Eurytmia eroottista?

XtaCy

Onko muita jotka näkevät myös eroottisuutta eurytmian liikkeissä?
Vaikka Rudolfin elämään ei varmasti paljoakaan eroottisuutta mahtunut, niin eurytmia liikuntamuotona (varsinkin naisten harjoittamana)on mielestäni herättä himoni. Jalkojen liikkeet tossuineen on olennainen osa tuota erottisuutta.
Onko naisia jotka myös kokevat sen näin??

10

2100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi äiti

      eurytmianopettajasta on kyllä eroottisuus kaukana :)

      Lähinnä muistutti pakkoliikkeitä ja pakottamista asentoihin, joissa oppilaat valittivat, että sattuu esim. niskaan. Meni vissiin sadomasokistisyyden puolelle jo...

      • Yx tyttö

        Ei kai minkään aineen opettajan tarvii eroottiselta näyttää?! Vai onks aikuisetki jo ihan sekasi??? Mut en luokittelis tolla tavalla ihmisiä. Mikä kenestäkin on eroottista... ja onhan opeillakin koulun ulkopuolinen elämä.

        Meidän eurytmiaopettaja ei oo koskaan tehny mitään sadomasokistisia liikkeitä!!! Ihan tajuton väite!!! Kannattaisko sun tarkistaa vähän asenteitas?


    • Bling

      Vastaan nyt miehenä jos sopii... Kävin aikoinani Steineria ja vihasin silloin tuota ainetta yli kaiken. Sittemmin olen harrastanut jonkun verran tai chi'ta ja joogaa. Sitä kautta olen sittemmin löytänyt tiettyä joskin kaukaista sukulaisuutta eurytmiaan. Vaikea selittää.

      Jokaisessa liikuntalajissa on mukana osuus puhdasta fyysisyyttä. Niin myös eurytmiassa. Kun ihminen sonnustautuu tiettyihin vaatteisiin jotakin harrastusta varten, hän ikään kuin valmistutuu koko lemuksellaan tuota juttua varten. Tämä pätee kaikkiin lajeihin. Tämä pätee myös niin näyttämöeurytmiaan kuin koulueyrytmiaan, balettiin, tai chi'hin, joogaan yms. Ei niitä lajeja farkuissa voi harrastaa, sillä ne eivät vapauta kehoa eikä mieltä arkikahleistaan. Mieli ei saavuta silloin oikeaa aaltopituutta eikä keho liiku. Kaikki liikuntalajit vaativat fyysisen mukanaolon lisäksi myös mielen keskittymistä. Tässä suhteessa eurytmia ei poikkea muista lajeista.

      Baletissa ihmisen fyysinen keho näkyy usein selvemmin kuin eurytmiassa, sillä alavartalo näkyy monasti kokonaisuudessaan (miehillä usein lantioon asti). Eukassa taas käytetään metrikaupalla huntuja ja puolpitkiä kotelomaisia asuja, jotka peittävät lantion ja ohuita housuja. Asu on siinä mielessä vähemmän 'paljastava' kuin baletissa. Asusta voidaan sitten olla monta mieltä... Eurytmian liikkeet ovat sen sijaan hyvin pehmeitä ja pyöreitä, ja voivat ne olla naisellisen kauniitakin. Eroottisia? Hmm... Riippu kai vain ja ainoastaan henkilöistä... Olen nähnyt Youtubessa yhden clipin jossa oli tosi sexy nainen. Mutta se lienee kyllä poikkeus :-/
      Luulen että Rudolf kavahti kaikkea eroottista yli kaiken.

      Steinerkolussa pojat ja tytöt jaetaan eri eurytmiaryhmiin murrosiässä. Luulen että tyttöjen ja poikien varsinaiset liikkeet ja harjoitukset eivät sinänsä eroa juuri ollenkaan. Jako perustuu varmasti siihen, että pojilla alkaa viimeistään silloin ilmetä konkreettinen vastenmielisyys näyttäytyä (etenkin tyttöjen edessä) eurytmiatamineissa. Voi näet olla vaikeaa ylläpitää koviksen imagoa. Itse koin muurosikäisenä voimakas konflikti tämän ja vielä orastavan mieskuvani välillä. Häpesin koko ainetta (tamineista pumumattakaan). Siitä oli kyllä kaikki eroottisuus kaukana....

      • onko

        Voisiko Bling täsmentää, missä steinerkoulussa pojat ja tytöt jaetaan eurytmiassa?


      • Bling
        onko kirjoitti:

        Voisiko Bling täsmentää, missä steinerkoulussa pojat ja tytöt jaetaan eurytmiassa?

        Hesan RSK:ssa 80-luvulla.
        Syytä en tarkalleen tiedä mutta niin ainakin meidän luokalla. Voi olla että se oli jopa poikkeus.
        Olen nähnyt Youtubessa myös sekaluokkia.


    • Balettityttö

      Eurytmia- taiteella ei ole mitään tekemistä eroottisuuden kanssa. On surullista, jos joku siinä näkee/ kokee jotain eroottista. Eurytmia- taide on omien kokemusteni mukaan (runsaasti tanssitaide- , jooga- ym. liikuntakokemusta omaavana) ihmisen vapainta aluetta: täysin vapaata seksuaalisuudesta. Eurytmiaa harrastaneena olen ensimmäisen kerran elämässäni saanut hyvin vahvan kokemuksen ihmisyydestä, sellaisesta ihmisyydestä, joka meillä jokaisella uinuu jossakin rooliemme alla, ihmisyydestä, johon voi liittää sellaiset määreet kuin totuus, kauneus ja hyvyys.

      Miten kukin ihminen kokee eurytmian riippuu paljolti siitä millaisen ensivaikutelman siitä saa tai minkätasoista eurytmiaa saa nähdä. Suomessa näkee hyvin harvoin korkeatasoista eurytmiaa. Eurytmiaa voi opettaa hyvin eri tavoin ja riippuu taas vain ja ainoastaan opettajasta, miten hän tämän hienon taiteen oppilailleen tuo. Ensimmäinen eurytmiakokemukseni oli antipatiaa herättävä, mutta koin silti, että jotain tutkimisen arvoista siinä piilee. Hakeuduin toisen opettajan kurssille ja tällä kertaa sain todella kokea eurytmiataiteen kauneuden.

    • Lääkisläinen980

      Kun meillä oli eurytmiaa joskus ekoilla luokilla se oli tosi hauskaa, mut sitten parin vuoden päästä kaikki oli jo silleen että ei taas vaikkakin ei sen tekeminen pahalta koskaan tuntunut. Nyt kun jälkeenpäin ajattelee niin Eurytmia oli omiaan luomaan hyvää luokkahenkeä eikä sen ansiosta yksikään oppilas jännittänyt muille esiintymistä ja ilmapiiri oli kaiketi hyvin avoin. Luulen että tämä on se pääasia eurytmiassa ja steiner-opeissa siis tämä fiilis eikä mikään saatanallinen vai mitä ihmettä te palstan kirjoittelijat kuvittelette.

      Ei maisterin koulutus opettajaa tee. Olen itse opettanut alakoululaisia välivuotenani ja suoriuduin siitä paljon paremmin ilman mitään opettajakoulutusta. Tosin steinerkoulussa mulla oli tapana opettaa välillä alempi luokkalaisia koska olin monissa aineissa luokkaani edellä. Tälläinen joustavuus on hyvin tyypillistä steiner-koulussa sekä retkien tekeminen, juhlien vietto, maailman asioista jutustelu, yms vie melkein yhtä paljon aikaa kuin "aineiden" opiskelu

      Steiner-koulu on erillaisten nuorten koulu pääasiassa. Suurin osa suomalaisista ei tulisi viihtymään siellä niinkun en kyllä itsekkään kokenut sitä omaksi kouluksi.

    • arvaa kuka?

      Toivottavasti et kummiinkaan äidinkieltä opettanut...

    • Perusope

      Eurutmian luonteesta oppiaineena voidaan keskustella (ja tullaan keskustelemaan), mutta alkuperäinen kysymys on naurettava. Kaikessa vähänkään harkitussa ruumiinliikkeessä voi nähdä eroottisuutta, jos haluaa. Samoin kuin rytmiä, iskuja, joustavuutta, jopa melodiaa. Sen vuoksihan esim. tietyt uskonnolliset piirit kieltävät tanssin kaikissa muodoissaan: kehon ilmaisussa on voimaa, myös eroottista voimaa. Ei sitä pelätä tarvitse, joskaan ei koulutasolla erityisesti ruokkiakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe