muisti ei näy

börb

Päätinpä tänään ostaa 2 kappaletta 2 gigan muistikampaa tässä koneessa olleiden kahden yhden gigan kamman lisäksi. Nyt on 6 gigaa siis yhteensä.

Mutta...

Järjestelmävalvonta näyttää muistinkulutuksen, siinä on 3 gigaa näkyvissä muistista (tää on siis Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex).

Toisella kiintolevyllä on Debian Lenny. Siinäkin näkyy vain 3 gigaa muistista. Siinä on myös 64 bittinen ydin asennettuna. Silläkään bootattuna ei näy kuin tuo 3 gigaa.

Asensin sitten kolmannen kernel-imagen, AMD64:lle tarkoitetun kernelin Lennyyn. Siinä näkyy jo 5,4 gigaa, eli suunta on oikea.

Ikävää, ettei tässä Ubuntu 8.10:n pakettivarastoissa näy olevan tota ydintä. Ei viittis vaihtaa Lennyynkään, kun on tähän 3 kk jo tottunut.

Miten ton AMD64-kernelin sais asennettua? voisko sources.listiin lisätä debianin repositoryn ja asentaa sieltä? Mitä pitäs lisätä?

8

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käännä kernel
    • .........

Itse olen ajanut ubuntu 8.10 64-bittisenä ilmestymisestä lähtien. Samoin 8.04:ää ja 7.10:iä. Kaikki noista "näkevät" muistin oikein. Eli mistä ihmeestä oikein puhut?

Eli: Ubuntu 64-bit CD-sisään, klikkaa asetukset oikein, ja menoksi. Ei tarvitse temppuilla kernelin asennuksilla ja muilla ollenkaan.

• Käännä kernel

"olen ajanut ubuntu 8.10 64-bittisenä ilmestymisestä lähtien."

Mielestäni alkuperäinen kysyjä ei ainakaan selkeästi kertonut asentaneensa 64-bittisen järjestelmän. 64-bittinen järjestelmä toki hyödyntää jo oletuksena suuremmankin määrän muistia (yli 3Gt). 32-bittinen tarvitsee sopivasti käännetyn ytimen (Debianissa bigmem-kernel). Esim: http://packages.debian.org/lenny/linux-image-2.6-686-bigmem

• myös asentaa
        Käännä kernel kirjoitti:

"olen ajanut ubuntu 8.10 64-bittisenä ilmestymisestä lähtien."

Mielestäni alkuperäinen kysyjä ei ainakaan selkeästi kertonut asentaneensa 64-bittisen järjestelmän. 64-bittinen järjestelmä toki hyödyntää jo oletuksena suuremmankin määrän muistia (yli 3Gt). 32-bittinen tarvitsee sopivasti käännetyn ytimen (Debianissa bigmem-kernel). Esim: http://packages.debian.org/lenny/linux-image-2.6-686-bigmem

64-bittisen kernelin vaikka käyttäjämaailma olisikin 32-bittinen.

• börb
        myös asentaa kirjoitti:

64-bittisen kernelin vaikka käyttäjämaailma olisikin 32-bittinen.

Pistin tuon amd64-asennuslevyn imagen latautumaan.

Joo, 32 bittinen versio tää on. Olen joskus asentanut debianin saman 64-bittisen version, mutta siihen ei ollut tarjolla 64-bittistä flash-playeriä joten en sitä voinut käyttää

Kuis on Ubuntun amd64-version laita? Voiko siihen asentaa vanhan 32-bittisen Firefoxin, niin sais flash-videoita katteltua? Olihan siihen 64-bit debian etchiin tarjolla joku msplubinwrapper, mutten osannut asentaa niitä

• moni ydin amd 64 prossu?
        börb kirjoitti:

Joo, 32 bittinen versio tää on. Olen joskus asentanut debianin saman 64-bittisen version, mutta siihen ei ollut tarjolla 64-bittistä flash-playeriä joten en sitä voinut käyttää

Kuis on Ubuntun amd64-version laita? Voiko siihen asentaa vanhan 32-bittisen Firefoxin, niin sais flash-videoita katteltua? Olihan siihen 64-bit debian etchiin tarjolla joku msplubinwrapper, mutten osannut asentaa niitä

Se on perusedellytys.

• .........
        börb kirjoitti:

" Olen joskus asentanut debianin saman 64-bittisen version, mutta siihen ei ollut tarjolla 64-bittistä flash-playeriä joten en sitä voinut käyttää "

Kyllä se Flash10 näyttää olevan 64bit Lennylle saatavissa backports.org:ssa. Valmista 64bit Flash 10:n Linux versiota ei kyllä tosin ole vielä julkastu, siitä on olemassa vasta prerelease, eli sen toimivuus voi olla mitä on. Tämä koskee siis ubuntua ihan yhtälailla kuin Debiania.

Debian Lennylle flash 10:n voi asentaa backports.org:sta, paketti: flashplugin-nonfree

64bit Flash 10:n voi hakea myös täältä:
        http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

• Testikäyttäjä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe