homeasunnon jälkeen..

ASK

Muutin pois homeasunnosta viime syksynä siellä puoli vuotta asuttuani.Koskaan ei mitään löytynyt, mutta oireeni olivat klassista homeoireilua.Irtaimiston imuroin,pyyhin puhdistusaineilla ja käytin kemiallisessa pesussa.Jotain heitin myös pois.Ongelmanani on,että oireeni ovat vähitellen palanneet.Ei ollenkaan yhtä pahaksi kuin ennen,mutta kumminkin.Erityisesti silmien kutina ja kirvely sekä kutina kurkussa vaivaavat.Minulla on tallella edelleen sama sänky kuin asunnossa sekä pieni lastulevyinen kirjahylly.Olen imuroinut sänkyä kuin hullu.Kaikki vuodevaatteet on pesetetty.Miten mahdollisena pidätte että oireeni katoavat? Tottuuko keho tähän lievään myrkky/itiömäärään joka varmaankin vielä lähtee irtaimistosta? Olen köyhä opiskelija.Minulla ei ole varaa ostaa uutta sänkyä/kirjahyllyä.

9

1105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ASK

Kiitos!
        Oletteko itse kyseistä ilmanpuhdistinta kokeillut? Hinta on aika edullinen.Että onko myös tehokas.Minkälaisia muita ilmanpuhdistimia suosittelette pieneen tilaan? n.20neliötä

• vaan
        ASK kirjoitti:

Kiitos!
        Oletteko itse kyseistä ilmanpuhdistinta kokeillut? Hinta on aika edullinen.Että onko myös tehokas.Minkälaisia muita ilmanpuhdistimia suosittelette pieneen tilaan? n.20neliötä

Tuolla 120 eurolla saat jo hankittua uuden superlon-patjan lattialle ja pahvisia kotilaatikoita kirjahyllyn tilalle. Jos huonekalut on saastuneet, niin ne on saastuneet, ei siinä ilmanpuhdistimet pidemmän päälle auta. Ainut varma konsti on heittää saastuneet tavarat pois.

Jos ostat sen superlonpatjan ja nukut lattialla, niin muista nostaa se aina päiväksi seinää vasten kuivumaan ja tuulettumaan, muuten patjan ja lattian väliin kertyy kosteutta.

• sadiella

Hei!

Olen kuullut, että patjoja, peittoja ja tyynyjä on turha edes yrittää pestä, paras vain heittää heti pois. Pähkäilen itsekin saman ongelman kanssa, että mitä huonekaluja uskaltaa tuoda uuteen asuntoon, kun tuntuu että vanhat huonekalut on täynnä pikku rakoja, joita ei millään pysty puhdistamaan. Onko kukaan onnistunut huonekalujen ja kirjojen puhdistuksessa niin, että ne eivät enää aiheuta oireita? Mietityttää todella, varsinkin kun kysessä on sädesieni.

• asiasta huolestunut

Täsmälleen sama juttu menossa. Vajaa 2 vuotta sitten muutettiin hometalosta uuteen paikkaan. Viimeisen puolen vuoden aikana oireet taas palailleet pikkuhiljaa.
      Mietin että onko mukanamme tulleet homeitiöt löytäneet jostain otollisen kasvualustan ja alkaneet homehduttamaan tätäkin paikkaan?

• ahistaa

Miten te käsittelitte irtaimiston ja vaatteet silloin kun muutitte?
        Olen itse nyt muuttamassa pois asunnosta, jossa on todennäköisesti homeongelma (ilmasta tehdyssä mittauksessa ei näkynyt homeita, mutta bakteereitakylä, seinän takaa naapurista löytyi hometta). Mietityttää, mitä tehdä tavaroille, kun jokapuolella on niin ristiriitaista tietoa. Ettei oikeasti mitenkään saisi kaikkia mikrobeita hävitettyä. Ja mikä sitten on vaarallinen määrä viedä uuteen asuntoon, alkavatko lisääntyä siellä esim muutamasta kirjasta? Oikeasti varmaan kukaan ei tiedä.

Välillä tuntuu, että liioittelenko koko asiaa, mutta sitten sen taas tuntee miten sairas tämä asunto on ja en voi enää jatkaa tätä sairastelua eli kantaa mukanani itiöitä seuraavaan asuntoon. Nyt jo aina sairaana ja aina pahemmin. Ei vain ole helppoa heittää kaikkea pois, olen työtön ja rahat on vähissä uuden hankkimiseen. Luin vaatteisiin tarttuvista homeiden tuottamista aineista (en muista nimeä) jotka voivat aiheuttaa mm. diabetestä ja eivät kuulemma lähde pesemällä pois mitenkään, ainoa vaihtoehto olisi hävittää kaikki. Onko vuokranantaja korvausvelvollinen mitenkään?
        Tää on ihan kamalaa.

• palstalta
        ahistaa kirjoitti:

Olen itse nyt muuttamassa pois asunnosta, jossa on todennäköisesti homeongelma (ilmasta tehdyssä mittauksessa ei näkynyt homeita, mutta bakteereitakylä, seinän takaa naapurista löytyi hometta). Mietityttää, mitä tehdä tavaroille, kun jokapuolella on niin ristiriitaista tietoa. Ettei oikeasti mitenkään saisi kaikkia mikrobeita hävitettyä. Ja mikä sitten on vaarallinen määrä viedä uuteen asuntoon, alkavatko lisääntyä siellä esim muutamasta kirjasta? Oikeasti varmaan kukaan ei tiedä.

Välillä tuntuu, että liioittelenko koko asiaa, mutta sitten sen taas tuntee miten sairas tämä asunto on ja en voi enää jatkaa tätä sairastelua eli kantaa mukanani itiöitä seuraavaan asuntoon. Nyt jo aina sairaana ja aina pahemmin. Ei vain ole helppoa heittää kaikkea pois, olen työtön ja rahat on vähissä uuden hankkimiseen. Luin vaatteisiin tarttuvista homeiden tuottamista aineista (en muista nimeä) jotka voivat aiheuttaa mm. diabetestä ja eivät kuulemma lähde pesemällä pois mitenkään, ainoa vaihtoehto olisi hävittää kaikki. Onko vuokranantaja korvausvelvollinen mitenkään?
        Tää on ihan kamalaa.

Homesairaudet-palstalla on annettu ohjeita, miten puhdistaa irtaimistoa. Samoin Asumisterveysliitolla on irtaimiston puhdistusohjeita. Lastulevyiset tms. kalusteet joudut mitä todennäköisimmin heittämään pois, samoin kuin sohvan, patjan jne. pehmustetut huonekalut.

Käytä puhdistuksessa Kloritea, se on edullista ja tehokasta. Omalla kohdallani vain kloori on toiminut puhdistuksessa, kalliit markkinoidut erioisdesinfiointiaineet eivät ole auttaneet sitten yhtään mitään. Puhdistuksessa on erittäin tärkeää olla huolellinen, joka ikinen kolonen ja rako pitää saada puhdistettua.

Älä vielä heitä kaikkea pois, ainakin nk. kovat tavarat pystyt todennäköisesti puhdistamaan hyvin.

• sadiella
        ahistaa kirjoitti:

Tää on ihan kamalaa.

Hei!

Me veimme kaikki vaatteet pesulaan 60 asteen pesuun, paitsi villavaatteet, joita yritin tuulettaa ja pestä. (Tällä hetkellä ovat muovisäkissä varastossa). Nyt olemme tuoneet uuteen asuntoon uudet patjat ja vuodevaatteet, pestyt astiat ja pari pestyä tuolia. Tietokone ja TV puhdistettiin sisältäkin. Muutaman kirjan toimme, joista oli imuroitu ja pyyhitty kannet.Lelut on pesty astianpesuaineella, ja ne joita ei kunnolla pysty pesemään, on heitetty pois. Avatut ruokapakkaukset on heitetty pois. Sain jostakin neuvon, että mitä enemmän asukkailla on oireita, sitä tarkemmin kaikki pitää puhdistaa tai heittää tavaroita pois, esim. patjat ja sohvat.Huonekalut pitäisi imuroida ja pyyhkiä pesuaineella. Ja TÄRKEÄÄ on se, että kun uuteen asuntoon tuodaan tavaraa, sitä pitää tuoda vähitellen, jotta näkisi mikä aiheuttaa oireita. Esim. huonekaluista meillä on vain ne 2 tuolia, muut ovat vielä varastossa.
        Itse tein sen virheen, että kävin vanhalla asunnolla järjestelemässä paikkoja ilman suojanaamaria ja sain taas oireet takaisin.
        Tämä on erittäin ahdistavaa, kun ei tiedä mistä mikin asia johtuu ja mistä oireet milloinkin tulevat. Tuntuu tosi pahalta: siltä kuin olisi menettänyt kotinsa ja paljon siihen liittyviä muistoja. Esim valokuva-albumit on tosi hankalia puhdistaa, eikä niitä kannata tuoda uuteen kotiin ainakaan heti. Paras olisi, jos saisit jostain tilavan varaston, jonne laittaa kaikki puhdistetu tavarat, joita sitten voisi tuoda uuteen kotiin vähitellen.
        Me asuimme kunnan vuokra-asunnossa ja olemme hakeneet kunnalta korvausta. Kunta on vastuussa vuokraamistaan asunnoista ja velvollinen maksamaan korvausta, ja luulisin että muutkin vuokranantajat ovat. Taloudelliset tappiot ovat huikeat, kun niin paljon tavaraa pitää heittää pois. Viranomaiset eivät oikein tajua, kuinka valtava ongelma tämä on, eikä tajuta sitä, että tosiaankin moni joutuu luopumaan suuresta osasta omaisuudestaan, puhumattakaan terveydestään.

• voi saada

Mekin jouduimme hävittämään suurimman osan irtaimistostamme muuttaessamme puhtaasen asuntoon. Panin sanan kiertämään ystäväpiirissämme ja loppujen lopuksi oli uskomatonta, miten paljon apua sieltä tuli. Miltei kaikilta löytyi kotinurkista jotain ylimääräistä, joista he luopuivat mielellään. Sain sänkyjä, patjoja, peittoja, vaatteita.... Sinun ystäväsi ovat ehkä opiskelijoita, joille ei vielä ole kertynyt sellaisia tavaramääriä, mutta kysele sukulaisilta yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4399
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3273
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      999
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      996
    7. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      25
      990
    8. 153
      985
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      914
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe