moi!
Olen kuullut että esim laurean amk ei ole mainostensa mittainen koulu, onko kellään tietoa, millaista opiskelun sujuvuus ja eteneminen esim on?
Entäpä Haaga-Helia? sujuuko siellä opiskelu ja sen eteneminen?
Ammattikorkeakoulujen maineet?
12
1996
Vastaukset
- laurealainen
Moi! Pitää todellakin paikkansa, että Laurea on kaukana siitä, mitä väittää olevansa! En tiedä, onko näin kaikilla aloilla, mutta ainakin liiketalouden tapauksessa kyllä. Opettajat ovat... No, jos eivät sentään huonoja, niin ainakaan heitä ei kiinnosta opettaminen tai ohjaaminen pätkääkään. Kysyä heiltä kyllä saa, mutta vastauksia tai ohjeita on turha odottaa. Hienolta kuulostava LbD eli Learning by Developing on käytännössä sitä, että joudut hakemaan kaiken tiedon googlettamalla. Opettajissa on toki joitain piristäviä poikkeuksia, mutta suurinta osaa heistä ei kiinnosta antaa apua missään.
Mitään ei saa tehdä yksin, vaan lähes kaikki opiskelu tehdään tiimityönä. Tiimitöiden teko on todella itsenäistä, eikä siihen juuri saa ohjausta, vaikka opettajat niin kovasti väittävät. Jos sulle sattuu huono tiimi, jota ei opiskelu jaksa kiinnostaa, niin ei siinä auta kuin selviytyä. Olen kyllä kuullut, että tiimitöitä on muissakin ammattikorkeissa tosi paljon... Mutta tähän varmaan osaa jonkun toisen amk:n opiskelija kommentoida paremmin.
En ole koskaan ollut mihinkään kouluun näin turhautunut ja tyytymätön kuin Laureaan, enkä muuten todellakaan ole ainoa. Opiskelijakunta Laureassa on mielestäni melko huonosti motivoitunutta, enkä kyllä ihmettele miksi. Minua varoitettiin Laureasta ennen kuin sinne menin... Ja olisi pitänyt uskoa!!! Kouluvalinta kaduttaa todella rankasti.
Haaga-Helia on ainakin maineeltaan parempi koulu ja olen kuullut sieltä parempia kokemuksia. Jos Laurean ja Haaga-Helian välillä meinaat valita, älä helvetissä valitse Laureaa. Puhun nyt siis koko ajan liiketaloudesta, koska itse sitä opiskelen (toistaiseksi), mutta olen kuullut Laureasta huonoa myös muiden alojen opiskelijoilta.
Mitä alaa muuten olisit lähdössä opiskelemaan?- säpä
rikosseuraamuala kiinnostaisi, mutta kaikkien kyselyiden pohjalta, kohta alan miettiin tarkemmin :/
- skipediveinau
On se jännä, että mun kokemukset ja kuulemani on aivan ristiriidassa sun ja monen muun juttujen kanssa. Itse opiskelen Laureassa tokaa vuotta ja vaikka ryhmien jaot on muuttuneet jo monta kertaa, niin JOKAISESSA ryhmässä vallitsee hyvä henki, ja jopa opettajatkin auttavat missä tahamsa asiassa, mistä haluaa kysyä. Heitä voi etsiä koululta tai sitten lähettää sähköpostia. Kaverini Haaga-Heliassa sen sijaan valittaa jatkuvasti miten huono henki heillä on siellä.
Ja tämä kuuluisa LbD...ei se loppujen lopuksi niin paljoa itse opiskeluun vaikuta, se on vain hieno termi. Ne asiat yhä joita ei voi oppia hyvin kuin tekemällä tunneilla, niin tosiaan tehdään yhdessä tunneilla. ATK-osaaminen, vaikeat lainopilliset kurssit, kirjanpito, budjetointi jne.
Ja noita ryhmätöitä on meinaan joka ikisessä AMK:ssa ja PALJON. Mutta toisaalta juuri sellaista osaamista työelämässä tarvitaan, ja muutenkin meillä on myös kiitettävästi niiden vastapainoksi kokeita, esseiden kirjottamisia, tehtäviä jne jotka tehdään yksin.
MINÄ olen tyytyväinen Laureaan! - Laureasta
skipediveinau kirjoitti:
On se jännä, että mun kokemukset ja kuulemani on aivan ristiriidassa sun ja monen muun juttujen kanssa. Itse opiskelen Laureassa tokaa vuotta ja vaikka ryhmien jaot on muuttuneet jo monta kertaa, niin JOKAISESSA ryhmässä vallitsee hyvä henki, ja jopa opettajatkin auttavat missä tahamsa asiassa, mistä haluaa kysyä. Heitä voi etsiä koululta tai sitten lähettää sähköpostia. Kaverini Haaga-Heliassa sen sijaan valittaa jatkuvasti miten huono henki heillä on siellä.
Ja tämä kuuluisa LbD...ei se loppujen lopuksi niin paljoa itse opiskeluun vaikuta, se on vain hieno termi. Ne asiat yhä joita ei voi oppia hyvin kuin tekemällä tunneilla, niin tosiaan tehdään yhdessä tunneilla. ATK-osaaminen, vaikeat lainopilliset kurssit, kirjanpito, budjetointi jne.
Ja noita ryhmätöitä on meinaan joka ikisessä AMK:ssa ja PALJON. Mutta toisaalta juuri sellaista osaamista työelämässä tarvitaan, ja muutenkin meillä on myös kiitettävästi niiden vastapainoksi kokeita, esseiden kirjottamisia, tehtäviä jne jotka tehdään yksin.
MINÄ olen tyytyväinen Laureaan!ei minullakaan ole juuri negatiivista sanomista. Ryhmätöitä on runsaasti kaikissa kouluissa -opimmehan tekemään tiimityötä työelämää silmällä pitäen.
- <Tyytyväinen>
Mielenkiintoista... itselläni mielipiteet ovat aika lailla päinvastaisia..
Liiketaloutta Laureassa lukeneena voin sanoa että opettajat ovat kyllä olleet kiinnostuneita opettamisesta ja ohjauksesta. Vastauksiakin saa, vaikkei aina samalla sekunnilla. Enemmän tuntuu, että nimimerkki "laurealainen" luulee, että kaikki tulee kuin Manulle illallinen. Kaikki-mulle-nyt-heti ei ole se miten hommat toimivat. Ei Laureassa, eikä työelämässä. Jos haluaa jotain saavuttaa tai saada aikaiseksi, pitää itsekin tehdä jotain.
Mielestäni LbD ei ole vain "hienolta kuulostava" vaan myös hyväksi havaittu oppimismenetelmä.
Tekemällä oppiminen on mielestäni lähempänä työelämää kuin esim. pelkkä kirjoista pänttääminen. Kyllä työpaikoissa, joissa olen ollut, olen oppinut tekemällä sen mitä en ole valmiiksi jo osannut. Ei myyntipäällikkö ole tuonut minulle "Sales for dummies" -kirjaa käteen ja sanonut että lue (pänttää) ja opi. Ehei - kyllä työtehtävät on tekemällä opittu. Ja ohjausta on saanut, varsinkin jos sitä on pyytänyt. Sama pätee myös Laureassa.
Tiimitöitä on muissakin ammattikorkeissa varsin paljon. Useilla kursseilla on kurssityön saanut tehdä yksin jos on halunut ja monilla kursseilla on myös yksilötöitä. Tiimityö kasvattaa sosiaalisia taitoja, joten itse ainakin olen ollut tyytyväinen, että välillä tehdään ryhmätöitä. Varsinkin jos kyseessä on laaja kurssi ja kurssityö on esim. 20-30 -sivuinen raportti. Onhan se helpompaa ja fiksumpaa jakaa laajan raportin tekeminen ryhmän koosta riippuen kahteen tai kolmeen osaan. Kuitenkin jokaisella on keskimäärin 4-5 muutakin kurssia osa-aikatyöt.
Työelämässä tehdään tiimityötä (enemmän tai vähemmän) joten sehän on hyvä, että siihen totutaan jo opinnoissa. Enpä ole näiden opiskeluvuosieni aikana jäänyt kertaakaan vaille ohjausta jos olen sitä pyytänyt. Yksin ei tehtävien kanssa jäädä ellei sitä varta vasten halua.
Nimimerkille laurealainen tiedoksi: sinun ei ole pakko opiskella Laureassa liiketaloutta jos se noin ahdistaa. Kannattaa vaihtaa opinahjoa toiseen jos jokin toinen paikka on sinulle mieluisampi.
Itse olen ollut tyytyväinen valintaani opiskella liiketaloutta Laureassa kuten opiskelukaverinikin. - minäkin olin Laurean opiske...
Ei Laurea mikään surkea koulu ole, vaikka joitakin puutteita kyllä löytyy. Uskoisin että omat puutteensa on kuitenkin jokaisessa koulussa. Olen itsekin opiskellut Laurea amk:ssa liiketaloutta. Opiskelin kahdessa eri toimipisteessä ja mielestäni erot niiden kahden välillä olivat silminnähtävät. Opettajissahan on luonnollisestikin yksilökohtaisia eroja. Omana opiskeluaikani törmäsin opettajiin, joilta pystyi kysymään neuvoa, mutta myös niihin, joilta ei passannut kysellä. Tai kysyähän voi aina, mutta meinaan, että apua ei kaikilta saanut aivan samalla tasolla=)
Ryhmätöissä ei minun kohdalleni koskaan sattunut suurempia ongelmia, mutta olen nähnyt tapauksia, kun ryhmässä on ollut yksi tunnollinen tekijä ja muut ovat lähinnä vetäneet lonkkaa. Tällaisissa tapauksissa asiasta voi kuitenkin mennä puhumaan opettajan kanssa! Jos kokee tulleensa epäreilusti kohdelluksi, on tyhmää jäädä vatvomaan asiaa itsekseen!!
Siinä olen nimimerkin "laurealainen" kanssa hieman samaa mieltä, että tiimitöitä on paljon ja jopa liikaa. Amk:ssa opituista tiimityötaidoista on ollut hyötyä työelämässäni, mutta välillä tulee tunne, että joitakin tärkeitä yksintyöskentelytaitoja jäi oppimatta.
Loppujen lopuksi sinä, ketjun aloittaja, et varmaan tiedä kokeilematta, onko Laurea sinulle hyvä koulu. Kokemuksia on varmasti laidasta laitaan, minäkin olen kuullut monenlaisia. Eikä erilaisten kokemusten kirjo koske vain Laureaa=D
Minun mielestäni Laurea on ihan okei! - Töissä jo oleva
<Tyytyväinen> kirjoitti:
Mielenkiintoista... itselläni mielipiteet ovat aika lailla päinvastaisia..
Liiketaloutta Laureassa lukeneena voin sanoa että opettajat ovat kyllä olleet kiinnostuneita opettamisesta ja ohjauksesta. Vastauksiakin saa, vaikkei aina samalla sekunnilla. Enemmän tuntuu, että nimimerkki "laurealainen" luulee, että kaikki tulee kuin Manulle illallinen. Kaikki-mulle-nyt-heti ei ole se miten hommat toimivat. Ei Laureassa, eikä työelämässä. Jos haluaa jotain saavuttaa tai saada aikaiseksi, pitää itsekin tehdä jotain.
Mielestäni LbD ei ole vain "hienolta kuulostava" vaan myös hyväksi havaittu oppimismenetelmä.
Tekemällä oppiminen on mielestäni lähempänä työelämää kuin esim. pelkkä kirjoista pänttääminen. Kyllä työpaikoissa, joissa olen ollut, olen oppinut tekemällä sen mitä en ole valmiiksi jo osannut. Ei myyntipäällikkö ole tuonut minulle "Sales for dummies" -kirjaa käteen ja sanonut että lue (pänttää) ja opi. Ehei - kyllä työtehtävät on tekemällä opittu. Ja ohjausta on saanut, varsinkin jos sitä on pyytänyt. Sama pätee myös Laureassa.
Tiimitöitä on muissakin ammattikorkeissa varsin paljon. Useilla kursseilla on kurssityön saanut tehdä yksin jos on halunut ja monilla kursseilla on myös yksilötöitä. Tiimityö kasvattaa sosiaalisia taitoja, joten itse ainakin olen ollut tyytyväinen, että välillä tehdään ryhmätöitä. Varsinkin jos kyseessä on laaja kurssi ja kurssityö on esim. 20-30 -sivuinen raportti. Onhan se helpompaa ja fiksumpaa jakaa laajan raportin tekeminen ryhmän koosta riippuen kahteen tai kolmeen osaan. Kuitenkin jokaisella on keskimäärin 4-5 muutakin kurssia osa-aikatyöt.
Työelämässä tehdään tiimityötä (enemmän tai vähemmän) joten sehän on hyvä, että siihen totutaan jo opinnoissa. Enpä ole näiden opiskeluvuosieni aikana jäänyt kertaakaan vaille ohjausta jos olen sitä pyytänyt. Yksin ei tehtävien kanssa jäädä ellei sitä varta vasten halua.
Nimimerkille laurealainen tiedoksi: sinun ei ole pakko opiskella Laureassa liiketaloutta jos se noin ahdistaa. Kannattaa vaihtaa opinahjoa toiseen jos jokin toinen paikka on sinulle mieluisampi.
Itse olen ollut tyytyväinen valintaani opiskella liiketaloutta Laureassa kuten opiskelukaverinikin.Yksi asia, joka myös puoltaa Laurean opiskelutapaa on hyvä työllistyminen tutkinnon jälkeen. Työnantajat arvostavat käytännön osaamista ja sellaista tekijää, joka on oma-aloitteinen ja uskaltaa tarttua asioihin. Tekemällä oppinut on tällöin aivan eri asemassa kuin pelkillä tenteillä tutkintonsa suorittanut. Tilastoja on näistä työllistymisistäkin olemassa ja Laurea on niissä aivan kärjessä.
- fffdfhsyhserthbwrt
Paakaupunkiseudulla on kolmaskin AMK metropolia. Onko kenellakaan kokemuksia siitta??
Olisi hyva saada mielipiteita kaikista AMK:ista mika on ihan paska ja mika huippuhyva- Mazoneesi
Se on yhdistelmä niin montaa eri puljua, että taso erot voi olla melkoiset eri toimipisteiden välillä. Nyrkkisääntönä että jos tutkinnon osoitteeksi on merkitty Bulevardi, niin hae toiseen kouluun.
- Bulevardi on paras
Mazoneesi kirjoitti:
Se on yhdistelmä niin montaa eri puljua, että taso erot voi olla melkoiset eri toimipisteiden välillä. Nyrkkisääntönä että jos tutkinnon osoitteeksi on merkitty Bulevardi, niin hae toiseen kouluun.
Bulevardille nyt haluaisivat monet, mutta harvat vain pääsevät. Erityisesti Leppävaaran suunnasta kuuluu kummaa ininää ...
Metropoliassa on tällä hetkellä todella huono henki ja paljon opettajia sairaslomilla. On hankala kysyä opettajalta, jos opettajaa ei ole. Kahden ison amkin yhdistämisessä meni pieleen suunnilleen kaikki, mikä voi mennä pieleen. Tästä tämä ei enää voi pahemmaksi muuttua, joten ensi vuonna menee varmaan jo paremmin. - Mazoneesi
Bulevardi on paras kirjoitti:
Bulevardille nyt haluaisivat monet, mutta harvat vain pääsevät. Erityisesti Leppävaaran suunnasta kuuluu kummaa ininää ...
Metropoliassa on tällä hetkellä todella huono henki ja paljon opettajia sairaslomilla. On hankala kysyä opettajalta, jos opettajaa ei ole. Kahden ison amkin yhdistämisessä meni pieleen suunnilleen kaikki, mikä voi mennä pieleen. Tästä tämä ei enää voi pahemmaksi muuttua, joten ensi vuonna menee varmaan jo paremmin....vaan opiskelen Bulella. Huono henkikin tuntuu vallitsevan lähinnä tekniikassa, joka sai yhdistymisessä eniten sulateltavaa.
- .................
Täältä löytyis valmistuneiden antamaa palautetta http://opalareport.ncp.fi/main.do
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708