Elämä ja opiskelu

väsynyt opiskelija

Haluan käydä koulua, mutta alan valinnasta on tullut liian suuri taakka. aloitin koulun, olen hyvin epävarma onko tämä ala minulle. haluaisin ehkä vaihtaa alaa, ent tiedä, en taida vain uskaltaa. ahdistaa, että entä jos käy niin että käyn tämän koulun loppuun sitten huomaan kaipaavani jotain muuta ja lähden taas kouluun. alan olla jo "vanha" tai sen ikäinen että haluaisin lapsia. missä välissä voisin yrittää hankkia lapsia kun olen näin epävarma kouluni ja elämäni suhteen? mitä minun pitäisi tehdä? miten tiedän, että mitä haluan, minkä alan valitsen itselleni? en voi vain käydä kouluja toisensa perään. auttakaa minua, tämä stressi tappaa minut vielä...

6

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Voit käydä esimerkiksi tuon loppuun (halutessasi) ja aloittaa seuraavan. Et ole liian vanha mihinkään! TAI sitten voit miettiä mikä on se Oikea ala, ja vaihtaa sinne nykyisestä. Jos olet varma siitä oikeasta alasta mikä se on. Mutta sisään pitää päästä ensin koulutukseen, sekin onnistuu ihan hyvin ajan kanssa.

Älä ota turhaa stressiä, muillakin on vastaavia kysymyksiä.

Lapsia ei kannata ajatella vielä, ehdit myöhemminkin eikö totta. Muutamat vuodet sinne tänne ei ole ongelma. Mikä kiire sulla on siis lapsia pukkaamaan maailmaan? Kakkavaippoja ja huutoa. Koita nauttia elämästä jos suinkin.

mol.fi/avo voit testata itseä ja kiinnostuksia. Tutki myös SEN paikkakunnan koulutarjontaa jota olet ajatellut ja oikeaa alaa, jälkijunassakin voi hakea kun soittaa opolle.

Ota rennosti, huumoria ym. koska tuostakin koulutuksesta on apua seuraavaan jo nyt. Vaikka luulet ehkäpä ettei ole. :)

Sulla ei ole siis syyytä ressiin. Kyllä sä uskallat miettiä mitä haluat, koita saada itsetunto hyväksi. Mieti mistä hyvä itsetunto tulee ja usko itseesi/ajatuksiisi.

• ......

Mieti myös Oikean alan raha asioita, että tulo on runsas. Ja työympäristöä tai yrittäjyyttä. Tulevaisuuden näkymiä. Ja missä olet hyvä tai aluaisit olla.

Useasta koulutuksesta on hyötyäkin, ei ole huono teit niin tai näin.

• Alasta epävarma
        ...... kirjoitti:

Mieti myös Oikean alan raha asioita, että tulo on runsas. Ja työympäristöä tai yrittäjyyttä. Tulevaisuuden näkymiä. Ja missä olet hyvä tai aluaisit olla.

Useasta koulutuksesta on hyötyäkin, ei ole huono teit niin tai näin.

Vaikea tuolle on vain olkaa kohauttaa. Olen myös opiskellut nykyistä alaani jo useamman vuoden, enkä tiedä vieläkään onko se minun juttuni. Nyt jos aloitan jonkun toisen tutkinnon, niin olen kolmekymmentä kun valmistun, ja entäs jos sekään ei ole se oikea...

• ......
        Alasta epävarma kirjoitti:

Vaikea tuolle on vain olkaa kohauttaa. Olen myös opiskellut nykyistä alaani jo useamman vuoden, enkä tiedä vieläkään onko se minun juttuni. Nyt jos aloitan jonkun toisen tutkinnon, niin olen kolmekymmentä kun valmistun, ja entäs jos sekään ei ole se oikea...

Kyllä se jossain kohtaa loksahtaa, kun asiaa tutkii. Jos jossain on paljon hyviä puolia tai innostuu niin silloin alkaa tärppäämään. Missä olit peruskoulussa hyvä aikoinaan tai mikä kiinnosti... jo sieltä asti voi pohtia yms.

Usein nimikkeiden alla on alat piilossa ja aika laajat opintokuvaukset - eli pitäisi osata tulkita mitä kaikkea alalla voi tehdä ja mihin suuntautuisi. Ja on niitä lyhyempiäkin koulutuksia. Osan voi opetella työssä.

Eli miettii aluksi onko se minkätyyppistä ... mikä kiinnostaisi.

Jos ei loksahda niin sitten tutkitaan lisää asiaa eikö totta.

Mikä käy luonnostaan helposti? Kiinnostaako luova vai tekniikka? Kysyy kysymyksiä...

• jolla ongelma...

Minä olen kolmekymmentä, takana kaksi ammattitutkintoa yotutkinto ja en todellakaan ole oikealla alalla:) En ole vielä löytnyt sitä mun juttua ja aioinkin vielä lähteä opiskelemaan kunhan keksin mikä se mun juttu on.
      Aioin nyt tässä ammatissa olla sen aikaa että keksin mikä se on ja tienaan rahaa sekä maksan vähän opintolainoja pois mutta tälle tielle en aio jäädä.
      Niin rohkaisen sua ihan oikeasti lukemaan loppuun joko tämän ammatin jos vähänkään siitä pidät ja teet vaikka kuin mä vähän töitä ja sitten uudestaan opiskelemaan. tai vaihdat heti.
      Ja tiedän moni jotka on aloittanut esim. AMK ja ovat käyneet vuoden ja tehneet pari lasta ja sitten kun on vaipparalli alkanut puuduttaan niin alkaneet jatkamaan opiskeluja jne....Katsele tosiaan vaihtoehtoja mitä voit opiskella kotipaikkakunnalla tai lähistöllä ja ynnäile plussia ja miinuksia ja päätä sitten.
      Mutta koskaan et ole liian vanha opiskelemaan (Monet 60v ovat lukenee ylioppilaiksi) ja elämän koulu se on paras koulu.
      Äläkä ota koulua liian vakavasti - jasktoa opiskeluja ja hae vaikka jotain kivaa ja kevyttä sivutyötä joka antaa vaihtelua.

• painija

Minun elämäni suurin stressinaihe on kans alan valinta. Ja ahdistaa kun opintotukea ja lainaakin on kulunut enkä koe nykyistä alaa omakseni. Minulla on jo yksi suoritettu ammatti. joka ei tarjoa töitä. Melkein joka päivä koulussa sitä miettii että "tällaisten asioiden parissa en tulevaisuudessa jaksa työskennellä". Epäonnistuneiden valintojen ketju. Todella uuvuttavaa ja masentavaa. Onko jouku onnistunut repäisemään itsensä irti tästä tilanteesta? Miten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      301
      11652
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5952
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4389
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4269
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3611
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3608
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3135
    Aihe