaan. kyllä kuulema mahtuu hyvin tulemaan, mutta silti ei osannut antaa painoarviota "ei kuulema ammttitaito riitä", vaikka kokeili mahan päältä ja ultrasi. jotenkin tuntuu aika hullulta, sen painoarviontakiahan siellä osaksi käydään ja sitten ei ole lääkärillä hajuakaan. vähän harmittaa ja kummastuttaa toi toiminta. sitten tuntuu et muille se kerrotaan grammalleen. no kohtahan sen näkee minkäkokoinen tulee, pelottaa vaan vähän synnytys kun neuvolatäti kokoajan varoittelee isosta vauvasta, niin ois ollu kiva saada eds jotain suuntaa antavaa kokoa.
- ..............................
Minä yritin kysellä neuvolalääkärissä mahdollista painoarvioita, et kuinka iso vois olla syntyessä/nyt ihan loppuraskaudessa. Sanoivat että ei tietoa eikä aleta ultraamaankaan jos ei epäillä et vauva väärinpäin tms. ongelmia et ei vois tulla normaalisti ulos. Ainoastaan jos haluaa tietää painoarvioita niin sillon kannattaa käyä melko loppuraskaudessa ultrassa. Itellä kiinnosti lähinnä sukupuoli ja se et rakenteet ym. kaikki ok. Ei ees tulis mieleen käyä enää useammassa ultrassa. Jos siellä on jotain vialla tai neuvolassa niin epäillään niin kyllä ne sitte ultraa sen siellä ite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481199Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101139- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733