neuvoja oikikseen

oikeesti jännittäjälle

Auttaakaa mua - olkaa niin kilttejä!!!

sairastan paniikkihäiriötä. Olen yrittänyt hakea oikikseen jo viisi kertaa!! mutta en ole voinut mennä / olla pääsykokeessa. Miten valmistaudun kokeeseen, neuvokaa! Onko pikkutarkkoja vai laajoja kysymyksiä jne?

5

776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annabellaaa

Hei! Vaikuttaa omituiselta mutta se on jos sinulla on tuollainen sairaus:( Olet varmaan käynyt jossain terapiassa hoidattamassa sitä.Loppujen lopuksi en tiedä mitä panikoit pääsykokeessa.Olet yrittänyt jo noin monta kertaa joten pahimmillaan voit vain epäonnistua kokeessa. Voit yrittää sinne vielä vaikka uudet 5 kertaa ja onnistuakin vielä joskus. Nyt otat kirjan käteen ja luet. Mietit myös etukäteen mitä voisi pahimmillaan tapahtua: että et osaa kokeessa! Noh sille ei mahda mitään jos olet lukenut tosissasi.Silloin ala ei vaan ole sinua varten . voit tehdä myös varasuunnitelman ja kokeilla samalla jonnekin "helpompaan" pääsyä kuten amk:hon, ettet jäisi joka vuosi vain rannalle yrittäjäksi.
      Käy mielessäsi entisiä koetilanteita ja keksi kaikelle mahdolliselle panikoitavalle joku suunnitelma miten selvitytyä.
      Ja kyllä, oikiksen kokeissa on pilkuntarkkoja kysymyksiä joukossa mutta jos luet kunnolla selviät niistäkin.Ja jos et, ei se ole maailmanloppu, varsinkaan jos sinulla on varasuunnitelma B.
      Itsekin olen oppinut että esim.esiiintymisjännityksestä pääsee eroon vain esiintymällä. ja nyt olen opiskelemassa varasuunnitelmassani b ja hyvin on mennyt. Haen nyt yliopistoon ja toivon pääseväni. tsemmiä sinullekin, muista lukea ja levätä, no panic niin kaikki menee paljon paremmin.
      Ja pieni stressi tekee koesuorituksesi paremmaksi;)

• annabellaaa

Olet varmaan tietoinen siitä millainen oppija olet:auditiivinen , visuaalinen vai käytännöllinen. Netistä löytyy hyviä vinkkejä eri oppimistekniikoille!=)
        Itse olen visuaalinen oppija, enkä ollenkaan auditiivinen. Luen kirjan rennosti pari kertaa läpi jotta saan käsityksen aiheesta. sitten alleviivaan tekstin keltakynällä ja selaan sisällysluetteloa. asiat jäävät kuin itsestään päähän.sitten teen käsite karttoja ja sanaselityksiä sekä lyhennän koko koealueen ominsanoin vihkoon. sen jälkeen päntttään vaikeimmat kohdat ja luen koko vihkon läpi paria päivää ennen koetta. koetta edeltävänä päivänä menen lenkille enkä lue ollenkaan ja nukun piiiitkät yöunet ja syön hyvin aamulla ja illalla:) Nämä toimii minulla, mutta muilla eri tavoilla:)

• pop goes the weasel

Jos olet jo viisi kertaa pääsykokeeseen lukenut, niin olet tietysti tutustunut myös tiedekuntien nettisivuilla oleviin aiempien vuosien pääsykoekysymyksiin ja mallivastauksiin. Kuten olet niistä huomannut, kysymykset ovat sekä laajoja että pikkutarkkoja. Ja pääsykoekirjat on osattava todella hyvin.

Oletko kysynyt lääkäriltäsi, että voisiko lääkitystä muuttamalla (onhan sinulla lääkitys sairauteesi?) oloasi helpottaa niin, että pystyisit osallistumaankin?

Ihan mietittäväksi: jos pääset tiedekuntaan, pystytkö siellä opiskelemaan? Aika iso osa oikiksen opiskelua on yksinäistä pänttäämistä, mutta massaluentoja on, ja lisäksi tentit ovat isoja. Eli jos sinua ahdistaa nimenomaan tenttitilanne, missä olet samassa salissa ison väkijoukon kanssa....luuletko pystyväsi siihen?

Entä millaista työtä olet ajatellut valmiina juristina tehdä? Liittyykö paniikkihäiriösi nimenomaan julkisiin paikkoihin, joissa sinun pitää "esiintyä"? Silloinhan tuomioistuinlaitos tai asianajo ei taida sinulle sopia.

• tosissasi

Ninkuin et tietysti olekaan, kun viestisi on jokin tyhmä vitsi. Jos nyt kuitenkin olet tosissasi, niin lopeta yrittäminen ja tee jotain muuta elämälläsi. Oikis on tarpeeksi vaikea paikka niillekin jotka pääsevät sinne heti, ja for the record en oo koskaan kuullu kenestäkään, en siis kenestäkään, joka olis päässyt neljännen tai useamman yrittämisen jälkeen sisään.

• Aamu10

Olen viittä vaille valmis oikeustieteen maisteri, joka pyrki oikikseen yhdeksän kertaa. Minulla ei ongelma ollut siinä etten oppisi asioita, vaan nimenomaan vika oli jännityksessä. Ainaisena perfektionistina pidin rimaani lukuprosessin suhteen ihan liian korkealla, ja kun sitä opin alentamaan niin pääsinkin suht helposti sisään, sain vieläpä todella hyvät pisteet pääsykokeista. Jos todella haluat oikikseen ja sinulla on tuollainen ongelma, niin ei muuta kuin lääkärin/psykologin kanssa juttusille. Paniikkihäiriö on valitettavan hankala ongelma, mutta sitä voi onneksi oppia hallitsemaan ja käsittelemään. Onnea pyrkimiseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18764
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      69
      5725
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      5297
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      37
      5186
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      38
      5021
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      78
      4933
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4463
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4127
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3433
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3115
    Aihe