Kun 2 viellä poikasia läksivät Suomen Turus hakemaan laivapaikkaa . Tietysti Kotkaan olihan Kotka Suomen homattava satamakaupunki.
Asuimme ensin mikä majatalo vastapäätä kirkkoa 1951. kunnes rahat olivat " anhittomissa" . Vietiin matkalaukut VR - säilytykseen ja nukuttiin TAVARAVAUNOISSA SATAMASSA aamulla sitten Kauppahalliin ja ostettiin Ranskanveipä ja Koskenlaskiajuusto ja rantakalliolle ja päivällä sitten MYLLYYN . Mutta jopia ei saatu Olihan Kotka Lastaussatama.
Saatiin kuulla , että Kyminsuussa huomena alkaa tukinuitto , yöllä olimme kävelleet Kyminsuuhun , vaan emme saaneet työtä .
Kaverilla oli rohkeutta mennä pyytää ruokaa laivasta , hän myös sai jobin kun oli keittiölistalla , minö junkin.
Sitten pääsin yöksi PELASTUARMEEJAN PENKILLE JA NIIN MINULLA OLI OSOITE , ja heti aamulla pääsin siihen MILJOONAMÖLJÖN VIEREEN SYÖTTÄMÄÄN TUKEJA SAHALLE ,Ette voi uskoa jo seuraavan yän nukuin sängyssä sitten kahteen kk ,
Sain junkinpaikan Kauniiseen Purjelaivaan joka lastasi pitkäätavaraa KALARANNASSA olin yövahtina 2 viikkoa . Laivassani 4 täkkimiestä Sksnssissa 1 konemies ,oma hytti , 3 mastoa , 2 pyttynen apukone Laiva oli maux Gustaf .
Laiva terästä , mutta täkki puuta samoin kaikki kansirakenteet .
Skanssin katolla KUULAMOOTTORI jolla lastattiin laivaa , joten ei siinä päivällä nukuttu
Päälystöä laivassa oli Kippari , Perämies ja Konepäälikkö. Tietysti Kokki.
Matruusi ½ matruusi 2 junkkia.Syksyllä sitten läksimme Avemperinkautta Lontooseen.
Kaunein Purjelaivani
12
919
Vastaukset
- sataman tuoksua
ja aikaa menneestä.
- Veljeni kertoi tarkemmin
Oliko siinä Kirkon vastapäätä S O S - Hotelli ???
Odotin laivaa 26 pv , tuntui vaan niin pitkältäajalta .
Kun junavaunuun jossa oli paperirullia siellä oli lämmin , vaan niitä siirrettiin öisin niin aina tuli herätys .Merimiesvälitys oli Kaupungitalolla .
Veljeni vieläkin muistaa pahalla kun niin läksin ja jätin kotini . Isoäitini oli lähettänyt minulle 1000 MK rahaa , sen sitten myöhemmin annoin takaisin (laittamalla Raamatunväliin salaa )
Kerran tuntematon Merimies tarjosi minulle ruokalassa annoksen .
Myöhemmin olen kytännyt jobia Antvemberissä , mutta siellä oli lämmin,1952
1958 Tukholmassa , siellä ei ollut hätää pääsi tiskaamaan hotelliin ei tarvinnun olla asuntoa , ensin iltatiski jatkoksi yösiivousta ja Myllyyn
Tuossa Purjelaivassa opin neulomaan seiliä ei tarvinnut olla yytsikissä sai skansissa neuloskella ruoritörnin välissä ajoimme Norjalaista vahtia .
Muuten viimeisessä seilaamassani laivassa Kippari oli minun jälkeen ollut tuossa samassa paatissa Junkkina- Ja viellä kaunis vaalea
Emätänä oli vanhahko nainen Helsingistä , häntä tuli tapamaan , kaunis nuori nainen ja niin Kippari ottikin hänet Emännäksi , mutta kuinkas kävikään Tämä kaunokainen ihastui minun vahtikaveriin ( Matruusi )Opin tuossa laivassa Kompanssin ja ruoraamaan , koska siinä oli käsiruori SIIS EI KONETTA oli raskasta myrskyssä ja vaarallista kun puolet pyörästä meni lattian läpi. Englannissa sitten näin uloslähtevän Oliko Kuningas Elisabet II , meidän mastot ei yltäneet sen täkille.
Saimme lastin Ouluun , mutta emme päässeet sisälle kun oli myrsky , odottelimme 2- 3 päivää Kokki sairaana jo Viikon , kuivaa muonaa .
Sitten päästiin Ruotsinpoulelle suojaan ja Luotsin laivaan .
Kippari sanoi minulle , LAITA PYSSÄÄN TULI JA KEITÄ PERUNOITA , meillä oli kolilämmitys keittiössä , olin oppinut sen käytön ollessani YÖVAHTINA KOTKASSA.
Keitin perunoita ja otin mastosta alas sianlihaa paistoin Sipulia ja Sianlihaa ja Keitetyt perunet .Kun toin luotsille ruokaa niin ",EN OLE NOINHYVÄÄ RUOKAA SAANUT KOSKAAN "
Kippari pyysi minua laivaansa KOKIKSI
Tuo seilaus riitti minua tarvittiin kotona TURUS - Purkamaan lastia
Ja viellä kaunis vaalea kirjoitti:
Emätänä oli vanhahko nainen Helsingistä , häntä tuli tapamaan , kaunis nuori nainen ja niin Kippari ottikin hänet Emännäksi , mutta kuinkas kävikään Tämä kaunokainen ihastui minun vahtikaveriin ( Matruusi )Opin tuossa laivassa Kompanssin ja ruoraamaan , koska siinä oli käsiruori SIIS EI KONETTA oli raskasta myrskyssä ja vaarallista kun puolet pyörästä meni lattian läpi. Englannissa sitten näin uloslähtevän Oliko Kuningas Elisabet II , meidän mastot ei yltäneet sen täkille.
Saimme lastin Ouluun , mutta emme päässeet sisälle kun oli myrsky , odottelimme 2- 3 päivää Kokki sairaana jo Viikon , kuivaa muonaa .
Sitten päästiin Ruotsinpoulelle suojaan ja Luotsin laivaan .
Kippari sanoi minulle , LAITA PYSSÄÄN TULI JA KEITÄ PERUNOITA , meillä oli kolilämmitys keittiössä , olin oppinut sen käytön ollessani YÖVAHTINA KOTKASSA.
Keitin perunoita ja otin mastosta alas sianlihaa paistoin Sipulia ja Sianlihaa ja Keitetyt perunet .Kun toin luotsille ruokaa niin ",EN OLE NOINHYVÄÄ RUOKAA SAANUT KOSKAAN "
Kippari pyysi minua laivaansa KOKIKSI
Tuo seilaus riitti minua tarvittiin kotona TURUSTuossa merenkäynnin aikana jouduimme olemaan säätämässä purjaita kun ei oikeen mihinkään pöössyt sisälle . Luotsit eivät lähteneet viemään kun ohjailtavuus oli HUONO ( kummasti sitä nuorena jaksaa)
Satamassa sitten pojat olivat aika hermona , en oikeen ymmärtänyt .
Meillä kamina kuumana , liiankin . Minua siinä ei tarvittu , siitä meni savutorvi seinänläpi Moottorimiehen hytin kautta ulos , hänelläkin oli liian lämmin .
Sitten selvis kun Tulli oli käynyt niin kamina sammutettiin , siirrettiin sivuun , suojapellin alla olikin JEMME ja siellä ei ihan vähän ollutkaan SVEITSILÄISIÄ RANNEKELLOJA niitä roomumiehet salakuljetti SVETSISTÄ.Antvenperissä
Minä en ollut tiennyt asiasta mitään .
No maksettiin ulos ½ Matruusi Paraisilta Kokki Helsingistä Junkki Minä Turusta .
Majoituimme Hoteli Tervahoviin. - Yöjuna etelään
Purkamaan lastia kirjoitti:
Tuossa merenkäynnin aikana jouduimme olemaan säätämässä purjaita kun ei oikeen mihinkään pöössyt sisälle . Luotsit eivät lähteneet viemään kun ohjailtavuus oli HUONO ( kummasti sitä nuorena jaksaa)
Satamassa sitten pojat olivat aika hermona , en oikeen ymmärtänyt .
Meillä kamina kuumana , liiankin . Minua siinä ei tarvittu , siitä meni savutorvi seinänläpi Moottorimiehen hytin kautta ulos , hänelläkin oli liian lämmin .
Sitten selvis kun Tulli oli käynyt niin kamina sammutettiin , siirrettiin sivuun , suojapellin alla olikin JEMME ja siellä ei ihan vähän ollutkaan SVEITSILÄISIÄ RANNEKELLOJA niitä roomumiehet salakuljetti SVETSISTÄ.Antvenperissä
Minä en ollut tiennyt asiasta mitään .
No maksettiin ulos ½ Matruusi Paraisilta Kokki Helsingistä Junkki Minä Turusta .
Majoituimme Hoteli Tervahoviin.Kyllä kauniin Naisen kanssa on hyvä matkustaa, tuolloin ravintolapöydissä vaan 4 asiakasta .
Siihen sitten ÄNKESI MAAJUSSI JOLLE TARJOILLAAN VAAN JOS PÄÄSEN TÄHÄN SEURUEESEEN " KYLLÄ MINÄ MAKSAN KAIKEN ".Ja kyllä maksoi miehellä oli älyttömästi rahaa , ja vaan isoja rahoja 500 ja 1000 mk , ja aina maksoi isolla ja isot tipsit .
Hänellä 2 vaunullista tavaraa etelään Paimioon , piti viedä mukana .. muistanvaan , hän pyytää mennään Helsikiin ostetaan kuteet ja juhlitaan .
Jossain väliasemalla män jätti vaunut veljelleen .
Minulla sitten kun heräsin oli kirjekuorissa kahvii jota hän oli antanut minulle . Tähän muistini loppuu .Olen asunut Paimiossa ja kysellyt tuollaista miestä eivät ole tunteneet. - Tooto
Tukholmassa tiskissä, mittään pummeja oltu.
Gööteborgin satamassa pressun alla asuin. Lämpö ihan ok. Vahtimiehen iso susikoira vähän nuuski, ei ees haukkunu.
Bremenistä ulos seilasin siihen aikaan.
Tänne Ruotsiin jäinkin. Liekö syynä se kiltti iso koira - Oliko se Gkrathotel
Tooto kirjoitti:
Tukholmassa tiskissä, mittään pummeja oltu.
Gööteborgin satamassa pressun alla asuin. Lämpö ihan ok. Vahtimiehen iso susikoira vähän nuuski, ei ees haukkunu.
Bremenistä ulos seilasin siihen aikaan.
Tänne Ruotsiin jäinkin. Liekö syynä se kiltti iso koiraSiellä Latvialainen , hekilöstöpäälikkö , kun tulin 3 teen iltapäivävuorooni niin ilmoitti minulle " tulet huomenna aamuvuoroon rupeet tarjoilemaan henkilökunnalle ".
Ilmoitin , etten voi kun täytyy käydä MYLLYSSÄ siihen hän sanoin " ota sitten lopputili "
- mitähän tuohon
voisi lisät luettuasi nuo edelliset jutut?
- Työkaluihin
Kuulua SEILIHANSKAA ?? Että lähdetään siitä.
- välttämättömin
Työkaluihin kirjoitti:
Kuulua SEILIHANSKAA ?? Että lähdetään siitä.
työkalu ei ollut seilihanska. Tosin lämminmies ei silloin vielä ollut siihvi. Aikansa kutakin, merimiesuraa ei vaan nykyäänkään voi aloittaa siihvinä.
- Viisautta
välttämättömin kirjoitti:
työkalu ei ollut seilihanska. Tosin lämminmies ei silloin vielä ollut siihvi. Aikansa kutakin, merimiesuraa ei vaan nykyäänkään voi aloittaa siihvinä.
En todellakaan kenellekään toivoisi tuota , kulmaani tietä.
Annoin pojalleni neuvon MINKÄ TEET NIIN TEE SE KUNNOLLA . ( kysytään " kuka teki " ei kauanko meni aikaa ) - ja mopsipensseli
välttämättömin kirjoitti:
oli työkinttaina. Niitä käytettiin myös vapaa-aikana runkkihommissa. vanha stimmikintas oli imenyt itseensä öljyä ja oli liuskas jo semmoisenaan, lisäksi vauhdissa (käteen vedettäessä) mopsattiin vielä pensselillä lisää ja vältettiin kiinnileikkautumiset ja rakoillemenot. Oli ne aikoja.
Vanhat siiffit kyllä tietää ja muistaa konstit. Täkkäreillä oli seilihanskat, itse en oppinut niitä käyttämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724204Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963627Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363339- 512880
- 402358
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182349Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222082- 231696
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141537Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321526