Niin tällaista olen miettinyt. Jos vanhoillislestadiolaiset ajattelevat olevansa ainoassa oikeassa uskossa niin miten käy niille jotka eivät ole v.lestadiolaisia? Joutuuko kaikki muut kadotukseen? Myös lestadiolaiset tai uuslestadiolaiset? Entä ne jotka ovat eläneet enne Lars Leevi Laestadiusta, vaikka keskiajalla? Oliko Jeesus lestadiolainen? Entä ennen Häntä eläneet Adamin ajoista asti? Ne jotka eivät ole koskaan Jeesuksesta tai teidän uskostanne kuulleetkaan?
Enkä nyt mitenkään pilkatakseni kysy vaan ihan mielenkiinnosta. Monet ns. "peruskristityt" kun tuntuvat uskovan että kaikki pääsevät taivaaseen tai vähintään kaikki ne jotka Jeesukseen jollain lailla uskovat mutta olen käsittänyt että te ajattelette olevanne ainoassa oikeassa uskossa.
(Itse olen map-kirkon jäsen ja uskon että ne jotka eivät ole kuulleet evankeliumista maan päällä saavat sen mahdollisuuden kuoleman jälkeen ennen viimeistä tuomiota ja heidän puolestaan on myös mahdollista tehdä kaikki tarvittavat toimitukset kuten kaste. Uskon myös että varsinaiseen kadotukseen joutuvat vain todella harvat ihmiset, sellaiset jotka ovat tehneet synnin Pyhää Henkeä vastaan ja loput, kurjimmatkin syntiset saavat hyvä osan taivaassa, tosin kaikki eivät Jumalan tykönä mutta muualla. Uskon myös että oma uskoni on jatkumoa Adamin ajoista Jeesuksen kautta nykypäivään, välillä oikea kirkko ei ollut maan päällä luopumuksen tähden mutta nyt se on palautettu).
Jos vain v.lestadiolaiset ovat
30
1033
Vastaukset
- yksi sana
vanhoillislestadiolaisuus, mieti vain raamatun sanoja: on vain yksi Jumalan valtakunta ja yksi usko, myös Jeesuksen sana;"kukaan ei peri Taivasten valtakuntaa muutoin kuin Hänen kauttansa", niin oli myös Jeesuksen aikana piskuinen joukko, jotka olivat uskomassa..jne.
- aloittaja
että Jumala olisi niin "epäreilu" tai valikoiva että tosiaan vain pieni joukko koko ihmiskunnasta saisi mahdollisuuden päästä Jumalan luokse. Kyllä itseasiassa uskon minäkin että suhteellisen pieni on se joukko joka perii suurimman kirkkauden ja palkan taivaassa mutta kuitenkin joka ikiselle ihmiselle se mahdollisuus annetaan, oli se sitten täällä maan päällä tai vasta taivaassa. Montaa tilaisuutta kukaan ei saa mutta sen yhden kuitenkin vähintään jokainen.
Et kuitenkaan ihan vastannut kysymykseeni, josko olisi joku muu joka tietäisi? aloittaja kirjoitti:
että Jumala olisi niin "epäreilu" tai valikoiva että tosiaan vain pieni joukko koko ihmiskunnasta saisi mahdollisuuden päästä Jumalan luokse. Kyllä itseasiassa uskon minäkin että suhteellisen pieni on se joukko joka perii suurimman kirkkauden ja palkan taivaassa mutta kuitenkin joka ikiselle ihmiselle se mahdollisuus annetaan, oli se sitten täällä maan päällä tai vasta taivaassa. Montaa tilaisuutta kukaan ei saa mutta sen yhden kuitenkin vähintään jokainen.
Et kuitenkaan ihan vastannut kysymykseeni, josko olisi joku muu joka tietäisi?Väärien paimenten seuraajat eivät voi pelstua, sillä väärässä opissa, ei voi vahingossakaan pelastua:
Joh.10:4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä...
16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
weha: Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnallla on vain yksi Jumalan lasten joukko.- nyt on - aina
weha kirjoitti:
Väärien paimenten seuraajat eivät voi pelstua, sillä väärässä opissa, ei voi vahingossakaan pelastua:
Joh.10:4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä...
16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
weha: Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnallla on vain yksi Jumalan lasten joukko.vain paranee!
Miltä tuntui kirjoittaa tuo "rakkauden" sana? Ei se oppi ojaan kaada Wehaakaan, näämmä ; D nyt on - aina kirjoitti:
vain paranee!
Miltä tuntui kirjoittaa tuo "rakkauden" sana? Ei se oppi ojaan kaada Wehaakaan, näämmä ; D"ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa"
No ei kaiketi se Pyhä Henki usko ja opeta monella tavalla? On vain yksi Jumalan lasten joukko.
Se on tässä:
Pyhän Hengen virka synnyttää uskon, mutta sitä ei tee pelkkä sanan virka.
Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskosta, uskoon.
Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.- OPG
weha kirjoitti:
Väärien paimenten seuraajat eivät voi pelstua, sillä väärässä opissa, ei voi vahingossakaan pelastua:
weha: Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnallla on vain yksi Jumalan lasten joukko."weha: Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnallla on vain yksi Jumalan lasten joukko."
Naurettava väite. Pietarsaareen muutti muutamia vuosia sitten muutama vanhoillislestadiolainen, ja ne alkoivat pitämään omia seuroja.
Lakkasiko silloin se suuri, lähes tuhathenkinen, pikkuesikoisten seurakunta kaupungissa olemasta Jumalan valtakunta? - Kyllä vl-läisetkin tulee
OPG kirjoitti:
"weha: Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnallla on vain yksi Jumalan lasten joukko."
Naurettava väite. Pietarsaareen muutti muutamia vuosia sitten muutama vanhoillislestadiolainen, ja ne alkoivat pitämään omia seuroja.
Lakkasiko silloin se suuri, lähes tuhathenkinen, pikkuesikoisten seurakunta kaupungissa olemasta Jumalan valtakunta?saattaa tähän oikeaan Jeesuksen laumaan:
"Tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa. Pyhä Henki on rakkauden Henki"
Jumala rakastaa vl-läisiäkin, vaikka he ovatkin menneet harhaan. Heille tulee jertoa rakkaudella
Pelastajasta, Jeesuksesta Kristuksesta ja osoittaa,
kuinka heidät on johdettu harhaan.
Rakkauden hengessä tietysti!
Lars Leevi Laestadius, oli vain herätyksen tuoja. Tätä samaa uskoa on ollut aina, mutta nimi ei pelasta ketään...
Seppo Lohen kirjan; Sydämmen kristillisyys.
Kirjassa käsitellään monipuolisesti lukuisia eri tutkijoita lainaten tätä tapahtumaa. Lestadius itse käyttää tapahtumasta eri nimityksiä, kuten "armonmurros" jne. Selvääkin selvemmin kirjassa tulee esille se, miten LLL:n lapin Marian kanssa käymänsä keskustelun aikana LLL koki heräämisen ja hänet siirrettiin lain alta uskomisen iloon.
Lapin Maria julisti synninpäästön Laestadiukselle... kukahan mahtoi tehdä sen Lapin Marialle?
Pastori Per (Pekka) Brandell, tämä Milla Klementsdottir oli ollut kauan etsivällä mielellä ja löytänyt Jumalan valtakunnan keskusteluissa pastori Brandellin kanssa. Eikä tämä passtorikaan ollut ensinmmäinen uskovainen, hän kuului ns lukijaisliikkeeseen, joten kulttuurimme on paljon vanhempaa, kuin vain Laestadiuksen ajasta alkanutta. Laestadiuksen suvussakin oli monia lukijoiksi kutsuttuja, joten siltäkin osin voinee puhua kulttuurin kulkeutumisesta. Elävä usko on kuitenkin se tärkein, kulttuuri on vain ulkoista kuorrutusta.
LLL oli yksi tyämies Herran viinimäessä, tehnyt oman vartio- ja työvuoronsa ja päässyt aikanaan lepoon- Henki-maria hoitopiruna?
Kiärä-maria ehkäisynestopiruna?
- Tahtoo sanoa,
weha kirjoitti:
ilkeä! häpeä!!!
että nainen ei sittenkään taida vaieta teidän tsydeemissänne.
- muuttui jälleen?
Nainenhan ei saa olla opettajana, mutta tuo
ei koskekkaan Lapin Mariaa!!!!!
Hauskoja nuo Wehan tulkinnat!
paikkakuntasi uskovaisten seuroihin, sillä et häviä siinä mitään...
- aloittaja
että olisi joskus mielenkiintoista käydä eri uskontokuntien kokouksissa :) Vielä en ole saanut aikaiseksi käydä mutta enköhän jossain vaiheessa senkin tee. Pitäisi varmaan sitten etukäteen miettiä kaikki hyvät kysymykset kun ei siellä varmaan yhden kokouksen aikana kuitenkaan kaikkea käsitellä.
Mielestäni tieto eri uskontokuntien opetuksista ja ajatuksista on erittäin rikastuttavaa ja tärkeääkin eikä mitenkään ole uhka omalle uskolleni. Tiedän myös miltä tuntuu toisten ennakkoluulot ja epäilyt joten en itse halua olla sellainen muita kohtaan vaan avoimesti ja ystävällisesti ottaa vastaan kaikki ajatukset ja käsitykset.
Siltikin vielä kaipaisin täsmällisempiä vastauksia kysymykseeni, vai onko niin ettei sellaisia olekaan? Jos oikea usko on peruja kauempaa kuin LLL:n ajalta niin kuinka kaukaa? Ajatteletteko että Jeesuksen ajoista lähtien on ollut jatkuvasti maan päällä oikea usko ja syntien anteeksi saarnaaminen? Entä sitä ennen, juutalaisten keskuudessa (luetteko/uskotteko Vanhaa testamenttia?)?
En tiedä miksi juuri tämä asia kiinnostaa nyt, ehkä vain sain aikaiseksi kirjoittaa tästä kysymyksen kun tuli jossain vastaan :) aloittaja kirjoitti:
että olisi joskus mielenkiintoista käydä eri uskontokuntien kokouksissa :) Vielä en ole saanut aikaiseksi käydä mutta enköhän jossain vaiheessa senkin tee. Pitäisi varmaan sitten etukäteen miettiä kaikki hyvät kysymykset kun ei siellä varmaan yhden kokouksen aikana kuitenkaan kaikkea käsitellä.
Mielestäni tieto eri uskontokuntien opetuksista ja ajatuksista on erittäin rikastuttavaa ja tärkeääkin eikä mitenkään ole uhka omalle uskolleni. Tiedän myös miltä tuntuu toisten ennakkoluulot ja epäilyt joten en itse halua olla sellainen muita kohtaan vaan avoimesti ja ystävällisesti ottaa vastaan kaikki ajatukset ja käsitykset.
Siltikin vielä kaipaisin täsmällisempiä vastauksia kysymykseeni, vai onko niin ettei sellaisia olekaan? Jos oikea usko on peruja kauempaa kuin LLL:n ajalta niin kuinka kaukaa? Ajatteletteko että Jeesuksen ajoista lähtien on ollut jatkuvasti maan päällä oikea usko ja syntien anteeksi saarnaaminen? Entä sitä ennen, juutalaisten keskuudessa (luetteko/uskotteko Vanhaa testamenttia?)?
En tiedä miksi juuri tämä asia kiinnostaa nyt, ehkä vain sain aikaiseksi kirjoittaa tästä kysymyksen kun tuli jossain vastaan :)Raamatussa on tietysti sama usko ja oppi, niinkuin siis uskon.
Lutheri oli myös veljeni...
Jeesushan antoi omilleen vallan antaa syntejä anteeksi:
Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Vanhantestamentissa oli myös ns. Pyhän Hengen papit.- aloittaja
weha kirjoitti:
Raamatussa on tietysti sama usko ja oppi, niinkuin siis uskon.
Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Vanhantestamentissa oli myös ns. Pyhän Hengen papit.niin että Jeesus antoi sen vallan eli valtuuden opetuslapsilleen jotka olivat silloisen alkukirkon johdossa. Heille siis annettiin valta toimia Jeesuksen nimessä sillä aikaa kun hän itse ei ole maan päällä ja uskomme että Jeesus johtaa tälläkin hetkellä kirkkoaan elävän profeetan ja apostoliensa kautta. Uskomme myös että ihminen voi tehdä aivan henkilökohtaista parannusta ilman välikäsiä mutta vakavammissa synneissä tarvitaan seurakunnan johtajan tai jonkun häntä ylemmän siihen valtuutetun henkilön kanssa keskustelu ja asian läpikäyminen. Emme siis usko että jokaisella seurakunnan jäsenellä on automaattisesti oikeus "sitoa tai päästää" mitään vaan siihen on täytynyt saada valtuutus Jumalalta ja henkilö on täytynyt kutsua erityisesti siihen tehtävään.
No, uskonasioistahan ei voi järkevästi tietenkään väitellä eikä varsinkaan kiistellä sillä ne ovat niin henkilökohtaisia ja mahdottomia tieteellisesti todistaa, siksi taidankin tässäkin asiassa vain tyytyä toteamaan että uskomme eri tavoin (eikä siinä sinänsä mitään pahaa ole, jokaisella on siihen oikeus). Mielenkiintoista se silti on ja tähän mennessä on kyllä käynyt niin että kun olen lisää tietoa muista uskoista saanut niin oma usko on vaikuttanut entistä oikeammalta ja olen saanut varmemman tunteen siitä että teen oikein. - tapahtuiko -60luvulla vai 1...
weha kirjoitti:
Raamatussa on tietysti sama usko ja oppi, niinkuin siis uskon.
Vanhantestamentissa oli myös ns. Pyhän Hengen papit.>>Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." aloittaja kirjoitti:
niin että Jeesus antoi sen vallan eli valtuuden opetuslapsilleen jotka olivat silloisen alkukirkon johdossa. Heille siis annettiin valta toimia Jeesuksen nimessä sillä aikaa kun hän itse ei ole maan päällä ja uskomme että Jeesus johtaa tälläkin hetkellä kirkkoaan elävän profeetan ja apostoliensa kautta. Uskomme myös että ihminen voi tehdä aivan henkilökohtaista parannusta ilman välikäsiä mutta vakavammissa synneissä tarvitaan seurakunnan johtajan tai jonkun häntä ylemmän siihen valtuutetun henkilön kanssa keskustelu ja asian läpikäyminen. Emme siis usko että jokaisella seurakunnan jäsenellä on automaattisesti oikeus "sitoa tai päästää" mitään vaan siihen on täytynyt saada valtuutus Jumalalta ja henkilö on täytynyt kutsua erityisesti siihen tehtävään.
No, uskonasioistahan ei voi järkevästi tietenkään väitellä eikä varsinkaan kiistellä sillä ne ovat niin henkilökohtaisia ja mahdottomia tieteellisesti todistaa, siksi taidankin tässäkin asiassa vain tyytyä toteamaan että uskomme eri tavoin (eikä siinä sinänsä mitään pahaa ole, jokaisella on siihen oikeus). Mielenkiintoista se silti on ja tähän mennessä on kyllä käynyt niin että kun olen lisää tietoa muista uskoista saanut niin oma usko on vaikuttanut entistä oikeammalta ja olen saanut varmemman tunteen siitä että teen oikein.ainostaan noilla 11 Paavalilla, vaan kaikilla hänen omillaan on Pyhän Hengen virka ja valta antaa syntejä anteeksi:
Matt.18:17. "Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu".
Edelleen: Jaak.5:16. Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.tapahtuiko -60luvulla vai 1... kirjoitti:
>>Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."missä Pyhän Hengen virka tunnustetaan...te ei mitään tunnusta, vaan opetatte monia teitä vanhurskauttamiseen...
- että tunnustat
weha kirjoitti:
missä Pyhän Hengen virka tunnustetaan...te ei mitään tunnusta, vaan opetatte monia teitä vanhurskauttamiseen...
että ette oo "ainoita oikeita" >pyhää henkeä on siellä missä virka tunnustetaan> nipä edistystä weha! meitä on monen nimistä uskonnollista liikettä/seurakuntaa ja pyhä henki virtaa keskuudessamme.
- ..............
Vastasit oikeastaan itse esittämääsi kysymykseen: "oma uskoni on jatkumoa Adamin ajoista Jeesuksen kautta nykypäivään".
Tällä tavalla mekin uskomme; Adamin ajoista Jeesuksen kautta nykypäivään on maan päällä ollut Jumalan lapsia, joille eri historiallisina aikoina on vain annettu erilaisia nimityksiä.- uskalla sanoa,
minkä nimisinä nuo uskovat ovat esiintyneet alku-
seurakunnan ajoista lähtien?
Hänen käsityksensä mukaanhan KAIKKI NYKYISET kirk-
kokunnat ja suunnat ovat harhaoppeja ja koska vain näitä on esiintynyt alkuajoista lähtien, joten MISSÄ
KIRKOSSA NUO "piilo-lestadiolaiset" ovat olleet???
Lutheristakin tehdään vl-läinen, vaikka hän tuli uskoon ilman kenenkään ulkopuolisen apua ns tornikokemuksessaan! uskalla sanoa, kirjoitti:
minkä nimisinä nuo uskovat ovat esiintyneet alku-
seurakunnan ajoista lähtien?
Hänen käsityksensä mukaanhan KAIKKI NYKYISET kirk-
kokunnat ja suunnat ovat harhaoppeja ja koska vain näitä on esiintynyt alkuajoista lähtien, joten MISSÄ
KIRKOSSA NUO "piilo-lestadiolaiset" ovat olleet???
Lutheristakin tehdään vl-läinen, vaikka hän tuli uskoon ilman kenenkään ulkopuolisen apua ns tornikokemuksessaan!väliä, kun on vain sama usko ja oppi...
- oppi vain on sama,
weha kirjoitti:
väliä, kun on vain sama usko ja oppi...
mitä SRK opettaa!!!
Että sillä lailla....
- Olen vl.isä
Minä uskon että myös muista uskonnoista pääsee taivaan iloon.
- vitocortizone
varovaisuuteen. On melkoisen varomatonta sanoa että vain yksi kirkko on ainoa oikea.
Mihin muuten tämä harhaoppi perustuu että ihminen voidaan ikäänkuin tehdä uskovaksi kuoleman jälkeen?- aloittaja
miksikään kuoleman jälkeen mutta ihmisen puolesta on mahdollista tehdä ne fyysiset toimitukset (kuten kaste) joita hänen ei ole kuoleman jälkeen mahdollista itse tehdä. Ihminen saa sitten itse siellä rajan toisella puolella päättää ottaako nämä toimitukset vastaan vai ei. Jos ei ota niin sitten on vain tehty turhaa työtä. Raamatussa ei tosiaan näistä toimituksista (enää) kovin montaa mainintaa ole mutta pari kohtaa löytyy:
-(1 Piet 3:18-20) Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
- (1 Piet 4:6) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.
-(1 Kor 15:29) Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
Raamattuhan on se ainoa peruste minkä "muu maailma" hyväksyy mutta koska me uskomme että Jumala johtaa edelleen kirkkoa ja antaa ilmoituksia niin perustelemme käytännön myös myöhempien aikojen ilmoituksilla joita kirkkomme profeetta on saanut.
Millainen merkitys sinusta on kasteella? Onko se välttämätön pelastukselle ja mitä Jeesuksen esimerkki kasteesta meille opettaa? Mitä sinun mielestäsi tapahtuu kuoleman jälkeen niille jotka kuolevat ilman tietoa evankeliumista? Jos ajattelet heidän pelastuvan niin miksi he eivät tarvitse siihen kastetta? Me uskomme että Jumalan kirkko on järjestyksen kirkko ja siihen kuuluu evankeliumin perusperiaatteet joita ovat usko, parannus, kaste ja pyhän hengen lahjan saaminen. Ilman näitä ei voi Jumalan luokse pelastua vaan johonkin vähäisempään valtakuntaan. Siksi on järjestetty tapa jolla kaikki maan päällä olevat ihmiset voivat saada sen mahdollisuuden ottaa vastaan evankeliumi ja sen toimitukset, jopa kuolemansa jälkeen jos tilaisuutta ei ole täällä ollut. Työ on suuri eikä sitä tulla saamaan loppuun ennenkuin tuhatvuotisessa valtakunnassa. - armonajassa
aloittaja kirjoitti:
miksikään kuoleman jälkeen mutta ihmisen puolesta on mahdollista tehdä ne fyysiset toimitukset (kuten kaste) joita hänen ei ole kuoleman jälkeen mahdollista itse tehdä. Ihminen saa sitten itse siellä rajan toisella puolella päättää ottaako nämä toimitukset vastaan vai ei. Jos ei ota niin sitten on vain tehty turhaa työtä. Raamatussa ei tosiaan näistä toimituksista (enää) kovin montaa mainintaa ole mutta pari kohtaa löytyy:
-(1 Piet 3:18-20) Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
- (1 Piet 4:6) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.
-(1 Kor 15:29) Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
Raamattuhan on se ainoa peruste minkä "muu maailma" hyväksyy mutta koska me uskomme että Jumala johtaa edelleen kirkkoa ja antaa ilmoituksia niin perustelemme käytännön myös myöhempien aikojen ilmoituksilla joita kirkkomme profeetta on saanut.
Millainen merkitys sinusta on kasteella? Onko se välttämätön pelastukselle ja mitä Jeesuksen esimerkki kasteesta meille opettaa? Mitä sinun mielestäsi tapahtuu kuoleman jälkeen niille jotka kuolevat ilman tietoa evankeliumista? Jos ajattelet heidän pelastuvan niin miksi he eivät tarvitse siihen kastetta? Me uskomme että Jumalan kirkko on järjestyksen kirkko ja siihen kuuluu evankeliumin perusperiaatteet joita ovat usko, parannus, kaste ja pyhän hengen lahjan saaminen. Ilman näitä ei voi Jumalan luokse pelastua vaan johonkin vähäisempään valtakuntaan. Siksi on järjestetty tapa jolla kaikki maan päällä olevat ihmiset voivat saada sen mahdollisuuden ottaa vastaan evankeliumi ja sen toimitukset, jopa kuolemansa jälkeen jos tilaisuutta ei ole täällä ollut. Työ on suuri eikä sitä tulla saamaan loppuun ennenkuin tuhatvuotisessa valtakunnassa.on tehtävä parannus.
Kuoleman jälkeen ei ole pelastusta, jos ei täällä ajassa tehdä parannusta.
Ef. 1:
"20 Oli myös kerjääjä, nimeltä Latsarus, joka makasi hänen ovensa edessä täynnänsä paisumia,
21 Ja pyysi ravittaa niistä muruista, jotka rikkaan pöydältä putosivat; mutta koirat myös tulivat ja nuolivat hänen paisumansa.
22 Niin tapahtui, että kerjääjä kuoli ja vietiin enkeleiltä Abrahamin helmaan: niin kuoli myös rikas ja haudattiin.
23 Ja kuin hän helvetissä vaivassa oli, nosti hän silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa.
24 Ja hän huusi, sanoen: isä Abraham, armahda minun päälleni ja lähetä Latsarus kastamaan sormensa pää veteen, että hän jäähdyttäis minun kieleni; sillä minä kovin vaivataan tässä liekissä.
25 Niin sanoi Abraham: poikani, muista, että sinä sait sinun hyvääs elämässä, niin myös Latsarus pahaa. Mutta nyt hän lohdutetaan, ja sinä vaivataan.
26 Ja paitsi kaikkia näitä on meidän ja teidän välillä suuri juopa kiinnitetty, että ne, jotka tahtovat, ei he voi, eikä sieltä tännekään tulla.
27 Niin hän sanoi: minä rukoilen siis sinua, isä, ettäs lähetät hänen minun isäni kotoon;
28 Sillä minulla on viisi veljeä, todistamaan heille, ettei hekin tulisi tähän vaivan siaan.
29 Sanoi hänelle Abraham: heillä on Moses ja prophetat; kuulkoot niitä.
30 Mutta hän sanoi: ei, isä Abraham: vaan jos joku kuolleista menis heidän tykönsä, niin he parannuksen tekisivät.
31 Hän sanoi hänelle: ellei he Mosesta ja prophetaita kuule, niin ei he myös usko, jos joku kuolleista nousis ylös. "
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 13:1&rnd=1238006633891
- kuuntelemaan
äänitettyjä suviseurasaarnoja.
http://www.suviseurat.net/2008/hist-fi.html
Ja ensi kesänä vierailemaan suviseuroissa Oripäässä. Silloin saat aika paljon tietoa, miten vanhoillislestadiolaisuudessa ajatellaan uskonasioista.
Monella on suuret ennakkoluulot, mutta ovat yllättyneet myönteisesti käytyään niissä eka kertaa, kuin minä myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse53727SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933629Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1293375Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713342Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202196Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251778- 341545
- 321471
- 921413
- 151333