Millainen identiteetti?

Syntynyt Pyhäjärvellä

Olen syntynyt Oulun läänin Pyhäjärvellä ja muuttanut seudulta Etelä-Suomeen alakouluikäisenä. Seuraan kumminkin tätä teidän palstaanne aika säännöllisesti.

Haluaisin kysyä seuraavaa asiaa: Millainen on teidän mielestänne tyypillinen pyhäjärvinen luonne tai identiteetti? Koetteko itsenne pohjalaisiksi, savolaisiksi eli mihin "heimoon" tunnette kuuluvanne, jos olette syntyperäisiä pyhäkkäitä?

Sitten haluaisin sanoa, että oletteko huomanneet, että palstallanne kirjoittavilla on usein hauska, erikoinen sanajärjestys? Täältä Etelä-Savosta luettuna sen huomaa selvästi.

10

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttanut muualta..

Täällä ollaan menty naimisiin keskenään,on pohojalaisia,savolaisia osa lappalaisia,niistä kun risteytyy ja jalostuu niin ja kaikkien luonteenpiirteet kun yhdistetään, sanoisimpa melkoinen sekameteli soppa..

• sopankeittäjä

joku aboriginaali yritti vastakkainasettelua muualta tulleita kohtaan.

• Suomalaiset..
        sopankeittäjä kirjoitti:

joku aboriginaali yritti vastakkainasettelua muualta tulleita kohtaan.

Käy minulle,sitten kun tuodaan rajojen takaa muuten vain olemaan ei mene minun jakeluun.
        Asenne meillä vain on ollut päättäjiä myöden ettei me tarvita tänne ketään,ollaan vain omissa oloissaan..
        Luulen äänen muuttuvan kellossa 10 vuoden sisällä...

• ja asuva

Eniten tunnen olevani savolainen. Miten tuo sanajärjestys poikkeaa normaalista? Anna pari esimerkkiä. Usein tänne tulee paukutettu puutteellisella kymmensormijärjestlemällä ja monesti kirjaimet on vaihtanut paikkaa tai jokunen puuttuukin...

• Aloittaja

Minusta tuo sinun vastauksesi jotenkin selitti sitä, millaiseksi omatkin vanhempani ovat omaa oloaan kuvanneet. Hekin ovat todenneet olevansa "eniten savolaisia". Se savolaisuus ei taida pyhäjärvisillä olla kuitenkaan ihan puhdasta. Muistan lapsuudesta kuinka omat serkkuni olivat olleet muutamia kuukausia Iisalmessa koulussa. Sen jälkeen heidän puheensa ja huumorinsa oli ihan erilaista - muistaakseni nauroimme heille ihan katketaksemme. Semmosta äläkätämäkkää-viännätystä.

Siitä sanajärjestyksestä. En ole opiskellut suomen kieltä, joten en tiedä, miten pyhäjärvistä "oiretta" pitäisi kuvailla, mutta minusta kyseessä on käänteinen sanajärjestys. Ei sanota esim., että "Minulla on sellainen asenne, että...". Sanotaan, että "Asenne minulla on sellainen..." Tai vaikkapa "Koira on istunut siinä jo kolmatta päivää" sanotaan "Kolmatta päivää se koira on siinä istunut..."

Tätä käänteistä sanajärjestystä näkee mielestäni usein vanhoissa satukirjoissa. Kertookohan se jotain pyhäjärvisten kirjoitusten totuusarvosta :=D

• Käy..
        Aloittaja kirjoitti:

Minusta tuo sinun vastauksesi jotenkin selitti sitä, millaiseksi omatkin vanhempani ovat omaa oloaan kuvanneet. Hekin ovat todenneet olevansa "eniten savolaisia". Se savolaisuus ei taida pyhäjärvisillä olla kuitenkaan ihan puhdasta. Muistan lapsuudesta kuinka omat serkkuni olivat olleet muutamia kuukausia Iisalmessa koulussa. Sen jälkeen heidän puheensa ja huumorinsa oli ihan erilaista - muistaakseni nauroimme heille ihan katketaksemme. Semmosta äläkätämäkkää-viännätystä.

Siitä sanajärjestyksestä. En ole opiskellut suomen kieltä, joten en tiedä, miten pyhäjärvistä "oiretta" pitäisi kuvailla, mutta minusta kyseessä on käänteinen sanajärjestys. Ei sanota esim., että "Minulla on sellainen asenne, että...". Sanotaan, että "Asenne minulla on sellainen..." Tai vaikkapa "Koira on istunut siinä jo kolmatta päivää" sanotaan "Kolmatta päivää se koira on siinä istunut..."

Tätä käänteistä sanajärjestystä näkee mielestäni usein vanhoissa satukirjoissa. Kertookohan se jotain pyhäjärvisten kirjoitusten totuusarvosta :=D

Kun lukee liikaa satukirjoja,sinä muutitkin pois jo pienenä täältä,me jäimme lukemaan satuja.
        Meidän päättäjissä on vähän samaa vikaa kertovat satuja tuon tuostakin.
        Ajatteleppa jos kaikki olisi lukenut "mustanaamiota"

• kuhan asia
        Aloittaja kirjoitti:

tulleepi seleväks...
        Hyvinnii näyttäsivät tiällä toisijaan ymmärtävän.

• tässä olla

vähän kieroja savolaisia ja sopivasti hulluja pohjalaasia?

• piti pestä

Saunassa kun kävin iisalmessa,arvelin että lähteekö se pesemällä pois se savolaisuus..

• käyvä Iisalamessa
        piti pestä kirjoitti:

Saunassa kun kävin iisalmessa,arvelin että lähteekö se pesemällä pois se savolaisuus..

mutta jos se nuin kovvaan ottaa niin tohtiiko sinne männäkkään. Pitäs ainaki opetella sitä kierootta ensin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6003
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3025
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2810
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2085
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe