Mulla tullut nopeita sydämen tykytyksiä ja välillä hengastyn ihan istuessani. Mistä tuollainen johtuu? Olen nyt rv 7. Pelästyn myös useasti lepäessäni ihan ilman syytä ja olen sitten ihan hädissäni... sykkeen tasaantumiseen menee tovi ja olo on, kuin kuolema tulisi.
Onneksi ei ole sydän vielä hypähtänyt rinnasta ulos. Onko tämä jotain raskauteen liittyvää, vai onko tässä nyt joku sydänsairaus tullut yhtäkkiä?
Ahdistusta
6
333
Vastaukset
- mä vaan
minun pikkusiskollani oli tuollaisia kohtauksia,syy kuulemma hyperventilaatoon viittaava..kannattaa mainita lääkärille tuollaisista.
- Juliett09
Minulla on myös ollut sydämentykytystä. Vaikka olisin ollut pitempään lepoasennossa, saattaa tykytys alkaa ja voimakkaana, oikein kuulen oman sydämeni lyönnit. Tätä on harva se päivä. Olen vkolla 15. Pian pääsen kysymään asiaa ammattilaiselta, joten sitten selviänee syykin :)
- käydä
Lekurin kanssa juttelemassa ehdottomasti! Kuulostaa hyperventilaatiolta, itse sairastan paniikkihäiriötä (rv.37 menossa) ja sellaisiakin kohtauksiakin tullut... Oletko stressaantunut ym...? Sekin vaikuttaa, kuin myös paniikki/hyperventilaatiokohtauksen tunnistaa siitä, jos seuraavan kohtauksen pelossa yleensä sitten tuleekin toinen! Itselleni tuli eka kohtaus niin voimakkaana, että pelkäsin saavani sydärin, ja ambulanssi toki paikalle ym... Paniikkikohtaukset muistuttaa aika pitkälle sydäreitä. :( Niin, ja jos oot nuori, niin nuorilla naisilla on yleensä taipumusta saada alkuraskaus/hormonit voi aiheuttaa.. Kartoita aluksi elämäntilantees, käy sitten lääkäris... Sen jälkeen kun ekg on okei, niin eip mitään pelättävää! :) Tsemppiä odotukseen!
Ps. Onko sulla alkanu jo pahoinvlointi? Sekin voi pahentaa hyperventilaatio-oireilua...- Nainen...
Mulla on aika kovat pahoinvoinnit ja nyt olen joutunut melkein päivittäin käydä oksentamassa. Ei kivaa ollenkaan.
Mulla on joskus ollut paniikkihäiriöitä, mutta pääsin niistä eroon ihan maalaisjärkeä käyttämällä ja rauhoittumalla.
Ehkä sitten stressaan jotain... rahatilannetta nyt ainakin. Keho kai tietää paremmin, kuin mieli näitä asioita.
On ne kuitenkin tosi kauheita, kun luulee oikeasti sydärin tulevan. Miten niin kovaa voi sydän pamahtaakin yhtäkkiä ja sen jälkeen se pyörryttävä olo ja niin kuin joku sanoi, niin hyperventilointia sen jälkeen.
Rauhallisesti hengittämällä se kyllä menee ohi hetken päästä.
Täytyy asiasta mainita neuvolassa. - pitää
Nainen... kirjoitti:
Mulla on aika kovat pahoinvoinnit ja nyt olen joutunut melkein päivittäin käydä oksentamassa. Ei kivaa ollenkaan.
Mulla on joskus ollut paniikkihäiriöitä, mutta pääsin niistä eroon ihan maalaisjärkeä käyttämällä ja rauhoittumalla.
Ehkä sitten stressaan jotain... rahatilannetta nyt ainakin. Keho kai tietää paremmin, kuin mieli näitä asioita.
On ne kuitenkin tosi kauheita, kun luulee oikeasti sydärin tulevan. Miten niin kovaa voi sydän pamahtaakin yhtäkkiä ja sen jälkeen se pyörryttävä olo ja niin kuin joku sanoi, niin hyperventilointia sen jälkeen.
Rauhallisesti hengittämällä se kyllä menee ohi hetken päästä.
Täytyy asiasta mainita neuvolassa.mainita!! Sitäpaitsi olen kuullut, että jos on joskus ollut p-häiriöitä/ahdistusta/pelkoa, niin raskaushormonit ym, lisää vielä entisestään!!! (varsinkin jos on taipumusta stressiin/masennukseen ym...) Kun itselläni ainakin raskaus pahentanu oireita ihan kuolemanpelkoon ym asti... samantyyppisiä kohtauksia tulee, mutta ihan järjellä ajatellen menee myös ohi. Palleahengitystä jos kokeilisit eka? Kun ihminen helposti alkaa hengittää vaan "pinnallisesti", keuhkojen kautta, pahentaa hyperventilaatiota. Meet maaten, ja vähän aikaa keskityt siihen, että vatsa nousee ylös/alas ja kohta se alkaakin olla automaattista. :) Ja sitten kannattaa aina muistaa myös se, että jos sellainen kohtaus alkaa tulla, niin sitten se on yleensä tullakseen, mutta voit vaikuttaa hyvin pitkälle siihen, ettei mene ihan pakokauhuun asti... :) Kysehän on autonomisesta hermostosta, elikkä keho reagoi hyperventiloimalla, ja autonominen hermosto pitää yllä nimenomaan niitä elintoimintoja, jotka ovat automaattisia, elikkä sen avulla ihminen hengittää ja sydän lyö, etkä joudu "käskemään". :D Jos tulee hyperventilaatio, niin kannattaa muistaa, että se ei yleensä kauan kestä, yrittää etsiä keinoja, jotka auttaa, kuin myös sitten alkaa pikkuhiljaa oikeinhengittämällä tasaamaan sitä. Nyt raskaana ollessa se tuntuu varmaan pahemmalta (verenkierto muutenkin raskauden ansiosta kakskertainen) vielä nopeampi sellaisissa tilanteissa, mutta kunhan muistat, että et ole saamassa sydäriä ( Jos sellaisen saisit, niin se on jo aika kova puristus-kipu, miltei sietämätön) ja että se menee ohi. Ja tosiaan, ekg:ssa voi käydä, niin siinä kun todetaan että kaikki hyvin, niin oot itsekin varmaan rauhallisempi! :) Kuin myös aika mielenkiintoinen juttu, minkä kuulin, niin on se, että jos alkaa jo ennakoida ahdistavaa oloa, niin pakonomainen keskittyminen johonki muuhun vois auttaa. Kuin myös joku kylmä- "shokki", esim. kädet jääkylmän veden alle tai vaikkapa pakastimeen, siinä kääntyy huomio väkisinkin siihen kylmään (psykologilta kuulin.) en tiedä, auttaako sitten, joitain helpottanut kuulemma. Joka tapauksessa, vointeja sinne, ja kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi, jos on kiva neuvolatäti! Itse suosittelisin oma-lääkäriä terveyskeskuksessa... :)
- juttu..
Moikka!
Mulla on ihan sama juttu,joskus sydän saattaa hakata jopa tunnin todella lujaa, vaikka vaan lepäilen. Neuvolassa sanoivat että se on normaalia,kun veren määrä kasvaa kehossa vauvan takia. Eli en usko,että sullakaan on mitään hätää :) todella ikävää ja pelottavaakin se kyllä on, täytyy myöntää.. Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062551Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938