ostimmeko hometalon?

homepelkoinen

ostimme -59 rakennetusta talosta asunnon, joka siis puutalo jossa rappaus päällä. Asunnossa haisee tunkkaiselle, mutta voisiko johtua siitä että on ollut puolisen vuotta asumaton. Myyjä sanoi että haju johtuu avoinna olevasta lattiasta (muutama lauta irti) ja maalipurkeista. nyt kun myyjä vei pois kaikki on haju lieventynyt mutta vieläkin haistaa vaatteista kun asunnosta tulee pois. ei maakellarimainen mutta tunkkainen haju. rakennuksessa on kellari sekä kaksi kerrosta.

Riittäisikö ilmanvaihdonparantaminen ja pintojen uusiminen? pintakosteusmittaukset tehtiin (mutta kosteita tiloja ei oltu käytetty aikoihin), niissä ei ilmennyt mitään. myös kuntotarkastaja kävi eikä huomannut mitään erikoista.

Haju nyt pelottaa, toivon että se remontin myötä lähtee. Kunnon tuuletustakaan ei ole tehty.

68

14999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuno

      No tunkkaisuus varmaan johtuu rakennuksen vanhuudesta ja toimimattomasta ilmanvaihdosta.Kai tuon ikäinen talo jo haisee enemmän tai vähemmän....
      Ajan mittaan tuo sitten selviää millaisessa kunnossa talo on..

    • Liisa

      Ainakin kannattaisi tutkia tarkemmin rakenteet ja tehdä korjaussuunnitelma sen jälkeen. Pintakosteusmittaus ei kerro mitään rakenteiden kunnosta. Vanhankaan talon ei kuulu haista, jos se on terve. Tunkkainen haju on tyypillinen eräille homesienilajeille. Maakellarimaista hajua aiheuttavat pääasiallisesti aktinobakteerit. Se, että asunto on ollut asumaton ja tuulettamatta pidemmän aikaa, on tietysti voinut aiheuttaa sen, että mahdollisesti vähäisenkin homevaurion olemassaolo on korostunut hajun muodossa.

      • homepelkoinen

        että asunnossa hyvinkin mahdollisesti homevaurio tunkkaisen hajun vuoksi? ajateltiin nyt ensin remontoida ja parantaa ehkä ilmanvaihtoa jos ne auttaisi ja jos vielä haisee ni sitten tutkia paremmin, onko myyjä vastuussa tässä tapauksessa jos löytyy kosteus tai homevaurio?


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        että asunnossa hyvinkin mahdollisesti homevaurio tunkkaisen hajun vuoksi? ajateltiin nyt ensin remontoida ja parantaa ehkä ilmanvaihtoa jos ne auttaisi ja jos vielä haisee ni sitten tutkia paremmin, onko myyjä vastuussa tässä tapauksessa jos löytyy kosteus tai homevaurio?

        Kuten Jarze tuossa alempana kertoi, niin hajun lähteenä oleva vaurio voi olla hyvinkin pieni ja helposti korjattavissa. Sen paikallistaminen saattaa joskus olla hankalaa ja useasti selviää vasta, kun rakenteita on avattu. Sen takia en suosittelisi pintaremontin tekoa ennen kuin hajun syy on jäljitetty.

        Se, onko myyjä vastuussa mahdollisista homevaurioista, on kovin monitahoinen juttu. Pienet virheet ostajan täytyy sietää ja mitä vanhemmasta asunnosta on kysymys sitä vaikeampi korvauksia on saada. Monien rakenteiden elinkaari on 50 vuotta eli vaativat joka tapauksessa uusimista. Asiaan vaikuttaa esim. myös se, onko talo myyty peruskorjattuna tai -korjattavana, mitä on korjattu ja mitä ei jne...


    • Jarze

      Tutki kylmän ja lämpimän väliset seinät,jos vaikka sattuis oleen villaa välissä ja höyrynsulku unohtunut. Itse löysin tuulikaapin seinästä homehtuneet villat pari viikkoa sitten,poistin villat ja tein tarvittavat korjaustyöt niin haju lähti.huom.Lämpimään päin oleva villa voi olla kuiva,mutta kylmän puoli voi olla yph eli yltä päältä homeessa. Huoli pois, helposti korjattava.

      • homepelkoinen

        ei villaa, mietinkin että voisin tehdä reiän rakenteisiin ja haistella ja koittaa onko puru kosteaa. Pintaremontti ku tehdään ni ei niin väliä noilla reiillä. Toivottavasti ei nyt mitään suurempia vaurioita, monet ei hajua haista ollenkaan mutta vaatteista haistaa ku lähtee asunnosta pois. Saattaa haju tietysti johtua vanhan asukkaan huonoista siivoustottumuksista (vähän sen tyylinen ihminen) ja lisäksi asunnossa asui koira. Teen siellä vielä kunnon tuuletuksen ennen rakenteiden avausta.


    • homepelkoinen

      Asunto kuuluu siis neljän asunnon asuntoosakeyhtiöön. Onko myyjä vastuullinen jos rakenteista nyt löytyisi hometta tai kosteutta? Olisihan hänen pitänyt itsekin tunkkaisuus haistaa ja epäillä jotain. Meille väitti että haju tulee maalipurkeista ja hieman auki olevasta lattiasta. Monetkaan miehet eivät tätä hajua huomaa, ei kosteusmittaaja, kuntotarkastaja eikä moni rakennusalan ammattilainen, mutta herkkänenäiset sen haistaa ja tulee hieman huono olo.

      • Timo

        Kerta kyseessä asunto-osakeyhtiö, niin hommahan on teidän osaltanne melkoisen mukavalla tolalla. Maksaja hommalle löytyy...

        Taloyhtiöhän on vastuussa rakenteista normaalin vastuunjaon mukaisesti, joten sen tehtävä on myöskin selvittää mahdolliset rakenteissa piilevät ongelmat.

        PS. Aikanaan omassa rt-kämpässä oli vesivahinko, jolloin jouduin olemaan/sain olla tekemisessä erään kosteusvahinkojen korjaamiseen ja ehkäisemiseen erikoistuneen urakoitsijan kanssa, ja hän mainitsi, että nenä on varsin hyvä mittari.


      • homepelkoinen
        Timo kirjoitti:

        Kerta kyseessä asunto-osakeyhtiö, niin hommahan on teidän osaltanne melkoisen mukavalla tolalla. Maksaja hommalle löytyy...

        Taloyhtiöhän on vastuussa rakenteista normaalin vastuunjaon mukaisesti, joten sen tehtävä on myöskin selvittää mahdolliset rakenteissa piilevät ongelmat.

        PS. Aikanaan omassa rt-kämpässä oli vesivahinko, jolloin jouduin olemaan/sain olla tekemisessä erään kosteusvahinkojen korjaamiseen ja ehkäisemiseen erikoistuneen urakoitsijan kanssa, ja hän mainitsi, että nenä on varsin hyvä mittari.

        maksajia olemme me osakkaat eli minä ja muutama muu naapuri. mut joo, parempi näinkin ku omakotitalo olis...

        ku vaan osais sanoa mitä se haju on, mielestäni ei hometta vaan tunkkaista, sellaista likaista hajua. maksaa vaan niin paljon noi rakennemittaukset jos ei mitään olekkaan.

        joutuisiko mielestäsi taloyhtiö maksamaan tutkimuksen vain sen takia kun mielestäni asunnossa haisee tunkkaiselle?


      • Liisa

        Jos kysymyksessä on asunto-osakeyhtiö eikä yhtiöjärjestyksessä ole AsOy-laista poikkeavia erityisiä vastuunjakomääritelmiä, niin vian etsintä- ja korjausvastuu kuuluu taloyhtiölle, mikäli ongelmat johtuvat rakenteista. Käytännössä tällaisen vaatimuksen esittäminen pienessä taloyhtiössä kuitenkin johtaa miltei poikkeuksetta pelkästään raastaviin riitoihin. Vaikea tilanne.

        Mitä tulee hajuun, niin ihmisen hajuaisti turtuu siihen n. kahdessa sekunnissa. Siksi esim. terveystarkastajat on koulutettu tekemään hajuhavaintonsa juuri astuessaan asuntoon sisään. Rakenteiden sisältä tulevat hajuhaitat ilemenevät usein myös ainoastaan ajoittain riippuen mm. ilmanpaineista ja siitä, että mikrobit eivät välttämättä jatkuvasti eritä haisevia aineenvaihduntatuotteita. Rakenteiden kosteudenkaan perusteella ei voi tehdä poissulkevia päätelmiä homevaurioista, koska myös jo kuivuneet kasvustot ovat terveydelle haitallisia.

        Jos asia ei selviä helposti, niin neuvoja ja apua voi saada esim. Hengitysliiton korjausneuvojilta tai Asumisterveysliitosta. Kuntotarkastajat ovat valitettavasti kovin kirjavaa joukkoa. Kuka tahansa voi ryhtyä sellaiseksi eikä mitään konkreettista pelkoa vastuuseen joutumisesta ole. Mikään viranomaistaho ei valvo tätä toimintaa.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Jos kysymyksessä on asunto-osakeyhtiö eikä yhtiöjärjestyksessä ole AsOy-laista poikkeavia erityisiä vastuunjakomääritelmiä, niin vian etsintä- ja korjausvastuu kuuluu taloyhtiölle, mikäli ongelmat johtuvat rakenteista. Käytännössä tällaisen vaatimuksen esittäminen pienessä taloyhtiössä kuitenkin johtaa miltei poikkeuksetta pelkästään raastaviin riitoihin. Vaikea tilanne.

        Mitä tulee hajuun, niin ihmisen hajuaisti turtuu siihen n. kahdessa sekunnissa. Siksi esim. terveystarkastajat on koulutettu tekemään hajuhavaintonsa juuri astuessaan asuntoon sisään. Rakenteiden sisältä tulevat hajuhaitat ilemenevät usein myös ainoastaan ajoittain riippuen mm. ilmanpaineista ja siitä, että mikrobit eivät välttämättä jatkuvasti eritä haisevia aineenvaihduntatuotteita. Rakenteiden kosteudenkaan perusteella ei voi tehdä poissulkevia päätelmiä homevaurioista, koska myös jo kuivuneet kasvustot ovat terveydelle haitallisia.

        Jos asia ei selviä helposti, niin neuvoja ja apua voi saada esim. Hengitysliiton korjausneuvojilta tai Asumisterveysliitosta. Kuntotarkastajat ovat valitettavasti kovin kirjavaa joukkoa. Kuka tahansa voi ryhtyä sellaiseksi eikä mitään konkreettista pelkoa vastuuseen joutumisesta ole. Mikään viranomaistaho ei valvo tätä toimintaa.

        Kun näitä homejuttuja lukee niin tulee sellainen olo että millään mittauksilla ja tutkimuksilla ei pääse täyteen varmuuten asunnon asumiskelpoisuudesta, ellei koko taloa purkaa. En tiedä mitä tehdä. Tuntuu turhalta tehdä mitään mittauksia kun ei ole varaa koko taloa tutkia - eikä se tunnu järkevältäkään. Jospa anna asian olla kun ei sitä monet ammattilaisetkaan haista, vain minä ja muutama muu herkkänokkainen. Ehkä se vaan johtuu asunnon likaisuudesta ja siitä että siellä asui koira. Tuntuu että muita vaihtoehtoja nyt ei ole. Omasta puolestani voisin odottaa että tulee vaikka jotain oireita homeesta (jos sitä nyt edes on) mutta lapsen takia olen niin hermostunut. En halua että hän saa elinikäistä astmaa asunnon takia. On kyllä kurja olo ja monia öitä olen jo valvonut.


      • kiku
        homepelkoinen kirjoitti:

        Kun näitä homejuttuja lukee niin tulee sellainen olo että millään mittauksilla ja tutkimuksilla ei pääse täyteen varmuuten asunnon asumiskelpoisuudesta, ellei koko taloa purkaa. En tiedä mitä tehdä. Tuntuu turhalta tehdä mitään mittauksia kun ei ole varaa koko taloa tutkia - eikä se tunnu järkevältäkään. Jospa anna asian olla kun ei sitä monet ammattilaisetkaan haista, vain minä ja muutama muu herkkänokkainen. Ehkä se vaan johtuu asunnon likaisuudesta ja siitä että siellä asui koira. Tuntuu että muita vaihtoehtoja nyt ei ole. Omasta puolestani voisin odottaa että tulee vaikka jotain oireita homeesta (jos sitä nyt edes on) mutta lapsen takia olen niin hermostunut. En halua että hän saa elinikäistä astmaa asunnon takia. On kyllä kurja olo ja monia öitä olen jo valvonut.

        yhteyttä www.kiinteistokuivaus.fi sieltä minä ainakin asiantuntevaa apua ei ehkä halvinta mutta asiantuntemuksessta joutuu maksaa.


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        Kun näitä homejuttuja lukee niin tulee sellainen olo että millään mittauksilla ja tutkimuksilla ei pääse täyteen varmuuten asunnon asumiskelpoisuudesta, ellei koko taloa purkaa. En tiedä mitä tehdä. Tuntuu turhalta tehdä mitään mittauksia kun ei ole varaa koko taloa tutkia - eikä se tunnu järkevältäkään. Jospa anna asian olla kun ei sitä monet ammattilaisetkaan haista, vain minä ja muutama muu herkkänokkainen. Ehkä se vaan johtuu asunnon likaisuudesta ja siitä että siellä asui koira. Tuntuu että muita vaihtoehtoja nyt ei ole. Omasta puolestani voisin odottaa että tulee vaikka jotain oireita homeesta (jos sitä nyt edes on) mutta lapsen takia olen niin hermostunut. En halua että hän saa elinikäistä astmaa asunnon takia. On kyllä kurja olo ja monia öitä olen jo valvonut.

        Näiden asioiden selvittäminen on usein rankkaa, toivotonta ja kallista. Toivotaan, että pelkosi on turhaa eikä mitään vakavampia ongelmia olisi. Jos asia vielä vaivaa sinua, niin ota yhteys Asumisterveysliittoon (www.asumisterveysliitto.fi).


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Näiden asioiden selvittäminen on usein rankkaa, toivotonta ja kallista. Toivotaan, että pelkosi on turhaa eikä mitään vakavampia ongelmia olisi. Jos asia vielä vaivaa sinua, niin ota yhteys Asumisterveysliittoon (www.asumisterveysliitto.fi).

        mutta vaikea niiden on auttaa kun kerron että on puunhajua. jos ei muu auta ni vahinko kiertämään... mutta kiitos vastauksista!


      • Saara
        homepelkoinen kirjoitti:

        maksajia olemme me osakkaat eli minä ja muutama muu naapuri. mut joo, parempi näinkin ku omakotitalo olis...

        ku vaan osais sanoa mitä se haju on, mielestäni ei hometta vaan tunkkaista, sellaista likaista hajua. maksaa vaan niin paljon noi rakennemittaukset jos ei mitään olekkaan.

        joutuisiko mielestäsi taloyhtiö maksamaan tutkimuksen vain sen takia kun mielestäni asunnossa haisee tunkkaiselle?

        Koirista jää kämppiin todella tympeä tuoksu, ja jos siitä hajusta tulee paha olo niin se voisi viitata allergiaan. Ainakin mulla koira-allergisena tulee paha olo, jos joudun oleskelemaan kämpässä, jossa on ollut eläimiä.


    • Selvittää

      Muutimme aikanaan vanhaan taloon jossa oli ennen remonttia tunkkainen haju joka ei tuulettamalla hävinnyt. Talo oli sahanpuruilla eristetty. Kuiva sahanpuru on hyvä eriste mutta se imee myös kosteutta. Kosteaan puru voi seisovassa ilmassa muodostua sienirihmastoa tai soonä voi käynnistya bakteeritoiminta joka hajoamistuotteina voi syntyä ei terveydelle haitallisia kaasuja. Yleensä nänä kaasut ovat pahanhajuisia jos (puru on jatkuvasti märkää) mutta kuivunutkin puru voi olla hajunlähde.

      Et kertont oliko talo kylmillään vai onko siinä ollut lämpö päällä koko ajan.

      Jos talo jatetään vartioimatta pitkäksi aikaa vesilukoista haituu vesi ja viemärihajut pääsevät asuntoon. Nämä hajut voi "imeytyä" rakeinteisiin.

      Tarkista jääkaapin allaoleva tila sekä tiskipöydän alla olevat tilat. Ovatko mustuneet?

      Olen myös sitä mieltä, että hajun lähde tulisi ehdottomasti selvittää (jo msinun mielenrauhasi takia) ennekuin ryhdyt tekemään minkäänlaista remonttia. Maalit (tai niiden hajut) peittävät sen jälkeen salakavalasti mahdolliset hajunlähteet. Meille kävi juuri näin.

      Olen itse hyvin herkkä hajuille ja minun kohdalla hajun aisiminen ei häviä sekuntien päästä vaan tunnen ne aina kun lähestyn jotain sisätiloissa olevaa hajunaiheuttajaa joten ymmärrän huolesi.

      Saanko kysyä asuinkuntaasi?

    • homepelkoinen

      kävin taas asunnolla ja yritin oikein tarkkaan haistella. Hajua ei voi pahaksi luonnehtia, sanotaan näin että puu siellä haisee (niinkuin asiantuntijatkin on hajua luonnehtineet). Tuli jotenkin parempi olo. Ainut mikä ihmetyttää on päänsärky joka aina alkaa käytyäni asunnolla. Siellä siis on remontti kesken josta myös voi tulla hajuja.
      Ehkä tuo haju on vain ominainen vanhalle asunnolle jossa ei ole asuttu. Huomasin että ilmanvaihto ei siellä oikein toimi. Se täytyy järjestää kuntoon ainakin.

      Lämpöä ei alkusyksystä ollut päällä. Siitäkin voi haju johtua. Ehkä kosteutta tullut pintoihin. Nyt kun lämmitys on ollut päällä on haju vähentynyt. Ehkä turhaan tässä hermoilen.

      • Joppe2

        Niin,

        ehkä se asunto kannattaisi nyt ensin
        siivota kunnolla, tuulettaa kunnolla, lämmittää
        kunnolla (taisit mainita, että lämpö
        ei ollut päällä syksyllä) ja laittaa ilmanvaihto
        kuntoon (eli luultavasti avata tukitut
        tuloilmaventtiilit). Jos haju ei
        sittenkään häviä, kannattaa alkaa tutkia
        tarkemmin.

        Ei ihan mikä tahansa tunkkainen haju
        ole hometta ja suunnaton terveysriski.
        Tämän palstan kysymysten ja kommenttien seuraaminen kyllä kieltämättä saa kenet
        tahansa hysterian partaalle...


      • homepelkoinen
        Joppe2 kirjoitti:

        Niin,

        ehkä se asunto kannattaisi nyt ensin
        siivota kunnolla, tuulettaa kunnolla, lämmittää
        kunnolla (taisit mainita, että lämpö
        ei ollut päällä syksyllä) ja laittaa ilmanvaihto
        kuntoon (eli luultavasti avata tukitut
        tuloilmaventtiilit). Jos haju ei
        sittenkään häviä, kannattaa alkaa tutkia
        tarkemmin.

        Ei ihan mikä tahansa tunkkainen haju
        ole hometta ja suunnaton terveysriski.
        Tämän palstan kysymysten ja kommenttien seuraaminen kyllä kieltämättä saa kenet
        tahansa hysterian partaalle...

        ihan hysteeriseksi näissä homeasioissa. kukaan ei jaksaisi enää kuunnella mun juttuja. öisin tutkin netistä homejuttuja ku en pysty nukkumaankaan ku asiat mietityttää.

        Luulen myös että remontti, siivous ja tuuletus poistaa hajun aika pitkälti, ehkä sinne tuo lievä puunhaju tulee jäämään aina. Jos sitten vielä pahasti haisee ni täytyy alkaa tutkimaan taloyhtiön puolesta asiaa.

        Ainut pelottava asia on päänsärky joka aina tulee asunnolla käytyä. Voi olla sattumaa tai jotain psykologista... tai sitte siellä joku sen aiheuttaa - se on se pahin vaihtoehto.

        mut tosiaan haju ei ole paha, ei pistävä ei imelä, vaan sellainen puunhaju, melko vahva kuitenkin. Tuntuu kuin ilma siellä seisoisi. Täytyy alkaa selvittämään ilmastoinnin parantamista. MIhinkään koneellisiin systeemeihin ei ole varaa, mutta jonkin vanhanaikainen ilmastointijärjestelmä.

        Ihanaa ku joku antoi tällaisenkin vastauksen ettei välttämättä ole homevaurio kyseessä.


      • Vanhempi suunnittelija
        homepelkoinen kirjoitti:

        ihan hysteeriseksi näissä homeasioissa. kukaan ei jaksaisi enää kuunnella mun juttuja. öisin tutkin netistä homejuttuja ku en pysty nukkumaankaan ku asiat mietityttää.

        Luulen myös että remontti, siivous ja tuuletus poistaa hajun aika pitkälti, ehkä sinne tuo lievä puunhaju tulee jäämään aina. Jos sitten vielä pahasti haisee ni täytyy alkaa tutkimaan taloyhtiön puolesta asiaa.

        Ainut pelottava asia on päänsärky joka aina tulee asunnolla käytyä. Voi olla sattumaa tai jotain psykologista... tai sitte siellä joku sen aiheuttaa - se on se pahin vaihtoehto.

        mut tosiaan haju ei ole paha, ei pistävä ei imelä, vaan sellainen puunhaju, melko vahva kuitenkin. Tuntuu kuin ilma siellä seisoisi. Täytyy alkaa selvittämään ilmastoinnin parantamista. MIhinkään koneellisiin systeemeihin ei ole varaa, mutta jonkin vanhanaikainen ilmastointijärjestelmä.

        Ihanaa ku joku antoi tällaisenkin vastauksen ettei välttämättä ole homevaurio kyseessä.

        Näissä tämänikäisissä pitää olla hormiryhmä, jossa on huoneistokohtaisia reikiä katolle. Hormin reiät pitää etsiä esille. Lämpötilat ovat nyt sopivat tuollaiselle painovoimaiselle ilmanvaihdolle. Kunnollisesti vaihdettu ilma poistaa ainakin päänsärkykaasut. Puunhaju tulee remppavaiheessa puun käsittelystä ja siitä voi kyllä nautiskellakin. Jos remppapuuhaju peittää muun, niin ei siellä paljon mitään ole.

        Kuntoarviokeikalla kävin kuukausi sitten rivariasunnossa, jossa oli joku dobermanni yhtenä asukkaana. Haju oli siistin oloisessa asunnossa sitä luokkaa, että piti poistua ennen muuta ryhmää. Eli kyllä koirista irtoaa hajuja aivan riittämiin jos niikseen tulee. Mitä ne tekevät pentuvaiheessa? Puulattian rakosissa on aivan varmasti vahinkoja. Ei ole terveydelle haitallista kuitenkaan. Mutta hajuja tulee.

        Eli ilmanvaihto kuntoon. Siinä on aivan sopiva askare viemään ajatukset pois turhasta murehtimisesta. Painovoimainen vaatii muuten opettelua ja sen kanssa pärjää talvella mainiosti, kun se vetää liiankin kanssa jos reiät ovat kunnossa. Kesällä pitää ahkerasti aukoa ikkunoita. Onhan talossa hormiryhmä tallessa?


      • edellinen

        Puu on pirummoinen allergeeni. Puu ei saisi lainkaan kastua ja jos on päässyt kastumaan sitaä ei saisi käyttää talon rakenteissa, ei varsinkaan sisätiloissa. Allergialiitto kertoi muistaakseni puusta erittyvän n. 30 erilaista allergeenia.

        Tuo päänsärkysi on myös minulle tuttu. Kun sain selville mistä se jouhtui, muutin itse aikanaan toiseen asuntoon. Päänsärkysi syy voi olla sama kuin minulla. Kastuneessa ja/tai kostuneessa puussa syntyy helposti ns. orgaaninen prosessi jonka hajoamistuotteet ovat hermokaasuihin rinnastettavia, yleensä hajuttomia myrkyllisiä kaasuja. Näitä syntyy varsinkin kun puu on umpitilassa. Testaa itsesi. Häviääkö päänsärkysi kun menet joksikin aikaa raittiiseen ilmaan. Jos häviää on sisäilma talossasi terveydelle haitallinen. Tällainen päänsärky on tyypillinen monella rakennussaneeraajalla. Ne eivät vaan tiedä mistä se johtuu.

        Haju, jonka kuvailet aistivasi, on tavallinen kuivissa tuulettamattomissa vinttitiloissa missä on peltikatto laudoitusten päällä. Näissa on viela usein käytetty vajaakanttilautaa ja vajaakantti on vielä virheellisesti käännetty ylöspäin peltiä vasten. Nämä vajaakantit ovat yleensä mustassa homeessa. Jos yläpohja on purulla eristeytty voi tilanne olla vielä pahempi.
        Esim. tulipesät voivat otta korvausilmansa näistä "huonon ilman tiloista" jos ei korvausilman saanti ole järjestetty asianmukaisella tavalla. Talosta tulee väärällä tavalla hengittävä.

        Toivon sinun löytävän tuon kaasunaiheuttajan. Se ei välttämättä ole helppoa koska puuaines josta se on lähtöisin voi tänään olla täysin kuiva. Ongelma ei poistu ennenkuin nämä aineet on korvattu pilaantumattomilla.

        Älä nyt ainakaan vaivu epätoivoon. Jos asia on niinkuin epäilen, et ainakaan ole viela menettänyt terveytesi kuten minä olen vaaan valppautesi voi nyt säästää perheesi ja varsinkin lapsesi pahoita murheilta.


      • homepelkoinen
        edellinen kirjoitti:

        Puu on pirummoinen allergeeni. Puu ei saisi lainkaan kastua ja jos on päässyt kastumaan sitaä ei saisi käyttää talon rakenteissa, ei varsinkaan sisätiloissa. Allergialiitto kertoi muistaakseni puusta erittyvän n. 30 erilaista allergeenia.

        Tuo päänsärkysi on myös minulle tuttu. Kun sain selville mistä se jouhtui, muutin itse aikanaan toiseen asuntoon. Päänsärkysi syy voi olla sama kuin minulla. Kastuneessa ja/tai kostuneessa puussa syntyy helposti ns. orgaaninen prosessi jonka hajoamistuotteet ovat hermokaasuihin rinnastettavia, yleensä hajuttomia myrkyllisiä kaasuja. Näitä syntyy varsinkin kun puu on umpitilassa. Testaa itsesi. Häviääkö päänsärkysi kun menet joksikin aikaa raittiiseen ilmaan. Jos häviää on sisäilma talossasi terveydelle haitallinen. Tällainen päänsärky on tyypillinen monella rakennussaneeraajalla. Ne eivät vaan tiedä mistä se johtuu.

        Haju, jonka kuvailet aistivasi, on tavallinen kuivissa tuulettamattomissa vinttitiloissa missä on peltikatto laudoitusten päällä. Näissa on viela usein käytetty vajaakanttilautaa ja vajaakantti on vielä virheellisesti käännetty ylöspäin peltiä vasten. Nämä vajaakantit ovat yleensä mustassa homeessa. Jos yläpohja on purulla eristeytty voi tilanne olla vielä pahempi.
        Esim. tulipesät voivat otta korvausilmansa näistä "huonon ilman tiloista" jos ei korvausilman saanti ole järjestetty asianmukaisella tavalla. Talosta tulee väärällä tavalla hengittävä.

        Toivon sinun löytävän tuon kaasunaiheuttajan. Se ei välttämättä ole helppoa koska puuaines josta se on lähtöisin voi tänään olla täysin kuiva. Ongelma ei poistu ennenkuin nämä aineet on korvattu pilaantumattomilla.

        Älä nyt ainakaan vaivu epätoivoon. Jos asia on niinkuin epäilen, et ainakaan ole viela menettänyt terveytesi kuten minä olen vaaan valppautesi voi nyt säästää perheesi ja varsinkin lapsesi pahoita murheilta.

        missä voisi kastunutta puuta olla. Välipohjan ei pitäisi märkä olla ku alakerrassa on asunto, miten se olisi voinut kastua? tai seinät, eli puuseinät joiden päällä rappaus? Katto uusittu muutamia vuosia sitten eli tuskin siellä mitään ongelmia on, vinttikin haisee ihan hyvälle.

        Päänsärky lähti nyt muutaman tunnin jälkeen kun asunnolta lähdin. Asunnossa olin puoli tuntia minkä jälkeen pää alkoi särkeä, olin myös pannuhuoneessa, eli öljynhajukin voi varmaan päänsärkyä áiheuttaa?

        En kyllä tiedä miten asiaa lähtisi tutkimaan kun kuulemma ikinä ei voi tietää mistä mitäkin löytyy ellei koko taloa purkaa ja tutki, eli näillä näkymin siivotaan, remontoidaan, tuuletetaan ja koitetaan parantaa ilmastointia ja toivotaan että haju lähtee eikä ongelmia ole, jos jotain tulee tai haju ei lähde niin sitten täytyy tutkia (vaikken tiedäkkään miten).
        Epätoivoinen kyllä olen mutta ei taida muukaan auttaa.

        Auttaakohan puulattian hionta?


      • Timo
        Joppe2 kirjoitti:

        Niin,

        ehkä se asunto kannattaisi nyt ensin
        siivota kunnolla, tuulettaa kunnolla, lämmittää
        kunnolla (taisit mainita, että lämpö
        ei ollut päällä syksyllä) ja laittaa ilmanvaihto
        kuntoon (eli luultavasti avata tukitut
        tuloilmaventtiilit). Jos haju ei
        sittenkään häviä, kannattaa alkaa tutkia
        tarkemmin.

        Ei ihan mikä tahansa tunkkainen haju
        ole hometta ja suunnaton terveysriski.
        Tämän palstan kysymysten ja kommenttien seuraaminen kyllä kieltämättä saa kenet
        tahansa hysterian partaalle...

        Se on aivan totta, että näiltä palstoilta tuskin saa mielenrauhaa, jos niitä lueskelee. Vähemmästäkin alkaa kuvittelemaan mörköjä.

        Nykyisin keskustelu kosteus- ja homeongelmista on melkoisen hysterisoivaa...


      • sairastellut
        Timo kirjoitti:

        Se on aivan totta, että näiltä palstoilta tuskin saa mielenrauhaa, jos niitä lueskelee. Vähemmästäkin alkaa kuvittelemaan mörköjä.

        Nykyisin keskustelu kosteus- ja homeongelmista on melkoisen hysterisoivaa...

        On totta, että hysterisointiin ei ole aihetta. Mutta totta on sekin, että kannattaa olla myös varovainen. Tuttavapiirissäni tapahtui äskettäin niin, että kun eräs henkilö oli ostanut asunnon, pintaremonttia tehdessä löydettiin wc:stä melkoinen vesivahinko. Ja mikä menoerä siitä seurasikaan.

        Tietenkin hyvä, että se löydettiin. Muutoin olisi voinut käydä kuten minulle: terveyden menetys ja monien vuosien sairastelu kipeiden keuhkojen kanssa.


      • Joppe2
        edellinen kirjoitti:

        Puu on pirummoinen allergeeni. Puu ei saisi lainkaan kastua ja jos on päässyt kastumaan sitaä ei saisi käyttää talon rakenteissa, ei varsinkaan sisätiloissa. Allergialiitto kertoi muistaakseni puusta erittyvän n. 30 erilaista allergeenia.

        Tuo päänsärkysi on myös minulle tuttu. Kun sain selville mistä se jouhtui, muutin itse aikanaan toiseen asuntoon. Päänsärkysi syy voi olla sama kuin minulla. Kastuneessa ja/tai kostuneessa puussa syntyy helposti ns. orgaaninen prosessi jonka hajoamistuotteet ovat hermokaasuihin rinnastettavia, yleensä hajuttomia myrkyllisiä kaasuja. Näitä syntyy varsinkin kun puu on umpitilassa. Testaa itsesi. Häviääkö päänsärkysi kun menet joksikin aikaa raittiiseen ilmaan. Jos häviää on sisäilma talossasi terveydelle haitallinen. Tällainen päänsärky on tyypillinen monella rakennussaneeraajalla. Ne eivät vaan tiedä mistä se johtuu.

        Haju, jonka kuvailet aistivasi, on tavallinen kuivissa tuulettamattomissa vinttitiloissa missä on peltikatto laudoitusten päällä. Näissa on viela usein käytetty vajaakanttilautaa ja vajaakantti on vielä virheellisesti käännetty ylöspäin peltiä vasten. Nämä vajaakantit ovat yleensä mustassa homeessa. Jos yläpohja on purulla eristeytty voi tilanne olla vielä pahempi.
        Esim. tulipesät voivat otta korvausilmansa näistä "huonon ilman tiloista" jos ei korvausilman saanti ole järjestetty asianmukaisella tavalla. Talosta tulee väärällä tavalla hengittävä.

        Toivon sinun löytävän tuon kaasunaiheuttajan. Se ei välttämättä ole helppoa koska puuaines josta se on lähtöisin voi tänään olla täysin kuiva. Ongelma ei poistu ennenkuin nämä aineet on korvattu pilaantumattomilla.

        Älä nyt ainakaan vaivu epätoivoon. Jos asia on niinkuin epäilen, et ainakaan ole viela menettänyt terveytesi kuten minä olen vaaan valppautesi voi nyt säästää perheesi ja varsinkin lapsesi pahoita murheilta.

        Siis hetkinen...
        Nyt kyllä kannattaisi lopettaa tällaisen
        pupun syöttäminen hysteerisille lukijoille.

        Elävän puun kosteusprosentti on noin 150. Se
        tarkoittaa sitä, että puun painosta on 1 osa
        puuta ja 1.5 osaa vettä. Eli on mahdotonta
        rakentaa yhtään mitään puusta, joka ei olisi
        joskus ollut märkää.

        Jos puu myöhemmin kastuu ja vaikka hieman
        lahoaakin, ja sitten kuivaa, siitä ei edelleenkään
        erity mitään mystisiä tappajakaasuja.

        Totta kai kastunut ja homehtunut puu pitää poistaa
        rakenteista, erityisesti umpitiloista. Eli jos muovien välissä on puuta, joka on märkää ja homeessa, se on poistettava.

        Joku tolkku näissäkin jutuissa pitää olla.


      • Timo
        sairastellut kirjoitti:

        On totta, että hysterisointiin ei ole aihetta. Mutta totta on sekin, että kannattaa olla myös varovainen. Tuttavapiirissäni tapahtui äskettäin niin, että kun eräs henkilö oli ostanut asunnon, pintaremonttia tehdessä löydettiin wc:stä melkoinen vesivahinko. Ja mikä menoerä siitä seurasikaan.

        Tietenkin hyvä, että se löydettiin. Muutoin olisi voinut käydä kuten minulle: terveyden menetys ja monien vuosien sairastelu kipeiden keuhkojen kanssa.

        Tarkoitukseni ei ollut suinkaan vähätellä ongelmaa tai siitä aiheutuvia fyysisiä haittoja. Saatikka psyykkisiä.

        Ajatus oli ainoastaan muistuttaa, että näihin kosteusongelmista johtuviin home-epäilyihin olisi syytä pyrkiä suhtautumaan rauhallisesti. Eli välttää bensiinin valamista palavaan nuotioon.

        Nyt se on helppo sanoa. Ja ollessa sivullinen asian suhteen.

        Omalla kohdallani oli muutama vuosi sitten tilanne, jossa huonon työnlaadun johdosta kattorakenteista oli tullut vettä sisälle (n.10 v. ajan). Kyseessä oli vasta ostettu rt-kämppä.

        Niin siinä kävi, että home-epäilyt sekoittivat ainakin minun pienen maailman aivan täysin.

        Onneksi tässä tapauksessa syyt veden sisälle tuloon selvisivät, rakenteet korjattin/kuivattiin ja aikanaan todettiin sekä pinta- että poratun aukon kautta suoritetulla suoralla mittauksella, että eristeet nimenomaan seinässä, jota pelkäsin eniten, olivat kuivat.

        Urakoitsija, joka on erikoistunut korjaamaan nimenomaan kosteusvaurioita, sai monta kertaa vakuutella, että ei mitään hätää.

        Se oli erittäin stressaavaa aikaa ja urakoitsijalle kiitos siitä, että sai minut pikku hiljaa tolpilleni asian suuruuden ja vakavuuden suhteen.

        Nyt jos vastaavan kaltainen tilanne tulisi eteen, saattaisin pystyä, tietojen ja taitojen lisäännyttyä, suhtautumaan asiaan maltillisemmin. Pahintahan näissä epäilyissä on se oman mielikuvituksen kurissa pitäminen.


      • sairastellut
        Timo kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ollut suinkaan vähätellä ongelmaa tai siitä aiheutuvia fyysisiä haittoja. Saatikka psyykkisiä.

        Ajatus oli ainoastaan muistuttaa, että näihin kosteusongelmista johtuviin home-epäilyihin olisi syytä pyrkiä suhtautumaan rauhallisesti. Eli välttää bensiinin valamista palavaan nuotioon.

        Nyt se on helppo sanoa. Ja ollessa sivullinen asian suhteen.

        Omalla kohdallani oli muutama vuosi sitten tilanne, jossa huonon työnlaadun johdosta kattorakenteista oli tullut vettä sisälle (n.10 v. ajan). Kyseessä oli vasta ostettu rt-kämppä.

        Niin siinä kävi, että home-epäilyt sekoittivat ainakin minun pienen maailman aivan täysin.

        Onneksi tässä tapauksessa syyt veden sisälle tuloon selvisivät, rakenteet korjattin/kuivattiin ja aikanaan todettiin sekä pinta- että poratun aukon kautta suoritetulla suoralla mittauksella, että eristeet nimenomaan seinässä, jota pelkäsin eniten, olivat kuivat.

        Urakoitsija, joka on erikoistunut korjaamaan nimenomaan kosteusvaurioita, sai monta kertaa vakuutella, että ei mitään hätää.

        Se oli erittäin stressaavaa aikaa ja urakoitsijalle kiitos siitä, että sai minut pikku hiljaa tolpilleni asian suuruuden ja vakavuuden suhteen.

        Nyt jos vastaavan kaltainen tilanne tulisi eteen, saattaisin pystyä, tietojen ja taitojen lisäännyttyä, suhtautumaan asiaan maltillisemmin. Pahintahan näissä epäilyissä on se oman mielikuvituksen kurissa pitäminen.

        Olitkin oikealla asialla. Täällä kun kirjoitellaan paljon pilkkakirjoituksia, niin epäilin sinuakin. Onneksi turhaan.

        On totta, että jos on kokemuksia homeesta, tulee vähän vainoharhaiseksi. Se on kamalaa. Minä pohdin joskus vieläkin, että onkohan meillä homeitiöitä jossain. Siis niitä, jotka tulivat aikoinaan edellisestä kämpästä mukanamme. Tiesin siihen aikaan mitättömän vähän homeesta, eikä tietoa saanut edes terveysviranomaisilta. Tuli raahattua mukana homeisia vaatteita jne. Niitä on nyt sitten poisteltu muutaman vuoden varrella. Mutta vieläkin joskus epäilyttää.

        Ja mm. vessan silikoninauha on erikoistarkkailun kohteena. Olen netistä tutkinut tarkkaan, miten wc ja kylpyhuone rakennetaan, ja osaisin varmaan jo itsekin tehdä sellaisen. Tiedän siis, ettei ole vaarallista, jos seinän ja lattian väliseen nauhaan tulee jotain pikkurepeämiä - mutta silti se vaihdetaan, jos niitä tulee.

        Kun kerran sattuu jotain todella pitkäkestoista ja ikävää homeen vuoksi, sitä ei hevin unohda.


      • kuivaa
        Joppe2 kirjoitti:

        Siis hetkinen...
        Nyt kyllä kannattaisi lopettaa tällaisen
        pupun syöttäminen hysteerisille lukijoille.

        Elävän puun kosteusprosentti on noin 150. Se
        tarkoittaa sitä, että puun painosta on 1 osa
        puuta ja 1.5 osaa vettä. Eli on mahdotonta
        rakentaa yhtään mitään puusta, joka ei olisi
        joskus ollut märkää.

        Jos puu myöhemmin kastuu ja vaikka hieman
        lahoaakin, ja sitten kuivaa, siitä ei edelleenkään
        erity mitään mystisiä tappajakaasuja.

        Totta kai kastunut ja homehtunut puu pitää poistaa
        rakenteista, erityisesti umpitiloista. Eli jos muovien välissä on puuta, joka on märkää ja homeessa, se on poistettava.

        Joku tolkku näissäkin jutuissa pitää olla.

        Remontoin kesällä 1966 rakennettua taloa. Rossilattian alta löytyi paikallinen vanhan vesivahingon vaurio. Puut olivat täysin mustuneet ja lahonneet. Ei hajua, hometta eikä mitään muutakaan vaikka puut olivat villojen välissä. Eli vanha puu kuivaa jos se ei ole kääritty muoviin. Nykyinen puutavara on tehokasvetettua eli paljon pehmeämpää kuin vanha joten homehtuu todella helposti.


      • Erilaista
        kuivaa kirjoitti:

        Remontoin kesällä 1966 rakennettua taloa. Rossilattian alta löytyi paikallinen vanhan vesivahingon vaurio. Puut olivat täysin mustuneet ja lahonneet. Ei hajua, hometta eikä mitään muutakaan vaikka puut olivat villojen välissä. Eli vanha puu kuivaa jos se ei ole kääritty muoviin. Nykyinen puutavara on tehokasvetettua eli paljon pehmeämpää kuin vanha joten homehtuu todella helposti.

        Entinen ja nykyinen puutavara on erilaista.
        Ennen sahattu puu kasiteltiin sahoilla kloorifenolilla joka esti sinistymisen ja homehtumisen. Aineen käyttö kuitenkin kiellettiin sen haitallisuuden vuoksi. Nykyinen puutavara on paitsi käsittelemätöntä myös monasti kaadettu vaikka minä vuodenaikana. Ennen sahapuutavara kaadettiin talvella. Jopa ajankohta ja kuunkierto huomioitin. Puu oli silloin lepotilassa.

        Kyl se vaan on niin, että lannoitettu satunnainen sahatavara ei kestä vettä. Olen testannut niin paljon erilaista puuta (käsitelytyä ja käsittelemätöntä, tiukkasyistä ja lannoitettua) rakennusprojektini aikana että tiedän kokemuksesta miten puu käyttäytyy ja pilaantuu jos se pääsee kastumaan.

        Tässä nyt annetaan omia neuvoja. Joku voi pitää sitä saivarteluna. Onhan mielipiteiden esittäjää joka junaan. Harmi vaan kun noita Besser-wissereitä ilmantuu näihin keskusteluihin.


    • viilailija

      Kyllä vanhasta talosta aina hajuja löytyy, vaikka Liisa kommenteissaan toista väitti. ("Vanhankaan talon ei kuulu haista, jos se on terve.") Kyllä hyvin pinttynyt lika osaa löyhkätä, vaikkei se olisikaan merkki homevauriosta.

      Esimerkkinä tulee mieleeni eräs sotien aikainen kerrostalo kämppämme, jossa eräs huone haisi todella tunkkaiselta vaikka kuinka olisi putsaillut. Aina kloorin tms. hajun hälvetessä löyhkä palasi aina takaisin. Syy löytyi loppujen lopulta huonetta remontoidessa. Seiniin oli pantu muistaakseni ainakin 6 kerrosta tapetteja päällekkäin, josta muutamat haisivat todella kamalilta. Varsinkin niitä irroitellessa vedellä, haju tuntui erittäin vahvana. Kaikki tapetit revittiin irti ja uudet tapetit tilalle. -Sen jälkeen ei ole haissut. =)

      Nyt hiljan ostin vanhemman (vm-27) hirsirakenteisen talon, jossa tuon homevaurion kyllä huomasi selvästi hajusta. Talo tuoksahti kyllä todella selvästi sanoen navetalta.
      Noh, tarkoitus olikin vetää lähes kaikki muu uusiksi, kuin tuo hirsikehikko, joka oli hyvässä kunnossa. Lattian purettuani, löytyi se mitä aavistelinkin, pahiten haisevan päädyn lattian alla oli siellä täällä homesientä. Sienen syykin oli selvä, joku kun oli mennyt talon alle laittamaan sokkelin, jättämättä tuuletusaukkoja.
      Samoin talo oli vajonnut aikojen saatossa hieman, jolloin pohja oli päässyt kosketuksiin kostean maan kanssa.
      Noh, nostelin taloa muutaman kymmentä senttiä järeällä tunkilla ja tein sokkelin uudelleen suurilla ilma-aukoilla. Sen jälkeen lattiat laitettiin uudelleen kunnon ilmatilalla ja nyttemmin hajua ei ole ollut, eikä alapohjasta löydy pienintäkään kostumisen merkkiä. =)

      • homepelkoinen

        esim. maalannut suoraan tapettien päälle, tai muuten vaan seinille ihan miten sattuu, lattiat on lakattu jollain ihme aineella myös miten sattuu, toisessa kohtaa paljon lakkaa, toisessa ei juuri yhtään. aika tumpelo remontoija ollut..

        Ei tuolla kyllä sellaista pahaa hajua ole, mitään navettaan verrattavaa.


      • Iipi
        homepelkoinen kirjoitti:

        esim. maalannut suoraan tapettien päälle, tai muuten vaan seinille ihan miten sattuu, lattiat on lakattu jollain ihme aineella myös miten sattuu, toisessa kohtaa paljon lakkaa, toisessa ei juuri yhtään. aika tumpelo remontoija ollut..

        Ei tuolla kyllä sellaista pahaa hajua ole, mitään navettaan verrattavaa.

        Miten olisi homekoiran käyttö? Eivätkös ne haista homeen kuin homeen ja paikannakin vielä? Tutkittavahan asia on jos se kerran vaivaa..


      • Rita
        Iipi kirjoitti:

        Miten olisi homekoiran käyttö? Eivätkös ne haista homeen kuin homeen ja paikannakin vielä? Tutkittavahan asia on jos se kerran vaivaa..

        Minulla on kokemusta homekoirien käytöstä.

        Kahden perheen omakotitalossa (rak. 1946) olevassa asunnossamme on ollut 1½ vuotta epämiellyttävä, tunkkainen ilma, joka ei tuuletuksesta huolimatta häviä. Ilmanvaihto on surkea. Silmät kirvelevät. Pää särkee. Kurkku on jatkuvasti kipeä. Keuhkoputkentulehdukset seuraavat toinen toistaan.

        Tilasin homekoiran tutkimaan asuntoamme n. kuukausi sitten. Paikalle saapui kaksi koiraa, jotka merkkasivat kumpikin erikseen tulisijojen ja väliseinien alaosista alueita, joissa pitäisi olla homeeseen viittaavaa.

        Nyt on lattialaudat revitty seinien sivuilta ja tulisijojen ympäriltä. Kosteusmittaukset tehtiin pari viikkoa sitten Vaisalan mittareilla ja pintakosteusmittaukset kylpyhuoneesta, joka on väliseinän takana.
        Mittaustuloksien perusteella ei kosteutta ole.
        Näytteet seinien vierestä ovat parhaillaan laboratoriossa, josta pitäisi tulla lisäselvitystä ennen joulua.

        Homekoirien käyttö oli melko edullista ja se
        ainakin vahvisti, että asunnosta saattaa löytyä hometta.
        Lisää tietoa homekoirista esim. www.homekoira.com.
        Muitakin yrittäjiä on alalla.


      • JARZE
        Rita kirjoitti:

        Minulla on kokemusta homekoirien käytöstä.

        Kahden perheen omakotitalossa (rak. 1946) olevassa asunnossamme on ollut 1½ vuotta epämiellyttävä, tunkkainen ilma, joka ei tuuletuksesta huolimatta häviä. Ilmanvaihto on surkea. Silmät kirvelevät. Pää särkee. Kurkku on jatkuvasti kipeä. Keuhkoputkentulehdukset seuraavat toinen toistaan.

        Tilasin homekoiran tutkimaan asuntoamme n. kuukausi sitten. Paikalle saapui kaksi koiraa, jotka merkkasivat kumpikin erikseen tulisijojen ja väliseinien alaosista alueita, joissa pitäisi olla homeeseen viittaavaa.

        Nyt on lattialaudat revitty seinien sivuilta ja tulisijojen ympäriltä. Kosteusmittaukset tehtiin pari viikkoa sitten Vaisalan mittareilla ja pintakosteusmittaukset kylpyhuoneesta, joka on väliseinän takana.
        Mittaustuloksien perusteella ei kosteutta ole.
        Näytteet seinien vierestä ovat parhaillaan laboratoriossa, josta pitäisi tulla lisäselvitystä ennen joulua.

        Homekoirien käyttö oli melko edullista ja se
        ainakin vahvisti, että asunnosta saattaa löytyä hometta.
        Lisää tietoa homekoirista esim. www.homekoira.com.
        Muitakin yrittäjiä on alalla.

        rip rap ripeesti hakeen paikallisesta laboratoriosta homemaljat.Parhaat tulokset saa kun mittaa sitten kun maa on kunnolla jäässä ja lunta on tullut.Homemaljat ei maksa kun joku 20e per satsi ja yksi satsi yhteen mitattavaan kohteeseen.Homemaljat ilmoittavat myös sädesienistä.Jos hometta ilmenee niin yhteys terveystarkastajaan joka voi tulla mittaamaan tarkemmin niinsanotulla Andersenin mittarilla.Homekoiran nenä menee solmuun jos sen vie nuuskiin sitten kun rakenteita on purettu.


    • Liisa

      Päätin jo, etten enempää osallistuisi tähän keskusteluun. Ao. henkilön pää on jo varmaan ihan pyörällä erilaisista kannanotoista. Mutta, jottei vääriä käsityksiä jäisi yleisesti elämään, niin kommentoin jotain.

      Homelajeja on olemassa valtava määrä ja ne eri yhdistelmineen voivat haista oikeastaan mille vain. Sisäilmavuosi 2002 -tiedotuskampanjan yksi viesteistä oli, ettei vanhankaan talon kuulu haista. Sillä yritettiin poistaa yleinen väärinkäsitys, että erilaiset hajut olisivat jotenkin normaali ilmiö niissä.

      Yksittäisten kosteusmittausten (varsinkaan pintamittausten) perusteella ei voi tehdä luotettavia johtopäätöksiä edes rakenteiden kosteudesta – mikrobiologisista oloista puhumattakaan. Rakennekosteudet vaihtelevat suuresti eri vuoden aikoina ja jopa vuorokauden aikana.

      Myös sisäilmamittaukset homevaurioepäilyissä ovat kovin epävarmoja. On laskettu, että tarvitaan 11 kpl eri aikoina otettua näytettä, jotta tulosta voitaisiin pitää kuta kuinkin luotettavana. 6 kpl riittää, jos kaikki tulokset ovat suurinpiirtein samansuuntaisia. Tutkimusviitteitä: Kansanterveyslaitos/Ympäristömikrobiologian laboratorio sekä väitöskirja ”Characterizing moisture damaged buildings – environmental and biological monitoring” (Kuopion yliopisto 2002).

      Kansanterveyslaitos on tehnyt kokeellisen tutkimuksen myös homekoirien käytöstä. Mikäli osaan oikein tulkita tutkimusta, niin koe onnistui melko hyvin. Suurimmat epäonnistumiset liittyivät kuivuneisiin kasvustoihin.

      Kaikkein luotettavimmin tällaiset homevaurioepäilyt voi selvittää sekä rakennusalaan että mikrobiologiaan perehtynyt kokenut kuntotutkija. Jos alun perin turvautuu tällaiseen asiantuntijaan, niin monet turhat kustannukset, mittaukset ja kuviot jää pois. Perusongelma onkin se, että mistä yksittäinen ihminen voi tietää, kuka on tällainen luotettava ja osaava asiantuntija, kun periaatteessa kuka tahansa voi toimia alalla ja tehdä kuntotutkimuksia. Se on epäkohta, johon yhteiskunnan tulisi kiireesti puuttua ja saada alalle viranomaisvalvontaa.

      • homepelkoinen

        tämä kirjoituksesi vahvisti sen ettei minun kannata nyt teetättää mitään tutkimuksia kun mikään tulos ei kuitenkaan ole varma ja mihinkään ei voi luottaa, enkä tiedä kuka olisi luotettava ja asiansa osaava kuntotutkija.

        Nyt vaan remontoimme asunnon, siivoamme ja järjestämme ilmastoinnin kuntoon ja jos vielä haisee tai tulee oireita muuten niin sitten täytyy tehdä tutkimukset taloyhtiön piikkiin.

        Onko mielestäsi hyvä idea?

        Nuo 11 kpl näytettä maksaa 200e/per huone eli jos tekee joka huoneeseen ja isossa asunnossa tulee se erittäin kalliiksi yli 10 000e siis jos vaikka 5 huonetta. Ja vieläkun kukaan asiantuntija ei ole epäillyt mitään vaurioita, ainoastaan minä ja muutama muu on haistanut ihme hajua. Päänsärky minulle on asunnossa joka kerta tullu, mutta voi aiheutua myös pannuhuoneessa käynnistä.


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        tämä kirjoituksesi vahvisti sen ettei minun kannata nyt teetättää mitään tutkimuksia kun mikään tulos ei kuitenkaan ole varma ja mihinkään ei voi luottaa, enkä tiedä kuka olisi luotettava ja asiansa osaava kuntotutkija.

        Nyt vaan remontoimme asunnon, siivoamme ja järjestämme ilmastoinnin kuntoon ja jos vielä haisee tai tulee oireita muuten niin sitten täytyy tehdä tutkimukset taloyhtiön piikkiin.

        Onko mielestäsi hyvä idea?

        Nuo 11 kpl näytettä maksaa 200e/per huone eli jos tekee joka huoneeseen ja isossa asunnossa tulee se erittäin kalliiksi yli 10 000e siis jos vaikka 5 huonetta. Ja vieläkun kukaan asiantuntija ei ole epäillyt mitään vaurioita, ainoastaan minä ja muutama muu on haistanut ihme hajua. Päänsärky minulle on asunnossa joka kerta tullu, mutta voi aiheutua myös pannuhuoneessa käynnistä.

        Voi kunpa osaisinkin antaa juuri sen oikean neuvon. Se olisi tietysti jonkin verran helpompaa, jos olisin nähnyt tai haistanut talonne.

        Jos nyt päädyt siihen, että pintaremontin, siivoamisen yms. jälkeen muutatte taloon, niin voin lohduttaa sen verran, että astma ei ole niitä ensimmäisenä tulevia ongelmia, jos asuntonne sattuisi olemaan homevaurioitunut. Aluksi tulevat kaikenlaiset yleiset ärsytysoireet nenäntukkoisuudet, pitkittyneet flunssat, yskä, poskiontelotulehdukset jne.. Jos sellaisia alkaisi esiintyä tavallista enemmän, niin muuttakaa tilapäismajoitukseen, jottei mitään pitkäaikaissairauksia ehtisi kehittyä ja pankaa siinä tapauksessa määrätietoisesti taloyhtiö selvittämään ja korjaamaan ongelmat.

        Toivottavasti en nyt sekoita ajatuksiasi vielä lisää, mutta päänsärkykohtauksista ja omituisista hajuista tuli mieleen yksi sellainenkin ikävä ilmiö, joita näissä talokaupoissa on myös esiintynyt. On ollut tapauksia, joissa asunto on ennen myyntiä käsitelty voimakkailla homeenestomyrkyillä. Sellaisen käsittelyn jälkeen ei homeita voida todeta viljelymenetelmillä ja mikroskooppinen tutkimus on silloin välttämätön (kuten myös kuivuneissa kasvustoissa). Sellaisissa tilanteissa esiintyvä haju on käsittääkseni yleensä melko imelä ja kemikaalimainen, mutta sellaisestahan hajusta tapauksessasi ei kai ollut kysymys.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Voi kunpa osaisinkin antaa juuri sen oikean neuvon. Se olisi tietysti jonkin verran helpompaa, jos olisin nähnyt tai haistanut talonne.

        Jos nyt päädyt siihen, että pintaremontin, siivoamisen yms. jälkeen muutatte taloon, niin voin lohduttaa sen verran, että astma ei ole niitä ensimmäisenä tulevia ongelmia, jos asuntonne sattuisi olemaan homevaurioitunut. Aluksi tulevat kaikenlaiset yleiset ärsytysoireet nenäntukkoisuudet, pitkittyneet flunssat, yskä, poskiontelotulehdukset jne.. Jos sellaisia alkaisi esiintyä tavallista enemmän, niin muuttakaa tilapäismajoitukseen, jottei mitään pitkäaikaissairauksia ehtisi kehittyä ja pankaa siinä tapauksessa määrätietoisesti taloyhtiö selvittämään ja korjaamaan ongelmat.

        Toivottavasti en nyt sekoita ajatuksiasi vielä lisää, mutta päänsärkykohtauksista ja omituisista hajuista tuli mieleen yksi sellainenkin ikävä ilmiö, joita näissä talokaupoissa on myös esiintynyt. On ollut tapauksia, joissa asunto on ennen myyntiä käsitelty voimakkailla homeenestomyrkyillä. Sellaisen käsittelyn jälkeen ei homeita voida todeta viljelymenetelmillä ja mikroskooppinen tutkimus on silloin välttämätön (kuten myös kuivuneissa kasvustoissa). Sellaisissa tilanteissa esiintyvä haju on käsittääkseni yleensä melko imelä ja kemikaalimainen, mutta sellaisestahan hajusta tapauksessasi ei kai ollut kysymys.

        kyse vaan puun hajusta (ehkä koska lattia auki vähän).

        ajattelinkin että muutetaan sieltä heti pois jos alkaa flunssa yms oireita tulemaan. Ollaan muuten tosi terveitä aina koko perhe niin varmasti on syytä epäillä jos sitten oireet alkaa.

        Hyvä kuulla ettei heti mitään vakavia sairauksia ala. Eli kokeilemme siellä asumista ennen sen kummempia testauksia. Eipä tarvitse niitä sitten itse maksaa vaan teetetään ne taloyhtiön puolesta.

        Kiitos vastauksista!


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Voi kunpa osaisinkin antaa juuri sen oikean neuvon. Se olisi tietysti jonkin verran helpompaa, jos olisin nähnyt tai haistanut talonne.

        Jos nyt päädyt siihen, että pintaremontin, siivoamisen yms. jälkeen muutatte taloon, niin voin lohduttaa sen verran, että astma ei ole niitä ensimmäisenä tulevia ongelmia, jos asuntonne sattuisi olemaan homevaurioitunut. Aluksi tulevat kaikenlaiset yleiset ärsytysoireet nenäntukkoisuudet, pitkittyneet flunssat, yskä, poskiontelotulehdukset jne.. Jos sellaisia alkaisi esiintyä tavallista enemmän, niin muuttakaa tilapäismajoitukseen, jottei mitään pitkäaikaissairauksia ehtisi kehittyä ja pankaa siinä tapauksessa määrätietoisesti taloyhtiö selvittämään ja korjaamaan ongelmat.

        Toivottavasti en nyt sekoita ajatuksiasi vielä lisää, mutta päänsärkykohtauksista ja omituisista hajuista tuli mieleen yksi sellainenkin ikävä ilmiö, joita näissä talokaupoissa on myös esiintynyt. On ollut tapauksia, joissa asunto on ennen myyntiä käsitelty voimakkailla homeenestomyrkyillä. Sellaisen käsittelyn jälkeen ei homeita voida todeta viljelymenetelmillä ja mikroskooppinen tutkimus on silloin välttämätön (kuten myös kuivuneissa kasvustoissa). Sellaisissa tilanteissa esiintyvä haju on käsittääkseni yleensä melko imelä ja kemikaalimainen, mutta sellaisestahan hajusta tapauksessasi ei kai ollut kysymys.

        päin suomea asut? Ajattelin jos sattuisit asumaan lähellä meitä niin jos olisit tullut käymään asunnollamme. Sinä jos joku osaisit varmaan haistaa onko jostain vakavammasta kyse.


      • homepelkoinen
        homepelkoinen kirjoitti:

        päin suomea asut? Ajattelin jos sattuisit asumaan lähellä meitä niin jos olisit tullut käymään asunnollamme. Sinä jos joku osaisit varmaan haistaa onko jostain vakavammasta kyse.

        ...


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        päin suomea asut? Ajattelin jos sattuisit asumaan lähellä meitä niin jos olisit tullut käymään asunnollamme. Sinä jos joku osaisit varmaan haistaa onko jostain vakavammasta kyse.

        Asun pääkaupunkiseudulla.
        (Huomenna olen koko päivän matkoilla enkä taida päästä tietokoneen ääreen)


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Asun pääkaupunkiseudulla.
        (Huomenna olen koko päivän matkoilla enkä taida päästä tietokoneen ääreen)

        eli ei taida onnistua


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        eli ei taida onnistua

        Yritä olla levollisin mielin. Tuskin vauriot ainakaan kovin pahoja ovat, jos niinkin moni ammattilainen on siellä käynyt. Useimmiten homevaurioepäilyt syntyvät sairastelun myötä. Sinulla on nyt se etu, että osaat olla varuillaisi eikä varmaankaan mitään vaikeita sairauksia ehdi syntyä, vaikka hometta löytyisikin.

        Ilmanvaihto on sitten erittäin tärkeä teidän tilanteessanne eli huolehtikaa, ettei voimakasta alipainetta pääse syntymään asuntoon, sillä jos rakenteissa on mikrobeja, ne imeytyvät paineella sieltä hengitysilmaan. Kannattaa siis varmistua, että raitisilmaventtiilit (eli tuloilma) ovat oikein mitoitettuja ja että ilmanvaihto on suunnilleen tasapainossa, mutta erittäin lievästi alipaineinen (sisäkosteuden takia). Raitisilmaventtiilit on syytä asentaa jokaiseen huoneeseen, ellei niitä siellä ole valmiina ja huolehtia, että ilma liikkuu esim. huoneiden ovien alarakojen kautta.

        Toivottavasti kaikki menee hyvin.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Yritä olla levollisin mielin. Tuskin vauriot ainakaan kovin pahoja ovat, jos niinkin moni ammattilainen on siellä käynyt. Useimmiten homevaurioepäilyt syntyvät sairastelun myötä. Sinulla on nyt se etu, että osaat olla varuillaisi eikä varmaankaan mitään vaikeita sairauksia ehdi syntyä, vaikka hometta löytyisikin.

        Ilmanvaihto on sitten erittäin tärkeä teidän tilanteessanne eli huolehtikaa, ettei voimakasta alipainetta pääse syntymään asuntoon, sillä jos rakenteissa on mikrobeja, ne imeytyvät paineella sieltä hengitysilmaan. Kannattaa siis varmistua, että raitisilmaventtiilit (eli tuloilma) ovat oikein mitoitettuja ja että ilmanvaihto on suunnilleen tasapainossa, mutta erittäin lievästi alipaineinen (sisäkosteuden takia). Raitisilmaventtiilit on syytä asentaa jokaiseen huoneeseen, ellei niitä siellä ole valmiina ja huolehtia, että ilma liikkuu esim. huoneiden ovien alarakojen kautta.

        Toivottavasti kaikki menee hyvin.

        olen taas tutkinut asioita ja asunnossa on aivan olematon ilmanvaihto, ei oikeastaan minkäänlaista. ehkäpä hajukin johtuu siitä. ikkunat vuotaa sen verran vaihtoa on.. makuuhuoneissa on poistoilmaventtiilit mutta mielestäni eivät vedä yhtään. Mahtaako sieltä mitään putkia edes mennä?!

        makuuhuoneisiin on oikeastaan mahdoton saada tuloilmaa ilman suuria muutoksia. täytyy pitää ovet auki yleensä ainakin. Ikkunoista tiivisteitä pois ni tulee paremmin ilmaa sisälle.

        Voi olla että ilmanvaihdon puute on syy koko tähän hajuongelmaan, toivottavasti ei ole ehtinyt aiheutua ongelmia sen takia.


    • Pade

      Hei,
      Kannan korteni kasaan minäkin kun palstalle eksyin...
      Ostimme joku aika sitten 70-luvun rivarin pätkän ja siellä haisi tunkkaiselta. Ilmanvaihto oli painovoimainen, asunto 4 kk asumatta ja sitä ennen asuja oli vanha mummo joka ei tuulettanut asuntoa.
      Noop, nyt on lisätty huippuimuri ja tehty pintaremontti. Suurin hajun aiheuttajan syy oli tuulikaapin lattia johon jossain vaiheessa oli kaatunut jotain nestettä. Lattia on betonia ja muovimatto päällä. Otin muovimaton pois jolloin haju "lehahti" sieltä ja annoin olla n. kuukauden. Nyttemmin olen asentanut lattialämmityksen siihen ja sen myötä valanut uuden pintakerroksen. Hajua ei enää tunnu.

      Oman kokemukseni mukaan läheskään aina hajun aiheuttaja ei ole home vaan simppelisti tuuletuksen laiminlyönti jos on painovoimainen ilmanvaihto. Hajut (esim. tupakan) ja tuoksut on lujassa seinissä, lattiassa, katossa... ylipäätään koko asunnossa.

      Mielestäni nykyisin ollaan vähän liian hysteerisiä homeesta... Esim. 50-luvun talo on turvallinen ostos jos sitä ei ole väärin tehdyllä remontilla pilattu. Remontissa kannattaa muistaa että rakenteiden tulee "hengittää" oikein. Tarkoitan ettei lisää esim. höyrynsulkumuovia paikkaan jossa se (tai vastaava) jo on. Naapurissa oli tälläinenkin kukkanen... :-(

      Leppoisia hetkiä remontin kimpussa ja mukavaa joulun odotusta!

      • homepelkoinen

        kuulla että jollain ollu sama ongelma eikä kuitenkaan hometta. Emme vaan ole löytäneet mitään mistä haju tulisi ellei se sitten tule lattian purueristyksistä, lattia kun on parin lankun osalta auki. Kostuneita purujen ei pitäisi olla koska alakerrassakin on asunto.

        Kiitos! Sait paremmalle mielelle (sitä tarvitsinkin)!


      • Tapani
        homepelkoinen kirjoitti:

        kuulla että jollain ollu sama ongelma eikä kuitenkaan hometta. Emme vaan ole löytäneet mitään mistä haju tulisi ellei se sitten tule lattian purueristyksistä, lattia kun on parin lankun osalta auki. Kostuneita purujen ei pitäisi olla koska alakerrassakin on asunto.

        Kiitos! Sait paremmalle mielelle (sitä tarvitsinkin)!

        Kuulostaa tilanteelta, jossa jonkinlaiselle jatkotutkimukselle olisi paikka. Yleensä itse olen vastaavissa jutuissa suositellut käyntiä kohteessa, jossa kokemuspohjaisesti (ja pintamittareilla) pyritään selvittämään selkeät ongelmat ja riskirakenteet. Samankaltaisissa taloissa on samankaltaisia ongelmia ja jos niitä on tarpeeksi kolunnut, osaa kyllä yleensä hakea murheita oikeista paikoista.

        Jos taas ei mitään selkeää löydy, niin voidaan tehdä niitä jatkotutkimuksia. Tapauskohtaisesti porataan reikiä rakenteisiin, katsotaan miltä homma näyttää ja arvioidaan onko mitään ratkaisevaa tehty rakenteellisesti pieleen.

        Mikrobimittaukset ovat joskus Liisan esittämistä sarjamittauskommenteista huolimatta hyvä apuväline. Tuloksia tulee vain osata kommentoida oikein. "Nollatuloksella " ei todellakaan saa väittää asuntoa hyväksi, mutta lajikohtaisesti tarkasteltuna tulokset voivat kertoa paljon lisätietoa "asumiskelpoinen tai ei" tilanteesta ja joskus lajisto antaa suunnan mihin suunnata jatkotutkimukset.

        Eellämainituista kommenteistakin huomaa, että yhtä totuutta asiassa ei välttämättä ole. Itse päätät milloin ja mitä tutkimuksia tehdään. Huomio toki myyjän kahden vuoden vastuuaika.


      • Liisa
        Tapani kirjoitti:

        Kuulostaa tilanteelta, jossa jonkinlaiselle jatkotutkimukselle olisi paikka. Yleensä itse olen vastaavissa jutuissa suositellut käyntiä kohteessa, jossa kokemuspohjaisesti (ja pintamittareilla) pyritään selvittämään selkeät ongelmat ja riskirakenteet. Samankaltaisissa taloissa on samankaltaisia ongelmia ja jos niitä on tarpeeksi kolunnut, osaa kyllä yleensä hakea murheita oikeista paikoista.

        Jos taas ei mitään selkeää löydy, niin voidaan tehdä niitä jatkotutkimuksia. Tapauskohtaisesti porataan reikiä rakenteisiin, katsotaan miltä homma näyttää ja arvioidaan onko mitään ratkaisevaa tehty rakenteellisesti pieleen.

        Mikrobimittaukset ovat joskus Liisan esittämistä sarjamittauskommenteista huolimatta hyvä apuväline. Tuloksia tulee vain osata kommentoida oikein. "Nollatuloksella " ei todellakaan saa väittää asuntoa hyväksi, mutta lajikohtaisesti tarkasteltuna tulokset voivat kertoa paljon lisätietoa "asumiskelpoinen tai ei" tilanteesta ja joskus lajisto antaa suunnan mihin suunnata jatkotutkimukset.

        Eellämainituista kommenteistakin huomaa, että yhtä totuutta asiassa ei välttämättä ole. Itse päätät milloin ja mitä tutkimuksia tehdään. Huomio toki myyjän kahden vuoden vastuuaika.

        Kiitos, että korjasit epätarkkuuksiani. Ammattikuntotarkastaja tietysti käyttää kosteusmittareita apuvälineinään. Painotin niiden epäluotettavuutta lähinnä siksi, että nykyään kovin yleisesti luullaan, että pelkällä kosteusmittauksella voitaisiin tehdä johtopäätöksiä asunnon kunnosta ja monenlaiset kosteusmittaajat markkinoivat itseään kuntotarkastajina.

        Samoin on totta, että ilmamittauksessa saattaa tulla esille indikaattorilajeja, joista voi päätellä jotain. Yksittäisenä tutkimustoimenpiteenä nekin kuitenkin ovat vain nimenomaan apuvälineitä varsinaisessa kuntotarkastuksessa.


      • homepelkoinen
        Tapani kirjoitti:

        Kuulostaa tilanteelta, jossa jonkinlaiselle jatkotutkimukselle olisi paikka. Yleensä itse olen vastaavissa jutuissa suositellut käyntiä kohteessa, jossa kokemuspohjaisesti (ja pintamittareilla) pyritään selvittämään selkeät ongelmat ja riskirakenteet. Samankaltaisissa taloissa on samankaltaisia ongelmia ja jos niitä on tarpeeksi kolunnut, osaa kyllä yleensä hakea murheita oikeista paikoista.

        Jos taas ei mitään selkeää löydy, niin voidaan tehdä niitä jatkotutkimuksia. Tapauskohtaisesti porataan reikiä rakenteisiin, katsotaan miltä homma näyttää ja arvioidaan onko mitään ratkaisevaa tehty rakenteellisesti pieleen.

        Mikrobimittaukset ovat joskus Liisan esittämistä sarjamittauskommenteista huolimatta hyvä apuväline. Tuloksia tulee vain osata kommentoida oikein. "Nollatuloksella " ei todellakaan saa väittää asuntoa hyväksi, mutta lajikohtaisesti tarkasteltuna tulokset voivat kertoa paljon lisätietoa "asumiskelpoinen tai ei" tilanteesta ja joskus lajisto antaa suunnan mihin suunnata jatkotutkimukset.

        Eellämainituista kommenteistakin huomaa, että yhtä totuutta asiassa ei välttämättä ole. Itse päätät milloin ja mitä tutkimuksia tehdään. Huomio toki myyjän kahden vuoden vastuuaika.

        että sinne on tehty kuntokartoitus jonka teki rakennusvalvoja/rakennusmestari ja hän ei huomannut mitään aistinvaraisesti ja sen mukaan mitä näki. Erikseen kävi kosteusmittaaja mittaamassa kylppärin ja keittiön jollain vaisalan mittarilla. Lisäksi rakennusalan ihmisiä on asunnossa käynyt ja heidän mielestään ei ongelmia, kukaan ei kuitenkaan rakenteita ole tutkinut ja monikaan ei hajua haista, korkeintaan sanovat että puu haisee (lattia vähän auki, purut näkyy).

        Yksin tässä epäilen että siellä jotain vikaa on. Päätä on särkenyt siellä käynnin jälkeen, tiedä sitten onko sattumaa.

        Muut pitävät tyhmänä tehdä jatkotutkimuksia, mielestäni niitä olisi ehkä hyvä tehdä.


      • Pade
        homepelkoinen kirjoitti:

        että sinne on tehty kuntokartoitus jonka teki rakennusvalvoja/rakennusmestari ja hän ei huomannut mitään aistinvaraisesti ja sen mukaan mitä näki. Erikseen kävi kosteusmittaaja mittaamassa kylppärin ja keittiön jollain vaisalan mittarilla. Lisäksi rakennusalan ihmisiä on asunnossa käynyt ja heidän mielestään ei ongelmia, kukaan ei kuitenkaan rakenteita ole tutkinut ja monikaan ei hajua haista, korkeintaan sanovat että puu haisee (lattia vähän auki, purut näkyy).

        Yksin tässä epäilen että siellä jotain vikaa on. Päätä on särkenyt siellä käynnin jälkeen, tiedä sitten onko sattumaa.

        Muut pitävät tyhmänä tehdä jatkotutkimuksia, mielestäni niitä olisi ehkä hyvä tehdä.

        Et tainnut mulle tarkoittaa mutta...
        Meilläkin mittailtiin kosteuksia vaisalan mittarilla ja kaksi rakennuspuolen jamppaa kävi asuntoa ihmettelemässä ja rakenteita tutkailemassa. Ihan "kylmiltään" asuntoa ei ostettu ja remppaa lähdetty tekemään.

        Toki jatkotutkimukset on syytä suorittaa jos epäilee jotain, vaikka vain oman mielenrauhan kannalta. Itse olen työni puolesta kosteuden kanssa tekemisissä ja jos joka paikka on rutikuiva niin aika epätodennäköistä että haitallista homettakaan löytyisi.

        Päänsärkyyn voi olla useita syitä, vaikken lääkäri olekaan... syömättömyys, rehkiminen, psykologiset syyt... jne. Jos asunnossa on säilytetty maaleja, niiden jäämiä voi leijailla ilmassa vielä viikkoja maalien pois viennin jälkeen (maaleista riippuen) vaikka tuuletettaisiin hyvin.

        Vaikkei vanhakaan asunto saa tunkkaiselle haista, siellä on aina "vanha" tuoksu joka häviää pikkuhiljaa remontin / asumisen myötä. Kyllä minä olen aika luottavaisella mielellä asuntonne suhteen. Ei muuta kuin vasara ja pensseli käteen! ;-))


      • varmasti hometta
        Pade kirjoitti:

        Et tainnut mulle tarkoittaa mutta...
        Meilläkin mittailtiin kosteuksia vaisalan mittarilla ja kaksi rakennuspuolen jamppaa kävi asuntoa ihmettelemässä ja rakenteita tutkailemassa. Ihan "kylmiltään" asuntoa ei ostettu ja remppaa lähdetty tekemään.

        Toki jatkotutkimukset on syytä suorittaa jos epäilee jotain, vaikka vain oman mielenrauhan kannalta. Itse olen työni puolesta kosteuden kanssa tekemisissä ja jos joka paikka on rutikuiva niin aika epätodennäköistä että haitallista homettakaan löytyisi.

        Päänsärkyyn voi olla useita syitä, vaikken lääkäri olekaan... syömättömyys, rehkiminen, psykologiset syyt... jne. Jos asunnossa on säilytetty maaleja, niiden jäämiä voi leijailla ilmassa vielä viikkoja maalien pois viennin jälkeen (maaleista riippuen) vaikka tuuletettaisiin hyvin.

        Vaikkei vanhakaan asunto saa tunkkaiselle haista, siellä on aina "vanha" tuoksu joka häviää pikkuhiljaa remontin / asumisen myötä. Kyllä minä olen aika luottavaisella mielellä asuntonne suhteen. Ei muuta kuin vasara ja pensseli käteen! ;-))

        Mielestäni asuntonne on pahasti homeessa. Itse hankimme hometalon, jossa oli ollut vesivaurio 70-luvulla ja huono ilmanvaihto. Vaikka kaikki materiaalit olivat kuivia oli hometta silti kaikkialla ja aina kun sää meni vähän pakkasen puolelle tai alkoi sataa home hiipi asuntoon. Ja oireet olivat tuo ainainen päänsärky, nivelten kolotus, huonovointisuus, masennus, väsymys, pahantuulisuus, pyörrytys. Välillä pahemmin välillä ei mitään. Vainoharhaisuus siinä lisääntyy. Teimme jopa hometutkimuksia ja ne näyttivät että on lievää homekasvustoa. Kuitenkin kun lopulta purimme kaikki lämpöeristeet ja kaikki seinäeristeet havaitsimme että vaikka eristeet olivat kuivia olivat ne kauttaaltaan homeessa. Silti lahovaurioita tai näkyviä kasvustoja ei ollut. Lattia eristeet olivat homeessa alapohjan, välipohjan ja yläpohjan osalta.
        Ja koko homma paljastui juuri tuon hieman tunkkaisen puun hajun takia, välillä tuoksui vanhalta mummolta tai kissalta. Joo eli hometta tuo on. Sanoisin että ei kannata tuhlata rahoja pintaremonttiin kuten me teimme, koska lopulta jouduimme purkamaan kaiken rakennetun pois ja purkamaan kaikki rakenteet. Eipä ollut kovin hauskaa. Ja arvatkaa menikö rahat ja hermot.

        Ja meilläkin oli kuntotarkastaja eikä hän ollut huomannut erityisesti mitään kovin poikkeavaa.

        Koettakaa kestää.


      • ilmainen
        varmasti hometta kirjoitti:

        Mielestäni asuntonne on pahasti homeessa. Itse hankimme hometalon, jossa oli ollut vesivaurio 70-luvulla ja huono ilmanvaihto. Vaikka kaikki materiaalit olivat kuivia oli hometta silti kaikkialla ja aina kun sää meni vähän pakkasen puolelle tai alkoi sataa home hiipi asuntoon. Ja oireet olivat tuo ainainen päänsärky, nivelten kolotus, huonovointisuus, masennus, väsymys, pahantuulisuus, pyörrytys. Välillä pahemmin välillä ei mitään. Vainoharhaisuus siinä lisääntyy. Teimme jopa hometutkimuksia ja ne näyttivät että on lievää homekasvustoa. Kuitenkin kun lopulta purimme kaikki lämpöeristeet ja kaikki seinäeristeet havaitsimme että vaikka eristeet olivat kuivia olivat ne kauttaaltaan homeessa. Silti lahovaurioita tai näkyviä kasvustoja ei ollut. Lattia eristeet olivat homeessa alapohjan, välipohjan ja yläpohjan osalta.
        Ja koko homma paljastui juuri tuon hieman tunkkaisen puun hajun takia, välillä tuoksui vanhalta mummolta tai kissalta. Joo eli hometta tuo on. Sanoisin että ei kannata tuhlata rahoja pintaremonttiin kuten me teimme, koska lopulta jouduimme purkamaan kaiken rakennetun pois ja purkamaan kaikki rakenteet. Eipä ollut kovin hauskaa. Ja arvatkaa menikö rahat ja hermot.

        Ja meilläkin oli kuntotarkastaja eikä hän ollut huomannut erityisesti mitään kovin poikkeavaa.

        Koettakaa kestää.

        Kaupunkien ympäristökeskuksilla on muuten ilmaisia hometarkastajia ja sinne voi viedä pussissa näytteitä eristeistä. Nämä maksavat vain 15 euroa per näyte. Eli jostain lattiaa auki ja sieltä minigrip pussiin hiukan tavaraa ja ympäristökeskuksen laboratorioon ja viikon päästä saa tulokset. Myös VTT tutkii puunäytteet. TÄmä maksaa 150 euroa per näyte. Samalla saa korjausohjeista. SUOSITTELEN.


      • angrypede
        ilmainen kirjoitti:

        Kaupunkien ympäristökeskuksilla on muuten ilmaisia hometarkastajia ja sinne voi viedä pussissa näytteitä eristeistä. Nämä maksavat vain 15 euroa per näyte. Eli jostain lattiaa auki ja sieltä minigrip pussiin hiukan tavaraa ja ympäristökeskuksen laboratorioon ja viikon päästä saa tulokset. Myös VTT tutkii puunäytteet. TÄmä maksaa 150 euroa per näyte. Samalla saa korjausohjeista. SUOSITTELEN.

        Kokemusta on ja vielä menneeltä kesältä.Kuntotarkastaja sanoi että hyvin on asiat mutta loppujen lopuksi osoittautui melko pommiksi.Se että talossa haisee se niin paljo puhuttu "vanha talo" oli todellisuudessa hometta(terve talo kun ei haise jos sitä on joskus pestykkin) .Tiedän mitä varmaan käyt läpi tällähetkellä ja toivon että asiat eivät ole samalla tolalla kuin itsellä oli.Mutta niinkuin asiat yleensä ne tuppaa selvitä ajan kanssa.Ensi kesänä pillari kylkeen ja uutta tilalle.Lykkyä projektiin mutta mieti tarkkaan kaikki vaihtoehdot ennen ku alat survoon rahaan mihinkään.


      • Vakaavasti
        varmasti hometta kirjoitti:

        Mielestäni asuntonne on pahasti homeessa. Itse hankimme hometalon, jossa oli ollut vesivaurio 70-luvulla ja huono ilmanvaihto. Vaikka kaikki materiaalit olivat kuivia oli hometta silti kaikkialla ja aina kun sää meni vähän pakkasen puolelle tai alkoi sataa home hiipi asuntoon. Ja oireet olivat tuo ainainen päänsärky, nivelten kolotus, huonovointisuus, masennus, väsymys, pahantuulisuus, pyörrytys. Välillä pahemmin välillä ei mitään. Vainoharhaisuus siinä lisääntyy. Teimme jopa hometutkimuksia ja ne näyttivät että on lievää homekasvustoa. Kuitenkin kun lopulta purimme kaikki lämpöeristeet ja kaikki seinäeristeet havaitsimme että vaikka eristeet olivat kuivia olivat ne kauttaaltaan homeessa. Silti lahovaurioita tai näkyviä kasvustoja ei ollut. Lattia eristeet olivat homeessa alapohjan, välipohjan ja yläpohjan osalta.
        Ja koko homma paljastui juuri tuon hieman tunkkaisen puun hajun takia, välillä tuoksui vanhalta mummolta tai kissalta. Joo eli hometta tuo on. Sanoisin että ei kannata tuhlata rahoja pintaremonttiin kuten me teimme, koska lopulta jouduimme purkamaan kaiken rakennetun pois ja purkamaan kaikki rakenteet. Eipä ollut kovin hauskaa. Ja arvatkaa menikö rahat ja hermot.

        Ja meilläkin oli kuntotarkastaja eikä hän ollut huomannut erityisesti mitään kovin poikkeavaa.

        Koettakaa kestää.

        Meillä oli aivan samanlainen tapaus kuin mitä kerroit. Pelkään myös pahoin, että talossa on hometta jota ei saada pois. Tuo päänsärky on pahaa indikoivaa. Meillä oli nuo samaat oireet ja päätä särki. Päänsärky poistui tai lieveni kun lähti ulos pitkälle lenkille. Meillä tehtiin ilmamittaukset mutta niistä ei lyötynyt mitään. Meillä oli silloin hepa-suodattimilla varustettu ilmanpuhdistaja päällä yötäpäivää. Itiöt se poisti sisäilmasta mutta ei hajua.

        Testaa nyt vielä kerran itseäsi. Kun päätä rupeaa särkemään, mene ulos. Jos päänsärky häviää ja palaa kun taas menet sisälle talosanne on hankala homeongelma. En maalaa piruja seinälle mutta sain itse pahan homeastman. Remontti ilman suojavarusteita pirää erityisesti varoa. Tiedän kaverin joka joutui olemaan melkein vuoden sairaslomalla sen jälkeen kun oli purkanut homeisen lattian tietämättä että se oli homeen saastuttama. Lattia ja eristeet olivat hänen kertoman mukaan "aivan kuivia". ON SE HANKALA JUTTU JOS SAIRASTUT. Terveyttä et saa rahallakaan takaisin jos on oikein huono tuuri.

        Tuosta hajusta vielä. Muistan joskus kesällä kesämökillä. Puuvajassa oli sellainen puun haju. Jos tiedät mitä tarkoitan ja teillä on sellainen vastaava niin se on mitä todennäköisimmin hometta.

        Jos talossanne on sitä hometta mitä epäilen niin veikkaan, että ensioireet tulee olemaan lievää kurrukipua ja äänen käheytyminen. Sitten tulee tukkoinen tai vuoitava nenä. Sen jälkeen poskiontelo- ja korvatulehdukset. Ihon kuivuminen ja kutina sekä silmien ärsyyntyminen ja lisäksi ainainen väsymys. Sitten joku sairasuu astmaan tai keuhkoputken tulehdukseen. Pahimmassa tapauksessa tulee hankala kehkovaurio ja suunnaton yliherkkyys kaikille mahdollisille ärsykkeille. Jos näin käy niin hanki toinen asunto. Siinä vaiheessa mitkään toimenpiteet talosi kanssa eivät enää auta. Voi olla että voitte asua talossanne vuosia ilman ongelmaa, niinhän tupakoitsiatkin voivat polttaa pitkään. Sit kun keukot eivät enää toimi, ei itku markkinoilla enää auta.


    • Asiantuntija Asikainen

      Pintaremontti vaan ja kunnon tuuletus niin siellä on ihmisen ihan hyvä asua! Ja vältä homefanaatikkojen valtaamia internetsivustoja...

      • Liisa

        Et maininnut, minkä alan asiantuntijaksi sinä Asikainen itsesi luokittelet. Kosteusvauriomikrobien käyttäytymisestä sinulla ei ainakaan näytä olevan minkäänlaista käsitystä. Hometalon pintaremonttia voisi verrata vaikkapa siihen, että pilaantuneen täytekakun kuorruttaisi uudella kermavaahdolla ennen sen syömistä.

        Tämän kyseessä olevan asunnon kunnosta ei tietenkään kukaan voi sanoa mitään varmaa pelkästään täällä esitettyjen tietojen varassa.
        Huoli ja varovaisuus tällaisissa tilanteissa on kuitenkin aina perusteltua ja järkevää.

        Voisin suositella sinulle lukemattomia tieteellisiä tutkimuksia ja virallisia julkaisuja, joihin sinun kannattaisi tutustua saadaksesi ajantasaista tietoa. Jospa aloittaisit vaikka Kansanterveyslaitoksen julkaisusta B5/2002 "Kosteusvauriotaloissa asuneiden perheiden pitkäaikaiset terveyshaitat ja asumisterveysongelmista aiheutuneet kustannukset". Homealtistuneilla lääkäreiden toteamien pitkäaikaissairauksien lista on pitkä ja surullista luettavaa. Esim. nivelreuman ja muiden reumansukuisten sairauksen määrä ylitti moninkertaisesti väestössä tavanomaisesti esiintyvät määrät. Astmaan tutkituista aikuisista oli sairastunut 23 % ja lapsista 14 %. Et ehkä ole tietoinen, että hometalojen ongelmana ei ole pelkästään homeitiöt ja hiivat, vaan myös bakteerit ja kaikkien niiden erittämät toksiinit eri yhdistelmineen.

        Tuskin paljoa erehdyn, jos kokemusteni perusteella vedän johtopäätöksen, että olet henkilö, joka on huolissaan oman talonsa kunnosta ja suunnittelet sen myymistä. Mahdollisen sellaisen ongelman suhteen löytyy toki paljon rakentaviampiakin ratkaisuja kuin homeongelman vähättely. Voisit esimerkiksi selvittää mahdollisuuksiasi saada korjausavustusta.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Et maininnut, minkä alan asiantuntijaksi sinä Asikainen itsesi luokittelet. Kosteusvauriomikrobien käyttäytymisestä sinulla ei ainakaan näytä olevan minkäänlaista käsitystä. Hometalon pintaremonttia voisi verrata vaikkapa siihen, että pilaantuneen täytekakun kuorruttaisi uudella kermavaahdolla ennen sen syömistä.

        Tämän kyseessä olevan asunnon kunnosta ei tietenkään kukaan voi sanoa mitään varmaa pelkästään täällä esitettyjen tietojen varassa.
        Huoli ja varovaisuus tällaisissa tilanteissa on kuitenkin aina perusteltua ja järkevää.

        Voisin suositella sinulle lukemattomia tieteellisiä tutkimuksia ja virallisia julkaisuja, joihin sinun kannattaisi tutustua saadaksesi ajantasaista tietoa. Jospa aloittaisit vaikka Kansanterveyslaitoksen julkaisusta B5/2002 "Kosteusvauriotaloissa asuneiden perheiden pitkäaikaiset terveyshaitat ja asumisterveysongelmista aiheutuneet kustannukset". Homealtistuneilla lääkäreiden toteamien pitkäaikaissairauksien lista on pitkä ja surullista luettavaa. Esim. nivelreuman ja muiden reumansukuisten sairauksen määrä ylitti moninkertaisesti väestössä tavanomaisesti esiintyvät määrät. Astmaan tutkituista aikuisista oli sairastunut 23 % ja lapsista 14 %. Et ehkä ole tietoinen, että hometalojen ongelmana ei ole pelkästään homeitiöt ja hiivat, vaan myös bakteerit ja kaikkien niiden erittämät toksiinit eri yhdistelmineen.

        Tuskin paljoa erehdyn, jos kokemusteni perusteella vedän johtopäätöksen, että olet henkilö, joka on huolissaan oman talonsa kunnosta ja suunnittelet sen myymistä. Mahdollisen sellaisen ongelman suhteen löytyy toki paljon rakentaviampiakin ratkaisuja kuin homeongelman vähättely. Voisit esimerkiksi selvittää mahdollisuuksiasi saada korjausavustusta.

        sain tänään kuulla että siellä on asunut koiranpentu joka on kuseksinut puulattioille, joten luulen että haju on tullut siitä. Oli helpotus kuulla tuosta ja toivon että haju tosiaan johtuu siitä. Samassa talossa asuu myös muita asukkaita joilla ei ole oireita eikä haise sellaiselle, eli tuskin rakennuksessa mitään vikaa on. Lattiat hiotaan, joten sillä pitäisi nyt hajun lähteä. Toivon ainakin niin!

        Kiitos kaikille ku on viitsinyt ottaa kantaa asiaan!


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        sain tänään kuulla että siellä on asunut koiranpentu joka on kuseksinut puulattioille, joten luulen että haju on tullut siitä. Oli helpotus kuulla tuosta ja toivon että haju tosiaan johtuu siitä. Samassa talossa asuu myös muita asukkaita joilla ei ole oireita eikä haise sellaiselle, eli tuskin rakennuksessa mitään vikaa on. Lattiat hiotaan, joten sillä pitäisi nyt hajun lähteä. Toivon ainakin niin!

        Kiitos kaikille ku on viitsinyt ottaa kantaa asiaan!

        Toivottavasti tapauksessasi hajun lähteeksi osoittautuu jokin muu kuin homevaurio. Ole kuitenkin valppaana ja tarkkaile oireilua. Tällainen hajuspekulointi on nimittäin tavallista näissä yhteyksissä. Esim. Kuluttajaviraston kustantamassa julkaisussa "Homeongelma asukkaan näkökulmasta" on haastateltu hometaloasukkeja ja hajun tuntemisen osalta siinä on todettu mm. seuraavaa:

        "Usein haastateltu oli kiinnittänyt huomiota outoon hajuun asunnossa. Saattoi olla, että vain joku perheestä oli huomannut hajun, muut olivat kenties vähätelleet tämän huomioita.. Haju oltiin aluksi saatettu tulkita väärin. Monet haastateltavista kertoivat nauraen siitä, kuinka hajusta syytettiin milloin perintömattoa, milloin aviomiestä."

        Oli miten oli, niin korostan vielä, että teidän kannattaa joka tapauksessa satsata ilmanvaihtoon kunnolla. Eli, vaikka raitisilmaventtiileiden teko olisi vähän hankalaa, niin älkää tinkikö siinä asiassa. Niitä puhkotaan nykyään hyvin yleisesti jopa betoniseiniin.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Toivottavasti tapauksessasi hajun lähteeksi osoittautuu jokin muu kuin homevaurio. Ole kuitenkin valppaana ja tarkkaile oireilua. Tällainen hajuspekulointi on nimittäin tavallista näissä yhteyksissä. Esim. Kuluttajaviraston kustantamassa julkaisussa "Homeongelma asukkaan näkökulmasta" on haastateltu hometaloasukkeja ja hajun tuntemisen osalta siinä on todettu mm. seuraavaa:

        "Usein haastateltu oli kiinnittänyt huomiota outoon hajuun asunnossa. Saattoi olla, että vain joku perheestä oli huomannut hajun, muut olivat kenties vähätelleet tämän huomioita.. Haju oltiin aluksi saatettu tulkita väärin. Monet haastateltavista kertoivat nauraen siitä, kuinka hajusta syytettiin milloin perintömattoa, milloin aviomiestä."

        Oli miten oli, niin korostan vielä, että teidän kannattaa joka tapauksessa satsata ilmanvaihtoon kunnolla. Eli, vaikka raitisilmaventtiileiden teko olisi vähän hankalaa, niin älkää tinkikö siinä asiassa. Niitä puhkotaan nykyään hyvin yleisesti jopa betoniseiniin.

        kerron vielä joitain tietoja asunnosta jotta voisit paremmin arvioida mahd. hometta. Eli asunto on toisessa kerroksessa (alapuolella asutaan). mitään merkkejä muutakuin haju ei ole, missään ei maali hilseile tai mistään ei voi nähdä että vauriota olisi. ikkunat ei huurru, ilman kosteusprosentti on 34% eli hyvä pitäisi olla. en keksi missä voisi hometta olla. näin rakenneseinää vähän kun keittiötä purettiin, hämähäkin verkon näköistä oli vähän mutta tummaa mutta onhan se jo vanhaakin. minkä näköistä home on jos sitä on puurakenteessa?


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        kerron vielä joitain tietoja asunnosta jotta voisit paremmin arvioida mahd. hometta. Eli asunto on toisessa kerroksessa (alapuolella asutaan). mitään merkkejä muutakuin haju ei ole, missään ei maali hilseile tai mistään ei voi nähdä että vauriota olisi. ikkunat ei huurru, ilman kosteusprosentti on 34% eli hyvä pitäisi olla. en keksi missä voisi hometta olla. näin rakenneseinää vähän kun keittiötä purettiin, hämähäkin verkon näköistä oli vähän mutta tummaa mutta onhan se jo vanhaakin. minkä näköistä home on jos sitä on puurakenteessa?

        Se on ainakin positiivista, että asutte toisessa kerroksessa eikä pelkoa vaikeasti poistettavasta maaperäkosteudesta ole. Jos homevauriot ovat rakenteiden sisällä, niin päällepäin ei välttämättä näe mitään merkkejä - ei ainakaan vastamyydyissä asunnoissa. Mainitsit, että asunnossa oli maalipurkkeja eli entinen omistaja oli ilmeisesti maalaillut pintoja.

        Vahinko, ettet huomannut ottaa materiaalinäytettä silloin, kun seinä oli auki. Homekasvustojen ulkonäkö vaihtelee sen mukaan, mikä homelaji on kyseessä. Katso kuvaa esim. linkistä: http://www.lvrj.com/lvrj_home/2002/Sep-29-Sun-2002/photos/mold.jpg

        On paljon mahdollista, että mahdollinen vaurio ei ole kovin suuri ja on helposti korjattavissa. Ehkä asunnossa on joskus ollut kattovuotoja ? Onko kylpyhuoneessa vesieristeet ? Isännöitsijän pitäisi tietää sellaisista (taloyhtiön papereista). Sinun olisi hyvä keskustella vaikkapa Hengitysliiton korjausneuvojien kanssa, jotta saat mielenrauhan. Ehkä he suostuisivat tulemaan paikallekin arvioimaan tilannetta, kun kerrot hankalasta tilanteestasi.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Se on ainakin positiivista, että asutte toisessa kerroksessa eikä pelkoa vaikeasti poistettavasta maaperäkosteudesta ole. Jos homevauriot ovat rakenteiden sisällä, niin päällepäin ei välttämättä näe mitään merkkejä - ei ainakaan vastamyydyissä asunnoissa. Mainitsit, että asunnossa oli maalipurkkeja eli entinen omistaja oli ilmeisesti maalaillut pintoja.

        Vahinko, ettet huomannut ottaa materiaalinäytettä silloin, kun seinä oli auki. Homekasvustojen ulkonäkö vaihtelee sen mukaan, mikä homelaji on kyseessä. Katso kuvaa esim. linkistä: http://www.lvrj.com/lvrj_home/2002/Sep-29-Sun-2002/photos/mold.jpg

        On paljon mahdollista, että mahdollinen vaurio ei ole kovin suuri ja on helposti korjattavissa. Ehkä asunnossa on joskus ollut kattovuotoja ? Onko kylpyhuoneessa vesieristeet ? Isännöitsijän pitäisi tietää sellaisista (taloyhtiön papereista). Sinun olisi hyvä keskustella vaikkapa Hengitysliiton korjausneuvojien kanssa, jotta saat mielenrauhan. Ehkä he suostuisivat tulemaan paikallekin arvioimaan tilannetta, kun kerrot hankalasta tilanteestasi.

        on kosteuseristeet kylpyhuoneessa, näin ainakin remontin tekijä väittää, eikä siellä mitään merkkejä vaurioista olekkaan. siellä on oikeastaan raikkaampi haju ku muualla asunnossa. Lähinnä luulen että jos ongelmia on, ne on rakenteissa, siis seinissä, mutta olen jutellut monien edellisten omistajien kanssa eikä kukaan ole sanonut että olisi ongelmia ollut. mutta haju vaan ihmetyttää. nyt kun asunnolla ollaan vähän oltu ja tehty remonttia, on haju taas vähän vähentynyt, vaikka mitään maaleja tms. ei ole käytetty. katsoin linkin jonka annoit niin ei siellä puussa mitään tuollaista ollut vaan vähän hämä´häkin seitin näköistä, sellaista oikein vanhaa, voiko home olla sellaisen näköistä? rakennusmies katsoi auki olevaa seinää ja sanoi että on kunnossa, mutta ei hänellä homealan asiantuntemusta ole. kattovuodoista en tiedä, mutta katossa ei näy merkkejä sellaisesta vaikka vanha katto on. itse päälliskatto on uusi, siis ulkokattoa tarkoitan. joo, omistaja on maalaillut pintoja ja keittiön kaappeja, lattioita yms tehnyt kaikkea hullua. seiniä yms ei ole pariin vuoteen maalattu. nyt vaan remontoidaan ku kukaan muu ei usko että siellä mitään vikaa on joten jään odottelemaan oireita. harmi vaan että lapsen päiväkotiin vieminen tulee samaan aikaan ni on vaikea arvioida johtuuko sieltä saaduista taudeista vai homevauriosta.

        kiitos kun olet viitsinyt vastailla!


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        on kosteuseristeet kylpyhuoneessa, näin ainakin remontin tekijä väittää, eikä siellä mitään merkkejä vaurioista olekkaan. siellä on oikeastaan raikkaampi haju ku muualla asunnossa. Lähinnä luulen että jos ongelmia on, ne on rakenteissa, siis seinissä, mutta olen jutellut monien edellisten omistajien kanssa eikä kukaan ole sanonut että olisi ongelmia ollut. mutta haju vaan ihmetyttää. nyt kun asunnolla ollaan vähän oltu ja tehty remonttia, on haju taas vähän vähentynyt, vaikka mitään maaleja tms. ei ole käytetty. katsoin linkin jonka annoit niin ei siellä puussa mitään tuollaista ollut vaan vähän hämä´häkin seitin näköistä, sellaista oikein vanhaa, voiko home olla sellaisen näköistä? rakennusmies katsoi auki olevaa seinää ja sanoi että on kunnossa, mutta ei hänellä homealan asiantuntemusta ole. kattovuodoista en tiedä, mutta katossa ei näy merkkejä sellaisesta vaikka vanha katto on. itse päälliskatto on uusi, siis ulkokattoa tarkoitan. joo, omistaja on maalaillut pintoja ja keittiön kaappeja, lattioita yms tehnyt kaikkea hullua. seiniä yms ei ole pariin vuoteen maalattu. nyt vaan remontoidaan ku kukaan muu ei usko että siellä mitään vikaa on joten jään odottelemaan oireita. harmi vaan että lapsen päiväkotiin vieminen tulee samaan aikaan ni on vaikea arvioida johtuuko sieltä saaduista taudeista vai homevauriosta.

        kiitos kun olet viitsinyt vastailla!

        Jos se seitti roikkuu siellä jotenkin irrallisena (ei siis tiiviisti materiaalissa kiinni), niin tuskin on kyse homekasvustosta. Mikäli tulevaisuudessa joutuisitte tilanteeseen, että haluaisitte selvittää homeongelmaa, niin se, että sisäkatossa ei näy mitään jälkiä, ei välttämättä merkitse, että yläpohja olisi kunnossa. Usein kattovuodot ovat niin pieniä, etteivät koskaan näy sisätiloissa, mutta jatkuvina voivat ylläpitää mikrobikasvustoa. Ennen kuin kattovuoto nimittäin näkyy sisätiloissa, ovat yläpohjan rakenteet ja eristeet jo ehtineet imeä itseensä suuret määrät vettä. Samoin kattovuoto voi tapahtua myös kantavien seinien sisään. Tämäkin mahdollisuus tuli mieleen, kun kerroit, että kate olisi lähiaikoina uusittu. Useinhan tällainen kattoremontti valitettavasti tehdään vasta sitten, kun vahinkoja on jo tapahtunut. Tämä siis siltä varalta, että ongelmia joskus ilmenisi. Muuten ilmeisesti tilanne näyttää kohdallasi helpottuneen.


      • homepelkoinen
        Liisa kirjoitti:

        Jos se seitti roikkuu siellä jotenkin irrallisena (ei siis tiiviisti materiaalissa kiinni), niin tuskin on kyse homekasvustosta. Mikäli tulevaisuudessa joutuisitte tilanteeseen, että haluaisitte selvittää homeongelmaa, niin se, että sisäkatossa ei näy mitään jälkiä, ei välttämättä merkitse, että yläpohja olisi kunnossa. Usein kattovuodot ovat niin pieniä, etteivät koskaan näy sisätiloissa, mutta jatkuvina voivat ylläpitää mikrobikasvustoa. Ennen kuin kattovuoto nimittäin näkyy sisätiloissa, ovat yläpohjan rakenteet ja eristeet jo ehtineet imeä itseensä suuret määrät vettä. Samoin kattovuoto voi tapahtua myös kantavien seinien sisään. Tämäkin mahdollisuus tuli mieleen, kun kerroit, että kate olisi lähiaikoina uusittu. Useinhan tällainen kattoremontti valitettavasti tehdään vasta sitten, kun vahinkoja on jo tapahtunut. Tämä siis siltä varalta, että ongelmia joskus ilmenisi. Muuten ilmeisesti tilanne näyttää kohdallasi helpottuneen.

        homekoira"palveluun" ja sanoivat että kuivunut home ei haise eikä aiheuta terveydelle haittaa, mutta eihän se ole totta? sanoivat että vain aktiivinen on haitallista.

        eli jos katto olisi vuotanut, olisi kosteus myös jo kuivunut koska katto uusittu kuitenki useampi vuosi sitten, mutta eihän tuo totta ole että kuiva home ei olisi haitallista?!

        meinasin jo homekoirat tilata mutta olis tullu kilometreineen maksamaan 300e mikä on vähän liikaa tästä epäilystä, kun ei sitä melkeimpä kukaan muu usko homeeksi.

        kattoremontti tehtiin varmaan siksi kun viereiset asunnot uusittiin niin samalla tämäkin, en usko että sen kummempaa syytä on, ja jos olis vuotanu niin luulis että vauriot olisi silloin korjattu. mutta jos tätä ruvetaan selvittelemään niin katto ja rakenteet täytyy ensin tutkia.

        niin mitä mieltä olet homekoirien käytöstä?

        on kyllä nyt ruvennut asuntokaupat kaduttamaan, niin paljon on tämä epäily murhetta aiheuttanu. saakohan kaupan purkaa jos hometta löytyy? harmi vaan että siellä on sitten uudet keittiöt, lattiat, pinnat yms.


      • Liisa
        homepelkoinen kirjoitti:

        homekoira"palveluun" ja sanoivat että kuivunut home ei haise eikä aiheuta terveydelle haittaa, mutta eihän se ole totta? sanoivat että vain aktiivinen on haitallista.

        eli jos katto olisi vuotanut, olisi kosteus myös jo kuivunut koska katto uusittu kuitenki useampi vuosi sitten, mutta eihän tuo totta ole että kuiva home ei olisi haitallista?!

        meinasin jo homekoirat tilata mutta olis tullu kilometreineen maksamaan 300e mikä on vähän liikaa tästä epäilystä, kun ei sitä melkeimpä kukaan muu usko homeeksi.

        kattoremontti tehtiin varmaan siksi kun viereiset asunnot uusittiin niin samalla tämäkin, en usko että sen kummempaa syytä on, ja jos olis vuotanu niin luulis että vauriot olisi silloin korjattu. mutta jos tätä ruvetaan selvittelemään niin katto ja rakenteet täytyy ensin tutkia.

        niin mitä mieltä olet homekoirien käytöstä?

        on kyllä nyt ruvennut asuntokaupat kaduttamaan, niin paljon on tämä epäily murhetta aiheuttanu. saakohan kaupan purkaa jos hometta löytyy? harmi vaan että siellä on sitten uudet keittiöt, lattiat, pinnat yms.

        Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, niin Kansanterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa homekoirat onnistuivat melko hyvin löytämään kosteat kasvustot. Kuivuneiden kasvustojen löytyminen sen sijaan osoittautui koirille vaikeaksi. Voisikohan tämä selittää, miksi homekoirabusiness väittää kuivunutta hometta vaarattomaksi ? Saattaisi jäädä toimeksianto monissa tapauksissa saamatta, jos kertoisi totuuden. Surullista. En olisi uskonut.

        Se on myös aika harkitsematonta, koska eiköhän nykyään suurin osa tavallisistakin ihmisistä tiedä, että myös kuivuneet kasvustot ovat yhtälailla terveysriski. Itiöiden allergeenit, mykotoksiinit ja muut haitalliset komponentit ovat pysyviä yhdisteitä.

        Ei taida homekoirien käytöstä olla teidän tapauksessanne hyötyä. En tiedä paljoa näistä koirista, mutta luulisi, että sekin, että asunnossa on nyt paljon myös remonttihajuja vaikeuttaisi niiden toimintaa.

        Kaupan purkua kannattaa miettiä, jos asunnon myyjä sattuisi olemaan halukas siihen vapaaehtoisesti. Monesti voi onnistua, koskei myyjäkään halua mitään pitkäaikaisia oikeusprosesseja. Muussa tapauksessa teillä ei ole mitään mahdollisuuksia edetä sillä tiellä ennen kuin asunnon viat on kartoitettu perusteellisesti rakenteita purkamalla. Muutenkin se voi olla toivotonta, kun kysymyksessä on asunto-osakeyhtiö ja niinkin vanha rakennus. Jos sellaisia mietit, niin ota yhteys kuluttajaneuvojaan.


      • Vangiksi
        Liisa kirjoitti:

        Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, niin Kansanterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa homekoirat onnistuivat melko hyvin löytämään kosteat kasvustot. Kuivuneiden kasvustojen löytyminen sen sijaan osoittautui koirille vaikeaksi. Voisikohan tämä selittää, miksi homekoirabusiness väittää kuivunutta hometta vaarattomaksi ? Saattaisi jäädä toimeksianto monissa tapauksissa saamatta, jos kertoisi totuuden. Surullista. En olisi uskonut.

        Se on myös aika harkitsematonta, koska eiköhän nykyään suurin osa tavallisistakin ihmisistä tiedä, että myös kuivuneet kasvustot ovat yhtälailla terveysriski. Itiöiden allergeenit, mykotoksiinit ja muut haitalliset komponentit ovat pysyviä yhdisteitä.

        Ei taida homekoirien käytöstä olla teidän tapauksessanne hyötyä. En tiedä paljoa näistä koirista, mutta luulisi, että sekin, että asunnossa on nyt paljon myös remonttihajuja vaikeuttaisi niiden toimintaa.

        Kaupan purkua kannattaa miettiä, jos asunnon myyjä sattuisi olemaan halukas siihen vapaaehtoisesti. Monesti voi onnistua, koskei myyjäkään halua mitään pitkäaikaisia oikeusprosesseja. Muussa tapauksessa teillä ei ole mitään mahdollisuuksia edetä sillä tiellä ennen kuin asunnon viat on kartoitettu perusteellisesti rakenteita purkamalla. Muutenkin se voi olla toivotonta, kun kysymyksessä on asunto-osakeyhtiö ja niinkin vanha rakennus. Jos sellaisia mietit, niin ota yhteys kuluttajaneuvojaan.

        Olen seurannut tätä keskustelua ja päätin myös itse osallistua.

        Jos tästä homepelosta tulee sinulle painajanen tai stressi niin kaupan purku olisi varmaankin viisas ratkaisu vaikka pienellä tappiolla. Olet nyt paljon viisaampi ja varovaisempi ja pystyt varmaankin löytämään asunnon josta sinulle ei tule tällaisia paineita.

        Keskustelusta luen rivien välistä, että pelkosi ei ole täysin hävinnyt. Yrität tällä keskustellulla löytää perusteita olla uskomasta itseesi. Vaikka nämä keskustelut ovat tärkeitä ja valaisevat asioita monella tavalla ja ovat hyvä ja halpa porttisi tietolähteisiin (tässä on tullut paljon arvokasta paikkaansapitävää tietoa) se ei kuitenkaan voi täysin poistaa syytä miksi aloitit keskustelun tästä aiheesta.

        Tunnen tapauksen, jossa eräs perheenisä vastaavanlaisessa tilanteessa teki juuri näin (eli hankkiutui eroon kohteesta) ja hänellä on nyt mielenrauha. Hänen mielestä vaivannäkö kannatti. Kaupan purkua ei tietenkään kannata ajaa kalliilla prosessilla jos myyjä on tehnyt itsestään "varattoman".

        Kukaan muu ei voi tehdä päätöksiä puolestasi. Toivottavasti tilanne selviää tavalla tai toisella eduksesi.


      • homepelkoinen
        Vangiksi kirjoitti:

        Olen seurannut tätä keskustelua ja päätin myös itse osallistua.

        Jos tästä homepelosta tulee sinulle painajanen tai stressi niin kaupan purku olisi varmaankin viisas ratkaisu vaikka pienellä tappiolla. Olet nyt paljon viisaampi ja varovaisempi ja pystyt varmaankin löytämään asunnon josta sinulle ei tule tällaisia paineita.

        Keskustelusta luen rivien välistä, että pelkosi ei ole täysin hävinnyt. Yrität tällä keskustellulla löytää perusteita olla uskomasta itseesi. Vaikka nämä keskustelut ovat tärkeitä ja valaisevat asioita monella tavalla ja ovat hyvä ja halpa porttisi tietolähteisiin (tässä on tullut paljon arvokasta paikkaansapitävää tietoa) se ei kuitenkaan voi täysin poistaa syytä miksi aloitit keskustelun tästä aiheesta.

        Tunnen tapauksen, jossa eräs perheenisä vastaavanlaisessa tilanteessa teki juuri näin (eli hankkiutui eroon kohteesta) ja hänellä on nyt mielenrauha. Hänen mielestä vaivannäkö kannatti. Kaupan purkua ei tietenkään kannata ajaa kalliilla prosessilla jos myyjä on tehnyt itsestään "varattoman".

        Kukaan muu ei voi tehdä päätöksiä puolestasi. Toivottavasti tilanne selviää tavalla tai toisella eduksesi.

        katsokaa uusi avaus ylhäällä


    • joku

      eipä pitänyt meidänkään talossa olla mitään. vaan oli... ei tullut tarpeeksi hyvin syynättyä ja tietty löytyi vesivahinko. pienen pieni putki oli jatkoskohdastaan jostain syystä murtunut ja vuotanut pikkuhiljaa seinää pitkin alapohjaan leviten siitä osalle talon laattojen väliin. eipä ollut hajuja ei oikein kunnollisia pintavahinkojakaan havaittavissa huonommalla silmäilyllä. mutta pesuhuoneen kaakelointi peilasi sen verran että tummat 70-luvun kaakelit saivat väistyä ja sitten tämä remontti senkun laajenee ja laajenee edellä mainituista syistä. alkaa olla isännän ja muunkin perheen hermot pinnalla ja pelko karmii selkäpiissä: mitä jatkossa...

    • Anonyymi

      niin kaikki hajut kuuluvat taloon. myös minun vuokralaiset halusivat kosteusmittauksen ei pahempaa. nyt haluavat homekoirat nuuskimaan talo on 40 v vanha. tein selväksi että ei. otan talon sitten omaankäyttöön saa lähteä.
      se on vuokraisännän oikeus.
      Siitä ostosta ei kannata olla hhuolissaan kellari tuoksuu aina jollei sammaleet kasva seinillä tuuletusta vaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe