Olettko sisutanut kotisi jonkin tietyn tyylin mukaan vai onko eri huoneissa eri tyylejä? Löytyykö kotoasi vanhoja perintökalusteita vai oletko kenties funkkiksen ystävä?
Vai oletko tykästynyt 60-lukulaiseen tyyliin? Säntäiletkö huutokaupoissa ja kirppiksillä kenties jonkin tietyntyylisen esineen perässä? Mikäon paras löytösi josta et ikinä luopuisi?
Millainen sisustaja olet?
45
1286
Vastaukset
- viivatiina
olen intohimoinen sisustaja löytöjä vaikka kuinka paljon niitä kukaan jaksais ees lukee jos ne tähän listaisin onneks mulla on kaksi kotia niin pääsen toteuttaan itseeni kuuskyt seitkytluku isot muoviset lamput oranssit ja ruskeat tekee muhun aina vaikutuksen ja omistankin molemman väriset uutta ja vanhaa sulassa sovussa paljon punaista ja oranssia ruskeeseen kyllästyin seitkyt kahdeksankyt luvun vaihteen jälkeen mutta nyt kuuluu taas lempiväreihini ehkä yks mitä en koskaan luopuis on keltainen jenkkikaappi oon ajatellu että jos se joskus lakkaa tekemästä kylmää niin voin vaikka siirtää sen makkariin ja säilyttää siellä alusvaatteita ja sukkia.
- Laivat
Valitettavasti huushollini on jo täynnä. Melkein kaikki kamani ovat kirppiksiltä tai antiikkiliikkeistä. Itse olen kunnostanut mm. jugend-sohvan. Siitä en luovu, oli niin kova urakka. Sitä paitsi se on tosi kaunis.
Tänään olen ommellut irtopäällisiä ruokapöydän tuoleihin. Ja puutöissä olen kevään mittaan kunnostanut vanhoja tuoleja ja nyt etsin niihin kankaita. Kivaa:)
On minulla yksi uustuotantoakin oleva kulmasohva. Siinä on sitten mukava löhöä. Ennenvanhaanhan huonekalut tehtiin ryhdikkääseen istumiseen sopiviksi, joten vanhoista huonekaluista ei ole iloa laiskalle.
Ja mökille on tulossa uudistuksia. Mitähän teen sitten, kun ei ole mitään suunnitelmia enää vireillä:((- Kristallikruunu
aikas täyttä. Pitäis ostaa varmaan isompi kämppä että vois hankkia lisää vanhoja kalusteita:) Sohva on uusi nahkainen mmuta vanhan tyylinen. Muut huonekalut ovatkin sitten kertyneet vuosien varrelta aina kun joku ikääntynyt sukulainen on kuollut,ja kuolinpesää tyhjennetty.
Kirppiksiltä olen sitten hankkinut tekstiilejä kuten vanhoja pöytäliinoja. Taulutkin ovat vanhoja. Kipsikehykset vain ovat niin herkkiä rikkoontumaan, että eivät ihan priimaa enää ole.
Vaikka nimimerkkini on kristallikruunu niin ei minulla sellaista ole, ihan tavallinen vanhanmallinen kattokruunu, koristeellinen kylläkin, sellaista savulasia kuupat. - ent.tehtaantyttö
meillä nämä huonekalut kun tulivat kummankin kodista..no, eipä muuta yhteistä meillä ollut miehen kanssa, kun että, molemmat pidämme sinisestä väristä..olimme hankkineet kumpikin aivan samanlaiset keittiön kalusteet (tietämättä). Olohuoneessa kaksi tummansinistä nahkasohvaa ja yksi piironki, yksi faijani kunnostama kaunis puinen astiakaappi..joka oli häälahja mutsille..no, tässä nurkassa, tylsä ikeasta hankittu kirjoituspöytä...ja lisäksi tuossa selkätakana jatkettava ruokapöytä, mahonginvärinen (6 heng)..no, kundin sähköpiano vie vähän tilaa, samoin televiso taso..kirjahyllyä ei ole;) eipä tänne tuo pienen puuarkun lisäksi jossa kukkia pidän juuri muuta mahdu;) ei edes sitä keinutuolia johon Hatsa käskee istumaan..pois palstalta pälättämästä;) olisikin kunnon keinustuoli..
Mukavaahan siinä olisi kiikkua ja päivätorkkuja ottaa..samalla kun voisi siinä...sitten keväthaaveita haaveilla;). kauniita unia...nähdä..no, jääköön, nyt tältä erää..selittämättä että, mitä;))
t.friidu ent.tehtaantyttö kirjoitti:
meillä nämä huonekalut kun tulivat kummankin kodista..no, eipä muuta yhteistä meillä ollut miehen kanssa, kun että, molemmat pidämme sinisestä väristä..olimme hankkineet kumpikin aivan samanlaiset keittiön kalusteet (tietämättä). Olohuoneessa kaksi tummansinistä nahkasohvaa ja yksi piironki, yksi faijani kunnostama kaunis puinen astiakaappi..joka oli häälahja mutsille..no, tässä nurkassa, tylsä ikeasta hankittu kirjoituspöytä...ja lisäksi tuossa selkätakana jatkettava ruokapöytä, mahonginvärinen (6 heng)..no, kundin sähköpiano vie vähän tilaa, samoin televiso taso..kirjahyllyä ei ole;) eipä tänne tuo pienen puuarkun lisäksi jossa kukkia pidän juuri muuta mahdu;) ei edes sitä keinutuolia johon Hatsa käskee istumaan..pois palstalta pälättämästä;) olisikin kunnon keinustuoli..
Mukavaahan siinä olisi kiikkua ja päivätorkkuja ottaa..samalla kun voisi siinä...sitten keväthaaveita haaveilla;). kauniita unia...nähdä..no, jääköön, nyt tältä erää..selittämättä että, mitä;))
t.friiduTeillä taitaa olla melkeist samanlaista ku meillä.
Olen muuttanut tavaroineni miehen luokse vastikään. Paljon on vielä tavaraa laatikoissa, kun en ole päättänyt miten laitan tai laitanko enää ollenkaan. Aika sekamelska tää on. Kauhee projekti saada kahden tavarat yhteen asuntoon.
Mun naisellinen vanharoosa-viininpuna yrittää kamppailla huonolla menestyksellä sinisen kanssa.
Siniset nahkasohvat ja siniset verhot on miehen omia, niistä tykkään. Ja omia tavaroitani lahjoitin paljon pois, sängyn, telkkarin yms. tykkään uudistautua välillä. Ja neljä uutta vaatekomeroa ostettiin minulle.
Isot valokuvani ovat vielä laatikossa. Mies aikoi kiinnittää olohuonetta kiertämään puulistan, johon kiinnitän sitten kaikki haluamani valokuvat suoraan riviin kuten edellisessäkin asunnossa.
Paljon tavaroita, konttorituolia yms. on vielä tuplat ja kellarikoppi pursuaa.- ent.tehtaantyttö
miljoona kirjoitti:
Teillä taitaa olla melkeist samanlaista ku meillä.
Olen muuttanut tavaroineni miehen luokse vastikään. Paljon on vielä tavaraa laatikoissa, kun en ole päättänyt miten laitan tai laitanko enää ollenkaan. Aika sekamelska tää on. Kauhee projekti saada kahden tavarat yhteen asuntoon.
Mun naisellinen vanharoosa-viininpuna yrittää kamppailla huonolla menestyksellä sinisen kanssa.
Siniset nahkasohvat ja siniset verhot on miehen omia, niistä tykkään. Ja omia tavaroitani lahjoitin paljon pois, sängyn, telkkarin yms. tykkään uudistautua välillä. Ja neljä uutta vaatekomeroa ostettiin minulle.
Isot valokuvani ovat vielä laatikossa. Mies aikoi kiinnittää olohuonetta kiertämään puulistan, johon kiinnitän sitten kaikki haluamani valokuvat suoraan riviin kuten edellisessäkin asunnossa.
Paljon tavaroita, konttorituolia yms. on vielä tuplat ja kellarikoppi pursuaa.raaka-silkkiverhot nyt, jotka hyvä ystäväni ompeli, itse kun tuota poimutettua kappaa en olisi tehdä;) en ole mikään ompelija..no nuo verhokangas kyllä yhdessä päätettiin..ja hankittiin;) yhteiseen kotiin..siinä on todella miettimistä mihin ylimääräiset tavarat;) onneksi meilläkin oli näitä "tuttuja" joille tuota ylimääräistä tavaraa saatiin aikanaan menemään... mutta, se yllätti kyllä että, aika samanlainen maku meillä oli ja on edelleen...mies kun oli hankkinut sellaisen parivuoteen ja pienen yöpöydän jonka, olisin itsekin hankkinut...no, minä taas olin hankkinut sellaisen kattolampun...joka just sopi yhteen siihen sänkyyn...molemmissa kun samaa metallia..;) eipä tarvinut uutta hankkia kuin makkarin verhot.
t.friidu - ent.tehtaantyttö
miljoona kirjoitti:
Paljon tavaroita, konttorituolia yms. on vielä tuplat ja kellarikoppi pursuaa.käy hyvinkin sinisen kanssa, koska on sinisen vastaväri...mutta, sitä ei saa olla liikaa...itsellä tuossa joulunpunainen pitkä puuvillamatto toisena olkkarin mattona..isompi matto taas vaalea..ja vain yksi pieni punainen koristetyyny, kaksi muuta kun ovat vihreää ja kultaa..
t.friidu - Laivat
miljoona kirjoitti:
Paljon tavaroita, konttorituolia yms. on vielä tuplat ja kellarikoppi pursuaa.Täytyy teillä olla paljon rakkautta, kun haluatte asua yhdessä.Minä tutkailin itseäni, ja tulin siihen tulokseen, että miehestä koituvan suht.vähäisen ilon vuoksi en suostuisi muuttamaan sisustustani;) Onkohan minusta tullut materialisti, vai mitä tää on...vanhuutta kai.
- Heikunkeikku
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
käy hyvinkin sinisen kanssa, koska on sinisen vastaväri...mutta, sitä ei saa olla liikaa...itsellä tuossa joulunpunainen pitkä puuvillamatto toisena olkkarin mattona..isompi matto taas vaalea..ja vain yksi pieni punainen koristetyyny, kaksi muuta kun ovat vihreää ja kultaa..
t.friiduMietin tässä hetken, että kirjoitanko mitään omaa kommenttia ja päätin, että olkoot ja menin kahvikupin kans pihalle.
Vaan, vaan, jäipähän vaivaamaan ja tässä nyt naputtelen.
Kirjoitit, että kyllä viininpunainen sopii sinisen kanssa, koska on sinisen vastaväri.
Se ei ole sinisen vastaväri. Viininpunainen on murrettu sävy. Tarkottaa siis sitä, että jos sen värin "tekee", niin siihen tarvitaan kolmen päävärin sekoitus.
Sininen on pääväri. On oltava hyvin varovainen, jos alkaa yhdistelemään puhtaita perusvärejä ja murrettuja värejä.
Sinisen vastaväri on keltainen. oikeastaan oranssihtava. Mutta sisustuksessa ei kannata laittaa vastavärejä samassa suhteessa.
Jos haluaa rauhallisesn vaikutelman, niin on valittava Yksi hallitseva väri tai sävy ja sitten korostaa esimerkiksi vastavärillä tätä kokonaisuutta.
Sitten on hyvä muistaa ottaa huomioon VALO. Miltä suunnalta se tulee ja käytetäänkö lamppuja korostamaan tunnelmaa ja vielä käytetäänkö useampaa valolähdettä. (myös varjo on väriä)
Yks neuvo kans, että jos on kauhean Kirkkaat värit, niin sitä tarkempi on oltava. Virheet tulee esille helposti.
Voimakas valo tuo tuo esille soinnutusvirheet. Kun valaistusta vähennetään riitasointuja ei huomaa niin helposti.
Jos verhoja on paljon (viininpunaiset), niin sininen sohva, joka on iso huonekalu ja hallitsee usein huonetta, niin se ei mielestäni sovi. Minä vaihtaisin ehdottomasti verhot.
Paljon voisin noista väreistä ja tunnelmista ja valoista kirjoittaa, mutta aika tylsää luettavaa tämä varmaankin on, ainakin jos ei niin tämmöset asiat kiinnosta. Itseäni kiinnostaa aivan hirveen hirveesti. - Laivat
Heikunkeikku kirjoitti:
Mietin tässä hetken, että kirjoitanko mitään omaa kommenttia ja päätin, että olkoot ja menin kahvikupin kans pihalle.
Kirjoitit, että kyllä viininpunainen sopii sinisen kanssa, koska on sinisen vastaväri.
Se ei ole sinisen vastaväri. Viininpunainen on murrettu sävy. Tarkottaa siis sitä, että jos sen värin "tekee", niin siihen tarvitaan kolmen päävärin sekoitus.
Sininen on pääväri. On oltava hyvin varovainen, jos alkaa yhdistelemään puhtaita perusvärejä ja murrettuja värejä.
Sinisen vastaväri on keltainen. oikeastaan oranssihtava. Mutta sisustuksessa ei kannata laittaa vastavärejä samassa suhteessa.
Jos haluaa rauhallisesn vaikutelman, niin on valittava Yksi hallitseva väri tai sävy ja sitten korostaa esimerkiksi vastavärillä tätä kokonaisuutta.
Sitten on hyvä muistaa ottaa huomioon VALO. Miltä suunnalta se tulee ja käytetäänkö lamppuja korostamaan tunnelmaa ja vielä käytetäänkö useampaa valolähdettä. (myös varjo on väriä)
Yks neuvo kans, että jos on kauhean Kirkkaat värit, niin sitä tarkempi on oltava. Virheet tulee esille helposti.
Voimakas valo tuo tuo esille soinnutusvirheet. Kun valaistusta vähennetään riitasointuja ei huomaa niin helposti.
Jos verhoja on paljon (viininpunaiset), niin sininen sohva, joka on iso huonekalu ja hallitsee usein huonetta, niin se ei mielestäni sovi. Minä vaihtaisin ehdottomasti verhot.
Paljon voisin noista väreistä ja tunnelmista ja valoista kirjoittaa, mutta aika tylsää luettavaa tämä varmaankin on, ainakin jos ei niin tämmöset asiat kiinnosta. Itseäni kiinnostaa aivan hirveen hirveesti.Jopa valkoisella ja mustalla taitaa olla satoja sävyjä, ja ihan kummallisetkin väriyhdistelmät näyttävät hyvältä, jos sävyt sopivat. Ja tosiaan valon väri voi tehdä periaatteessa yhteensopivatkin värit mahdottomiksi yhdessä. Minähän tässä vuosi sitten maalasin keittiönkaapit ensin punaisiksi, sitten vihreiksi ja sitten kitinvalkoisiksi. Sävy joka näytti purkissa hyvältä, ei sitten vaan kertakaikkiaan sopinut.
Tiedätkö muuten, että voi olla absoluuttinen värisilmä? Erään tuttuni värisilmää testattiin ihan muiden tutkimusten yhteydessä. Testi uusittiin, kun kuulemma testaajalle ei ollut koskaan sattunut kohdalle absoluuttista värisilmää. Tuttuni ei ole kuitenkaan ammatillisesti tiennyt hyödyntää kykyään. Kotinsa ja vaatteensa ovat kyllä aina olleet todella hyvällä värisilmällä valitut. - Heikunkeikku
Laivat kirjoitti:
Jopa valkoisella ja mustalla taitaa olla satoja sävyjä, ja ihan kummallisetkin väriyhdistelmät näyttävät hyvältä, jos sävyt sopivat. Ja tosiaan valon väri voi tehdä periaatteessa yhteensopivatkin värit mahdottomiksi yhdessä. Minähän tässä vuosi sitten maalasin keittiönkaapit ensin punaisiksi, sitten vihreiksi ja sitten kitinvalkoisiksi. Sävy joka näytti purkissa hyvältä, ei sitten vaan kertakaikkiaan sopinut.
Tiedätkö muuten, että voi olla absoluuttinen värisilmä? Erään tuttuni värisilmää testattiin ihan muiden tutkimusten yhteydessä. Testi uusittiin, kun kuulemma testaajalle ei ollut koskaan sattunut kohdalle absoluuttista värisilmää. Tuttuni ei ole kuitenkaan ammatillisesti tiennyt hyödyntää kykyään. Kotinsa ja vaatteensa ovat kyllä aina olleet todella hyvällä värisilmällä valitut....ihan oikeassa oot. Riippuu sävystä.
Maalipurkin kannessa on usein pieni sormenpään kokoinen plätti, josta näkee maalin värin. Maalikartoissakin on vain pieni "pala" väriä.
Tämä väri saattaa näyttää tosi hienolta ja juuri "oikealta", mutta kun sitä maalaa isommalle alueelle, niin väri on usein liian värikäs.
Itse oon saanut ihan onnistuneita sävyjä, kun jos maalipurkissa tai kartassa on minulle sopiva väri, niin ostan sitten sen "edellisen" sävyn eli vähän vaaleamman. Se on sitten näyttänyt juuri siltä väriltä, joka tuntui hyvältä siinä toisessa purkista. :) Heh, selitinköhän nyt ymmärrettävästi.
En ole kuullut absoluuttisesta värisilmästä. Mielenkiintoista.
Yhden väritestin oon tehnyt, jossa täytyi sekoittaa väreistä määrätty väri Ja sitten oli sellainen pitkä pötkö värejä sekaisin ja ne piti laittaa määrättyyn järjestykseen. Se oli helppoa. Syy voi olla se, että oon saanut "harjaannusta" vuosien varrella, koska oon ihan pienestä pitäen sekoitellut värejä ja maalaillut yms. Aluksi äitini neuvoi (jolla on hyvä värisilmä, itsekin on aina maalannut paljon) ja sitten intohimoisesti itse tein omia kokeiluja.
Muutamilla viikon mittaisilla kesäleireillä oon muinoin ollut ja opettajina hyviä taidemaalareita.
Pojistani on tullut samanlaisia höppänöitä. Nuorin poika saa onneksi koulussaan mitä parhainta opetusta ja niistä hän minulle paljon innoissaan kertoilee, kun tietää, että voisin kuunnella hänen "esitelmiään" vaikka viikon yhtä kyytiä. - Heikunkeikku
Heikunkeikku kirjoitti:
...ihan oikeassa oot. Riippuu sävystä.
Maalipurkin kannessa on usein pieni sormenpään kokoinen plätti, josta näkee maalin värin. Maalikartoissakin on vain pieni "pala" väriä.
Tämä väri saattaa näyttää tosi hienolta ja juuri "oikealta", mutta kun sitä maalaa isommalle alueelle, niin väri on usein liian värikäs.
Itse oon saanut ihan onnistuneita sävyjä, kun jos maalipurkissa tai kartassa on minulle sopiva väri, niin ostan sitten sen "edellisen" sävyn eli vähän vaaleamman. Se on sitten näyttänyt juuri siltä väriltä, joka tuntui hyvältä siinä toisessa purkista. :) Heh, selitinköhän nyt ymmärrettävästi.
En ole kuullut absoluuttisesta värisilmästä. Mielenkiintoista.
Yhden väritestin oon tehnyt, jossa täytyi sekoittaa väreistä määrätty väri Ja sitten oli sellainen pitkä pötkö värejä sekaisin ja ne piti laittaa määrättyyn järjestykseen. Se oli helppoa. Syy voi olla se, että oon saanut "harjaannusta" vuosien varrella, koska oon ihan pienestä pitäen sekoitellut värejä ja maalaillut yms. Aluksi äitini neuvoi (jolla on hyvä värisilmä, itsekin on aina maalannut paljon) ja sitten intohimoisesti itse tein omia kokeiluja.
Muutamilla viikon mittaisilla kesäleireillä oon muinoin ollut ja opettajina hyviä taidemaalareita.
Pojistani on tullut samanlaisia höppänöitä. Nuorin poika saa onneksi koulussaan mitä parhainta opetusta ja niistä hän minulle paljon innoissaan kertoilee, kun tietää, että voisin kuunnella hänen "esitelmiään" vaikka viikon yhtä kyytiä....että värit näyttävät erilaisilta, riippuen kyseisen Pinnan "kröpeliäisyydestä". Onko se ihan sileä, vai ei-sileä. Tai aaltoileva, johon valo tekee omia varjojaan.
- helisevä
Heikunkeikku kirjoitti:
Mietin tässä hetken, että kirjoitanko mitään omaa kommenttia ja päätin, että olkoot ja menin kahvikupin kans pihalle.
Paljon voisin noista väreistä ja tunnelmista ja valoista kirjoittaa, mutta aika tylsää luettavaa tämä varmaankin on, ainakin jos ei niin tämmöset asiat kiinnosta. Itseäni kiinnostaa aivan hirveen hirveesti.joskus ihmiset onnistuu yllätivillä väreillä ja se on niin pienistä kiinni.
Rohkeutta ja minusta kuulosta, että hän tietää, mitä tahtoo.
Kamalaa, jos kaikilla ois samanlainen maku, etkä varmaan tarkoittanut ihan ohjeistaa . - Heikunkeikku
helisevä kirjoitti:
joskus ihmiset onnistuu yllätivillä väreillä ja se on niin pienistä kiinni.
Kamalaa, jos kaikilla ois samanlainen maku, etkä varmaan tarkoittanut ihan ohjeistaa ....en ehdottomasti mitään ohjeistuksia laita, että tämän ja tämän PITÄÄ olla näin. Kirjoitin vaan tommosta perustietoa.
Kirjoitit, että se on niin pienestä kiinni. Sehän se onkin. Mutta jos sitä "pientä" ei ole, niin se ei sitten välttämättä "synkkaa".
"Laivat" mainitsi sävyt. Sinä tuosta "pienestä kiinni" ja sitten vaikuttaa muu kalustus, tapettien värisävyt ja sitten se Valo.
Monta asiaa täytyy ottaa huomioon.
Ja vielä ajattelen, että hyvin erilaisten värien yhdistämisessä täytyy olla "silta" toisiinsa. Eli otettava huomioon, onko ne aivan kertakaikkisesti vierekkäin, vai tuleeko "väliin" joku sopiva sävy, joka sovittaa nämä erivärit yhteen.
Taisin tehdä virheen, kun aloin sekaantumaan sohvaan ja verhoihin. Helposti saa nyt väärän käsityksen, että jakelen semmosia "Ehdottoman oikeita" neuvoja. Se ei ollut tarkoitus.
Joo, mun mielestä olis kans kamalaa, jos kaikilla olisi samanlainen maku. - Pirre*
helisevä kirjoitti:
joskus ihmiset onnistuu yllätivillä väreillä ja se on niin pienistä kiinni.
Kamalaa, jos kaikilla ois samanlainen maku, etkä varmaan tarkoittanut ihan ohjeistaa .sinistä ja vihreää ei saanut sotkea keskenään, mutta minusta ne sopivat hyvin yhteen, - tietty pitää olla oikea sininen ja oikea vihreä.
- helisevä
Pirre* kirjoitti:
sinistä ja vihreää ei saanut sotkea keskenään, mutta minusta ne sopivat hyvin yhteen, - tietty pitää olla oikea sininen ja oikea vihreä.
Nuorimmaiseni, joka on synynyt 1982 oli aina niin onnellinen, kun pallomeressä piti kädessään vihreetä ja sinistä palloa.
Pian nämä värit sitten virallisestikkin löysivät toisensa.
Poikani on muutenkin edelläkävijä ) - helisevä
Heikunkeikku kirjoitti:
...en ehdottomasti mitään ohjeistuksia laita, että tämän ja tämän PITÄÄ olla näin. Kirjoitin vaan tommosta perustietoa.
Kirjoitit, että se on niin pienestä kiinni. Sehän se onkin. Mutta jos sitä "pientä" ei ole, niin se ei sitten välttämättä "synkkaa".
"Laivat" mainitsi sävyt. Sinä tuosta "pienestä kiinni" ja sitten vaikuttaa muu kalustus, tapettien värisävyt ja sitten se Valo.
Monta asiaa täytyy ottaa huomioon.
Ja vielä ajattelen, että hyvin erilaisten värien yhdistämisessä täytyy olla "silta" toisiinsa. Eli otettava huomioon, onko ne aivan kertakaikkisesti vierekkäin, vai tuleeko "väliin" joku sopiva sävy, joka sovittaa nämä erivärit yhteen.
Taisin tehdä virheen, kun aloin sekaantumaan sohvaan ja verhoihin. Helposti saa nyt väärän käsityksen, että jakelen semmosia "Ehdottoman oikeita" neuvoja. Se ei ollut tarkoitus.
Joo, mun mielestä olis kans kamalaa, jos kaikilla olisi samanlainen maku.Kuulostit niin opettajalta ja eteläpohjalaaselta ja minullahan niistä on kokemusta.
helisevä kirjoitti:
Nuorimmaiseni, joka on synynyt 1982 oli aina niin onnellinen, kun pallomeressä piti kädessään vihreetä ja sinistä palloa.
Pian nämä värit sitten virallisestikkin löysivät toisensa.
Poikani on muutenkin edelläkävijä )tienraivaaja poikasi on?
- Heikunkeikku
helisevä kirjoitti:
Kuulostit niin opettajalta ja eteläpohjalaaselta ja minullahan niistä on kokemusta.
Se se vaan on sillää lailla, että nyt sun vastauksestas saa tasan kaks "tuntumaa".
A) Että nyt torut meikäkäistä ja heitit kehään negatiivisen tuulahduksen
tai
B)huvittuneen ja positiivisen, koska....?
Njaa... minä kyllä valitsen tuon B-kohdan. Meni syteen tai saveen, niin se miellyttää mua enemmän :)
Vaivaa-vaivaa.... Mimmosta kokemusta? Oletko itse täältä päin kotoisin, aviopuoliso, tuttavia...?? - helisevä
Pirrejuupas kirjoitti:
tienraivaaja poikasi on?
Terveydenhoito )
luovuutta sieläkin tarvinnee.
Harrastaa kyllä soittamista ja piirtää niin hyvin, että varmaan olisi ammatiksi asti ollut.
Yllätti hyvin perinteisellä ammatilla. - helisevä
Heikunkeikku kirjoitti:
Se se vaan on sillää lailla, että nyt sun vastauksestas saa tasan kaks "tuntumaa".
A) Että nyt torut meikäkäistä ja heitit kehään negatiivisen tuulahduksen
tai
B)huvittuneen ja positiivisen, koska....?
Njaa... minä kyllä valitsen tuon B-kohdan. Meni syteen tai saveen, niin se miellyttää mua enemmän :)
Vaivaa-vaivaa.... Mimmosta kokemusta? Oletko itse täältä päin kotoisin, aviopuoliso, tuttavia...??Muistan aina mistä oon kotoosin, joskaan en oo siälä yli 30 vuatehen asunut.
Tuloo käytyä useen ja ollahan me suarasanaasia ja sen voi ymmärtää ainakin kaharella tavalla ,mutten oo ilikiä joten rakkaurella )
Opettajaa löytyy jälkikasvusta ;) - Pirre*
helisevä kirjoitti:
Terveydenhoito )
luovuutta sieläkin tarvinnee.
Harrastaa kyllä soittamista ja piirtää niin hyvin, että varmaan olisi ammatiksi asti ollut.
Yllätti hyvin perinteisellä ammatilla.ei välttämättä miesten keskuudessa perinteinen, jos ei sitten lääkäri ole, - onko? Sori että utelen, - utelenko liikaa - sano vaan jos :)
Meillä nuorin piirtää myös hyvin, ja tekee myös muotokuvia, tai maalaa niitä - ovat näköisiä myös.
Hänellä oli mieliteko pienestä kampaajaksi ja siksi kävikin, mutta sitten kummiskin innostui terveyden puolen töistä ja kävi sille alalle koulun, ja on siinä ammatissa, samoin vanhin tyttö.
Tytöillä on kyllä molemmilla hyvä värisilmä, näkyy vaatteitten valinnassa ja kodeissaan myös.
P.s. kiva kehua lapsiaan hi :)) - ent.tehtaantyttö
Laivat kirjoitti:
Täytyy teillä olla paljon rakkautta, kun haluatte asua yhdessä.Minä tutkailin itseäni, ja tulin siihen tulokseen, että miehestä koituvan suht.vähäisen ilon vuoksi en suostuisi muuttamaan sisustustani;) Onkohan minusta tullut materialisti, vai mitä tää on...vanhuutta kai.
vitsi..että, sattui minullekin tänään...no, mies kun tuossa vielä väsähtelee ja täytyy hänen saada ottaa päiväunia...läksin tapani mukaan kauppaan autolla..no, kerrankin ajattelin että, enpäs jää mitenkään sinne cittariin kupaksimaan, vaan kerrankin tulen ajoissa himaan...Annas, olla tulen autolla tohon oven eteen, meillä tässä rapussa ovisummeri alhaalla, soitan summeria...ei vastausta, soitan puhelimella ei vastausta... no, ei auttanut kun mennä hissillä himaan kassien kanssa (yleensä jompikumpi vie kassit sisälle, ja siten vien vaan auton parkkarille) kundi vielä omassa "duunissaan"..no, kassit ja käsilaukku tietysti keittiöön..mies nukkuu edelleen..en raaski herättää..Sit, tuli vaan mieleen että, mitä tota käsilaukkua otan mukaani..auton avaimet riittää...Ei hitsi;) painelen ovesta ulos. Pam! Samassa kun laiton ulko-oven kiinni, tajusin tehteeni emämokan...Ringitän ovikello, huhuilen postiluukusta ei vastausta...ei tapahdu mitään..Ei auttanut muu kun mennä autoon istumaan..Siinä sitten istuin tunnin autossa..ja odotin että, kundi tulee himaan..Ja eihän sitä voi toiselle vihainen olla! Vieläkin jalat ihan jäässä..täällä kun on tänään hieno ilma mutta, tuuli aika navakka..
Olisi pitänyt vaan jäädä kahville Cittariin kun ne olisi tänään friidulle pihvattu;) Vitsi, seuraavan kerran jäänkin..
Sydämmelliset Onnittelut Miljoonalle; kyllä se silti kannattaa..muuttaa siis yhteen..
t.friidu - ent.tehtaantyttö
Heikunkeikku kirjoitti:
Paljon voisin noista väreistä ja tunnelmista ja valoista kirjoittaa, mutta aika tylsää luettavaa tämä varmaankin on, ainakin jos ei niin tämmöset asiat kiinnosta. Itseäni kiinnostaa aivan hirveen hirveesti.mistä lie päähäni jäänyt että, tuo väri..no..meilläkun tuo vanhan-astiankaapin ovet terrakottan väriset, faijani tuosta astiakaapista entisöi sellaisen että, sisällä siinä viineille erikeseen oma puinen teline.. voin nuo muutamat viinini pitää oikeassa asennossa..no, faija oli tarkka;) muuten tuo puukaappi on harmaa, niin jotenkin vain tuo punainen pitkäpuuvillamatto siihen hyvin istuu;) Muuten tuota puun omasta väristä kovasti tykkään..mutta, meilläkin kun kahden kodin kamat piti jotenkin yhdistää..niin yhtenäistä puu-sävyä ei nämä huonekalut suinkaan ole..;) Tämän kirjoituspöydän kyllä haluaisin sellaisen vanhan-aikaisen kunnollisen puisen..mutta, ovat aika arvokkaita kuitenkin..no, ei meistä kumpikaan tuota entisöinti osaa..vähän ollaan kumpikin kömpelöitä niissä hommissa... verhot meilläkin yhtenäiset sohvien kanssa eli hyvin sinivoittoinen tämä olohuone..
Oikein kauniisti kirjoitit tuosta valon ja värien maamailmasta...että, eihän se niin helppoa ole tuo maalaaminen...itse en uskalla yrittää vaikka meillä tämä takaseinä kaipaisi piristystä..täytyy ottaa siihen joku ammattilainen;) muuten jälki on kamala..isoa kaunista peiliä olen siihen suunnitellut..mutta, tuo seinä pitäisi ensin jotenkin laittaa..nyt pelkkälastulevy joka on maalattu valkoisella..joten tylsä..
t.friidu Laivat kirjoitti:
Täytyy teillä olla paljon rakkautta, kun haluatte asua yhdessä.Minä tutkailin itseäni, ja tulin siihen tulokseen, että miehestä koituvan suht.vähäisen ilon vuoksi en suostuisi muuttamaan sisustustani;) Onkohan minusta tullut materialisti, vai mitä tää on...vanhuutta kai.
Melkein seitsemän vuotta ollaan seurusteltu, koska mies oli komennustöissä, niin ei siksi asuttu yhteisessä asunnossa. Hän tuli kyllä kämpille to ja lähti su. Nyt on hänelle töitä ollut kotipaikkakunnalla, ja ei kuulema lähde enää komennushommiin missään tapauksessa.
Meillä on muutakin uutta tapahtunut elämäntilanteissamme ja olen tosi iloinen kun saan sisustaa ja ostaa jotain ihan uutta. Ihana asia.ent.tehtaantyttö kirjoitti:
vitsi..että, sattui minullekin tänään...no, mies kun tuossa vielä väsähtelee ja täytyy hänen saada ottaa päiväunia...läksin tapani mukaan kauppaan autolla..no, kerrankin ajattelin että, enpäs jää mitenkään sinne cittariin kupaksimaan, vaan kerrankin tulen ajoissa himaan...Annas, olla tulen autolla tohon oven eteen, meillä tässä rapussa ovisummeri alhaalla, soitan summeria...ei vastausta, soitan puhelimella ei vastausta... no, ei auttanut kun mennä hissillä himaan kassien kanssa (yleensä jompikumpi vie kassit sisälle, ja siten vien vaan auton parkkarille) kundi vielä omassa "duunissaan"..no, kassit ja käsilaukku tietysti keittiöön..mies nukkuu edelleen..en raaski herättää..Sit, tuli vaan mieleen että, mitä tota käsilaukkua otan mukaani..auton avaimet riittää...Ei hitsi;) painelen ovesta ulos. Pam! Samassa kun laiton ulko-oven kiinni, tajusin tehteeni emämokan...Ringitän ovikello, huhuilen postiluukusta ei vastausta...ei tapahdu mitään..Ei auttanut muu kun mennä autoon istumaan..Siinä sitten istuin tunnin autossa..ja odotin että, kundi tulee himaan..Ja eihän sitä voi toiselle vihainen olla! Vieläkin jalat ihan jäässä..täällä kun on tänään hieno ilma mutta, tuuli aika navakka..
Olisi pitänyt vaan jäädä kahville Cittariin kun ne olisi tänään friidulle pihvattu;) Vitsi, seuraavan kerran jäänkin..
Sydämmelliset Onnittelut Miljoonalle; kyllä se silti kannattaa..muuttaa siis yhteen..
t.friiduOn se iso askel, mutta se on nyt otettu. Mä muutin miehen asuntoon ja annoin pois tosi paljon omia tavaroitani.
Onneksi miehesi vain nukkui, ettei ollut mikään sairaskohtaus.miljoona kirjoitti:
Melkein seitsemän vuotta ollaan seurusteltu, koska mies oli komennustöissä, niin ei siksi asuttu yhteisessä asunnossa. Hän tuli kyllä kämpille to ja lähti su. Nyt on hänelle töitä ollut kotipaikkakunnalla, ja ei kuulema lähde enää komennushommiin missään tapauksessa.
Meillä on muutakin uutta tapahtunut elämäntilanteissamme ja olen tosi iloinen kun saan sisustaa ja ostaa jotain ihan uutta. Ihana asia.Olen iloinen puolestasi, - uskon että osaat nauttia askeleestasi.. :)
Pirrejuupas kirjoitti:
Olen iloinen puolestasi, - uskon että osaat nauttia askeleestasi.. :)
Me halutaan vaan vanheta yhdessä, niin ja ihan vähän huvitella ja rillutellakin silloin tällöin, hih hih.
- ent.tehtaantyttö
miljoona kirjoitti:
On se iso askel, mutta se on nyt otettu. Mä muutin miehen asuntoon ja annoin pois tosi paljon omia tavaroitani.
Onneksi miehesi vain nukkui, ettei ollut mikään sairaskohtaus.mutta, kun nuo hänen unenlahjansa onneksi tiedän;) että, saisi pommi sängynviereen pudota..tuskin heräisi..kerran aikaisemmin kun vastaavassa tilanteessa myös olin..silloin ei auttanut muu kun kävellä isännöitsijän toimistoon ja pyytää huoltomiestä tulemaan aukaisemaan ovi...ja vaikka kuinka silloinkin ringitin ovikelloa ja yritin kolistella ulko-ovea ja huudella postiluukusta...niin ei;) toinen ei heränyt..
t.friidu
- joutis
Kamaa on 1911 seinäkellosta 2008 taulu tv:oon.
Välissä 50-luvun nojatuoleja.
Joukossa 70-luvun alun tiikkiviilutettuja piironkeja.
Lattialla perinteisiä rättimattoja pysyen kuitenkin häveliäästi sivussa kotini ainoasta "oikeasta" matosta.
Mitään yhtenäistä linjaa ei ole vaan sisustus on muotoutunut tarpeiden ja lukuisten muuttojen myötä.
Kaikki eloton materiaali on kaupan. - RosaLiiin
sisustaja, joka ei tyyleistä tai vuosikymmenistä paljon tiedä.
Muoto ja materiaali ratkaisevat.
Koti on vuosien myötä muotoutunut sekalaisista puukalusteista.
Sukulaisilta perittyjä ja itse kunnostettuja. Muutama taitava puuseppä löytyy lähipiiristä.
Tykkään vanhoista arkuista, pöytälampuista ja erityisesti puusohvasta,
jonka tyynyt vaihtavat värejään mielialan ja vuodenaikojen mukaan.
Kirjahyllyistä ja keinutuoleista en luopuisi, tai no, voisin luopua mutta ikävä tulisi. - uk-ko
Yhdellä vilkaulla näen uudessa kämpässä, mikä kalu menee mihinkin. Ja niin tosiaan käy: kun ne on kerran paikoillaan, ei ole tarvis siirrellä.
Hankinnoissa olen yhtä hyvä. Kun jotain hankin, se on aina käyttökelpoista kunnes hajoaa.
Tyylillisesti suosin matalaa profiilia: kodikkuutta tyylikkyyden sijasta. Se tarkoittaa, että kalustus on sekalaista, mutta epämääräisellä tavalla yhteen sopivaa. Tällainen tyyli antaa paljon valinnanvaraa myös uushankinnoissa: aika monenlaista tyyliä voi hankkia ja se sopii sekaan ilman tyyliristiriitoja.
Paras löytöni lienee tuo Ikean sohvasänky. Istumiseen se on kelvoton, mutta loistava kahden hengen löhöilyyn. Ja kuka sohvalla istuu? Ainahan siinä lojutaan.- ihan.nainen
huonekalluillakin on oikeus saada siirtyillä eripaikkaoihin vähintään kahdesti, mieluiden viidesti vuodessa. Kuka jaksaa olla huushollissa jossa kaikken kiinteän lisäksi myös huonekalujen pitäisi olla yhessä kohtaan. Vain kiikkustuoli tai vst on sellainen joka on talon harmoonisimpien ja elvyttävimpien värinöiden keskiön napapisteessä.
- uk-ko ei rek.
ihan.nainen kirjoitti:
huonekalluillakin on oikeus saada siirtyillä eripaikkaoihin vähintään kahdesti, mieluiden viidesti vuodessa. Kuka jaksaa olla huushollissa jossa kaikken kiinteän lisäksi myös huonekalujen pitäisi olla yhessä kohtaan. Vain kiikkustuoli tai vst on sellainen joka on talon harmoonisimpien ja elvyttävimpien värinöiden keskiön napapisteessä.
Mun taloudessa huonekaluilla ei oo mitään oikeuksia. Ne on mun vallan alla ja nököttävät siinä missä käsken. Pienenä ihmisenä mulla ei muuta valtaa ole, niin komennan sitten kalusteitani.
Jaksan oikein hyvin elellä kiinteässä järjestyksessä. Mutta jotenkin luulen että tässä törmättiin sukupuolten väliseen kuiluun?
olen mukkaan on pitänyt "sisustaa" ja meijjän tapauksessa tarkoituksen mukaisesti, eli sohvakalustus on nahkaa, - sen puhtaanapito on helppoa, väri on mikälie terranpunainen.
Isännän "keikaustuoli", eli toppatuoli jonka saa melkein sängyksi, ja jota hän käyttääkin melkein päivät istuen milloin nukkuen, riippuen kulloisestakin tilastaan.
Uudellapuolen on sitten kankainen soffa, ja topatut kiikkustuolit, molemmille omat. Sitä puolta ei ole vielä sisustettu kovin "valmiiksi", verhotkin puuttuu vielä.
Tässä "työtilassa" on lisäksi levitettävä puusohva, varavuoteena - ollu kätevä kun niitä mukeloita tulee yökylään. :)
Remonttia pitäisi jo tehä tähän vanhaankin tilaan, mutta katotaan nyt koska kannattaa...ja huvittaa.- vuosaarel...
Sisustan esim jonkun väriskaalan mukaan,ja riippuu missä olen asunut.
Hyvin yksinkertaisesti,vain vähän mutta sisustus syntyy tunteesta.Ja juuri kun olen saanut jonkun paikoilleen,mielessä alkaa uusi suunnittelu,mitä jos...
Muuttuu kuin mökillä kukkapenkit ja puskat,siirtelen niitäkin paikasta toiseen,tulee uusia ideoita.
Mökki on ihan kirppiskamoilla sisustettu,vanhanaikaisesti ja 50-luv tyyliin,mummonmökki kun on.Siellä on söpöä,vanhaa roosaa,pehmeitä värejä,rauhallisen näköistä.
Suorastaan rakastan sisustamista!
Onneksi olen saanut sisustaa vuosien varrella monta kertaa!!- ent.tehtaantyttö
voikun minullakin tuota makua, olisi ja myös fyrkkaa ylimääräistä..kovin olen laiska sisustamaan..ihmettelen aina miten toiset osaavat huoneen ilmeen muuttaa pienillä jutuilla..näyttää helpolta, mutta ei varmasti ole..täytyy olla sisäistä paloa ja intoa no tuota innostusta ainakin sinulla ja Heikkisellä ja ties kuinka monella muullakin..
Mitenkäs siellä Vuosaaressa, joko jäät alkavat sulaa... Kallahdessa?
t.friidu
- helisevä
Löytyy kristallikruunu makkarista ja se onkin yksi, josta en luovu.
Nykyinen kotini on pienin koti, jossa olen asunut, mutta mööpelit samoja vuosia olleet.
Olohuoneessa tärkeimiä on vanha nurkkakaappi ja todella vanha tasakantinen amerikanarkku josta en luovu koskaan.Nyt sen päällä telkkari, josta voisin luopua.
Olohuoneessa on myös iso ruokapöytä, joka ylisuuri minulle, mutta kiva kun tulee vieraita.
Tykkään vaaleista ikkunaverhoista sekä lamput ovat tärkeitä ja niitä minulla onkin kiitettävän paljon.
Olohuneessa on myös vanha piiroki, jonka päällä on vaihteleva rekvisiitta nyt jo pääsiäiseen viittaava: ikooni ja todella kaunis koristemuna.
Tänään laitan kasvamaan herneet,jotka korvaa minulla raeruohon.
Soffakin löytyy nojatuoleineen, niihin ei ole rakkaussuhdetta.
Tyylini on varmaankin lähinnä kotoisa, sillä vanhemmillani ja tyttärellä hyvin samanlainen tyyli. - Enkeli-trio
sisustaja.Kynttilöi kukkii joka pualel ym.koristei.
Viininpunast,tummanvihreää ja ruskeaa.Siin olohuaneen värit.Huanekalut 64v vanhat appivanhemmilt saatu.Askon sarja:senkki,lipasto ja ruakapöytä.Sohva o muhkea viininpunane,nahkane kulmasohva,seki 15v vanha jo.Makkaris valkost,rauhallise ruskeaa ja kultaa.
Keittiös harmaat,valkost ja vähä vihreää.
Viimisest isost hankinnast kulunu jo 10v,sänky. Verhot päiväpeiton olen ostanu viime vuan.
Kaik muut ov vanhoi,nii vanhoi,mut rakkai :) - mieskaupunkilainen
Suurin osa funkkishenkistä Aaltoa, mutta lisänä Ahti Taskisen vitriiniä ja eri valmistajien sohvia, valaisimet ja matot eri lähteistä hyvin pitkään kestäneen valinnan jälkeen ja verhot kaikki Marimekkoa. Mutta on siellä itse tehty jakkara, on isän tekemä kaluste, siis jotain vanhaa, on myös lainattuja tauluja ostettujen lisäksi, on aivan uutta ja vanhaa. Keittiö ja kylpyhuone on rakennettu uudeksi, väliovet taas pielineen ja saranoineen edustavat vanhaa, ja sama toistuu valokytkimissä ja pistorasioissa. Varastettua ei ole, vielä.
- ent.tehtaantyttö
sielunisilmillä kun tuota kuvausta luin..onneksi olkoon..tuontapaisessa kodissa kyllä minäkin asuin kovin mielelläni..mutta, eipä meillä varoja moiseen..kovin valoisa varmasti tuo kotisi..
t.friidu
täältäkin päin!! Mietiskelin just mitähän meillä oikein on?? No, minä tykkään aikas pelkistetyistä huonekaluista ja lämpimistä väreistä,sekä kodikkuudesta. Meillä on aikaslailla puupintoina sohvapöyd. ja hyllykkötasoissa kirsikka väritys,sen värityksen mukaan sitten tekstiilit ym..Mummon iso vanha peili telkkarihuoneen seinällä,josta minä en ikinä luovu. Se muuten näkyykin hieman siinä mun profiilin taustalta. Sen hengen mukaan tässä huoneessa kalusteet. Meillä ripaus vanhaa ja uusvanhaa.
- viivi-amaldiina
olohuone, ruskea iso-ruokailuryhmä astiakaappi, viininpunainen sohva ja tuolit ruskea lasipinnalla oleva pöytä, könninkello ruskea -kulta, viihdekeskus, keinutuoli, jalkalamppu.
Makuuhuoneet toinen sini-valkoinen, toinen puna-valkoinen.
Keittiö, kaikki kalusteet valkoiset pöytää myöden. Lamput valittu huoneisiin värien mukaan.
Eteinen iso peili kaapistoineen.
Tauluja on paljon joka puolella huushollia.- ent.tehtaantyttö
viiville friidu on. Vaikka ei yleensä kyllä ole kade kelleen..tuosta täysvalkoisesta keittiöstä kun friidukin aina unelmoinut..mutta ei ole fyrkkaa niin paljon että, sellaisen saisi.. Eikä näihin Stadin vuokra-asuntoihin saa itse tehdä minkäälaista remonttia..on tyydyttävä siihen mitä on..no, uusijääkaappi saadaan...kun maksetaan 7 euroa lisää kuukaudessa..vitsi, tällä alueella kun vasta nyt aletaan uusimaan jääkaappejakin...ihmiset kun tänne muuttavat niin tuovat tuon jääkaapin kukin tullessaan.. onneksi tuo kylppäriremontti on tehty..mutta, partsi on itseasiassa jo rumuudessaan jopa kaunis..kolmeenkymmeneen vuoteen kun ei ole mitään parvekkeelle tehty..ihan tulee NL-lähiöt mieleen;) kun partsille katsoo..
Taidan ehdottaa, että, noita parvekkeita ei remontteisia ollenkaan;) Alankohan olla vanha? No, nostalginen ainakin...;) Koskaan et muuttua saa...oliskon aika lähteä lomalle?
t.friidu
- henri|
suoraa ja sileää, seinät valkoiset ilman tauluja.
Juuri ostettu keittiön pöytä tuntuu oudolta, otan tuo vanhan käyttöön itselleni, tuolta terassiltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14911191
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485413Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p424256Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352684Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1041613Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?821459Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311396